Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Peugot Electric skrotet på Stokstad biloppsamlingsplass (Oslo ) i dag.

Startet av garyl, mandag 30. april 2007, klokken 15:42

« forrige - neste »

garyl

Hei

Er det noen som kan gi meg noen praktiske tips/svar.
Jeg vurder å kjøpe meg min første elbil i hovedsak til bruk til/fra jobb + småkjøring.
Har tilgang til lading hjemme og på jobb og vil kjøre ca 3,5 mil hver vei til/fra jobb.
Er usikker på type bil å kjøpe ny Kewet vs brukt Think eller Peugeot/Citroen.
Hvordan vil den daglige kjørelengden min påvirke levetid på batterier og hvor ofte må batteriene måtte byttes osv.
Hva koster rekondisjonerinmg av batterier evtn bytte av disse når dette er påkrevet.
Hadde vært greit med en tilbakemelding også på hvordan disse bilene virker rent praktisk i hverdagen.
er det andre "fallgruber" man bør være klar over når man velger seg en elbil?

Takknemlig for svar!

Mvh
Gary ???

elektrolux

Hvorfor ikke kjøpe brukt Kewet? Dette ser ut som et godt tilbud, der framtidige kostnader burde være minimale. Se:http://finn.no/finn/car/object?finnkode=9809083&sid=8aEDT52aG486233&pos=4&tot=21

Grunnet til at jeg nevner denne er at du bruker økonomi som et argument. Ellers står der såpass mye om det du spør om allerede på forumet at jeg anbefaler at du leser det, og kommer med mer spesifikke spørsmål.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Min erfaring er begrenset til en P106.
3,5 mil hver veg + litt attåt høres ut som nærmest optimalt i forhold til batterilading enten på jobb eller hjemme . Omtrent som jeg har det. Med litt planlegging hender det praktisk talt aldri at jeg må la bilen stå på grunn av for lavt energinivå på «tanken». Bilen er helt topp til daglig bruk, fossilbilen brukes bare når jeg skal trekke henger eller kjøre langt. Det er på en måte mer bry å starte den enn å «slå på» elbilen. Jeg brukte mer tid på bensinstasjoner enn jeg nå bruker på å sette i stikkontakten og ta den ut igjen,  selve «fyllingen» går jo av seg selv.

Kun i bratte bakker hvor hastigheten er over 65-70km/h har jeg problemer med å følge trafikken.
(i Tåsentunellen må jeg så vidt under 70km/h på helt på toppen). I vanlig bytrafikk og på Drammensveien fra Asker til Lysaker er det ikke noe problem å kjøre som normalt. Skal jeg til Drammen derimot (for vedlikeholdslading) er bakkene lange og fartsgrensen er 100km/h, og da føles det litt tregt.

Jeg er enig med elektrolux i antagelsen om at Kewet  kommer gunstig ut økonomisk, men er litt usikker på Kewet når det gjelder ytelse. Det ser for meg ut som det lettere blir kø i kollektivfeltet etter en Kewet enn etter Th!nk/Peugeot/Citroen, og mitt inntrykk er at Th!nk har litt mer å gi på med i motbakker enn de andre. Dette er bare observasjoner og kan ha andre årsaker, men jeg synes du også må få med vegen og om du sitter godt i bilen med i vurderingen. Er det mye bakker eller strekninger hvor hastigheten er høy blir kanskje vurderingen en annen, enn om dette er ren bykjøring.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

pilt

Den bilen på finn.no som elektrolux nevner må jo være et røverkjøp. Leste på VG nå nettopp om kjøp av nye Kewet'er (http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=158136) der prisen er det dobbelte av denne brukte "gamle". Og ikke trenger man å bekymre seg noe særlig over om batteriene blir ødelagt heller, for som det står i den samme artikkelen, så koster en ny batteripakke kun 19.000 kr! Finner man ut at elbil ikke er noe for en likevel, så trenger man ikke gå noe særlig ned i pris ved salg heller (tipper jeg.)

Jeg fikk faktisk veldig lyst på en liten Kewet selv. Men det får holde med to biler her i huset og jeg er veldig fornøyd med P106'en min. Når jeg tenker over det, så var det nok mer risikabelt å kjøpe en P106 som første elbil når man ikke har erfaring med hvordan man kjører og vedlikeholder en elbil enn å kjøpe en Kewet. Hva om batteripakka ryker etter få måneder og en ny koster rundt 100.000 kr? Ikke akkurat morsomt når man nettopp har betalt rundt 130.000 kr for bilen...

Men jeg gikk altså for en 4-seters P106 og har ikke angret et sekund! Kjekt å kunne bruke elbilen når hele familien skal ut og kjøre også, syns jeg, men går man for en Kewet, så kan man sikkert kjøpe to etter hvert...   :D

(Og selv om man er litt sinke når fartsgrensen er 90 eller 100 km/t, så gjør det ikke så mye, for de fleste steder med sånne grenser har to felt så resten av trafikken enkelt kan kjøre forbi.)

Så hva nøler du etter, garyl? Løp og kjøp!  ;)
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

Griffel

#4
Et annet økonomisk alternativ er vell Reva demobil til 90 000
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=9857692
Burde tas en titt på før en bestemmer seg.

Ellers er er jo ikke en batteripakke til 19000 som holder ca. 20000km vesentlig billigere en en til 90-100 000 som holder 100 000km. Men jeg er enig i at risiko ved bruktkjøp er vesentlig mindre.

Noe av det som er morsomt med elbil er å ligge i kolektivfeltet å kjøre (rase) forbi køen av dyre raske biler på vei til byen. Dette gjør at jeg nå gleder meg til å dra på jobben, før var køen en plage.

Mye av gleden ville bli borte om jeg hver dag følte at jeg var en plage for busser og taxier. De har også et slags krav i feltet, og det er ikke enkelt å kjøre forbi.

Dersom den daglige ruten er et slik kollektivfelt, ville jeg nøye sjekke fartsresursene til økonomialternativene Kewet og Reva før jeg bestemte meg.
Th!nk/Peugeot/Citroen henger greit med. I likhet med Pilt har jeg ikke angret på kjøpet av P106. Så løp å kjøp

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ken

Kan selv ikke ambefale Think eller de franskemennene til folk som ikke er ressurs sterk, enten økonomisk eller praktisk. Verkstedsregninger har blitt kynisk dyrt og uoversiktlige for et stramt økonomi. Men vi elsker disse bilene og jeg har nettopp kjøpt en annen Think som var på bilauksjon i Askim. Litt over 50.000Kr ink salær var ikke dyrt for en 2000 model som har kjørt 20.000 Km. Jeg har ikke sett bilen en gang men jeg skal hente den på vei til EV treff på Moss slutten av Mai. Dette skal sørge på at vi vil har en brukbar Think i flere år til, så nyttig og morsom er den.  Hilsen, Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

#6
Vær oppmerksom på at det er to forskjellige versjoner av Reva. En med DC motor, og en med AC motor.

Den som selges for 90000 kr er DC versjonen, men med skinnseter ser de stilige ut.

Er på nippen til å kjøpe en, men må styre lystene, mens jeg venter til Venture Q100 hybriden er klar sent 2008.

http://www.gizmag.com/go/6842/picture/31294/

Får håpe det er sant at den som venter på noe godt venter ikke forgjeves.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 24. april 2007, klokken 23:11
http://www.gizmag.com/go/6842/picture/31294/

Får håpe det er sant at den som venter på noe godt venter ikke forgjeves.
Det håper jeg også. Venter på at Th!nk open skal komme i produksjon. Men de skal lage 2+2 seteren først  :(
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

garyl

Takk for alle gode svar.
Jeg har i mellomtiden snakket med mange, og har vel begynt å danne meg et bilde av hvilken type bil jeg burde kjøpe meg.
Jeg har også sjekket i utlandet, både Norden og lenger syd i Europa.
Der finnes det mange bra biler å få tak i, samt at jeg har erfaring fra bilimport fra før, så den prossen bør gå greit.
Det som forundrer meg litt er at det virker som om det nesten ikke finnes Renault Clio i Norge, mens det er mange biler av denne typen i bla Sverige.
Noen som kjenner til Clio og plusser og minuser.
Har de ikke Saft batterier og er rimelig like de andre "franske" bilene?
Er det også noen som sitter inne med tips om hvor man kan få kjøpt "nye" batterier til biler som går med batterier fra saft?

takker nok en gang for svar!

Mvh
Gary ;)

elektrolux

Garyl

Stort sett alle Clioene i Norge finner du i Bergen, der Terje Lied holder liv i dem. Han har rett som det er en Clio til salgs på Finn, og er av og til innom dette forumet.

Batterier er mangelvare, og det er også vanskelig å vite om en blokk er god eller dårlig uten skikkelig testutstyr.

Har selv spesialisert meg på testing av batterier, og har noen gode testede blokker som jeg bruker til å sette i stand biler som ikke går fordi noen av blokkene er defekte. Vi er også kommet langt når det gjelder rekonditionering av blokker, og eksperimenterer i disse dager på blokker som tidligere ikke ville blitt godkjent for videre bruk i bil. Dersom disse eksperimentene viser seg vellykkede, kan vi kanskje klare å holde enda flere biler på veien. Spørsmålet er langtidsdiagnosen til slike rekonditionerte blokker?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

garyl

Ok
Hvordan er kvaliteten på Clioene generellt?
Holder de samme standard som de andre PSA bilene?
Og må jeg til Bergen for å få tatt service på battereier/bil eller er det andre på østlandet som kan utføre dette.
Har også sett en partner og en Berlingo til salgs i Norge med deffekte batterier.
Dette hadde også vært en fin bil for meg da jeg henter 3 unger på vei hjem fra jobb.
Men igjen er det da usikkerhet om jeg får tak i "nye" batterier, kost på dette osv.
Jeg kan få kjøpt en 106 i Frankrike til en meget hyggelig pris og som skal være i meget god stand, samt at det finnes en fin Clio i Sverige som også nærmer seg halve prisen av en tilsvarende bil her i Norge. Denne skal også være godt fulgt opp og så er det jo besentlig billigere enn å kjøpe bil her hjemme.
På den annen side står man på ganske tynn is om noe ikke skulle svare til froventningene på disse import bilene.
Mange ting å tenke på her ja... ???

Mvh
Gary

elektrolux

Det er problemfritt, og kostnadsfritt å importere Elbil til Norge. Dersom du får bilen for langt under halv pris, kan du knapt feile på import.

Funker ikke den ene bilen, tar du inn en til, og har delebil.

Jeg gjorde det samme, og batteriet gikk sundt. Likevel ble dette billigere enn å kjøpe bil her i Norge.

Husk bare at batteriet, eller bilen, bør være nyere enn 2001 mod.

Dersom bilen du importerer går sundt, er der etterhvert mange personer rundt om i dette land, som kan fikse den rimelig.  Lykke til. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

garyl

Hei

Takk igjen for svar.
Bilen er en 97 modell med 04 batteripakke som er "gått" ca 10000 km.
Men batteripakka er fra en annen bil, og derfor ikke montert.
Dette må gjøres her hjemme, eller så må jeg "vente" til selger gjør det før levering.
Dette kunne ta et par mndr før han hadde tid til det.
Og jeg vil jo helst ha bil snarest.
Må sjekke litt hvordan jeg skal organisere transport opp til Norge og hvis du skulle vite om noen som kan ta på seg en slik monterings-jobb her hjemme, tar jeg imot info med takk ( bor i Oppegård, litt syd for Oslo).
Har veldig lyst på denne bilen da den også generellt virker ok, samt at selger også virker som en "ryddig" elbil entusiast.

mvh
Gary :)

elektrolux

Du bør få batteriet montert i utlandet, da det kun er Elbil som er avgift og moms fritt. Seperat batteri tilfaller moms.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

garyl

Hups, der hadde jeg gått fem på ja!
Ok da blir jeg vel enig med eier om å kjøpe en rullende bil tenker jeg.
Har veldig lyst på denne da det virker som om bilen + batterier er bra selv om dette ikke blir klart før sent juli.
Men jeg har et par Clioer på hånden i Sverige som også virker som velholdte biler/batterier.
Disse er såpass hyggelige i pris at jeg faktisk kunne tenke meg å kjøpe begge som selger har til salgs.
Vet du eller andre her på forumet om disse Clioene er greie biler og om det finnes noen som jeg kan få utført servicer på batterier/bil som seg hør og bør?

Mvh
Gary

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA