Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kommuner får bestemme rett til kollektivfeltkjøring og bompenger

Startet av ze, torsdag 07. mai 2015, klokken 07:31

« forrige - neste »

ze

Jeg skal forsterke strøminntaket fra 1- til 3-fas (fremdeles TT-nett). Har i dag 3,6 kW-lader i carport.
Kan effekten på laderen økes? Hva må i så fall til?

O.G. Renault Zoe, Tesla Model 3 LR AWD

emil

Skal du ha mer effekt (trefase) ut fra laderegulatoren må du til med ny transformator og muligens også veggboks. Men imotsetning til når Renault tok regningen på første montering må du ta denne kostnaden selv.

pudderjagar

Da er nok litt sannhet med modifikasjoner dette. Trafo og ny veggboks er ei løysing. Ei anna løysing er å kjøpe ein veggboks som du kan kobble rett på 3 fase og som du kan lade med, er enklere og til langt under halve prisen av en trafo og vegboks. I tillegg er denne justerbar på effekten den gjev ut til bilen.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Speeder


Hvordan skal du få Zoe til å lade på 3-fas TT nett uten trafo?



Sitat fra: pudderjagar på lørdag 11. april 2015, klokken 01:25
Da er nok litt sannhet med modifikasjoner dette. Trafo og ny veggboks er ei løysing. Ei anna løysing er å kjøpe ein veggboks som du kan kobble rett på 3 fase og som du kan lade med, er enklere og til langt under halve prisen av en trafo og vegboks. I tillegg er denne justerbar på effekten den gjev ut til bilen.
Zoe 43kW

hsa77

Jeg ville venta til Zaptec lanserer sin nye wallbox med integrert trafo. Men dersom du må ha raskere lading nå må du gå for konvensjonell skilletrafo og ny wallbox.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

THE

Som det er sagt kan det være lurt å vente på prisen på Zaptec laderen. Hvis du skal kjøpe trafo og laderegulator for 11kW, så må du nok opp i en pris på minst 30000,-. Bare trafoen som leveres av Renault koster ca 25000,- hvis du skal kjøpe den selv.
Du kan jo eventuelt høre med PodPoint om de kan gi deg en god pris på å bytte trafo og lader mot at de får tilbake det gamle utstyret.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

jkirkebo

Sitat fra: THE på lørdag 11. april 2015, klokken 13:17
Som det er sagt kan det være lurt å vente på prisen på Zaptec laderen. Hvis du skal kjøpe trafo og laderegulator for 11kW, så må du nok opp i en pris på minst 30000,-. Bare trafoen som leveres av Renault koster ca 25000,- hvis du skal kjøpe den selv.

Det er mye billige trafoer å få på finn.no til tider, typisk i prisklassen rundt 4-8000 kroner for opp til 16kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hsa77

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 11. april 2015, klokken 13:25
Sitat fra: THE på lørdag 11. april 2015, klokken 13:17
Som det er sagt kan det være lurt å vente på prisen på Zaptec laderen. Hvis du skal kjøpe trafo og laderegulator for 11kW, så må du nok opp i en pris på minst 30000,-. Bare trafoen som leveres av Renault koster ca 25000,- hvis du skal kjøpe den selv.

Det er mye billige trafoer å få på finn.no til tider, typisk i prisklassen rundt 4-8000 kroner for opp til 16kW.

Hvor trygt er det å kjøpe en billig brukt trafo på finn? Vil du få en elektriker til å montere og skrive samsvarserklæring på en slik brukt trafo? Dette er utstyr som skal monteres hjemme og hvor det går store strømmer mens man ligger og sover, jeg betaler gjerne et par tusen ekstra for å sove trygt om natten...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

qwertyasdf

PodPointen jeg fikk levert kan justeres fra 3,6 - 7,2 KW.

Urs4_2008

Zoe 2015 Q210 "gammel type" og
Zoe 2017 R90 "Zoe40"

hsa77

Sitat fra: qwertyasdf på mandag 13. april 2015, klokken 13:01
PodPointen jeg fikk levert kan justeres fra 3,6 - 7,2 KW.
Det er jo ikke bare å justere opp podpointen til 7,2 kw... Man må jo bytte tilførselen, og for de av oss som liker litt sære franske biler så må man også ha en stor nok skilletrafo som kan lage nok TN-strøm...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

qwertyasdf

#11
Sitat fra: hsa77 på mandag 13. april 2015, klokken 16:11
Sitat fra: qwertyasdf på mandag 13. april 2015, klokken 13:01
PodPointen jeg fikk levert kan justeres fra 3,6 - 7,2 KW.
Det er jo ikke bare å justere opp podpointen til 7,2 kw... Man må jo bytte tilførselen, og for de av oss som liker litt sære franske biler så må man også ha en stor nok skilletrafo som kan lage nok TN-strøm...

Poenget mitt er at det vil holde å oppgradere tilførsel og skilletrafo for å doble ladekapasiteten. Jeg fikk forøvrig _null_ dokumentasjon på skilletrafoen. Finnes dette noe sted?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA