Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware 6.2

Startet av Achilles, torsdag 07. mai 2015, klokken 00:17

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Sitat fra: bb på tirsdag 14. april 2015, klokken 11:04
Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 14. april 2015, klokken 10:48
Har virkelig S60 59,5 kWh bb? Høres litt rart ut om brick protection bare er 0,5 kWh...
Ja, den har det:
290 tkm * 0,205 kWh/km = 59,45 kWh

Den har zero mile og bricking protection som til sammen burde være opp mot 10 kWh.
typicalforbruket er ikke 205 hos meg for å få 290 km, da må jeg ligge på ca 190 og da har jeg endel brickprotect allikevel.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

bb

Har du S60? Da jeg hadde S60 lånebilen målte jeg 205 Wh/km på den som typical. Mens på min egen P85 har jeg gang på gang målt 188 Wh/km. Etter å ha spurt flere kan det virke som at de fleste S60 bruker 205 mens S/P85(D) bruker 188.

S60 lånebilen hadde ca. 290 tkm fulladet.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Cowboystrekk

Ja, har S60. Det høres litt rart ut. Det skal egentlig være omvendt (S60 veier 110 kg mindre og har lavere forbruk i lik hastighet) med mindre det er noe med kjørestil etc som gir endringer i typical. Jeg tror det er helt urealistisk at S60 bare har 0,5 kWh-brickprotect. 60 er bare 70% av 85, men 78% av rekkevidda til 85. For å få rated med S60 må du ha ca 146 Wh\km ifølge TMC, noe som gir 3 kWh-brickprotect. På S85 må du ha 160 Wh\km ifølge folket på TMC og da har du 4 kWh-brickprotect. En logisk forklaring kan være at typical endres noe ut ifra kjørestil eller at oppgitt forbruk er høyere enn reelt. Jeg har aldri greid å bruke noe særlig over 50 kWh på ei kjøring uten at jeg går fra nesten 100% til ca 5% som er det laveste jeg har gått noen gang.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

bb

Typical endres ikke med kjørestil. Den er fast for alle med samme sw-versjon. Ja, du kan si at det er rart. Men det er dessverre mye som er rart hos Tesla. S60 har ikke bare 0,5 kWh bricking protection. Ikke glem at den også har 15-25 km zero mile protection. Jeg har lenge påstått at S60 egentlig har mer enn 60 kWh.

Har du prøvd å lade til 100 % og latt den fullføre ladingen. Og deretter kjørt den helt ned til charge now uten å ha lange stopp? Da vil du se hvor mange kWh som er tilgjengelig for normal kjøring.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Cowboystrekk

Jeg lada den til 93% en gang og kjøre den ned til 5%, da hadde jeg brukt ca akkurat 50 kWh. At den kan ha mer enn 60 kWh kan også høres ut som en logisk forklaring :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Dennis

#50
Endres Typical hvis man har på range mode? Ladet til 100% i går og får nå 7-8km mer enn når bilen var ny. Har nå gått 1700km.

Kan jo være at siste update har endret noe såklart.

bb

Range mode gir deg 2 km mer range. Bare prøv selv ved å switche range mode av og på.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

mecanica vergara

Kanskje den nye 70D har samme batteri som den gamle 60. Men trekker litt mindre strøm ved kjøring. Derfor lenger rekkevidde.
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

Cowboystrekk

En annen ting med 70D er at dekkene har mindre rullemotstand, det kan faktisk gi opptil flere mil forskjell. Forskjellen goodyear stock og nokian r2 er nærmere 5-10% på min bil.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

bb

Det er bare en måte å finne det ut på. Lad en S60 opp til 100 % og kjør den ned til Charge Now. Se hvor mange kWh som er brukt og gjør det samme for 70D.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

gagarv

Kjørte Melhus - Storlien (t/r) med noen små avstikkere på turen. Bilen var lastet med 2 voksne og 2 ungdommer. Typical range ved 100% var 359 km. Etter kjørte 264 km så var det fortsatt 106 km igjen, noe som betyr 370 km rekkevidde med dagens forhold(tørt vårvær). Snittforbruk var 170 Wh/km. Turen ble gjennomført uten Range Mode. For de som ikke kjenner ruten så er den kupert og med stor høydeforskjell mellom start- og stoppunkt

Teslanewbie

Sitat fra: gagarv på lørdag 07. mai 2016, klokken 13:54
Kjørte Melhus - Storlien (t/r) med noen små avstikkere på turen. Bilen var lastet med 2 voksne og 2 ungdommer. Typical range ved 100% var 359 km. Etter kjørte 264 km så var det fortsatt 106 km igjen, noe som betyr 370 km rekkevidde med dagens forhold(tørt vårvær). Snittforbruk var 170 Wh/km. Turen ble gjennomført uten Range Mode. For de som ikke kjenner ruten så er den kupert og med stor høydeforskjell mellom start- og stoppunkt
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

overlay

#57
Sitat fra: Teslanewbie på lørdag 07. mai 2016, klokken 14:03
Sitat fra: gagarv på lørdag 07. mai 2016, klokken 13:54
Kjørte Melhus - Storlien (t/r) med noen små avstikkere på turen. Bilen var lastet med 2 voksne og 2 ungdommer. Typical range ved 100% var 359 km. Etter kjørte 264 km så var det fortsatt 106 km igjen, noe som betyr 370 km rekkevidde med dagens forhold(tørt vårvær). Snittforbruk var 170 Wh/km. Turen ble gjennomført uten Range Mode. For de som ikke kjenner ruten så er den kupert og med stor høydeforskjell mellom start- og stoppunkt

lunitiks

Holdt 170-190 wh/km i dag på 19'' sommerhjul, range mode off, 20 min kjøring i 80-sone, pjusk-regn og bar asfalt, noen opp-og-ned-bakker. 80% autopilotkjøring.

Fornøyd, ettersom jeg ikke gjorde noen innsats for å holde forbruket nede.


H-2015 70D
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

sigurdi

#59
Sitat fra: lunitiks på lørdag 07. mai 2016, klokken 14:49
Holdt 170-190 wh/km i dag på 19'' sommerhjul, range mode off, 20 min kjøring i 80-sone, pjusk-regn og bar asfalt, noen opp-og-ned-bakker. 80% autopilotkjøring.

Fornøyd, ettersom jeg ikke gjorde noen innsats for å holde forbruket nede.


H-2015 70D
Er nå og utover man vil merke at forbruket går ned, ingen batteri varming, lite bruk av varme apparat, tørre veier, sommerhjul begynner å få riktig temperatur for å få yte sitt beste osv osv.

Så nå pluttselig er allt om vinter forbruket glemt og bare fryd og glede til utpå høsten igjen når folk begynner å hyle etter at forbruket stiger langt over det man hadde i "fjor vinter".

Men merker selv at normalen på småkjøring nå er under 200 og ikke 250+
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA