Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware 6.2

Startet av Achilles, torsdag 07. mai 2015, klokken 00:17

« forrige - neste »

Havebigfun

Sitat fra: mecanica vergara på lørdag 11. april 2015, klokken 11:02.
Jeg valgte å bygge et nytt hus på 429m2. Da var det bare penger igjen til en 60kw som jeg klarer å kjøre 35000km i året med. Det ble helt riktig for meg.
Det er helt greit for meg- du har vært med en stund og sikkert truffet et veloverveid valg. Det er stadig nye som kommer til og som har problemer med å orientere seg- det er de jeg skrev til. Skal man på langturer (-og det er flere som har kjøpt Tesla som skal det selv om de ikke visste det på forhånd 8)) er 85 et bedre valg enn 70- såfremt man har råd til det.
OT: ikke alle har et behov for å forsvare sine valg- målet mitt er å gi så realistisk info som mulig slik at nye får orientert seg optimalt:)

Rico

Jeg vurderer 70D nå, og etter snaue 3 år i en Leaf tipper jeg det vil duge uansett hvor langt eller kort den kommer i forhold til 85. Når det er sagt så har jeg på det meste behov for 17 mil og 1000 høydemeter på vinterstid, og det bør denne 70 klare, ellers blir jeg skuffet. Da vil jeg komme meg på hytta i en "gratis" bil, det har aldri vært tema i Leafen.

mecanica vergara

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 11. april 2015, klokken 13:11
Sitat fra: mecanica vergara på lørdag 11. april 2015, klokken 11:02.
Jeg valgte å bygge et nytt hus på 429m2. Da var det bare penger igjen til en 60kw som jeg klarer å kjøre 35000km i året med. Det ble helt riktig for meg.
Det er helt greit for meg- du har vært med en stund og sikkert truffet et veloverveid valg. Det er stadig nye som kommer til og som har problemer med å orientere seg- det er de jeg skrev til. Skal man på langturer (-og det er flere som har kjøpt Tesla som skal det selv om de ikke visste det på forhånd 8)) er 85 et bedre valg enn 70- såfremt man har råd til det.
OT: ikke alle har et behov for å forsvare sine valg- målet mitt er å gi så realistisk info som mulig slik at nye får orientert seg optimalt:)
Og spørsmålet her er 250km på vinteren. Da skal mannen på langtur på vinteren. Da jeg snart har et års erfaring med en bil som har mindre kapasitet enn en 70D så anser jeg meg som kvalifisert til å svare på spørsmålet. Med litt fornuft kommer han 250km på vintteren. Hvis han velger en 85D kommer han lenger. Men det var vel ikke spørsmålet her.
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

Achilles

#18
Takk for svar!

Jeg er avhengig av å kjøre Oslo-Sørlandet x1/uke i perioder og det virker som  70D duger til dette. Noe helt annet er om kona går med på noe mindre batteri enn 85D  ::) mtp rekkeviddeangst. Det er på mange måter dealen hvis vi skal bevege oss bort fra eksosbil som familiebil=) Hun ville nok helst hatt 100D!

Jeg synes nok uansett at prisdifferansen mellom 70D og 85D (74000,-)  er stor i og med at største forskjell er 12% kortere rekkevidde (442 vs 502 km), selv om jeg ser at 85D også byr på litt flere hester.
E-golf pacific blue jan-15
TMS 90D ventes mars-16

Havebigfun

hvis du frafaller AWD er prisdifferansen halvert- spørs om prioriteringer :)

tonl

Sitat fra: Achilles på lørdag 11. april 2015, klokken 17:33
Takk for svar!

Jeg er avhengig av å kjøre Oslo-Sørlandet x1/uke i perioder og det virker som  70D duger til dette. Noe helt annet er om kona går med på noe mindre batteri enn 85D  ::) mtp rekkeviddeangst. Det er på mange måter dealen hvis vi skal bevege oss bort fra eksosbil som familiebil=) Hun ville nok helst hatt 100D!

Jeg synes nok uansett at prisdifferansen mellom 70D og 85D (74000,-)  er stor i og med at største forskjell er 12% kortere rekkevidde (442 vs 502 km), selv om jeg ser at 85D også byr på litt flere hester.

442km med 70d vil du ikke få ut av i virkeligheten. 85 oppgis å ha 502km, men realistik rekkevidden er ca 350-380km. Så for 70d regn med ca 300km i rekkevidden.

pej

Min S 85 med 19" hadde ca 260km rekkevidde på vinteren. Riktignok med en del motorveikjøring. Jeg ville ikke gått for en 70 dersom du trenger 250km. Da må du like å kjøre i "the looser lane" ;)
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

mecanica vergara

Sitat fra: pej på lørdag 11. april 2015, klokken 18:10
Min S 85 med 19" hadde ca 260km rekkevidde på vinteren. Riktignok med en del motorveikjøring. Jeg ville ikke gått for en 70 dersom du trenger 250km. Da må du like å kjøre i "the looser lane" ;)
Med en rekkevidde på 260 med en 85kw har du mye å hente på kjørestilen din. Hvis det ikke var noe feil med bilen din. Dette er det samme jeg får med min 60kw.
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

MyMuffin

Sitat fra: mecanica vergara på lørdag 11. april 2015, klokken 18:36
Sitat fra: pej på lørdag 11. april 2015, klokken 18:10
Min S 85 med 19" hadde ca 260km rekkevidde på vinteren. Riktignok med en del motorveikjøring. Jeg ville ikke gått for en 70 dersom du trenger 250km. Da må du like å kjøre i "the looser lane" ;)
Med en rekkevidde på 260 med en 85kw har du mye å hente på kjørestilen din. Hvis det ikke var noe feil med bilen din. Dette er det samme jeg får med min 60kw.


Sier meg pent enig. har selv en S60 som jeg har rullet 9000km siden november, og har aldri erfart å ha under 250km i reel rekkevidde.
2019 P3D- 
2019 Model 3 LR - konebil
2017 Model S 75D
2014 Model S 60

Car-El

Hadde æ vist det æ vet i dag, den gangen æ bestilte Car-El, så hadde vi heller kjøpt en Model S 60 med tilgang til SuperLadere. Ennå til at vi bor rett nord om den nordligste SuperLaderen i verden. Bare 168 små kilometer unna den.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Tuxedo

Sitat fra: pej på lørdag 11. april 2015, klokken 18:10
Min S 85 med 19" hadde ca 260km rekkevidde på vinteren. Riktignok med en del motorveikjøring. Jeg ville ikke gått for en 70 dersom du trenger 250km. Da må du like å kjøre i "the looser lane" ;)
Får fint tett oppunder 400 km rekkevidde på vinteren med min P85, inkludert noe motorveikjøring hvor jeg holder fartsgrensene.  Med den tettheten som nå er på SC, så tror jeg ikke rekkevidde skal være et fornuftug argument mot å velge den nye 70-modeellen.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Sense

Ikke vanskelig å forstå at økonomiske rammer bestemmer modell-valg. Men faller valget på 70D, ville jeg også anbefale å lade 80-90 % og heller superlade litt på Brokelandsheia, enn å lade 100 % en gang i uka.

Jeg tror det vil være vanskelig å få Tesla til å akseptere batteribytte på garantien, når de registrerer at batteriet er fulladet hver uke.

Mobilen min som jeg lader fullt hver natt, har bare etter ett år redusert driftstiden fra 4 døgn til 2 døgn. Det forteller meg at det er en grunn til at Tesla advarer mot topplading.

Jeg har kun ladet fullt èn gang på 16 mnd. Og har likevel mistet en del rekkevidde, uten at jeg vet nøyaktig hvor mye. Noe skyldes nok SW.

Poenget er at tror det er uhensiktsmessig å tyne bilen hver uke en hel vinter. Lad heller underveis.

mecanica vergara

Sitat fra: Sense på lørdag 11. april 2015, klokken 22:28
Ikke vanskelig å forstå at økonomiske rammer bestemmer modell-valg. Men faller valget på 70D, ville jeg også anbefale å lade 80-90 % og heller superlade litt på Brokelandsheia, enn å lade 100 % en gang i uka.

Jeg tror det vil være vanskelig å få Tesla til å akseptere batteribytte på garantien, når de registrerer at batteriet er fulladet hver uke.

Mobilen min som jeg lader fullt hver natt, har bare etter ett år redusert driftstiden fra 4 døgn til 2 døgn. Det forteller meg at det er en grunn til at Tesla advarer mot topplading.

Jeg har kun ladet fullt èn gang på 16 mnd. Og har likevel mistet en del rekkevidde, uten at jeg vet nøyaktig hvor mye. Noe skyldes nok SW.

Poenget er at tror det er uhensiktsmessig å tyne bilen hver uke en hel vinter. Lad heller underveis.
Å sammenlikne en mobiltelefon med bil blir vel ikke helt riktig. Det er mange som lader sin Leaf eller trilling til 100% hver dag. Har ikke hørt at dette medfører drastisk reduksjon i kapasiteten. Hvis du lader tett opp i mot start tidspunktet for turen vil ikke jeg tro dette har mye å si for slitasje på batteriet. Hvis du derimot ikke har behov for 100% er det ingen grunn for å lade til 100%. Men det er min mening, som sikkert mange er uenige i. Og jeg har ladet til 100% en gang på de 10mnd jeg har hatt bilen.
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

kjølholdt

Jeg tyner ut 40 mil vinterstid hvis jeg må av min 85
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Også_Øyvind_H

Sitat fra: Sense på lørdag 11. april 2015, klokken 22:28
Ikke vanskelig å forstå at økonomiske rammer bestemmer modell-valg. Men faller valget på 70D, ville jeg også anbefale å lade 80-90 % og heller superlade litt på Brokelandsheia, enn å lade 100 % en gang i uka.

Jeg tror det vil være vanskelig å få Tesla til å akseptere batteribytte på garantien, når de registrerer at batteriet er fulladet hver uke.

Mobilen min som jeg lader fullt hver natt, har bare etter ett år redusert driftstiden fra 4 døgn til 2 døgn. Det forteller meg at det er en grunn til at Tesla advarer mot topplading.

Jeg har kun ladet fullt èn gang på 16 mnd. Og har likevel mistet en del rekkevidde, uten at jeg vet nøyaktig hvor mye. Noe skyldes nok SW.

Poenget er at tror det er uhensiktsmessig å tyne bilen hver uke en hel vinter. Lad heller underveis.
Redusert rekkevidde skyldes nok primært manglende "kalibrering" av batteriet (det finnes flere tråder på dette). Batteriet må lades helt opp/helt ut noen ganger etter hverandre for at målingen skal bli noenlunde rett. Men dette er jo ikke noe man ønsker å gjøre - det finnes mye emperi på at batteriene holder mye lenger dersom man ikke lader helt opp/helt ut. Jeg tror allikevel ikke en fullading i uka betyr all verden.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA