Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kommuner får bestemme rett til kollektivfeltkjøring og bompenger

Startet av tomrh, onsdag 06. mai 2015, klokken 21:19

« forrige - neste »

tomrh

Skal snart ta en siste obligatorisk service før garantien går ut, men etter det satser jeg på å vedlikeholde mjauen selv, evt få verksted til å gjøre utvalgte småkompliserte ting. Hvilke punkter er spesielt kritiske? (Regner ikke enkle ting som å skifte pærer og viskerblader.) Det jeg kommer på er å jevnlig sjekke/skifte bremseklosser, sjekke bremsevæskenivå, skifte kupéfilter en gang i året og sjekke nivå på kjølevæske til klima. Bremsene sjekkes vel uansett på EU-kontroll. Mr.Zero nevnte noe om å skifte differensialolje hver 40.000? Er det flere punkter?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

kaiat

Skal ikke servicepunktene stå i serviceheftet?

Mr.Zero

Sitat fra: tomrh på fredag 10. april 2015, klokken 18:39
Skal snart ta en siste obligatorisk service før garantien går ut, men etter det satser jeg på å vedlikeholde mjauen selv, evt få verksted til å gjøre utvalgte småkompliserte ting. Hvilke punkter er spesielt kritiske? (Regner ikke enkle ting som å skifte pærer og viskerblader.) Det jeg kommer på er å jevnlig sjekke/skifte bremseklosser, sjekke bremsevæskenivå, skifte kupéfilter en gang i året og sjekke nivå på kjølevæske til klima. Bremsene sjekkes vel uansett på EU-kontroll. Mr.Zero nevnte noe om å skifte differensialolje hver 40.000? Er det flere punkter?

Det enkleste er vel å følge servicepunktene i skjemaet fra Mitsubishi der det vil stå bl.a:

-Kontroll av understell. Det innbefatter alt av kuler, ledd, foringer, innfestinger, støtdempere, fjærer, mansjetter på drivaksler og tannstang, hjullagre, fjærbeinslagre mm. Dekk, felger og lufttrykk. Lappesaker.

-Drivlinje: motorfunksjon, girfunksjon, oljeskift på girkasse, svetting/lekkasjer, motorfester, eventuelle ulyder fra drivverk mm.

-Bremser: tilstand på skivebrems og trommelbrems. Demontering for vask, inspeksjon, smøring og justering. Skifte av bremsevæske hvert 2.år. Tilstand på bremserør- og slanger og vaiere. Tegn på lekkasjer. Kontroll av bremsekraftforsterker og vakumpumpe. ABS: funksjon.

-Elektrisk: høyspentkabler, kontakter, synlig ledningsnett, korrosjon rundt jordingspunkter, elektriske funksjoner mm. Batteritest og påfylling av vann ved behov. Justering av lys. Kontroll av alt(!)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Joda, er klar over mye dill på sjekklista. Jeg deler opp vedlikehold i to kategorier: 1) det som kan repareres fortløpende etterhvert som det blir ødelagt, og 2) det som bare gjør vondt verre om det ikke blir gjort noe med FØR det blir ødelagt. Det er den siste kategorien jeg ønsker å ha oversikt over.

Apropos batteritest. Tester batteriet hver dag jeg. Kjører bilen? Lader den som normalt? Ja, batteri ok! :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mr.Zero

Sitat fra: tomrh på lørdag 11. april 2015, klokken 17:24
Joda, er klar over mye dill på sjekklista. Jeg deler opp vedlikehold i to kategorier: 1) det som kan repareres fortløpende etterhvert som det blir ødelagt, og 2) det som bare gjør vondt verre om det ikke blir gjort noe med FØR det blir ødelagt. Det er den siste kategorien jeg ønsker å ha oversikt over.

Apropos batteritest. Tester batteriet hver dag jeg. Kjører bilen? Lader den som normalt? Ja, batteri ok! :)

Tenkte primært på 12V-batteriet. Det er det som trenger ettersyn. Og som også havner i din kategori 2. Fylker du ikke på vann, BLIR det ødelagt. 8) Ser du en rustflekk og ikke fjerner denne, blir det hull.. Har du steinsprut i ruta uten å utbedre denne, kan det bli sprekk - som dog ikke er 2'erfeil dersom den ikke går gjennom synsfeltet foran fører. Ulyd i hjullager - skjærer det seg, kan det også ryke et boss eller spindel. Knekt fjær - løsner vindingen og skjærer seg inn i dekket - da blir det litt for skummelt. Svetter støtdemperen, tar olja slutt etter hvert. Da øker slitasjen på hjuloppheng og dekk samt at bremsestrekningen øker.
Din kategori 2 kan jeg skrive mye om, men du skjønner jo fortsettelsen... ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

#5
Sitat fra: Mr.Zero på lørdag 11. april 2015, klokken 21:56
Sitat fra: tomrh på lørdag 11. april 2015, klokken 17:24
Joda, er klar over mye dill på sjekklista. Jeg deler opp vedlikehold i to kategorier: 1) det som kan repareres fortløpende etterhvert som det blir ødelagt, og 2) det som bare gjør vondt verre om det ikke blir gjort noe med FØR det blir ødelagt. Det er den siste kategorien jeg ønsker å ha oversikt over.

Apropos batteritest. Tester batteriet hver dag jeg. Kjører bilen? Lader den som normalt? Ja, batteri ok! :)

Tenkte primært på 12V-batteriet. Det er det som trenger ettersyn. Og som også havner i din kategori 2. Fylker du ikke på vann, BLIR det ødelagt. 8) Ser du en rustflekk og ikke fjerner denne, blir det hull.. Har du steinsprut i ruta uten å utbedre denne, kan det bli sprekk - som dog ikke er 2'erfeil dersom den ikke går gjennom synsfeltet foran fører. Ulyd i hjullager - skjærer det seg, kan det også ryke et boss eller spindel. Knekt fjær - løsner vindingen og skjærer seg inn i dekket - da blir det litt for skummelt. Svetter støtdemperen, tar olja slutt etter hvert. Da øker slitasjen på hjuloppheng og dekk samt at bremsestrekningen øker.
Din kategori 2 kan jeg skrive mye om, men du skjønner jo fortsettelsen... ;D
Joa, rust og sprekk i ruta er da greit å oppdage, man vasker da bilen og ser ut gjennom frontruta av og til. :D
12V batteriet bekymrer meg ikke. Billig sak. Kunne tenkt meg lithium.

Det er flere av disse punktene som oppdages ved EU-kontroll, bl.a. bremser og hjullagre.

En virkelig kategori 2 sak er at elmotorens reduksjonsgearkasse skal ha oljeskift hver 100.000 km (så det på skjemaet fra verkstedet). Nesten som registerreimsskifte på fossil. Skal be dem gjøre det nå på service.

Sitat fra: Mr.Zero på fredag 10. april 2015, klokken 15:53
En skal også huske på at oljen i diff skal skiftes ved 40.000km. Svindyr spesialolje!
Dette kan jeg ikke finne igjen på service-skjemaene jeg har fått fra verkstedet. Så det mener du de skal ha gjort?

Ellers har jeg jo holdt liv i eldre biler i ganske mange år før vi kjøpte elbiler. Det er ekstrapunkter for elbiler jeg primært er opptatt av. Jeg tror det dreier seg om svært lite egentlig.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Beamer Screamer

Sitat fra: Mr.Zero på lørdag 11. april 2015, klokken 21:56

Tenkte primært på 12V-batteriet. Det er det som trenger ettersyn. Og som også havner i din kategori 2. Fylker du ikke på vann, BLIR det ødelagt.

Skal 12V batteriet ha vann? Det var vel sånt man drev med på '80-tallet... Jeg trodde det var vedlikeholdsfritt jeg. Kanskje greit å toppe det opp med en ctek-lader i ny og ne slik jeg gjør på fossilbilen, men that's it skulle jeg mene.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

SUNPWRD

Batterier med lokk som har lokk på hver celle må en kontrollere syrenivået på av og til. Og ved behov etterfylle. Vedlikeholdsfrie 12v batterier kjennetegnes med at de ikke kan åpnes og etterfylles.
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

elektrolux

Sitat fra: tomrh på fredag 10. april 2015, klokken 18:39
og sjekke nivå på kjølevæske til klima.

Her er det nok bedre å la klima være i fred til det eventuelt stopper grunnen lavt trykk. Slike anlegg er hermetisk forseglet og virker best om de får lov å være i fred.

Ellers er metoden for å sjekke nivået å tappe ut all freon, veie det og fylle tilbake riktig mengde inkludert olje som måtte følge med.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mr.Zero

Sitat fra: tomrh på lørdag 11. april 2015, klokken 22:51
Sitat fra: Mr.Zero på lørdag 11. april 2015, klokken 21:56
Sitat fra: tomrh på lørdag 11. april 2015, klokken 17:24
Joda, er klar over mye dill på sjekklista. Jeg deler opp vedlikehold i to kategorier: 1) det som kan repareres fortløpende etterhvert som det blir ødelagt, og 2) det som bare gjør vondt verre om det ikke blir gjort noe med FØR det blir ødelagt. Det er den siste kategorien jeg ønsker å ha oversikt over.

Apropos batteritest. Tester batteriet hver dag jeg. Kjører bilen? Lader den som normalt? Ja, batteri ok! :)

Tenkte primært på 12V-batteriet. Det er det som trenger ettersyn. Og som også havner i din kategori 2. Fylker du ikke på vann, BLIR det ødelagt. 8) Ser du en rustflekk og ikke fjerner denne, blir det hull.. Har du steinsprut i ruta uten å utbedre denne, kan det bli sprekk - som dog ikke er 2'erfeil dersom den ikke går gjennom synsfeltet foran fører. Ulyd i hjullager - skjærer det seg, kan det også ryke et boss eller spindel. Knekt fjær - løsner vindingen og skjærer seg inn i dekket - da blir det litt for skummelt. Svetter støtdemperen, tar olja slutt etter hvert. Da øker slitasjen på hjuloppheng og dekk samt at bremsestrekningen øker.
Din kategori 2 kan jeg skrive mye om, men du skjønner jo fortsettelsen... ;D
Joa, rust og sprekk i ruta er da greit å oppdage, man vasker da bilen og ser ut gjennom frontruta av og til. :D
12V batteriet bekymrer meg ikke. Billig sak. Kunne tenkt meg lithium.

Det er flere av disse punktene som oppdages ved EU-kontroll, bl.a. bremser og hjullagre.

En virkelig kategori 2 sak er at elmotorens reduksjonsgearkasse skal ha oljeskift hver 100.000 km (så det på skjemaet fra verkstedet). Nesten som registerreimsskifte på fossil. Skal be dem gjøre det nå på service.

Sitat fra: Mr.Zero på fredag 10. april 2015, klokken 15:53
En skal også huske på at oljen i diff skal skiftes ved 40.000km. Svindyr spesialolje!
Dette kan jeg ikke finne igjen på service-skjemaene jeg har fått fra verkstedet. Så det mener du de skal ha gjort?

Ellers har jeg jo holdt liv i eldre biler i ganske mange år før vi kjøpte elbiler. Det er ekstrapunkter for elbiler jeg primært er opptatt av. Jeg tror det dreier seg om svært lite egentlig.
Du ba jo om kategori 2 - og fikk det... ;D
Citroën skal ha oljeskift i kassa hver 40.000. Snodig at fabrikken sier 100.000 på mitsu.. Men ikke alt som skal være lett. Skiftet registerreim for første gang på båtmotoren her om dagen. 115hk Yamaha fra glansåret 2007. Umulig å se at det var antydning til slitasje - selv etter 8 år og 400 timer. Men nå er det gjort. Godt å få brukt mange av kronene jeg sparer på elbil-bruk til drivstoff på båten..8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Sitat fra: Mr.Zero på mandag 13. april 2015, klokken 07:31
Citroën skal ha oljeskift i kassa hver 40.000. Snodig at fabrikken sier 100.000 på mitsu..
Inntrykket mitt er at mange av servicepunktene enten bare er smådill eller at noe skiftes altfor ofte, bare for at verkstedet skal gi inntrykk av å faktisk gjøre noe for pengene. Tydeligvis er giroljeskift hver 40.000 km hos Citroën altfor ofte.

Poenget med denne tråden er å skrelle helt ned til kjernen hva man faktisk MÅ passe på og hvor ofte, for å unngå stortrøbbel. Der man ikke blir berget av EU-kontroll, eller ting man ellers umiddelbart oppdager ved normal bilbruk. Eller småtteri som er svært overkommelig å fikse.

Kjernepunkter man må passe på selv er (så langt jeg kan se)
- Girolje hver 100.000 km
- Skift av kupéfilter hvert år
- Skifte av bremsevæske annethvert år
- Riktig temperaturblanding av kjølevæske for klima (så ingenting fryser i stykker)
Noe mer?

Siden du nevner registerreima igjen, så hadde jeg en '89 Corolla jeg arvet av foreldrene mine. Trodde det var skiftet registerreim på 100', noe som ikke var gjort. Etter ca 161.000 km røk den... 12 av 16 ventiler måtte skiftes, ble en kjemperegning. Slike bomber tror jeg ikke finnes på elbiler, bortsett fra hovedbatteriet? Og dét kan man likevel ikke beskytte seg mot vha. regelmessig vedlikehold av noe slag.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

SteinHolstad

Mener og tror at bremsevæske skift hver andre år også er litt overdrevet - eller??
2015 - Mitsubishi imiev

Mr.Zero

Sitat fra: SteinHolstad på mandag 13. april 2015, klokken 09:35
Mener og tror at bremsevæske skift hver andre år også er litt overdrevet - eller??

Ja, det er - på en elbil - overkill. Bremsevæske er hygroskopisk, dvs den tiltrekker og blander seg med vann. Både gjennom lokket i beholder og ved diffusjon i bremseslanger. Dog tar det lang tid før vanninnholdet i væska blir så høyt at det blir fare på ferde på en elbil. Kokepunktet (ny væske ca 260 grader) reduseres med ca 60-90 grader ved 3,5% innblanding av vann. Og det er først når en har bremset så mye og lenge at væska koker det er fare på ferde.. Kommer aldri til å skje på en elbil ved normal bruk. Har man derimot en tung stor fossilbil med diger båt eller vogn hengende bak, ja da blir det mere liv og temp i bremsene. Selv skal jeg bytte bremsevæske i de dager  bilen fyller 4 år - for da legges den *trolig* ut for salg. 8) Friskluftfilter kan i mange tilfeller også drøyes til 2-årsintervall.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

emil

Nå har jeg Leaf (USA-modell), men bil er bil...

- Jeg har jevnlige kraftige oppbremsinger for å slippe Nissans "bremseservice"
- Jeg bytter pollenfilter selv årlig, ca 100-lapp pr filter og et par minutters arbeid på byttet
- 2. års service tok jeg bare som en vanlig EU-kontroll (uten innmelding) og alt var greit.
- Fikk målt kokepunkt på bremsevæsken etter 2 år og den var godt innenfor grenseverdiene for anbefalt bytte så denne ble ikke byttet.
- Olje i reduksjonsgir sjekket ok.
- 3. års service tar jeg bare som bytte av pollenfilter igjen
- 4. års service tar jeg som 2.år og sansynligvis med bytte av bremsevæske, da blir servicen også den første ordentlige EU-kontrollen.

Total kostnad etter 3 år er ca 650kr og dette har ikke hindret meg i å få utført garanti/reklamsjons-reperasjon hos selger/importør og alt er ellers greit med bilen. Batteristatus leser jeg av med mobiltelefonen og OBDII adapter.

Beamer Screamer

Sitat fra: emil på mandag 13. april 2015, klokken 14:30
Nå har jeg Leaf (USA-modell), men bil er bil...

- Jeg har jevnlige kraftige oppbremsinger for å slippe Nissans "bremseservice"
- Jeg bytter pollenfilter selv årlig, ca 100-lapp pr filter og et par minutters arbeid på byttet
- 2. års service tok jeg bare som en vanlig EU-kontroll (uten innmelding) og alt var greit.
- Fikk målt kokepunkt på bremsevæsken etter 2 år og den var godt innenfor grenseverdiene for anbefalt bytte så denne ble ikke byttet.
- Olje i reduksjonsgir sjekket ok.
- 3. års service tar jeg bare som bytte av pollenfilter igjen
- 4. års service tar jeg som 2.år og sansynligvis med bytte av bremsevæske, da blir servicen også den første ordentlige EU-kontrollen.

Total kostnad etter 3 år er ca 650kr og dette har ikke hindret meg i å få utført garanti/reklamsjons-reperasjon hos selger/importør og alt er ellers greit med bilen. Batteristatus leser jeg av med mobiltelefonen og OBDII adapter.

Dette er interessant. Jeg trodde regelmessig service på autorisert verksted var en forutsetning for garanti/reklamasjonsrett både på Trilling, Leaf og andre biler. Hvordan har du fått utført garantirep. uten å ha tatt service? Gjaldt dette ting som ikke ble påvirket av service?

Som flere andre er inne på så virker det litt som om verkstedene omtrent må finne på ting å gjøre ifm. service på elbiler bare for å rettferdiggjøre at det skal koste 3-4-5.000 kr. Jeg kunne også godt tenkt meg å strupe service på min Trilling til et minimum, men jeg har tenkt at jeg må følge standardopplegget så lenge bilen er under garanti.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA