Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Leiebil (diesel) etter påkjørsel bakfra. Hvem dekker drivstoff og bom?

Startet av poskare, onsdag 06. mai 2015, klokken 15:19

« forrige - neste »

Chivas

Sitat fra: KristianV på lørdag 04. mars 2017, klokken 21:14

5. Tut ved låsing/opplåsning av bilen.


Legger ved en video av dette, veldig tøft må jeg si.

Litt for 80-tall for meg :D

Roy e-Nordmann

Noen som vet om det går an å aktivere park assist i VCDS?
2017 e-Golf FL Atlantic Blue

geear

Sitat fra: Roy e-Nordmann på mandag 10. april 2017, klokken 12:31
Noen som vet om det går an å aktivere park assist i VCDS?
Hva mener du?
Aktivere gjøres med knappen ved siden av spaken, og auto enable kan du stille inn fra innstillinger, hvis du tenker på ettermontering så holder det ikke å enable det i software, park assist har flere sensorer (på sidene av bilen) som også må ettermonteres. Usikker på om det krever styremodul.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Roy e-Nordmann

Sitat fra: gr på mandag 10. april 2017, klokken 13:19
Sitat fra: Roy e-Nordmann på mandag 10. april 2017, klokken 12:31
Noen som vet om det går an å aktivere park assist i VCDS?
Hva mener du?
Aktivere gjøres med knappen ved siden av spaken, og auto enable kan du stille inn fra innstillinger, hvis du tenker på ettermontering så holder det ikke å enable det i software, park assist har flere sensorer (på sidene av bilen) som også må ettermonteres. Usikker på om det krever styremodul.

Hmm, trodde kanskje det var så enkelt som å bytte ut knapperekken til en med park assist knappen, og få aktivert funksjonen i software. Glemte å bestille bilen med park assist...
2017 e-Golf FL Atlantic Blue

geear

Kun fire sensorer foran og bak med vanlig park pilot, åtte totalt, tror det er tolv totalt med assist.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Wattage

Noen som vet om jeg kan bruke min gamle VAGCOM 409.0 kabel for å kode eGolf?
'15 eGolf

Roy e-Nordmann

Går det an å konfigurere multifunksjonkameraet bak speilet i bilen til å fungere som et dashcam, og spille inn til f.eks. et SD kort i hanskerommet? 
2017 e-Golf FL Atlantic Blue

ReneM

Sitat fra: Wattage på fredag 14. april 2017, klokken 13:42
Noen som vet om jeg kan bruke min gamle VAGCOM 409.0 kabel for å kode eGolf?

Tror ikke den funker på e-golf.

Sitat fra: Roy e-Nordmann på fredag 14. april 2017, klokken 14:22
Går det an å konfigurere multifunksjonkameraet bak speilet i bilen til å fungere som et dashcam, og spille inn til f.eks. et SD kort i hanskerommet? 

Nei, det er dessverre ikke mulig.
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

ReneM

Det ser ut av vi har et gjennombrudd med klimaanlegg.

:+1:

Jeg tester en dag til men det virker som jeg har kodet det slik den husker siste innstilling i klimaanlegg! Soooo long 22 grader!
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

stefse

Jeg kunne tenke meg at håndbrekket fungerer som et håndbrekk, og ikke en bremseknapp. Når man bruker det for å få ut rompa i en sving, trer forbremser og ABS inn, og bilen går rett frem. Holdt på å koste meg en frontstøtfanger. ???

Dessuten burde bilen ha et skivebrems vedlikeholds program man kunne aktivere for å la bremsene henge på litt for å tørke opp og få vekk rust. Spesielt for bakbremsene. Alternativt burde bilene få mer riktig dimensjonerte bremser. De har bare blåkopiert dem fra vanlig golf uten å ta høyde for regenativ bremsekapasitet, som tar mesteparten av jobben. Man trenger mindre, rene og effektive bremser for rask decelerasjon, ikke overdimensjonerte skiver for å ta opp varme som aldri kommer og bare blir fulle av belegg og rust.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

ReneM

Sitat fra: stefse på søndag 16. april 2017, klokken 17:54
Jeg kunne tenke meg at håndbrekket fungerer som et håndbrekk, og ikke en bremseknapp. Når man bruker det for å få ut rompa i en sving, trer forbremser og ABS inn, og bilen går rett frem. Holdt på å koste meg en frontstøtfanger. ???

Men bilen har jo ingen håndbrekk. Det er en parkeringsbrems ;). Tror du har valgt feil bil hvis du vil få rumpa ut i en sving.

Sitat
Dessuten burde bilen ha et skivebrems vedlikeholds program man kunne aktivere for å la bremsene henge på litt for å tørke opp og få vekk rust. Spesielt for bakbremsene. Alternativt burde bilene få mer riktig dimensjonerte bremser. De har bare blåkopiert dem fra vanlig golf uten å ta høyde for regenativ bremsekapasitet, som tar mesteparten av jobben. Man trenger mindre, rene og effektive bremser for rask decelerasjon, ikke overdimensjonerte skiver for å ta opp varme som aldri kommer og bare blir fulle av belegg og rust.

Og hva skjer hvis du kjører ned Måbødalen med fulladet batteri? 99,9 prosent av tilfellene hadde det holdt rikelig med mindre bremser men når det gjelder er det greit å ha riktig dimensjonerte bremsene. (Ved svikt i elmotor er det også greit å ha nok bremser til å stoppe 1500 kg.

At de må finne en løsning på rust er jeg enig i. Bilen har faktisk en bremsetørkeprogram. I VCDS kan man endre den til kraftig, regner med at den holder bremsene lenger ved kaldstart for å tørke mer aktiv.
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

ReneM

Tweak for klimaanlegg: husker siste verdi og ikke hopper tilbake til 22 grader etter 20 minutter:

- modul 8 (auto-HVAC)
- adaptions
- Cut-in behaviour
- velg active OG soft reset
- trykk ok

Du får mest sansynlighvis en feilmelding: service not supported in active session. Trykk ok, heretter gjennomfører modul 08 en soft reset (klima går på svart i 3 sekunder).

- velg active på nytt og trykk ok
- dersom alt gikk greit aksepterer den din nye verdi og er det slutt med klimarot.

Det tok en del testing men kan bekrefte at det fungerer på en 2016 mod. Herlig å ha klimaanlegg på 19 grader  :D. Jeg fikk 4 km ekstra rekkevidde på GOM med på kjøpet  :)

Restart etter 3 timer:
Hovedbil: 2016 mod E-Golf med det meste av godbitene
Pendlebil: 2014 mod E-Up
Solgt: 2015 Peugeot 508 RXH

stefse

Å bruke parkbremsen som håndbrekk er selvsagt ikke noe for massene, men det er fysisk mulig og jeg ville gjerne gjort det som en personlig tweak. Den slår jo inn om du aktiverer den i fart, men den slår inn med litt uventet resultat.
Aktivering av dette bremsetørke programmet skulle jeg gjerne kunne valgt selv, når jeg vet jeg har nok strøm og trenger å få renset bremsene skikkelig.
Måbødalen tilfellet får man evt. ta ved å tillate høyere ladespenning ved varme bremser, det er masse å gå på før batteriet kommer opp i skadelige spenninger, men dette er selvsagt noe man helst unngår.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

geear

Skulle gjerne fått lenger timeout før den slår av tenning og må "restartes" om man går fra den med tenningen på i Park. Skal jeg bare bak og gi 1-åringen en vannflaske eller hva det måtte være, så setter jeg meg inn og dytter bilen i D, for å finne ut at neida, den har slått av drive unit, må tilbake i P, og trykke start før nytt D-forsøk. Vet ikke hva timeouten er, men den burde være lenger!
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

geear

Lite respons i tråden jeg opprettet, så prøver her og, noen i Rogalandsområdet som har anledning til å kode inn regnsensor og auto lys for meg? Delene er montert og jeg har settingene som må inn.

Eventuelt hva trenger jeg for å kunne kode det selv? Må jeg ha originalt Ross-tech adapter til 3-4 lapper, eller finnes det noe billigere som kan brukes?
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA