Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

VCDS Tweaks e-Golf

Startet av poskare, fredag 10. april 2015, klokken 12:50

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: ReneM på søndag 12. februar 2017, klokken 21:19
Sitat fra: Rio på søndag 12. februar 2017, klokken 00:19
Her må det jo være relativ grei skuring å lage en liten enhet som etterspør ladestatus (SoC) og batteritemperatur på CANbus, og viser dem på et display?

Det er allerede mulig med VCDS. Men det hadde vært helt fantastisk dersom det kan vises på displayet i bilen.


Eller et lite eksternt display (eller mobiltelefon) med:
SoC
Effekt (inn/ut)
Batteritemperatur

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

Og ikke minst et søylediagram over cellespenningene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

stefse

Sitat fra: elektrolux på mandag 13. februar 2017, klokken 06:22
Og ikke minst et søylediagram over cellespenningene.
Monitoreres cellespenningen til alle cellene? Tviler litt, da det blir en god del kabel og analoge innganger som skal håndtere dette
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

ReneM

Sitat fra: stefse på mandag 13. februar 2017, klokken 16:38
Sitat fra: elektrolux på mandag 13. februar 2017, klokken 06:22
Og ikke minst et søylediagram over cellespenningene.
Monitoreres cellespenningen til alle cellene? Tviler litt, da det blir en god del kabel og analoge innganger som skal håndtere dette

Hver av de 88 celler monitores for seg. Så i teori er det mulig med en søylediagram. Dessverre er det en limit for antal parametere som logges samtidig. VCDS har en grense på 12.

Det er selvfølgelig fullt mulig å logge alle 88 manuelt for og etter lading ;)

Se bildet mitt på forrige siden, der fikk jeg info fra 4 forskjellige celler 

2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

Sarwar

Er det mulighet for at Golfen's WiFi kobler seg routeren mye raskere når en starter bilen?

Chivas

Har en 16.8 kabel jeg aldri fikk til å funke på min Passat. Ordner meg en 15.7 istedet. Vil den funke på e-golf?

ReneM

Sitat fra: Chivas på torsdag 16. februar 2017, klokken 23:29
Har en 16.8 kabel jeg aldri fikk til å funke på min Passat. Ordner meg en 15.7 istedet. Vil den funke på e-golf?

Original kabel bør funke. Hadde ikke forsøkt med en clone.

Jeg har bokstavelig talt "rotet" i dag. Fikk endret kjøreprogram til semi-sport (tynnere styrerespons og ESC i sportmodus). Det var faktisk artig å kunne slippe hele dreiemoment uten forstyrrelsen av standard ESC program.  :o. Helt sikkert mindre greit for dekkene (og selve bilen).





2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

4Matic Fanatic

Sitat fra: ReneM på fredag 17. februar 2017, klokken 15:51
...Jeg har bokstavelig talt "rotet" i dag. Fikk endret kjøreprogram til semi-sport (tynnere styrerespons og ESC i sportmodus)...
Hvilke innstillinger fant du dette under?  :P
mvh, Arne :)


2019 Jaguar I-Pace EV400  |  2013 Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic SB SELGES 

Chivas

Sitat fra: ReneM på fredag 17. februar 2017, klokken 15:51
Sitat fra: Chivas på torsdag 16. februar 2017, klokken 23:29
Har en 16.8 kabel jeg aldri fikk til å funke på min Passat. Ordner meg en 15.7 istedet. Vil den funke på e-golf?

Original kabel bør funke. Hadde ikke forsøkt med en clone.

Por que¿

Har fikset en 15.7, og den ser ut til å funke fjell på Passaten :)

ReneM

Sitat fra: Chivas på fredag 24. februar 2017, klokken 22:23
Sitat fra: ReneM på fredag 17. februar 2017, klokken 15:51
Sitat fra: Chivas på torsdag 16. februar 2017, klokken 23:29
Har en 16.8 kabel jeg aldri fikk til å funke på min Passat. Ordner meg en 15.7 istedet. Vil den funke på e-golf?

Original kabel bør funke. Hadde ikke forsøkt med en clone.

Por que¿

Har fikset en 15.7, og den ser ut til å funke fjell på Passaten :)

Bortsett fra det moralske (det er jo det samme som en kopiert blu-ray eller fake Louis Vuitton. Ting andre har utviklet og noe kriminelle kinesere tjener lett penger på), hadde jeg vært bekymret om å ødelegge bilen. De har kopiert det meste men det kan oppstå situasjoner der ting blir skikkelig ødelagt. Bare Google litt på det.

Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 22. februar 2017, klokken 17:26
Sitat fra: ReneM på fredag 17. februar 2017, klokken 15:51
...Jeg har bokstavelig talt "rotet" i dag. Fikk endret kjøreprogram til semi-sport (tynnere styrerespons og ESC i sportmodus)...
Hvilke innstillinger fant du dette under?  :P

Tror det var ABS bit 29 (men jeg må sjekke loggen på datamaskinen). Je. Vil derimot fraråde å bruke det. Jeg opplevde at bilen begynte å hakke litt i veldig lav hastighet og har kodet det tilbake til original.

Her er noe andre tweaks (gimmicks):

Modul 17
Byte 1 bit 3 active = laptimer
            Bit 6 active = ecotips
            Bit 7 active = forbrukere i MFD
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

KristianV

Heisann!
Noen her på forumet i Bergen - Stavanger området som kunne lagt inn noen Tweaks på min '17 GTE?
Kunne tenk meg:
- Tut fra horn ved opplåsing/låsing av bilen.
- Faseforskjøvet blinklys bak.
- US blinkers (ikke et must da disse ikke blir dimmet, om jeg har forstått det riktig).
- Eventuelt den alarm tweaken som ReneM snakker om på side 22.

Skal selvfølgelig få en "donasjon" for arbeidet  :D
'17 Golf GTE

ReneM

Jeg bor i Bergen. Send en melding så ordner vi det  :+1:
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

ReneM

Sitat fra: KristianV på torsdag 02. mars 2017, klokken 16:08
Heisann!
Noen her på forumet i Bergen - Stavanger området som kunne lagt inn noen Tweaks på min '17 GTE?
Kunne tenk meg:
- Tut fra horn ved opplåsing/låsing av bilen.
- Faseforskjøvet blinklys bak.
- US blinkers (ikke et must da disse ikke blir dimmet, om jeg har forstått det riktig).
- Eventuelt den alarm tweaken som ReneM snakker om på side 22.

Skal selvfølgelig få en "donasjon" for arbeidet  :D

Da har vi aktivert en del tweaks på Kristian sin bil. Jeg la merke til at GTE har en annen theme i infotainment. GTE har samme Carbon bakgrunn som en kan få i kjørecomputeren.

Etter litt research fant jeg ut hvordan man endrer dette på en E-golf:

-hold inn menyknappen i 30 sekunder. Dev. Mode må være aktivert.
-i engineering meny er det mulig å endre til sport backgrunn.

Vanskelig å ta et bilde men her er et forsøk:




2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

KristianV

Tusen takk til ReneM som har oppgradert min Golf, med noen veldig kjekke tweaks!

1. Coming home/leaving lys når man går ifra bilen.
2. Tatt bort den irriterende pipingen når man åpner førerdøren, når bilen er i gang.
3. C-lysene og parklys, lyser sammen i posisjon 0 på lysbryteren.
4. Faseforskjøvet blinklys bak.
5. Tut ved låsing/opplåsning av bilen.
6. Alarm når dørene blir åpnet fra innsiden, når bilen er låst.

https://youtu.be/tl7LTiR0COQ

Legger ved en video av dette, veldig tøft må jeg si.
'17 Golf GTE

ReneM

Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 22. februar 2017, klokken 17:26
Sitat fra: ReneM på fredag 17. februar 2017, klokken 15:51
...Jeg har bokstavelig talt "rotet" i dag. Fikk endret kjøreprogram til semi-sport (tynnere styrerespons og ESC i sportmodus)...
Hvilke innstillinger fant du dette under?  :P

Testet på nytt og nå fungerer det helt fint!

Bruk på eget ansvar:

ABS: byte 29 > aktiver bit 1,2 og 6

Resultat:








2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA