Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Twizy, hjemmebyg af batteri. Hjælp.. :-)

Startet av Ole-Brum, tirsdag 05. mai 2015, klokken 19:03

« forrige - neste »

Ole-Brum

Jeg er ny på forumet og kjører fossilt idag. Jeg er ikke fremmed for å anskaffe meg elbil men samtidig er jeg litt skeptisk, både angående elbilens fremtidsutsikter og hvordan regnestykket ser ut for meg på sikt. Hvis det blir elbil, blir det Tesla pga. rekkevidden. Mine tanker er som følger (correct me if I'm wrong):

Miljøaspekter og  Tesla:

- Lokal forurensing går ned (dette gjelder ikke dekkstøv mtp. en Tesla på 2,xx tonn)
- Hva blir gjennomsnittlig levetid til en Tesla? Mistenker at dette blir lavere enn en fossilbil pga. pris på batterier og elbilene stadig oppdateres slik at eldre modeller blir mindre populære (i større grad enn fossilbiler)
- Hvordan er livsløpsregnestykket til en Tesla i forhold til en fossilbil? Hvor mye mer forurenser en kondemnert Tesla i Forhold til en kondemnert fossilbil? Hvordan er miljøaspektet når man regner med produksjon av komponentene og bilen i sin helhet?

Økonomi ved Tesla:

- Billig i drift
- Verditap vanskelig å forutse, på lengre sikt frykter jeg det blir større enn på fossilbiler. Dette grunngir jeg med at forhandlere ikke tar brukte Tesla i innbytte. Andre forhandlere vil nok heller ikke ta i innbytte pga. dyre reparasjoner de ikke kan foreta selv osv.

Tesla som bil:
-   Går fælt (i alle fall opptil 100km/t)
-   Virker som det er mye små og store feil på de
-   Fin bil
-   Dårlig finish sammenlignet med andre premiumbiler

For å oppsummere er jeg veldig usikker. Jeg kjører tung MC, slik at jeg blir ikke blendet av akselerasjonen til Tesla som så mange andre. Til nå har verditapet vært hyggelig, men er skeptisk til videre utvikling. Miljøaspektet er jeg usikker på er reelt, annet enn lokalt.

cra

Levetid er det vanskelig å spå om, men fossilbiler flest trenger vel en god del slitedeler både i motor og annet. En havarert motor kan fort bli like dyrt som et havarert batteri, og batteriprisene tror jeg vil synke ettersom masseproduksjonen går opp og produksjonskostnader går ned.

Livløpsregnestykket blir bedre jo lengre du kjører. Husk at en elbil (uansett merke) kan kjøre på ren energi (og i Norge gjør vi det hele tida), og den globale strømmixen blir stadig renere. En fossilbil vil aldri kunne slippe ut mindre pr forbrent drivstoffmengde.

Om du bruker opp bilen selv og ikke skal bytte hvert X år tror jeg ikek Tesla er noe dårligere enn fossilt. Vi har jo også fordelen med "gratislading", som trekker regnskapet i riktig retning. :)

Globalt sett er der mye å hente på produksjon av elbiler; husk at fossilene har mange års forsprang når det gjelder finsliping av produksjonsmetoder. Derfor har enkelte av dem nå et forsprang i det bilen er produsert, men regnskapet dras i "feil retning" for hver forbrente liter bensin/diesel. Uansett må vi begynne et sted, og bare de positive lokale aspektene burde være mer enn nok; det merker man jo "direkte på kroppen" selv.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ole-Brum

Jeg heller nok mer mot at ladbar hybrid er løsningen for meg, og samfunnet. Gratis lading er jeg skeptisk til hvor lenge er reelt.

En tanke som skremmer meg litt er; hva om Tesla går konkurs?

pwb



Sitat fra: Ole-Brum på torsdag 09. april 2015, klokken 16:12

En tanke som skremmer meg litt er; hva om Tesla går konkurs?

Derfor kjører du en "brukt" av ett annet bilfirma som har eksistert en stund. Da er det de som sliter og ikke du.

Ole-Brum

Den skjønte jeg ikke helt?

Jeg er forøvrig veldig spent på den kommende MB GLC som ladbar hybrid.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Ole-Brum på torsdag 09. april 2015, klokken 19:26
Den skjønte jeg ikke helt?
Hvis man kjøper av en tredjepart (forhandler eller privatperson), så har man 5 års reklamasjonsrett.

Så klart, det betyr ikke at det nødvendigvis blir så veldig enkelt om Tesla skulle gå konkurs. Om dette skulle skje, så vil det ikke nødvendigvis være tilgang på deler. Da vil man ikke få fikset bilen sin uansett hvem som har reklamasjonsansvaret. Da ser man på tre forskjellige utfall av en skade:

- Om det er noe som dekkes av reklamasjonsretten, så vil man etter noen måneder kanskje få hevet kjøpet eller en eller annen pengesum.
- Om det er noe som dekkes av sin egen eller andres forsikring, så vil bilen kondemneres, og man vil få summen for en tilsvarende bil på finn inn på konto. (Her kan bruktbilprisene ha stupt.)
- Om det er noe som ikke dekkes av reklamasjonsretten eller forsikring, så får man finne ut av det selv.

De to første utfallene trenger ikke slå til ved en veldig stor skade. Det kan være nok at man f.eks bulker en dør eller noe. Dette så vi på Fisker Karma, der selv små skader ver ikke mulig å reparere, og biler ble kondemnert.

Men, så klart, for at dette skal være et problem, så må Tesla gå konkurs. Dette er lite trolig i den nære fremtiden. Men så klart, om Model 3 flopper fullstendig i 2017 vil Tesla kunne være på tynn is. Personlig tror jeg Model 3 vil være en braksuksess, men risikoen får man vurdere selv. Om man ikke er komfortabel med risikoen bør man ikke gå til innkjøp.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ole-Brum

Ja, jo jeg følger tankegangen din, men du sier jo også her at selger du din Tesla etter 2 år, året etter går Tesla konkurs, da vil du kunne få reklamasjonskrav mot deg... Lite trolig.. Frykter at de eneste forhandlerne du får kjøpt Tesla fra er Tesla-importøren og da kun nye biler. Går Tesla konkurs vil ikke Importøren være i drift lenge etterpå...

Som du sier er det en risikovurdering man må ta... Men tenker alle som kjøper Tesla gjennom de potensielle fallgruvene før kjøp?

Espen Hugaas Andersen

#7
Sitat fra: Ole-Brum på torsdag 09. april 2015, klokken 20:38Ja, jo jeg følger tankegangen din, men du sier jo også her at selger du din Tesla etter 2 år, året etter går Tesla konkurs, da vil du kunne få reklamasjonskrav mot deg... Lite trolig..
Lite trolig? Fakta, heter det. (Så fremt bilen får en skade som faller inn under reklamasjonsretten, så klart.) Her er det masse rettslig presedens.

http://www.forbrukerradet.no/tips-og-r%C3%A5d/bil/misforn%C3%B8yd+med+bilkj%C3%B8p/feil-p%C3%A5-bil-kj%C3%B8pt-privat--1128867
http://www.dinside.no/891616/odelagt-bruktbil-er-selgerens-ansvar
http://www.klikk.no/motor/bil/bruktbil/article768612.ece

Kjøperen trenger kun å forholde seg til deg, og selv om du har reklamasjonsrett og/eller garanti mot Tesla, så er det ingenting for deg å hente der om Tesla er konkurs.

Om man vil kvitte seg med ansvaret ovenfor kjøper, må man enten selge bilen som "delebil", eller så må man selge til forhandler. Dette er en del av businessen til forhandlere; de kjøper bruktbiler til mindre enn det man kan få om man selger til privatperson, noen ganger betydelig mindre. Og de kostnadene til reklamasjonene de må håndtere tar de ut av profittmarginen til bruktbilhandelen. (Men så klart sørger de for å beholde en grei gevinst selv.)
Sitat fra: Ole-Brum på torsdag 09. april 2015, klokken 20:38Frykter at de eneste forhandlerne du får kjøpt Tesla fra er Tesla-importøren og da kun nye biler. Går Tesla konkurs vil ikke Importøren være i drift lenge etterpå...
Importøren for biler fra Tesla heter Tesla Motors Norway AS og er heleid av Tesla Motors Inc. Så klart er det slik at om Tesla Motors Inc går konkurs blir Tesla Motors Norway AS med i dragsuget.

Men alle kan selge brukte Teslaer. Disse kan du kjøpe av privatpersoner og diverse forhandlere.
Sitat fra: Ole-Brum på torsdag 09. april 2015, klokken 20:38Som du sier er det en risikovurdering man må ta... Men tenker alle som kjøper Tesla gjennom de potensielle fallgruvene før kjøp?
Neppe. Men det bør man.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Men, bør du kjøpe Tesla?

Ja, om du har råd.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ole-Brum

Er klar over at lovverket er sånn...

Ja hvis man er innforstått med alle potensielle fallgruver og man finner ut at fordelene er større enn ulempene, er det jo korrekt å handle. Jeg håpte dere skulle være flinkere til å overbevise meg :)

Ole-Brum

Jeg håpte dere skulle overbevise meg om hvorfor jeg burde kjøpe Tesla. Hvorfor kjøpte dere? Hvorfor ikke kjøpe seg en GLC plugin-hybrid når den kommer?

Espen Hugaas Andersen

#11
Sitat fra: Ole-Brum på torsdag 09. april 2015, klokken 22:13
Jeg håpte dere skulle overbevise meg om hvorfor jeg burde kjøpe Tesla. Hvorfor kjøpte dere? Hvorfor ikke kjøpe seg en GLC plugin-hybrid når den kommer?
Tesla Model S er verdens beste (oppnåelige)* bil, produsert av et revolusjonerende selskap. Ingen (oppnåelig)* bil har elektrisk ytelse tilsvarende en Model S og elektrisk ytelse er fullstendig overlegent fossil ytelse i at kraften er der momentant, det er ingen girskift eller annet tull.

Drivlinjen er grunn nr 1, 2 og 3 for å kjøpe en Model S. Om dette ikke har overbevist deg hittil, så prøvekjør bilen!

Når man har akseptert at Model S er den beste bilen i verden, så kan man se på det praktiske, og Model S sjekker ut de aller fleste praktiske hensynene. Model S er en særdeles trygg bil, den kan frakte mye, den har firehjulstrekk, mer enn nok rekkevidde + superladere og den er miljøvennlig. Den er teknologisk langt fremme, og pengene fra et kjøp går til et selskap som vil gjøre alt i sin makt til å gjøre elbilene helt og fullstendig overlegne fossilbiler på alle områder. Så lenge Tesla består vil du også ha veldig gode garantier, og tilgang på SW og HW oppgraderinger som Tesla kommer med.

* Alternativene er Rimac Concept One og Mercedes SLS AMG Electric Drive, men jeg anser disse som fullstendig uoppnåelige. I hvert fall på en ingeniør-lønn.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ole-Brum

Jeg er enig i at det er verdens beste elbil, og at Tesla har tatt elbilene et kvantesprang i riktig retning er det overhodet ingen tvil i. Derimot er jeg langt ifra enig i at det er verdens beste bil, det blir for dumt å påstå. Men siden Avgiftsstrategien i Norge er som den er, er det en veldig interessant bil sammenlignet med mange andre i den prisklassen. Er bare ikke overbevist om hvorfor jeg skal kjøpe en Tesla til 900k, man får mye tysk premium til den prisen...

tomrh

Hva med bare å prøvekjøre en Tesla da? I en kjøpsprosess er det naturlig å prøvekjøre biler man vurderer. Jeg ble overbevist om elbil av å bare prøvekjøre en liten Citroën C-zero for 3,5 år siden som en kollega disponerte.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Ole-Brum

Klart en bil må prøvekjøres før et evt. Kjøp....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA