Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla superchargers - ønsker og forslag

Startet av Merkel32, tirsdag 05. mai 2015, klokken 12:13

« forrige - neste »

Merkel32

Jeg har benyttet Car-Net med avgangstid på morgenen, men har deaktivert dette da jeg mistet muligheten til å lade på ettermiddagen (uten å manuelt starte lading via App). Nå får jeg ikke ladet i det hele tatt, det virker som den prøver å sette i gang lading (klikker foran) men så lyser det snart rødt i dioden ved strøminntaket. Har sjekket i bilen også at avgangstider er deaktivert.
Har testet både med medfølgende 10A kabel og med veggboks (16A) fra Møller. :-[ :-[
NOEN SOM HAR TIPS??
Er det forresten andre steder enn grønn diode v/strøminntak man ser om bilen lades (i bilen, ikke App)?

A8

Lading indikeres av blinkende oransje symbol i instrumentet, men dette avhenger av åpen dør (eller noe slikt...)
Dette er noe av det jeg synes ikke er helt tilfredstillende. Jeg ville gjerne hatt en mer entydig indikasjon på lading med faktisk ladestrøm/effekt.
varmepumpe-Golf bestilt 4. juli, levert 6. mars.

Merkel32

I frustrasjon over å ikke få ladet så endret jeg NEDRE LADEGRENSE FOR BATTERI fra 30% til 80% og da startet lading... Gjorde dette i car-net appen. Vet noen hva denne innstillingen egentlig betyr?

thomanie

Nedre ladegrense er det nivået den lader til med en gang du setter i ladekontakten, så topper den opp slik at den er full-ladet når neste avgangstid nås.

Hvis du hadde denne på 30% er jo sannsynligheten stor for at du allerede var over, og da starter den ikke lading. Når du da heller ikke har aktivert avgangstider må du (tydeligvis) passe på at du også har trykket på knappen for umiddelbar lading (den uten klokkesymbol på) i ladeluka.

T
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

Merkel32

 >:(Kortvarig glede - lading stanset etter 2min, selv med NEDRE LADEGRENSE på 100%... Lar seg heller ikke starte igjen via App eller PC - car-net....
Får prøve å fysisk trykke inn øverste knapp (umiddelbar lading) i ettermiddag, hvis ikke får Møller se på den i morgen. Bilen var ikke slik tidligere at jeg måtte trykke ved strøminntaket for å starte lading, den startet umiddelbart når ikke noen avgangstid var satt.

olebakk

Jeg synes også dette med minimum lading forvirrende og ikke intuitivt i det hele tatt. Alle eksperimenter tar så lang tid også. Jeg ønsker at bilen skal lade til 90% uansett når jeg kobler inn, og videre til 100% (+forvarming) rett før en oppsatt avreise. Ser ut som dette funker som regel. Men noen ganger lader den til 100% lenge før avreise - andre ganger er bilen på 90% ved avreise...

e-Kvaase

#6
Sitat fra: olebakk på fredag 10. april 2015, klokken 07:56
Jeg synes også dette med minimum lading forvirrende og ikke intuitivt i det hele tatt. Alle eksperimenter tar så lang tid også. Jeg ønsker at bilen skal lade til 90% uansett når jeg kobler inn, og videre til 100% (+forvarming) rett før en oppsatt avreise. Ser ut som dette funker som regel. Men noen ganger lader den til 100% lenge før avreise - andre ganger er bilen på 90% ved avreise...

Du kan gjøre det på denne enkle måten:
Sett nedre ladegrense til 100%. Rediger avgangstidene til kun å gjelde forvarming.
Da lader bilen opp til ønsket nivå med en gang, og du får varme når du trenger det.

Hvis bilen er tilkoblet strøm når forvarming starter får du bedre effekt på forvarmingen, særlig hvis du benytter 16A veggboks/ladekladd. Vi har også skrudd på at bilen kan forvarmes med fremdriftsbatteriet. Da får man litt varme selv om bilen ikke er tilkoblet strøm, når forvarmingen startes (f.eks. når den er parkert på jobben uten mulighet for strøm).

olebakk


Sitat fra: e-Kvaase på fredag 10. april 2015, klokken 11:47Du kan gjøre det på denne enkle måten:
Sett nedre ladegrense til 100%. Rediger avgangstidene til kun å gjelde forvarming.
Da lader bilen opp til ønsket nivå med en gang, og du får varme når du trenger det.

Hvis bilen er tilkoblet strøm når forvarming starter får du bedre effekt på forvarmingen, særlig hvis du benytter 16A veggboks/ladekladd. Vi har også skrudd på at bilen kan forvarmes med fremdriftsbatteriet. Da får man litt varme selv om bilen ikke er tilkoblet strøm, når forvarmingen startes (f.eks. når den er parkert på jobben uten mulighet for strøm).

Jeg har tenkt å ha bilen i mange år, så 100% er uaktuelt å ha bilen på i mer enn noen timer av gangen - helst aldri (men noen ganger må man)

Men selv med nedre ladegrense på 90% og ingen timer blir den veldig ofte ladet til 100%

Må nok eksperimentere litt mer...

Johnny

Sitat fra: olebakk på tirsdag 14. april 2015, klokken 01:24

Sitat fra: e-Kvaase på fredag 10. april 2015, klokken 11:47Du kan gjøre det på denne enkle måten:
Sett nedre ladegrense til 100%. Rediger avgangstidene til kun å gjelde forvarming.
Da lader bilen opp til ønsket nivå med en gang, og du får varme når du trenger det.

Hvis bilen er tilkoblet strøm når forvarming starter får du bedre effekt på forvarmingen, særlig hvis du benytter 16A veggboks/ladekladd. Vi har også skrudd på at bilen kan forvarmes med fremdriftsbatteriet. Da får man litt varme selv om bilen ikke er tilkoblet strøm, når forvarmingen startes (f.eks. når den er parkert på jobben uten mulighet for strøm).

Jeg har tenkt å ha bilen i mange år, så 100% er uaktuelt å ha bilen på i mer enn noen timer av gangen - helst aldri (men noen ganger må man)

Men selv med nedre ladegrense på 90% og ingen timer blir den veldig ofte ladet til 100%

Må nok eksperimentere litt mer...

Når du kjører løpet slik du beskriver det, som faktisk jeg også gjør, så blir bare bilen stående med 100% den halvtimen før avreise.

Slik jeg har forstått det, så er det ikke så farlig å lade til 100%, bare den ikke blir stående slik.

Vil du unngå 100%, sørger du bare for å alltid ha et avreisetidspunkt et stykke frem i tid, for så å forvarme fra appen.

Bilen burde hatt en innstilling for max ladenivå for "nerder" som deg meg, men jeg antar at folk flest ikke bryr seg om slikt ;)
TMS og eGolf.

sap_2000

#9
Lavere ladegrense forutsetter at avgangstimer er aktiv.

Sett lavere ladegrense til feks 60-80% og så en avgangstimer på morgenen til 100% lading med eller uten forvarmer.
Da vil den lade til 60-80% og så til 100% ved avgangstid.

Vil man lade til 100% i løpet av dagen bare deaktiverer man timeren med app eller i meny og aktiverer den igjen på kvelden. -eller trykker på ladeknappen i tanklokket om man plugger inn med mer enn 80% på batteriet.
Mvh. SAP - Helelektriske fra juni 2017

e-Kvaase

Sitat fra: olebakk på tirsdag 14. april 2015, klokken 01:24

Sitat fra: e-Kvaase på fredag 10. april 2015, klokken 11:47Du kan gjøre det på denne enkle måten:
Sett nedre ladegrense til 100%. Rediger avgangstidene til kun å gjelde forvarming.
Da lader bilen opp til ønsket nivå med en gang, og du får varme når du trenger det.

Hvis bilen er tilkoblet strøm når forvarming starter får du bedre effekt på forvarmingen, særlig hvis du benytter 16A veggboks/ladekladd. Vi har også skrudd på at bilen kan forvarmes med fremdriftsbatteriet. Da får man litt varme selv om bilen ikke er tilkoblet strøm, når forvarmingen startes (f.eks. når den er parkert på jobben uten mulighet for strøm).

Jeg har tenkt å ha bilen i mange år, så 100% er uaktuelt å ha bilen på i mer enn noen timer av gangen - helst aldri (men noen ganger må man)

Men selv med nedre ladegrense på 90% og ingen timer blir den veldig ofte ladet til 100%

Må nok eksperimentere litt mer...


Det er nok lagt inn en margin her så man ikke ødelegger batteriene ved å lade til 100%.
Har selv satt nedre ladegrense til 80%, og forvarming via avgangstider.

Lader kun til 100% når det er behov.

oaarum

Min selger mente at med norsk kjølig klima og så bra garanti var det ikke noe å bry seg om. Lader alltid med 16A til 100%. Innmari kjedelig å stå med 60% når du plutselig finner ut at du skal et stykke.
2015 e-Golf ventepumpe
Passat GTE prod uke 11

Puzoni

#12
Dette har sikkert blitt nevnt mange ganger tidligere men ettersom det er mye ulike tolkninger her så skader det ikke å gjenta det. Maksytelse på batteri på en E-Golf er 26,8 kWh, mens den reelle ladbare ytelsen er begrenset til 24,2 kWh noe som tilsvarer 90% av maksytelsen. Derfor ser jeg ikke det store poenget med å regulere maksladingen til noe annet enn 100%.

Høy ladingintensitet derimot eller spenning om dere vil, som hyppig blir brukt kan virke innpå levetiden til en batteri. Nå vet jeg ikke om 16A over tid skader levetiden, men jeg bruker 10A på ladeboksen til vanlig og justerer til 16A de gangene jeg har behov for hurtigere lading.

Merkel32

Bilen endte hos Møller, skal bytte styreenhet  ???

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA