Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Levering Golf GTE

Startet av pej, mandag 04. mai 2015, klokken 21:38

« forrige - neste »

Dennis

#135
Ingenting varer evig nei, det er jeg helt enig i. Tesla bør dimensjonere det slik at det tåler å bli brukt innafor rimelighetens grenser, og mener å kjøre 0-100 en del ganger i uka er godt innafor hva man skal forvente at bilen skal tåle over lengre tid.

Er mange gamle biler på veien idag som har levd harde liv, feks Subaru sti som er 13-14 år gamle er ofte blitt herjet med og banekjørt så å si hele livet uten at drivverket har blitt ødelagt.

Finner også mange eksempler andre eksempler på motorsterke biler som begynner å dra godt på årene og som er typisk herje biler som lever i beste velgående på org drivverk.

Så det at Tesla har slitt såpass etter så kort tid med DU tyder på vesentlige design feil på motor eller andre komponenter i drivverket. Men dette lærer de av, og er veldig sikker på at dette er løst på de nye.

Han som er på sin femte DU må ha vært veldig uheldig med å fått byttet til ny DU med samme feil, eller at det er andre utfordringer på den bilen som motorfester eller lignede som gjør at DU får feil belastning.
Hadde det enda vært et stort problem, så hadde vi nok hørt mer til det. Samt det skulle begynt å komme skriverier om feks P85D fra statene med samme feil. Det har det enda ikke gjort selv om flere av brukerne på bla. TMC forumet har brukt bilene sine hardt hele dagen til drag eller banekjøring og har hatt bilene siden desember.


Mippen

Subaru er gode biler, men selv de er ikke feilfri. Har kjørt ulike subaru og har hatt en Forester Turbo. Har også en kompis som er subaru geek. Han har skrudd en del slike og det som går igjen på de kraftigste utgavene er turbo problemer, girkasse og klutsj. Er også litt problemer med svinghjul. Selve awd systemet er ganske holdbart, men på en vanlig bil er det som oftest girkassen og klutsjen som er de svakeste leddene. Det går igjen på de fleste motorsterke biler. På en elbil som ikke har vanlige komponenter blir det svakeste leddet i stedet overføringen mellom "motor" og drivaksling.

Fremtiden er elektrisk.

Dennis

Er selv tidligere Subaru geek ;) eller er vel det enda hehe.. Driver med tuning av wrx/sti samt evo også. Wrx og Forester turbo som har det meste likt har ofte problemer med girkassa som du sier hvis man øker effekten. De 5 trinns kassene liker ikke over 280hk i motor. Subaru sti drivverket (6 trinns kassa) er noe helt annet igjen. Alt der er dimensjonert mye kraftigere og har med godt over 500hk ikke klart å ødelegge noe drivverk selv med banekjøring og flittig bruk av launch Control, eneste man trenger å bytte på drivverket ved slike effekt utak på sti er clutchen. Og er generelt noe man bare klarer å ødelegge hvis man ikke spenner opp drivverket altså slipper clutchen for fort :)

For Tesla sin del må vi nok vente litt for å få fasiten, men har troa på at problemene med holdbarhet er løst, for det finnes nok av eksempler av biler som tåler mye effekt og kan bli brukt aktivt i mange år :)

Mippen

Sitat fra: Cookie Monster på tirsdag 14. april 2015, klokken 07:16
Er selv tidligere Subaru geek ;) eller er vel det enda hehe.. Driver med tuning av wrx/sti samt evo også. Wrx og Forester turbo som har det meste likt har ofte problemer med girkassa som du sier hvis man øker effekten. De 5 trinns kassene liker ikke over 280hk i motor. Subaru sti drivverket (6 trinns kassa) er noe helt annet igjen. Alt der er dimensjonert mye kraftigere og har med godt over 500hk ikke klart å ødelegge noe drivverk selv med banekjøring og flittig bruk av launch Control, eneste man trenger å bytte på drivverket ved slike effekt utak på sti er clutchen. Og er generelt noe man bare klarer å ødelegge hvis man ikke spenner opp drivverket altså slipper clutchen for fort :)

For Tesla sin del må vi nok vente litt for å få fasiten, men har troa på at problemene med holdbarhet er løst, for det finnes nok av eksempler av biler som tåler mye effekt og kan bli brukt aktivt i mange år :)

Porsche er vel den bilen som er mest driftsikker hvis man sammenligner alle biler. Det er vel ikke noen av de som har "corolla ytelse", så det er sant at noen er flinkere enn andre. Har også troen på at Tesla har løst problemet bedre på nyere modeller. Med to DU som du nevnte blir også kreftene mer fordelt, men jeg mener fortsatt at overføringen utsettes for mer stress enn ellers  på en vanlig motorsterk bil. Derfor skal det godt gjøres at de varer evig. Men vi får se om noen år. Jeg kommer hvertfall til å begrense 0-100 testing. Bilen er mer enn rask nok. Er jo bare å først trille noen meter før man klemmer til. Bare det reduserer stress betydelig da den alt er litt I bevegelse og man taper ikke mange 100 deler.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA