Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Levering Golf GTE

Startet av pej, mandag 04. mai 2015, klokken 21:38

« forrige - neste »

Fastlane83

Tesla Model S 85D, FP72XXX
Tesla Model 3, RN107805460

Dennis

#91
På en vanlig bil så kreves det 700hk for å flytte 2210 kg (vekta jeg har veid min til) fra 0-100 km/t på 3.3 sek.
Dragtimes har også målt P85D til 3.05 sek til 60 mph etter 6.2 oppdateringen, så den har fått litt ekstra den også.

For å flytte 2160kg (som er ca vekta på 85D) 0-100 på 4 sek så kreves 520 hk. Så ganske sikker på at forskjellen er litt mer enn 55hk selv om det er el hester. Er nok det ekstra momentet i starten fra den store motoren bak som gjør forskjellen ;)

Når man er nede på tall som 3-4 sek, så kreves det veldig mye effekt for å gå ned 0.7 sek. Samme gjelder opplevd akselerasjon. Forskjellen på 0-100 på feks 4.4 sek mot 3.4 sek er nesten en dobling i følt G kraft.


HåkonE

Det er noe jeg ikke helt får til å stemme med teorien. Det holder ikke med bare 55 hk ekstra på en 2,2 tonns bil om man skal ned fra over 4 sekunder til 3.3 sekunder fra 0-100.

I alle fall ikke på bensinbiler. Noe jeg glemmer her?

Edit: ser Cookie Monster reagerer på det samme.


Mippen

#93
Å klare 4 sekunder var ikke noen stor kunst. Har det på tape også. Enig i at det må en del effekt til for å forbedre tiden såpass. Jeg syns imidlertid bilen var rask før sw oppdateringen selv om den er merkbart raskere nå. I ene filmen klarer jeg 4,9 til 110 men i går klarte jeg det 0,1 sekund dårligere. Fomlet riktig nok litt også blåste det. Spec på 85D fra tesla sin side.

Selv om 55hk er lite i den store og hele sammenhengen må man ikke glemme at D-modellene har to motorer. Det er stort potensiale å fintune hvordan de jobber sammen for å yte maksimalt. Ikke minst er det dreiemomentet man merker mest når man akselrerer. Skal bare se at man har klart å endre momentkruven mer enn hestekreftene og hvordan motorene spiller på lag. På den måten kan man få større resultat enn å bare skru opp hk litt.
Fremtiden er elektrisk.

Trond.Strom

Jeg må inrømme at jeg ikke husker formler for å regne ut effektbehov for å akselerer en masse. Derfor har jeg jukset litt med å bruke
http://www.engineeringtoolbox.com/car-acceleration-d_1309.html

Her dytter jeg inn 3.3s og 4.0s på en bil på 2210 kg.
Svaret jeg får tilbake er at snitt kW for 3.3s er 258kW mens snitt kW for 4.0s er 213 kW. eller en forskjell på 45kW


Dennis

Den kalkulatoren tar vel bare en gjennomsnitt som hva som kreves samt at det står
"Drag and friction forces are not included"

Jeg bruker denne:
http://hpwizard.com/car-performance.html

Der kan man også velge direct drive, wheel power, luft motstand osv.

Mippen

#96
Det som er verdt å merke seg er at P85D blir markedsført med 700hk (motorkraft), mens 85D blir markedsført med 428hk, men er oppgitt med 522hk i motorkraft. På P85D står det bare motorkraft.

Slik jeg har forstått det er motorkraften på 85D hva motoren kan yte maks teoretisk. Derfor har også 70D samme motorkraft som 85D (samme DU), men har svakere effektiv ytelse. Det betyr at begge motorene til P85D gjerne ikke yter 700 hk på Samme tid men hver for seg blir summen av effekten 700hk.

Det betyr at 85D kan ha 522hk, men at begge motorene ikke yter maks på samme tid. Derfor blir høyeste effekten de yter på samme tid 428 hk. Men alene kan de yte maks. For eksempel kan en motor være koblet ut mens en motor yter 261. Når det trengs kan den andre kobler seg inn med behov for litt ekstra futt. Men sammen vil de aldr yte mer enn 428 hk selv om motorene alene yter 261 hk (totalt begge 522hk).

Kanskje de har valgt å gjøre det på den måten for å kunne veksle mellom motorene for å spare mest mulig energi. Det skal være tilstrekkelig med en motor i drift når man ligger å cruiser i høy hastighet. Man trenger ikke 522hk eller 428hk for å klare det. Man trenger vel ikke mer enn litt over 200hk for å klare å holde 250km/t hvis man ligger i jevn hastighet. Derfor kan det virke som man i stedet for å fokusere på mest mulig samlet ytelse fokuserer på en løsning hvor man får grei nok effekt og maksimal rekkevidde.
Fremtiden er elektrisk.

Trond.Strom

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 13. april 2015, klokken 10:42
Den kalkulatoren tar vel bare en gjennomsnitt som hva som kreves samt at det står
"Drag and friction forces are not included"

Jeg bruker denne:
http://hpwizard.com/car-performance.html

Der kan man også velge direct drive, wheel power, luft motstand osv.

Jeg aner ikke hvorfor de to kalkulatorene er såpass forskjellige. Mye mulig at forkjellen i Drag/friction kan forklare det men ved å flytte fra 3.2 til 4.0s i engineering toolbox endrer vi ca 11m distanse til 100km/h.

Poenget er vel heller at P85D har en del mere dreimoment enn 85D. Dette fører til at den har høyere effekt ved lav hastighet.

Ved høy hastighet derimot er det inverter/batteri som begrenser motorene og der kan det virke som om det er ca 40kW forkjell på 85D og P85D utifra det jeg har sett på teslamotorsclub forumet





Dennis

#98
Tror heller ikke den faktiske effekten på P85D er 700hk. Tipper den er 540-600hk.

Regner med vi snart får se maks effekt på den også. Tesla blir nok tvungen til å også vise for den, kan ikke holde det sjult bare for P85D.
En annen ting som er merkelig er jo at motorkraft på motoren foran på 85D er oppgitt til høyere motor effekt selv om det er samme motor.

Teslanewbie

Bare lur og fanteri fra Tesla .. registrerer mange sure P85D eiere nå som 85D har fått anabole steroider på software ...  bare tragisk slik som tesla lurer kunder til å kjøpe dyrere modeller med falsk markedsføring . Hadde gått for 85D idag !  Men når jeg bestilte var de gamle tallene oppgitt ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Dennis

#100
Føler meg ikke lurt i det hele tatt. Har da fått ytelsen som jeg ble lovet 0-100, eller faktisk bedre enn når jeg bestilte. Selv om den skuffer litt i høyere hastighet. At de oppgraderer 85D så den klarer 0-100 ned mot 4 sek er da bare helt supert og gjør da ikke meg noe mindre fornøyd med bilen. Hadde det vist seg at bilen fikk samme specs, ytelse og understell osv. Så hadde jeg nok følt med litt lurt, men er jo langt fra tilfelle.

Mippen

Sitat fra: Teslanewbie på mandag 13. april 2015, klokken 11:13
Bare lur og fanteri fra Tesla .. registrerer mange sure P85D eiere nå som 85D har fått anabole steroider på software ...  bare tragisk slik som tesla lurer kunder til å kjøpe dyrere modeller med falsk markedsføring . Hadde gått for 85D idag !  Men når jeg bestilte var de gamle tallene oppgitt ..

Er til dels enig med deg. De kunne ha oppgitt effektiv ytelse slik som på 85D, ikke bare samlet ytelse på begge motorene. Når det er sagt får man likevel en bil som er raskere enn 85D, selv om det ikke er mer enn +- et sekund  i praksis. Bilen har en del forbedringer i understell osv i forhold til 85D. Du fikk heller ikke next gen seter når de fleste av oss bestilte 85D - bare på P85D. Alt i alt har man betalt mer og fått mer, men om det er nok er en annen sak.
Fremtiden er elektrisk.

HåkonE

Hehe....fin brannfakkel, Teslanewbie. ;)

Selv føler jeg ingen grunn til å være misfornøyd.

1. Det er kun ytelser i det virkelige liv som er av betydning. Antall papir-hk er bare "skryteretten". 3,4 sekunder er lovt. 3.3 sekunder blir levert. Kanskje enda raskere med tiden.

2. P85D har også andre oppgraderinger over 85D som reflekterer prisen. Understell, stivhet etc. Også de egenskapene blir levert.

3. En tilsvarende bensinbil krever 700 hk for å klare de tallene P85D demonstrerer.

4. Så langt virker det å være mer teorier rundt denne saken, enn fakta og faktiske målinger.

Men hadde jeg derimot kjøpt 85D hadde jeg blitt positivt overrasket. Åpenbart mye for pengene.  :)

Dennis

#103
Hvis man ser hvor mye man må bla opp ellers for å gå fra en bil som gjør 0-100 på 3.3 mot rett over 4 så framstår enda P85D som et kupp iforhold :P At mange heller hadde valgt 85D nå som man får den med next gen seter og bedre ytelse er mye mulig.

Mippen

Hva skal jeg si. Nå kan man få en 70D men litt mindre ytelse, next gen seter, nye farger, nye lykter mm. til lavere pris enn 85D. Må bare klare seg med litt kortere rekkevidde. Det skjer hele tiden noe nytt. Hvis man skal måle alt opp mot andre ting blir man sprø til slutt. Tesla er fine biler uansett. Kjøp den man har lyst på og husk på å kose seg med den bilen. =)
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA