Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Valetmode som tyverisikring.

Startet av Rattleif, mandag 04. mai 2015, klokken 17:11

« forrige - neste »

Rattleif

Jeg har misstanke om at varmevifta ikke virket da jeg etter en halvtime forvarming fortsatt har is på ruta..
Puttet en temperatuførler med sensoren litt ned der luften kommer ut og leste av etter 10min med forvarming.. det er bare 5-6 grader på luften.  (hva er normal temp.her ved forvarming?).

Leverte bilen til service for å få sjekket opp dette.. de kjørte siste oppdateringer og bad meg prøve igjen. 
Nå klarer jeg ikke å koble til bilen med appen og klarer dermed ikke å prøve dette.. (har prøvd mange ganger med trykkeprosedyren.. også raskt som det står i en tråd her.. men får ikke kviteringstonen).

Hadde en kjøretur på 4km i går.. Satte bilen i park og klimaanlegget på 20gr. når jeg kom hjem..setter bilen i park uten å slå av..   8 grader ute - vindstille...   Motoren starter ca hvert 1,5 min.. går en liten stund og stanser igjen i 1,5 min.   
Er dette normalt?

Fiffik78

Etter 10 min har ikke jeg heller noe særlig varme, men etter en halvtime så koker nærmest bilen.

Når det er 8 grader så vil jo normalt motoren gå litt i starten for å få opp temp, men hyppig av og på, tja, har jo litt med gasspedalen å gjøre også. Får du en ok temp i kupeen da?
Outlander PHEV 2014

Rattleif

ja.  får temp i kupeen men bare under kjøring ikke med forvarming(klarte ikke å fjerne is på ruta i vinter) .
motor slår seg av og på etter kjøreturen for å holde varme...  (bilen står i park.. men ikke av)
skulle ikke elektrisk vifte klart dette uten motordrift?  20 grader i kupe.. 8gr ute. omtr.  fullt batteri

drphev

Du kan jo ikkje stille termostaten med appen, den starter bare anlegget slik det var nårndu gjekk frå bilen
Så dersom det stod av når du parkerte, så forblir det av slik eg har skjønt det.
Hjelmeland i Rogaland
Kansellert Model X Sig. res. #157 27.02.2015
Mitsubishi Outlander PHEV

Rattleif

Sitat fra: Fiffik78 på onsdag 08. april 2015, klokken 23:28
Etter 10 min har ikke jeg heller noe særlig varme, men etter en halvtime så koker nærmest bilen.

Når det er 8 grader så vil jo normalt motoren gå litt i starten for å få opp temp, men hyppig av og på, tja, har jo litt med gasspedalen å gjøre også. Får du en ok temp i kupeen da?

Motor går ikke bare i starten og bruker ikke gasspedalen 'hardt'. Men motor slår seg av med jevne mellomrom.  (dette skjer ikke hvis jeg slår av varme).. lurer derfor på om det er noe galt med/elektrisk oppvarming ikke fungerer på min bil.  Fikk inntrykk av at demobilen jeg lånte i desember så gikk motoren bare i starten - og jeg kunne kjøre et par mil bare på strøm etter det - og det var vel ca samme utetemperatur da også.
Må vel levere den inn på service for kontroll igjen tror jeg.

mayadan

Sitat fra: drphev på torsdag 09. april 2015, klokken 06:40
Du kan jo ikkje stille termostaten med appen, den starter bare anlegget slik det var nårndu gjekk frå bilen
Så dersom det stod av når du parkerte, så forblir det av slik eg har skjønt det.

Det stemmer nok ikke. Jeg bruker alltid forvarming før jeg kjører til jobb, og har da satt til 20 min. Anleggget er alltid slått av når jeg parkerer bilen på kveld/ettermiddag, og bilen er alltid varm når jeg setter meg inn før jeg kjører til jobb. I appen så har du valget mellom kjøling, varme og defrost. Hva tempen ligger bak disse valgene vet jeg ikke. Mulig det står beskrevet noe sted, eller at noen andre her på forumet vet.

PHEV-ftw

Hvilken temp eller viftehastighet bilen stod på sist har ingenting å si for forhåndsvarmingen.

Hammerholt

Motoren (ICE) vil oppføre seg slik du nevner dersom du har på klima ja. Med PHEV vil du merke at livet blir en stadig kamp om og holde motoren av, til enhver tid, og dersom den slår seg på har du tapt;-)
Jeg "tapte" mye den første uka, men etter og ha kjørt en måned, taper jeg ytterst sjeldent. Klima blir din verste fiende, likeledes aksellerasjonsfelt.
Så, til ditt problem. Prøv og sett timeren til 30 minutter på "heater" med lading tilkoplet. Hvis det ikke varmer opp kupeen, selv i minusgrader, så er noe feil. Har du forvarmet bilen, og kjører avgårde umiddelbart, skal varmeanlegget virke fint fra start.
Du vil også merke ved å eksperimentere med klima at motoren slår seg på ved et visst punkt hvor du krever mye strøm. Eksempelvis kan du kjøre med temp satt til 18.5, klima på og en viftestrek uten at motoren kicker inn. Jazzer du på med mer trykk nå, litt avhengig av andre ting som utetemp, forvarming etc, så slår motoren seg på.
Dette er normalt. Dette er PHEV. Jeg skulle gjerne hatt en bil hvor jeg kunne hatt max temp og klima på om vinteren, tråkka gassen i bånn og fortsatt kjørt på bare strøm, men slik er nå ikke livet med PHEV.
Prøv deg frem, og du vil fort bli ekspert på når motoren slår seg på og av. Du blir rett og slett en økonomisk sjåfør av å kjøre PHEV. Jakke og lue i kupe vinterstid blir en vane, venstrefelt på e18 blir nesten aldri brukt lenger:-)
Resultatet av dette har blitt 0.13 liter pr mil de siste 800 km for min del:-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA