Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rengjøring av seter

Startet av Ellhans, mandag 04. mai 2015, klokken 07:16

« forrige - neste »

LMOR

Sitat fra: Kanon på fredag 18. september 2015, klokken 11:39
Sitat fra: LMOR på torsdag 17. september 2015, klokken 19:36
Vi er nå på ca 90%. (Tidligere 85%).
De gjøre dette når du lader sakte, men skrur ned når du hurtiglader.
Kan du utdype?
Her står det noe:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23469.0.html
Det står også i mange andre innlegg.
Risikoen for å skade batteriet er størst ved hurtiglading. Så med en gang du starter denne, skur bilen maks kapasiteten ned. Den går opp igjen under neste saktelading.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

I sommer har jeg kjørt jevnt og trutt med forbruk under 10kwt /100km. Jeg har kjørt  fra 140-193 km pr. lading før jeg relader. Pr. nå i sommer har jeg 12-15 runder med over 160km før relading. (med varierende rest før gjenlading).

En ting undrer meg, BMW registrerer tydeligvis ikke disse lengdene. Det lengste appen har registrert er 152km på en lading. Hvorfor?(Er det utenfor kriteriene?) Bilen registrerer det jo under kjøring.

Kanskje det er grunnen til at det lengste bilen har anslått etter lading er omkring 140 km.

Klykken

Fått time neste fredag med min. Software, samt et par andre ting. Blir morsomt å se om det er merkbart for min del!
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

Sitat fra: moonbuggy på fredag 18. september 2015, klokken 15:48
En ting undrer meg, BMW registrerer tydeligvis ikke disse lengdene. Det lengste appen har registrert er 152km på en lading. Hvorfor?(Er det utenfor kriteriene?) Bilen registrerer det jo under kjøring.

Kanskje det er grunnen til at det lengste bilen har anslått etter lading er omkring 140 km.
Det har undret meg også. Har resatt flere ganger, og hver gang så er det mange turer som ikke registreres. Min maks står nå på 117, men får ofte mellom 140 og 150 om morgenen, så jeg tror ikke det er forklaringen på estimatet om morgenen. Jeg tror ikke det som ligger i databasen til appen/connecteddrive er det samme som er lagret på bilen.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Yttertorjen

Sitat fra: Klykken på onsdag 09. september 2015, klokken 08:51
Dette har også mye med temperatur og tidligere kjøring å gjøre. Uansett, hva GOM sier før kjøreturen stemmer jo sjeldent.
Enig. For meg er det temperaturen og bruk av varme som avgjør stipulatet. Min erfaring etter 1 år og 14 kkm er derimot at gom stemmer utrolig godt uansett temperatur. Kjører 90 % med samme sjåfør.  Har ikke oppdatert siden levering. Rekkevidden varierer mellom 12 og 16,5 mil alt etter utetemperatur. Da dette innfrir mine behov samt at jeg er skeptisk til å utvide utnyttelsesgraden på batteriet, ønsker jeg ikke oppdatering. Batt status:19,5 også variabel etter utetemperatur.

TM

Jeg har tidligere etterlyst en mulighet til å definere max ladenivå under innstillinger. Det ble da hevdet fra flere hold at det er helt problemfritt å lade til 100 %. Nå som BMW har redusert batteriets buffer synes det har blitt mer aktuelt enn før å stoppe ladingen på eks. 90% ved daglig bruk. Så kunne man hatt de siste 10 % til mer sporadisk bruk, i likhet med Mercedes sin range extension. Jeg synes i3 "hardware" er imponerende, men de ser ikke ut til å bruke mye ressurser på funksjonalitet i programvaren. Flere andre elbiler med like stort buffer som BMW, gir eierne mulighet til å definere max SOC eller i det minste en enkel måte å stoppe ladingen manuelt via appen. Vi får håpe at BMW snart kommer med forbedret funksjonalitet i appen, eller i bilens menyer.

Klykken

Tror tanken bak software og brukerinnflytelse på lading osv er at det skal være ukomplisert. Derfor minst mulig valgmuligheter. Mer som Apples tankegang, kanskje.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

TM

Sitat fra: Klykken på fredag 18. september 2015, klokken 22:10
Tror tanken bak software og brukerinnflytelse på lading osv er at det skal være ukomplisert. Derfor minst mulig valgmuligheter. Mer som Apples tankegang, kanskje.
Jo, kanskje. Men hadde de i det minste hatt en start / stopp knapp for lading. Det er betydelig mer brukervennlig enn å definere en fiktiv avreisetid og endre fra "lade straks" til "gunstig lading".

Klykken

Den biten skyldes nok litt halvdårlig oversettelse. ;D men er enig med deg, altså.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA