Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rengjøring av seter

Startet av Ellhans, mandag 04. mai 2015, klokken 07:16

« forrige - neste »

SOS

Hvis du kun oppnår 126km på en lading må det være en feil som en bør kunne klage på. Med oppnådd forbruk på 10.0 må det være feil på SW, BMS eller batteri. Som flere skriver bør ny SW hjelpe. Hentet vår bil hos forhandler for en uke siden med siste SW versjon. SOC var da på 70%. Med 105km lang hjemtur planla jeg hvor jeg skulle lade, men kom helt hjem uten. Forbruk 12.5. Lå stort sett i 90 på motorvei med EP+. Fikk kjørt en ekstra rundtur med forbruk 9.4 før første lading etter totalt 119km. Så langt veldig fornøyd.
BMW i3 BEV (I01) 07.2015
BMW 520 DAT (F11) 05.2011
TH!NK city (PIV4/A266) 06.2000
PIVCO CityBee (PIV3) 07.1995

Tinhlevan

Sitat fra: SOS på søndag 19. juli 2015, klokken 23:57
Sitat fra: Morten H på lørdag 11. juli 2015, klokken 12:30
Jeg har versjon I001-14-07-505. Jeg er misfornøyd.

Maks rekkevidde oppnådd ved forsiktig kjøring (se bildet) har vært 126 km. Før hadde jeg opp til 150 km.

I servicemenyen i dag:
13.08 Maks. batterikapasitet  17,8 kWt
13.09 SOC 100 %
13.10 Battery charge 17,5

Har noen et råd?

Har fått time selv hos bilia Drammen, før oppdat. sommeren 2014 oppnådde jeg 146 på maks lading, men etter oppdat. er det 125km. Det er en vesentlig reduksjon når det er 20km diff. Verksted har ikke nevnt noe om at jeg må betale for det ennå, det gjenstår å se:-)

MortenH

Da er jeg tilbake fra en ferie. Takk for nyttige kommentarer vedrørende rekkevidden på 126 km. Jeg har time 3. august. Jeg har ikke tenkt å betale for noe. Jeg mener dette er en reklamasjonssak som går på garantien.

Er det noen som har et dokument som viser vilkårene i garantien eller vet hvor jeg kan finne dem?
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

ali_ben

Jeg fikk Sw-update i slutten av mai og kan bekrefte at rekkevidden øker. Se bilde.
BMW i3 levert 2. mai 2014

Rapid

Og dette er reell rekkeviddeøkning? Ikke bare et tall som synker i dobbel hastighet av kjørestrekning?

Jeg har aldr sett over 130. Normalen er 115 :-\

ali_ben

Sitat fra: Rapid på tirsdag 28. juli 2015, klokken 18:23
Og dette er reell rekkeviddeøkning? Ikke bare et tall som synker i dobbel hastighet av kjørestrekning?

Jeg har aldr sett over 130. Normalen er 115 :-\

Helt reellt. Jeg kjørte 75 km den dagen og hadde 80 km igjen på GOM'en når jeg stoppet.
BMW i3 levert 2. mai 2014

TorAtle

Jeg har også sett litt over 150km range ved fullading etter forsiktig langkjøring, men til vanlig ligger jeg på ca 120km. Det reflekterer kjørestilen min da jeg ikke er i nærheten av å kjøre så langt på en hverdag, så hvorfor spare? Ny dag i morgen med "full tank" og nye muligheter :)
2014 BMW i3

Ferry

190 km med ca. 80% batteri. Noen bedre?


Til vanlig viser bilen ca 125 km, men dette var etter en snill langtur.

LMOR

#53
Lett match  ;)

121 med under 50%, og maks 299...
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

SOS

299 km range høres bra ut, men reellt? Er dette etter en lang nedoverbakke? F.eks. lading i Eidfjord etter tur ned Måbødalen? Ladet du til 100% og i så fall hvor mange km indikerte bilen når lading var avsluttet og hvor langt fikk du kjørt neste tur?

Jeg går utifra at rekkevidden justerer seg etter siste tur, kjørt distanse siden forrige lading, forbruk og kjøremønster. Min korte erfaring med i3 tilsier at estimert rekkevidde justerer seg mest etter kjørestil  Jeg har en teststrekning som jeg har testet flere elbiler på for å sammenligne rekkevidde. Hovedsaklig på svingete sideveier med fartsgrenser mellom 50-80km/t og en del bykjøring (gjennom 6 byer t/r) i 30-50km/t der en oppnår snittfart rundt 50 km/t. Da jeg startet hadde jeg 144km estimert rekkevidde i ECO PRO+, et nivå jeg har lagt på den første tiden. Etter 32km hadde jeg fortsatt estimert rekkevidde på 144km etter å ha vært nede i 138 og oppe i 152 underveis. Etter dette sank verdiene sakte nedover. Ved Verdens Ende, turens vendepunkt, hadde jeg etter 82km estimert rekkevidde på 103km. Da burde jeg ganske sikkert komme meg tilbake igjen og litt til med samme kjørestil.

Etter endt testrunde med noen ekstra runder lokalt hadde jeg kjørt 195km. Est. rekkevidde 0km, 3% strøm igjen. Kjøring på kveld/natt med nærlys, ventilasjon og musikk. Temp. 13 grader, tørt føre. Kun sjåfør. Snittfart 48.6, snittforbruk 9.8kWh/100km. Jeg regner med at jeg kunne passert 200km med videre kjøring, men valgte å ikke utfordre bilen og teste dette. Det ser ut som i3 holder hva den lover med tanke på 190km range.

Etter fullading fikk jeg indikert 184km rekkevidde i EP+ (173km i EP og 144km i Comfort). Dette viser at bilen justerer estimatet baserrt på historikken og ikke setter en urealistisk lav verdi. I alle fall når en har tatt ut den indikerte rekkevidden før lading. Etter 3 dager med ulike sjåfører og flere småturer testet jeg hurtiglading i går etter å ha kjørt 160km med 13km restrekkevidde og 8% strøm. Under hurtigladingen indikerte bilen først 169km, var oppe i173km og endte på 167km for fullading. Jeg stoppet etter 81% og hadde da 150km rekkevidde i EP+. Så langt ser det ut som jeg får ut disse 150km. 26min. ladetid var imidlertid lengre enn forventet.

Er det slik at desto lengre en kjører mellom hver lading, jo høyere blir estimert rekkevidde? Det ser foreløpig slik ut for meg.
BMW i3 BEV (I01) 07.2015
BMW 520 DAT (F11) 05.2011
TH!NK city (PIV4/A266) 06.2000
PIVCO CityBee (PIV3) 07.1995

LMOR

Det var ikke reelt, og det forstod bilen ganske raskt. Turen dette skjedde er ellers beskrevet i en annen tråd.
Ferry sin er nok heller ikke helt reell.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

moonbuggy

Er det slik at desto lengre en kjører mellom hver lading, jo høyere blir estimert rekkevidde? Det ser foreløpig slik ut for meg.

Hos meg skjer det omtrent ikke. Indikerer rundt 130 km rekkevidde, selv om jeg nå i sommer ligger på 10 i snitt, og kjører langt mer.

Nå typisk, har kjørt 96 km (mange småturer i by og bynære strøk) med 50% igjen på batteriet. Restrekkevidde indikert 61 km.

Anterialis

#57
Beklager om jeg ikke har lest hele tråden her, eller hele forumet for den gangs skyld, men kan noen forklare meg (gjerne enkelt..) hvordan jeg entrer servicemenyen for å finne ut netto tilgjengelig strøm på batteriet? Samt. hvordan jeg finner min software-versjonsnummer? Og hva er siste softwareversjon?

Er det denne fra LMOR som gjelder:
SitatSom jeg skrev i en annen tråd er oppstarten feil beskrevet.
Du holder inne knappen mens du trykker på start. Da ser du den riktige menyen vises så vidt. Da kan du slippe knappen og vente til menyen kommer frem. Tar ca 10s.
Menyen det er bilde av her er ikke den riktige. Den kommer frem hvis du gjør det feil

Hvordan går jeg ut av servicemenyen på trygg/best mulig måte? Jeg har lest at for noen brukere så har menyen hengt seg opp og bilen ikke vil la seg slå av, er dette aktuelt fremdeles?

Takk for hjelp =) Oppretter ikke nytt enme da det forsåvidt tilhører emnet her.

Spørsmål
1 - Hvordan entrer jeg servicemenyen?
2 - Hvordan exiter jeg servicemenyen?
3 - Hvordan finner jeg min software-versjonnummer?
4 - Hva er siste software-versjonnummer?
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

LMOR

Min måte er den enkleste og sikreste. Du må summere tallene i VIN nummeret for å gå videre fra første menyen.

Du blir ikke "stuck" i menyen, men bildet KAN "fryse fast" en stund, men neste gang du skal bruke bilen er det borte. Normalt forsvinner menyen når du skrur av bilen igjen. Du trenger ikke gå ut av menyen. Jeg har ingen "Exit" valg, men noen med nyere bil enn meg har skrevet at de har det.

Trikset som fungerer for meg hvis det skjer, er å skru av igjen. Så gjenta samme prosedyre med knappen, men før menyen normalt kommer frem, skru av igjen. (altså bare et sekund og to etter at du slipper knappen).
Når du da skrur på igjen, er alt som normalt :-)

Du finner ikke software versjonen der inne. Den finner du med å lagre profilen din på en minnepinne, og lese filen i en teksteditor. Versjonen står i en av de første linjene i filen.

Siste versjon er sannsynligvis I001-15-07-501
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

Har sw versjon I001-15-07-501. Bilen ble produsert 9.7.2015 og levert 6.8.2015.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA