Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Solcelleanlegg

Startet av Epleskreller, mandag 04. mai 2015, klokken 00:35

« forrige - neste »

Dennis

Model X er helt avhenging av større batteri pakker for å få samme rekkevidde som Model S med 85 batteri gjør idag.

Muffinman

Hmm, går det ikke an å velge alcantara uten å få pels på dashbordet lenger? Håper at de klarer å produsere biler som er bestilt med gammel techpakke slik de er bestilt, og at jeg ikke påtvinges alcantara på dash gjennom premiumpakke.  Kjører en serviceloaner med dette, og det vil jeg absolutt ikke ha i min bil.

Haldenser

Sitat fra: vrom på onsdag 08. april 2015, klokken 15:23
Bare å glede seg til P100D

får bare håpe dollaren faller litt først

Med Elons klare beskjed om at det ikke var behov for større batteripakker/rekkevidde en det 85 leverer i dag tror jeg nok dessverre ikke vi får se noen større batteripakke bortsett fra på X (som trenger dette for å få nok rekkevidde)
2013 US Leaf Tekna
TMS75D - Utlevert 1/12/17 - VIN 213646
TMS85  - Utlevert 20/12/14 - VIN 64642 - SOLGT

petersv

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 08. april 2015, klokken 15:28
Model X er helt avhenging av større batteri pakker for å få samme rekkevidde som Model S med 85 batteri gjør idag.

Joda, men den er strengt tatt ikke avhengig av samme rekkevidde som S. Det har hele tida blitt kommunisert at den får 5%-10% høyere luftmotstand. Men jeg er enig med deg, de kommer ikke til å lansere den med kortere rekkevidde, det blir for dumt.

vrom

Og nettopp derfor kommer den nok med et 100 batteri, som sikkert også blir mulig å velge på model S

FroggyKermit

Det er jo et mareritt å huske nøyaktig som var med da jeg bestilte for et par uker siden. Mye er flyttet rundt med hva som er inkludert i hvilke pakker. Elektrisk bakluke, autmatiske lys, osv. Jeg husker jo ikke nå nøyaktig hvordan det var i det litt bevisstløse øyblikket da jeg trykket på "Bekreft" og på en måte handlet for 700k+ i en nettbutikk...
Jeg kan ikke se at jeg har et dokument eller tilsvarende der det står nøyaktig hva som var med og ikke var med, ser for meg en ubehagelig diskusjon ved henting om noe som jeg trodde var med ikke var det likevel. Jeg må jo bare ta sjangsen på at det stemmer.
Om jeg kjører ny konfigurasjon nå, så er den plutselig 20k billigere siden ikke alt er inkludert som jeg hadde fått med i første omgang, men som jeg egentlig ikke trengte, det bare kom med på lasset. Noe er nok kjekt å ha, men jeg fikk litt sånn "Kunne jeg ikke bare ventet litt lengre før jeg bekreftet" følelse.
S85D juni 2015

Haldenser

Sitat fra: vrom på onsdag 08. april 2015, klokken 15:40
Og nettopp derfor kommer den nok med et 100 batteri, som sikkert også blir mulig å velge på model S
Neppe...
Som Elon sa i 6.2 presentasjonen: Dagens batteripakke er optimal mtp rekkevidde kontra vekt. De kunne lansert en mye større batteripakke om de ville, men med tettheten på Superchargere så ville folk kjøre rundt med mye "dødvekt". Tror derfor større batteripakke vil bli forbeholdt Model X
2013 US Leaf Tekna
TMS75D - Utlevert 1/12/17 - VIN 213646
TMS85  - Utlevert 20/12/14 - VIN 64642 - SOLGT

Trustno1

Kanskje litt etterpåklokt, men det kan alltid være lurt å laste ned en lokal kopi av faktura og dokumenter.

Men om vet hvilke pakker du hadde valgt, så tipper jeg flere her kan hjelpe deg med å finne ut hva som var inkludert når du bestillte.

P85D_BC_TORQ

#83
Tror det er mange som kommer til å ta en telefon til sin DS de nærmeste dagene.

Jeg sendte akkurat en mail og spurte om bekreftelse per mail på at jeg får med alt det "nye" til samme pris, da min ikke er satt i produksjon enda. Trykte forvørig på confirm før de fjerne Next-gen baksetene, så jeg håper å få bekreftet at dette også blir med.
P85D - Metallic Grå - Tech - Premium - Vinterpakke - Beige Next-Gen - Pano - 21" Turbin - Luftfjæring
Confirmed: 18.3.2015
In production: 17.4.2015
Transit: 22.4.2015
Delivered: 22.6.2015

petersv


kjellsve

Sitat fra: FroggyKermit på onsdag 08. april 2015, klokken 15:46
Det er jo et mareritt å huske nøyaktig som var med da jeg bestilte for et par uker siden. Mye er flyttet rundt med hva som er inkludert i hvilke pakker. Elektrisk bakluke, autmatiske lys, osv. Jeg husker jo ikke nå nøyaktig hvordan det var i det litt bevisstløse øyblikket da jeg trykket på "Bekreft" og på en måte handlet for 700k+ i en nettbutikk...
Jeg kan ikke se at jeg har et dokument eller tilsvarende der det står nøyaktig hva som var med og ikke var med, ser for meg en ubehagelig diskusjon ved henting om noe som jeg trodde var med ikke var det likevel. Jeg må jo bare ta sjangsen på at det stemmer.
Om jeg kjører ny konfigurasjon nå, så er den plutselig 20k billigere siden ikke alt er inkludert som jeg hadde fått med i første omgang, men som jeg egentlig ikke trengte, det bare kom med på lasset. Noe er nok kjekt å ha, men jeg fikk litt sånn "Kunne jeg ikke bare ventet litt lengre før jeg bekreftet" følelse.

Da jeg bekreftet kjøp i november så tok jeg skjermdump av bestillingssiden der alt er listet og fordelt på pakker. Greit å ha for å vite hva som er avtalt. Send pm hvis du ønsker den.
TMS85D - juni 2015

HKS

Sitat fra: Haldenser på onsdag 08. april 2015, klokken 15:48

Neppe...
Som Elon sa i 6.2 presentasjonen: Dagens batteripakke er optimal mtp rekkevidde kontra vekt. De kunne lansert en mye større batteripakke om de ville, men med tettheten på Superchargere så ville folk kjøre rundt med mye "dødvekt". Tror derfor større batteripakke vil bli forbeholdt Model X
Nå har det også skjedd et utvikling med battericeller da, med høyere energitetthet så kan det tenkes at et 100 kWh batteri blir like tungt som et gammelt 85 kWh. Blir uansett spennende å høre hva som er forskjellen på 60 og 70 kWh, om det er flere celler eller nye celler.

Når det gjelder X vs. S så tipper jeg disse kommer til å bruke samme batterier. Tesla ønsker å ha en så enkel produksjonlinje som mulig.
Tesla Model S 90D

fonberg

Sitat fra: FroggyKermit på onsdag 08. april 2015, klokken 15:46
Det er jo et mareritt å huske nøyaktig som var med da jeg bestilte for et par uker siden. Mye er flyttet rundt med hva som er inkludert i hvilke pakker. Elektrisk bakluke, autmatiske lys, osv. Jeg husker jo ikke nå nøyaktig hvordan det var i det litt bevisstløse øyblikket da jeg trykket på "Bekreft" og på en måte handlet for 700k+ i en nettbutikk...
Jeg kan ikke se at jeg har et dokument eller tilsvarende der det står nøyaktig hva som var med og ikke var med, ser for meg en ubehagelig diskusjon ved henting om noe som jeg trodde var med ikke var det likevel. Jeg må jo bare ta sjangsen på at det stemmer.
Om jeg kjører ny konfigurasjon nå, så er den plutselig 20k billigere siden ikke alt er inkludert som jeg hadde fått med i første omgang, men som jeg egentlig ikke trengte, det bare kom med på lasset. Noe er nok kjekt å ha, men jeg fikk litt sånn "Kunne jeg ikke bare ventet litt lengre før jeg bekreftet" følelse.

Du får jo generert en PDF med spesifisert konfig og priser hvis du klikker på "Se design" på bilen du har bestilt i MyTesla. Men det er klart; denne kan de jo modifisere.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

HKS

Vet ikke om det er nevnt her tidligere, men det er flere ting som er tatt ut av "teck pakken" nå:
- Elektrisk hevet bakdør
- LED fog and cornering lights
- Opplyste dørhåndtak

Alle disse tre var en del av teck pakken, så krever de "Premium pakke" (+ 35.900 kr.)
Tesla Model S 90D

fonberg

Sitat fra: HKS på onsdag 08. april 2015, klokken 15:57
Sitat fra: Haldenser på onsdag 08. april 2015, klokken 15:48

Neppe...
Som Elon sa i 6.2 presentasjonen: Dagens batteripakke er optimal mtp rekkevidde kontra vekt. De kunne lansert en mye større batteripakke om de ville, men med tettheten på Superchargere så ville folk kjøre rundt med mye "dødvekt". Tror derfor større batteripakke vil bli forbeholdt Model X
Nå har det også skjedd et utvikling med battericeller da, med høyere energitetthet så kan det tenkes at et 100 kWh batteri blir like tungt som et gammelt 85 kWh. Blir uansett spennende å høre hva som er forskjellen på 60 og 70 kWh, om det er flere celler eller nye celler.

Når det gjelder X vs. S så tipper jeg disse kommer til å bruke samme batterier. Tesla ønsker å ha en så enkel produksjonlinje som mulig.

Kanskje blir 85-pakken ganske enkelt faset ut, slik at S fra og med lansering av X fåes kun med 70-pakke, mens X kommer med 100-pakke?

Da blir det enkle produksjonslinjer. Og 70D oppgis til å ha 88% av rekkevidden til 85D, til tross for at den har bare 82% av batterikapasiteten.

Tipper at salget de nærmeste månedene avgjør hvilke batteripakker man kan velge til hhv. S og X fra oktober 2015, når de neste "sjokkendringene" i konfiguratoren antakelig kommer  :)
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA