Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Solcelleanlegg

Startet av Epleskreller, mandag 04. mai 2015, klokken 00:35

« forrige - neste »

StevenE

Sitat fra: RaBalder på torsdag 09. april 2015, klokken 09:28
Når man bestiller og bekrefter bilen, så har man sagt til leverandøren at dette produktet vil jeg ha.

  • Produktet må leveres med de egenskapene som er lovet fra leverandøren på det tidspunktet produktet ble bestilt.


Trur faktisk at det blir sendt ut produksjons koder ifra bestillings websiden med en gang når man trykker confirm eller bestill. Dette betyr at det ikke finnes 'tech pakke' eller 'sikkerhetspakke' eller 'premiumpakke' i fabrikken, men en rekke spesifikasjoner som definerer hver liten detalje på bilen din. 

Og de endrer seg ikke om innholdet på websiden endres eller ikke.

Så vi kan alle bare slappe av og få bilen levert med det vi har bestillt.
Og skulle det være noe som har endret til en bedre teknisk versjon av noe, så får vi det med på kjøpet.

07.04.2016: 35k km
03.04.2017: 70k km
24.08.2017: 81k+km
Tesla Model S 85D "T.I.M." EL59908 P79502 juni 2015
Tesla Model S 100D "SATAN TIM" EK? F210186 sept 17

Mitsubishi Galant 2.5 V6 DOHC "M.G." 276k RK42358 2006

Reservert: 1 Model 3 RN107190885
selger EL59908, bytter til ny S100D

Epleskreller

Jeg har to 85D i bestilling,  en i august og en i oktober. Den i oktober var orginalt bestilt som brun, men måtte fjerne det valget og endret til sort. Kanskje de da tillater meg å bytte til den "lysebrune".. Det hadde vært litt tøft. :-)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

jkirkebo

Sitat fra: vrom på torsdag 09. april 2015, klokken 08:18
Forstår virkelig ikke poenget med 70kWh, og særlig ikke i vinterlandet Norge.

10-15% rekkevidde er jo alfa omega.. Skulle betalt mye mer enn 70 000 for å ØKE rekkevidden på min P85 med 10-15%. At mange da ville kjørt rundt med "dødvekt" ekstra strøm er ikke akkurat en bekymring, det kalles fleksibilitet.

Skulle jeg kjøpt ny D i dag hadde jeg nok sett vel og lenge på 70D. Synes prisforskjellen opp til 85D er veldig stor, og med stadig utbygging av nye ladesteder rundt omkring (spesielt 22kW AC) blir behovet for stort batteri mindre og mindre for min del. En 70D hadde kommet på 648k slik jeg vil ha den, inkl. vinterdekk og dobbeltlader. Slett ikke verst.

Men siden jeg helst vil ha RWD hadde jeg antageligvis endt opp med en ny S85 tenker jeg, om min nåværende P85+ måtte byttes ut av en eller annen grunn. Senest for et par dager siden hadde jeg igjen bruk for all bagasjeplassen foran. Det frister ikke å miste den.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på torsdag 09. april 2015, klokken 08:58
Det er jo det som er det store spørsmålet. Bilen jeg har i bestilling skal ha alt inkludert autopilot og premiumpakka, minus alcantara og det som tidligere var lyspakke. Skinn er bestilt. Lys i dørhåndtakene og og elektrisk hevet bakluke er viktig for min del. De må gjerne hive på premiumpakka, men jeg er ikke interessert i å betale for alcantara. Og pelsdyr på dashbordet kommer ikke på tale under noen omstendigheter.

Alcantara kommer ikke fra noe pelsdyr, det er et syntetisk materiale laget av polyester og polyuretan. Men ellers er jeg enig, jeg ville heller ikke hatt det på dashbordet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Sitat fra: StevenE på torsdag 09. april 2015, klokken 10:45
Så vi kan alle bare slappe av og få bilen levert med det vi har bestillt.
Håper det. Har kjørt en serviceloaner med pels på dashbordet et par dager nå og fikk litt skrekk for å måtte velge vekk elektrisk bakluke for å få vekk pelsen. Smaken er som baken, men jeg blir bare sittende og se på dette malplasserte udyret som samler skitt og støv  :P

Muffinman

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 09. april 2015, klokken 11:09
Alcantara kommer ikke fra noe pelsdyr, det er et syntetisk materiale laget av polyester og polyuretan.
Antar det er allmennkunnskap. Mitt ordvalg er basert på min subjektive oppfatning av utseendet, og er å betrakte som nedsettende sarkastisk - ikke faktabasert ;)

vrom

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 09. april 2015, klokken 11:04

Skulle jeg kjøpt ny D i dag hadde jeg nok sett vel og lenge på 70D. Synes prisforskjellen opp til 85D er veldig stor, og med stadig utbygging av nye ladesteder rundt omkring (spesielt 22kW AC) blir behovet for stort batteri mindre og mindre for min del. En 70D hadde kommet på 648k slik jeg vil ha den, inkl. vinterdekk og dobbeltlader. Slett ikke verst.

Men siden jeg helst vil ha RWD hadde jeg antageligvis endt opp med en ny S85 tenker jeg, om min nåværende P85+ måtte byttes ut av en eller annen grunn. Senest for et par dager siden hadde jeg igjen bruk for all bagasjeplassen foran. Det frister ikke å miste den.

Hvis man snakker om bil nr 2 kan jeg tildels være enig, men det blir da en dyr bil nr 2.
Som bil nr 1 er rekkevidde og (fravær av) rekkeviddeangst helt vesentlig, og da blir noe annet enn det største tilgjengelige batteriet skivebom.

Med 10-15% mindre kapasitet ville jeg f.eks ikke kommet meg opp på hytta fra der jeg bor (ca 23 mil og 1000 moh, stort sett 100-sone). Det ville isåfall vært helt på håret, eller jeg måtte kjørt under fartsgrensen og pellt av takboks etc etc etc..). Med andre ord helt uinterressant.

Joda, det er SC på veien. Men å måtte belage seg halvtime + lading hver vei, + stadig oftere venting og langt lavere ladehastighet enn "best case".. vel, det er bare for spesielt interresserte.

TorAtle

Sitat fra: vrom på torsdag 09. april 2015, klokken 11:23
Med 10-15% mindre kapasitet ville jeg f.eks ikke kommet meg opp på hytta fra der jeg bor (ca 23 mil og 1000 moh, stort sett 100-sone). Det ville isåfall vært helt på håret, eller jeg måtte kjørt under fartsgrensen og pellt av takboks etc etc etc..). Med andre ord helt uinterressant.

Joda, det er SC på veien. Men å måtte belage seg halvtime + lading hver vei, + stadig oftere venting og langt lavere ladehastighet enn "best case".. vel, det er bare for spesielt interresserte.

Kanskje andre har forskjellig avstand enn deg til hytta? Eller er det for "spesielt interesserte" å ha en hytte nærmere enn 23 mil?
2014 BMW i3

Cobos

Sitat fra: TorAtle på torsdag 09. april 2015, klokken 13:14
Sitat fra: vrom på torsdag 09. april 2015, klokken 11:23
Med 10-15% mindre kapasitet ville jeg f.eks ikke kommet meg opp på hytta fra der jeg bor (ca 23 mil og 1000 moh, stort sett 100-sone). Det ville isåfall vært helt på håret, eller jeg måtte kjørt under fartsgrensen og pellt av takboks etc etc etc..). Med andre ord helt uinterressant.

Joda, det er SC på veien. Men å måtte belage seg halvtime + lading hver vei, + stadig oftere venting og langt lavere ladehastighet enn "best case".. vel, det er bare for spesielt interresserte.

Kanskje andre har forskjellig avstand enn deg til hytta? Eller er det for "spesielt interesserte" å ha en hytte nærmere enn 23 mil?
Jeg har fortsatt til gode å ikke ha lang nok rekkevidde med min S60. Dermed er det rimelig tydelig at hva som er akseptabel rekkevidde på en nr 1 bil er avhengig av brukeren.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

tjobben

Sitat fra: Cobos på torsdag 09. april 2015, klokken 13:51
Sitat fra: TorAtle på torsdag 09. april 2015, klokken 13:14
Sitat fra: vrom på torsdag 09. april 2015, klokken 11:23
Med 10-15% mindre kapasitet ville jeg f.eks ikke kommet meg opp på hytta fra der jeg bor (ca 23 mil og 1000 moh, stort sett 100-sone). Det ville isåfall vært helt på håret, eller jeg måtte kjørt under fartsgrensen og pellt av takboks etc etc etc..). Med andre ord helt uinterressant.

Joda, det er SC på veien. Men å måtte belage seg halvtime + lading hver vei, + stadig oftere venting og langt lavere ladehastighet enn "best case".. vel, det er bare for spesielt interresserte.

Kanskje andre har forskjellig avstand enn deg til hytta? Eller er det for "spesielt interesserte" å ha en hytte nærmere enn 23 mil?
Jeg har fortsatt til gode å ikke ha lang nok rekkevidde med min S60. Dermed er det rimelig tydelig at hva som er akseptabel rekkevidde på en nr 1 bil er avhengig av brukeren.

Cobos

Opplagt at det er forskjellig behov, men med en superlader på veien vil det jo uansett ikke være noe problem å kjøre 23 mil, uansett 60, 70 eller 85 kWh batteri. Med mindre den superladeren ikke ligger rett ved starten av turen, slik at batteriet ligger 60-70% kapasitet, så trenger ikke den ladestoppen vare mer enn 10 min for å få nok strøm til å komme frem, med god margin.
Og hjemveien på 23 mil og 1000 høydemeter nedover trenger ikke ladestopp.
Selv har jeg hytte i Hallingdalen 19 mil og 1000 høydemeter hjemmefra til hytta, og det går med meget god margin med normal kjørestil, selv om bilen er stappfull både inni og utenpå og det er snø/slush/vann i veibanen eller kulde eller hva. Hadde gått helt fint med 60 også. Det er lav fart opp gjennom Hallingdalen, så snitt forbruk opp til hytta har ligget på rundt 230Wh/km, så brukt snaue 44kWh opp. Hjem igjen havner forbruket langt under.
Litt avsporing her, men poenget er at 70 modellen ville holdt i massevis:)
Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

Elbil fundamentalist

Sitat fra: tjobben på torsdag 09. april 2015, klokken 15:10
Sitat fra: Cobos på torsdag 09. april 2015, klokken 13:51
Sitat fra: TorAtle på torsdag 09. april 2015, klokken 13:14
Sitat fra: vrom på torsdag 09. april 2015, klokken 11:23
Med 10-15% mindre kapasitet ville jeg f.eks ikke kommet meg opp på hytta fra der jeg bor (ca 23 mil og 1000 moh, stort sett 100-sone). Det ville isåfall vært helt på håret, eller jeg måtte kjørt under fartsgrensen og pellt av takboks etc etc etc..). Med andre ord helt uinterressant.

Joda, det er SC på veien. Men å måtte belage seg halvtime + lading hver vei, + stadig oftere venting og langt lavere ladehastighet enn "best case".. vel, det er bare for spesielt interresserte.

Kanskje andre har forskjellig avstand enn deg til hytta? Eller er det for "spesielt interesserte" å ha en hytte nærmere enn 23 mil?
Jeg har fortsatt til gode å ikke ha lang nok rekkevidde med min S60. Dermed er det rimelig tydelig at hva som er akseptabel rekkevidde på en nr 1 bil er avhengig av brukeren.

Cobos

Opplagt at det er forskjellig behov, men med en superlader på veien vil det jo uansett ikke være noe problem å kjøre 23 mil, uansett 60, 70 eller 85 kWh batteri. Med mindre den superladeren ikke ligger rett ved starten av turen, slik at batteriet ligger 60-70% kapasitet, så trenger ikke den ladestoppen vare mer enn 10 min for å få nok strøm til å komme frem, med god margin.
Og hjemveien på 23 mil og 1000 høydemeter nedover trenger ikke ladestopp.
Selv har jeg hytte i Hallingdalen 19 mil og 1000 høydemeter hjemmefra til hytta, og det går med meget god margin med normal kjørestil, selv om bilen er stappfull både inni og utenpå og det er snø/slush/vann i veibanen eller kulde eller hva. Hadde gått helt fint med 60 også. Det er lav fart opp gjennom Hallingdalen, så snitt forbruk opp til hytta har ligget på rundt 230Wh/km, så brukt snaue 44kWh opp. Hjem igjen havner forbruket langt under.
Litt avsporing her, men poenget er at 70 modellen ville holdt i massevis:)
Minner meg om dobbeltlader diskusjonene det her. 70D holder sikkert, men er det ikke bedre med 15kWt ektstra? Raskere SC bedre marginer. Hadde 100kWt batteri vært tilgjengelig hadde jeg soleklart valgt det. Det er også bare 15kWt mer enn 85...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

bull

Når jeg bestilte min 85D så var den eneste grunnen til at jeg ikke bestilte 60D at sistnevnte kun hadde garanti opptil 200000km (den gang hadde 60D og 85D begge 380hk). Det at 70D har garanti med ubegrenset rekkevidde er et stort pluss og ville forsvart det valget for meg.

Bushy

Og ikke minst prisen. Man.kan godt si at man vil ha større batteri hele tiden. Men man må og betale for det. Med dagens priser hadde 70d vært eneste alternativet mitt. Og sikkert mange flere. En ribbet 70d. Har jo det meste man trenger...
S75D sept. 17

Teslavest

Sitat fra: Elbil fundamentalist på torsdag 09. april 2015, klokken 20:48
Sitat fra: tjobben på torsdag 09. april 2015, klokken 15:10
Sitat fra: Cobos på torsdag 09. april 2015, klokken 13:51
Sitat fra: TorAtle på torsdag 09. april 2015, klokken 13:14
Sitat fra: vrom på torsdag 09. april 2015, klokken 11:23
Med 10-15% mindre kapasitet ville jeg f.eks ikke kommet meg opp på hytta fra der jeg bor (ca 23 mil og 1000 moh, stort sett 100-sone). Det ville isåfall vært helt på håret, eller jeg måtte kjørt under fartsgrensen og pellt av takboks etc etc etc..). Med andre ord helt uinterressant.

Joda, det er SC på veien. Men å måtte belage seg halvtime + lading hver vei, + stadig oftere venting og langt lavere ladehastighet enn "best case".. vel, det er bare for spesielt interresserte.

Kanskje andre har forskjellig avstand enn deg til hytta? Eller er det for "spesielt interesserte" å ha en hytte nærmere enn 23 mil?
Jeg har fortsatt til gode å ikke ha lang nok rekkevidde med min S60. Dermed er det rimelig tydelig at hva som er akseptabel rekkevidde på en nr 1 bil er avhengig av brukeren.

Cobos

Opplagt at det er forskjellig behov, men med en superlader på veien vil det jo uansett ikke være noe problem å kjøre 23 mil, uansett 60, 70 eller 85 kWh batteri. Med mindre den superladeren ikke ligger rett ved starten av turen, slik at batteriet ligger 60-70% kapasitet, så trenger ikke den ladestoppen vare mer enn 10 min for å få nok strøm til å komme frem, med god margin.
Og hjemveien på 23 mil og 1000 høydemeter nedover trenger ikke ladestopp.
Selv har jeg hytte i Hallingdalen 19 mil og 1000 høydemeter hjemmefra til hytta, og det går med meget god margin med normal kjørestil, selv om bilen er stappfull både inni og utenpå og det er snø/slush/vann i veibanen eller kulde eller hva. Hadde gått helt fint med 60 også. Det er lav fart opp gjennom Hallingdalen, så snitt forbruk opp til hytta har ligget på rundt 230Wh/km, så brukt snaue 44kWh opp. Hjem igjen havner forbruket langt under.
Litt avsporing her, men poenget er at 70 modellen ville holdt i massevis:)
Minner meg om dobbeltlader diskusjonene det her. 70D holder sikkert, men er det ikke bedre med 15kWt ektstra? Raskere SC bedre marginer. Hadde 100kWt batteri vært tilgjengelig hadde jeg soleklart valgt det. Det er også bare 15kWt mer enn 85...
Virker rart ja, at man vil velge så mye kortere rekkevidde for å spare 75,000. Da ville jeg mye heller tatt bort 4x4, eller et par av ekstrautstyrspakkene
P85D.  Mod X reservert

Amoss

Sitat fra: Elbil fundamentalist på torsdag 09. april 2015, klokken 20:48
Minner meg om dobbeltlader diskusjonene det her. 70D holder sikkert, men er det ikke bedre med 15kWt ektstra? Raskere SC bedre marginer. Hadde 100kWt batteri vært tilgjengelig hadde jeg soleklart valgt det. Det er også bare 15kWt mer enn 85...

Helt klart at behovet for rekkevidde varierer, og at det alltid vil være bedre med mere. Men introduksjonen av 70kWt utgaven betyr at man må revurdere en gang til dersom man tidligere har gjort seg opp en mening om 60 vs 85 utgavene. Er garantert flere som har vurdert at de ikke kunne greie seg med en 60 utgave, men hvor en 70 utgave kan holde. Selv har jeg vurdert at rekkevidden på en 60 skulle holde akkurat til mitt bruk, men ikke mer enn det. Altså fare for tildels svært små marginer på vått- og/eller vinter-føre, så jeg ville nesten måtte ha strukket meg til en 85 utgave for sikkerhetskyld. Men nå vil en 70 utgave gi meg tilstrekkelig marginer til at jeg ikke hadde behøvd å strekke meg lengre.

Hele tiden har vel 60 utgaven vært "mest bil for pengene" dersom man kunne greie seg med de begrensingene som følger med. I dag er helt klart 70D enda mer "bil for pengene" enn 60 noen gang har vært. Men trenger man enda mer rekkevidde (eller i det minste får for små marginer med 70), eller "penger er ingen problemer" så er det jo bare å gå for 85 - eller 100 om/når det kommer. For de som må strekke seg for å kunne ta seg råd til en Model S, og som kan klare seg med den rekkevidden den tilbyr, så er det ett godt alternativ. Evnt. en mulighet for å ta med mer utstyr enn man kunne tatt seg råd til med en større utgave.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA