Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lengst kjørte TMS som IKKE har skiftet DU

Startet av medic.66, søndag 03. mai 2015, klokken 16:35

« forrige - neste »

medic.66

Hei. Jeg har kjørt Leaf i ett års tid nå og har igrunnen funnet ut at det aldri mer blir fossilbil på meg igjen. Men synes at rekkevidden på Leafen er ganske så begrenset. I den forbindelse har jeg noen spørsmål fra dere der ute som har erfaring med Tesla. Jeg har kikket på og også vært ute og prøvd model s 85. Den hadde passet meg glimrende. Jeg har ikke bruk for firehjulstrekk og heller ikke vill akselerasjon.

1:Men for dere som har kjørt denne typen bil, hva er reell rekkevidde? Sånn i snitt mener jeg. Vet at vær og vind og føre spiller inn selvfølgelig.

2: Ville dere valgt med eller uten panoramatak hvis dere kunne valgt om igjen? Har sett at noen nevner kaldras om vinteren som litt ubehagelig. Finnes det evt noen beskyttelse som man kan henge opp for å unngå dette?

3: Hvordan "liker" batteriet å stadig bli ladet på SC når man drar på lange turer?

4: Er vinterpakken et må ha?

5: Er luftfjæringen stabil eller er det mye tull med denne? Fungerer den bra i sterk kulde?

Dette var mange spørsmål og jeg er klar over at man kanskje kan finne noen svar på dette i forumet. Men håper det er noen som gidder å svare på disse sprsm :). På forhånd takk
Evje

Hvit Leaf Tekna, levert 31. mars 2014.

Hvit Volvo V90 CC 18 modell til langtursbil og trekking av tilhenger.

dundun

1: Reell rekkevidde er ganske tett på det man ser oppgitt som "typisk". Altså rundt 400km, give or take. 300 om vinteren.

2: Det finnes isolasjon, men jeg har ikke opplevd kulderas som noe problem. Skal dog sies at jeg parkerer i garasje og derfor stort sett har ganske varm bil når jeg starter.

3: Går fint det, aldri hørt om at det skal være noe problem.

4: Om du ikke har garasje er den nok det, nice to have er den uansett.

5: Aldri opplevd noen form for ustabilitet med luftfjæringen.
Har: Model S S85D, rød med alt.
Har: i3 med alt
Solgt: Model S P85, brun med alt.
Solgt: Mercedes B-klasse elektrisk m/alt.
Er åpenbart enkel å ha med å gjøre på ekstrautstyret.

cstromme

Sitat fra: medic.66 på onsdag 08. april 2015, klokken 08:21
Hei. Jeg har kjørt Leaf i ett års tid nå og har igrunnen funnet ut at det aldri mer blir fossilbil på meg igjen. Men synes at rekkevidden på Leafen er ganske så begrenset. I den forbindelse har jeg noen spørsmål fra dere der ute som har erfaring med Tesla. Jeg har kikket på og også vært ute og prøvd model s 85. Den hadde passet meg glimrende. Jeg har ikke bruk for firehjulstrekk og heller ikke vill akselerasjon.

Vi har en S85 fra i fjor, og vi hadde nok ikke valgt firehjulstrekk om vi skulle bestilt på nytt i år. Bilen som den er er soleklart den beste vinterbilen vi har hatt, selv med kun RWD, og med to små barn så er det utrolig kjekt med den ekstra plassen i frunken hvor vi akkurat får inn en Stokke Crusi vogn++.

Sitat fra: medic.66 på onsdag 08. april 2015, klokken 08:21
1:Men for dere som har kjørt denne typen bil, hva er reell rekkevidde? Sånn i snitt mener jeg. Vet at vær og vind og føre spiller inn selvfølgelig.

På de dårligste vinterførene på langkjøring har vi lagt på et forbruk som tilsvarer en rekkevidde på en 33+ mil. Dette da med oppvarming inkludert. På "normalt" føre eller på andre årstider er rekkevidden betydelig bedre, 40++.

Sitat fra: medic.66 på onsdag 08. april 2015, klokken 08:21
2: Ville dere valgt med eller uten panoramatak hvis dere kunne valgt om igjen? Har sett at noen nevner kaldras om vinteren som litt ubehagelig. Finnes det evt noen beskyttelse som man kan henge opp for å unngå dette?

Vi har panoramatak og syns det er ufattelig deilig å kunne åpne dette på sommeren. Samtidig gir det litt bedre hodeplass i baksetene, og det er kjekt for ungene på tur. Vi har ikke opplevd kulderas, men det er nok mer tilfeldigheter og relatert til at vi liker å ha høy temperatur i bilen når vi er ute og kjører og alltid forvarmer bilen på vinteren.

Sitat fra: medic.66 på onsdag 08. april 2015, klokken 08:21
3: Hvordan "liker" batteriet å stadig bli ladet på SC når man drar på lange turer?

Ingenting å bekymre seg for. Det er til og med en del som ser ut til å _kun_ lade på SC (ikke anbefalt).

Sitat fra: medic.66 på onsdag 08. april 2015, klokken 08:21
4: Er vinterpakken et må ha?

Vi valgte den bort da vi ikke så helt poenget med varme i baksetene når vi skulle ha inn bilseter allikevel, og varme i vindusviskeren virket litt unødvendig. Siden den gang har de lagt til varme i rattet, og forstår fra en del tidligere Leaf eiere at dette er noe de har savnet.

Sitat fra: medic.66 på onsdag 08. april 2015, klokken 08:21
5: Er luftfjæringen stabil eller er det mye tull med denne? Fungerer den bra i sterk kulde?

Fungerer som bare juling. Er rart med det, vi var ikke helt sikker på om vi skulle legge til dette når vi bestilte bilen, men i etterkant er vi sjeleglad for at vi gjorde det. Bruker den manuelle justeringen hele tiden, og utrolig kjekt når den husker stedene du har hevet bilen.
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

Mippen

Jeg har selv akkurat gått fra leaf til Tesla. Kan derfor ikke svare på alle spørsmålene om bruk over tid, men kan svare på noe.

Rekkevidden er en helt annen i forhold til leaf. Jeg kjørte på langtur med bilen min i påsken. I sommer kjørte jeg samme turen med leafen min under optimale forhold. Med teslaen kjørte jeg i kaldt vær, snø, slaps, is, regn osv. På turen som er rett under 6 mil måtte jeg lade 5 ganger med leafen min. Med teslaen måtte jeg lade 1 gang for å komme meg fram.

I forhold til leaf har tesla kjøling av batteriet. Derfor sliter ikke hurtigladig like mye på batteriet på en tesla som på en leaf. Det anbefales likevel ikke å hurtiglade hele tiden, men det er mange jeg har pratet med som gjør dette ofte som ikke har merket noe på batteriet sitt. Det er derfor mer en anbefaling.

Jeg bestilte vinterpakken til min bil. Jeg syns det var kjekt å ha, men man klarer seg fint uten. Det er varme i seter foran på standard utgaven også.

Luftfjæringen har fungert fint så langt på min. Spurte om den selv før jeg kjøpte her inne og de fleste anbefalte denne. Syns det er greit å kunne heve bilen på dårlig vei. Den er ganske lang. Men har også kjørt tms uten luft. Den er litt høyere enn den med så var ikke noe problem med den heller. God fjæring der også.

Panorama taket valgte jeg pga. ekstra lys og mulighet for å frakte ski. Vil du spare deg for potensielle problemer kan du frakte ski på andre måter. Det går også an å lage fester til skistati på taket med enten sugekopper eller å borre i taket. Hvis du ikke vil det er det panoramatak som gjelder.
Fremtiden er elektrisk.

aness

Sitat fra: medic.66 på onsdag 08. april 2015, klokken 08:21
1:Men for dere som har kjørt denne typen bil, hva er reell rekkevidde? Sånn i snitt mener jeg. Vet at vær og vind og føre spiller inn selvfølgelig.

2: Ville dere valgt med eller uten panoramatak hvis dere kunne valgt om igjen? Har sett at noen nevner kaldras om vinteren som litt ubehagelig. Finnes det evt noen beskyttelse som man kan henge opp for å unngå dette?

3: Hvordan "liker" batteriet å stadig bli ladet på SC når man drar på lange turer?

4: Er vinterpakken et må ha?

5: Er luftfjæringen stabil eller er det mye tull med denne? Fungerer den bra i sterk kulde?


  • Du klarer lett 300km, selv på vinterføre. Du klarer mer hvis du forsøker
  • Med, har ikke merket noe kaldras på min
  • Null problem
  • Nei, med mindre du kjøper ny bil og vil ha varme i rattet
  • Min har vært helt stabil

HelectriC

Sitat fra: Mippen på onsdag 08. april 2015, klokken 08:34
Jeg har selv akkurat gått fra leaf til Tesla. Kan derfor ikke svare på alle spørsmålene om bruk over tid, men kan svare på noe.

Rekkevidden er en helt annen i forhold til leaf. Jeg kjørte på langtur med bilen min i påsken. I sommer kjørte jeg samme turen med leafen min under optimale forhold. Med teslaen kjørte jeg i kaldt vær, snø, slaps, is, regn osv. På turen som er rett under 6 mil måtte jeg lade 5 ganger med leafen min. Med teslaen måtte jeg lade 1 gang for å komme meg fram.

I forhold til leaf har tesla kjøling av batteriet. Derfor sliter ikke hurtigladig like mye på batteriet på en tesla som på en leaf. Det anbefales likevel ikke å hurtiglade hele tiden, men det er mange jeg har pratet med som gjør dette ofte som ikke har merket noe på batteriet sitt. Det er derfor mer en anbefaling.

Jeg bestilte vinterpakken til min bil. Jeg syns det var kjekt å ha, men man klarer seg fint uten. Det er varme i seter foran på standard utgaven også.

Luftfjæringen har fungert fint så langt på min. Spurte om den selv før jeg kjøpte her inne og de fleste anbefalte denne. Syns det er greit å kunne heve bilen på dårlig vei. Den er ganske lang. Men har også kjørt tms uten luft. Den er litt høyere enn den med så var ikke noe problem med den heller. God fjæring der også.

Panorama taket valgte jeg pga. ekstra lys og mulighet for å frakte ski. Vil du spare deg for potensielle problemer kan du frakte ski på andre måter. Det går også an å lage fester til skistati på taket med enten sugekopper eller å borre i taket. Hvis du ikke vil det er det panoramatak som gjelder.

den langturen var ikke veldig lang og batteriet må du nesten ha problem med om du lader 5 ganger på 6 mil ;-) skal sikkert står 60 mil?? ;-)
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

thawi

Jeg har hatt min siden mai i fjor, og er storfornøyd. Dette er familiens eneste bil, og jeg kan med hånden på hjertet si at rekkevidde aldri har bydd på problemer for oss. Vi har familie utenfor Stockholm, og vært på vinterturer til hytter i både Valdres og Hafjell uten problemer. (Bor i Asker)

Sitat
1:Men for dere som har kjørt denne typen bil, hva er reell rekkevidde? Sånn i snitt mener jeg. Vet at vær og vind og føre spiller inn selvfølgelig.
Det har vært noe mindre nå på vinteren for min del, men godt over 30 mil. I disse dager raporterer bilen ca. 34 mil på morgenen etter å ha ladet på natten. Dette er på vanlig lading, og ikke ekstra "trip" lading. Om jeg setter på dette mener jeg den ligger på ca 40+.

Sitat
2: Ville dere valgt med eller uten panoramatak hvis dere kunne valgt om igjen? Har sett at noen nevner kaldras om vinteren som litt ubehagelig. Finnes det evt noen beskyttelse som man kan henge opp for å unngå dette?
Jeg ville valg tmed panoramatak på om jeg skulle bestilt på nytt. Vi har ikke opplevd noe ubehag eller prolemer med kaldras. Datteren min er veldig fornøyd med taket og at hun kan se ut, men hovedgrunnen til at jeg valgte det var festene på taket for feks. takboks. På sommeren var det også veldig deilig å kunne åpne opp taket.

Sitat
3: Hvordan "liker" batteriet å stadig bli ladet på SC når man drar på lange turer?
Jeg har bare brukt superlader noen ganger, på langtur. Jeg har forstått at dette ikke skal være noe problem så lenge man ikke bruker det som standard lading. Bjørn Nyland har vel dokumentert en ganske omfattende bruk av superlader på youtubekanalen sin uten å merke noen vesentlig endring: https://www.youtube.com/user/bjornnyland

Sitat
4: Er vinterpakken et må ha?
Jeg bestilte uten. Med barneseter i baksetet og forvarming fra mobilen virket det litt overflødig. Jeg har ikke vært i noen situasjon hvor jeg savnet dette.

Sitat
5: Er luftfjæringen stabil eller er det mye tull med denne? Fungerer den bra i sterk kulde?
Jeg bestilte uten luftfjæring, så jeg kan ikke svare for påliteligheten til disse. Jeg kan dog nevne at jeg foreløpig ikke har angret på at jeg ikke bestilte med luftfjæringer. Kanskje litt angrende da jeg ikke kunne "dra nytte av" påskeegget med James Bond bilen :)

B_Tesla

Vil også poengtere at man gjerne ikk lader Tesla til 100%. Tror jeg har gjort det en gang på 10k km. Bilen har en rekkevidde som gjør det (for meg hvertfall) unødvendig med 100% lading. Skal jeg ha gravid kone med opp i fjellet, så tar jeg den til 100%, så er fruen mer fornøyd.

Dette med effekt av utetemp er en sannhet med modikasjoner. Det å varme bilen og batterier er bare delvis avhengig av størrelsen på batteriet. Det krever like mye å varme en leaf innvendig som en Tesla (nesten - Tesla er jo litt større). Så prosentvis er det mye mindre på en Tesla. Tesla varmer og kjøler batteriene mer nøyaktig enn Leaf, så her går det litt strøm - samt større batteri. Alt i alt tror jeg prosentvis tap er mindre på en Tesla.

Har ikke vinterpakke på min, og min bil står ute. Garasjen er fysisk for liten. Bilen er ikke akkurat liten. Jeg forvarmer bilen hver dag (10-15 min før jeg drar om morgenen), og den er da isfri når jeg kommer ut. Vinterpakke er kjekt det sikkert, men jeg valgte andre ting. Dette er prioriteringer du må gjøre. Varme I setene bak har jeg ikke bruk for, da jeg begyner å bruke seter til barn snart. Type 7-9 år før noen sitter rett i setet. Vindusviskere har ikke vært et problem hos meg.

Luftfjærer har fungert uten det minste problem. Kjekt på hytta. En RAV4 satt fast I en søledam ved skiløypene i påsken, hvor jeg bare hevet bilen og kjørte rett over. Litt pinlig for RAV eieren, der jeg kom i min RWD:)

Har hatt en tilnærming til EL-bil tidligere, som kanskje ikke var helt rett (var ikke klar over hvor god drivlinjen var), at jeg ikke ville ha el-bil før den fungerte som en "vanlig" bil. For meg gjør Tesla det idag. Med din erfaring fra Leaf, hvor du nok må være mer påpasselig med å lade hver dag, vil du nok føle dette enda mer enn meg. Jeg kjører en del 750 km turer, og disse går ganske så fint så lenge det er i nærheten av SC nettverket. På en slik tur lader jeg ca 45-60 min. Men man skal spise, så reelt venter jeg nok mer 15-20 min i forhold til da jeg brukte en BMW. Det er jeg villig til å gi. Spise i bilen har aldri vært lov hos meg uansett.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Cirion

1: Kommer ann på kjørestil, kjørelengde, rest på batteri osv...
Laveste var vel ca35mil på fullt batteri, full bil, skiboks på taket og på vei opp til Rauland.
Lengste over 60mil på fullt batteri sommerstid med rangemode og maks 100km/t "P85+ med 21".
Rekkevidde er uproblematisk på en 85 i det daglige.
Det er kun på langtur du trenger noe mer, og da er SC'ene geniale

2:Kaldras kommer kun ved range mode. Merkes ikke når man fyrer normalt.

3:Merker ikke noen forskjell enda etter 42K km, jeg lader der regelmessig.

4:Ikke må ha, men kjekk å ha... Forvarming gjør nytten den også.

5:Dette er et must have om du liker sånt. Ikke hatt noe problemer med det, og jeg ville ikke kjøpt uten. Har hatt loaners uten, og nei, dette må jeg ha igjen.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Brede

Sitat fra: medic.66 på onsdag 08. april 2015, klokken 08:21
1:Men for dere som har kjørt denne typen bil, hva er reell rekkevidde? Sånn i snitt mener jeg. Vet at vær og vind og føre spiller inn selvfølgelig.
2: Ville dere valgt med eller uten panoramatak hvis dere kunne valgt om igjen? Har sett at noen nevner kaldras om vinteren som litt ubehagelig. Finnes det evt noen beskyttelse som man kan henge opp for å unngå dette?
3: Hvordan "liker" batteriet å stadig bli ladet på SC når man drar på lange turer?
4: Er vinterpakken et må ha?
5: Er luftfjæringen stabil eller er det mye tull med denne? Fungerer den bra i sterk kulde?


1. Alt fra 30 til 45 mil etter forhold og kjørestil. Jeg regner rundt 34 mil på vinterføre og 40 på sommerføre, da med en ganske fri kjørestil. I varierende forhold må en tilpasse kjøringen, men som tidligere elbileier vet du alt om det. :)
2. Vi kjøpte uten panoramatak og er meget fornøyd med det. Hverken jeg eller fruen liker følelsen av "åpent tak" og har på mine tidligere biler kun åpnet soltak for sjekk ved kjøp og salg. Ekstra bonus er lettere bil, mindre kostnad og mindre feilpotensiale. Største ulempen er at alu-tak er uegnet for takstativ.
3. Uvisst, men det har aldri bekymret meg.
4. Vi valgte å ikke ta med vinterpakken, men på den tiden fulgte det ikke med varme i ratt. Dagens pakke med rattvarme ville jeg kaaaanskje tatt med, men ikke et "må ha" nei.
5. Luftfjæring har fungert uten feilslag her. Ser ikke mange som har feil med dem heller, kun noen som har hatt sensorfeil som er enkelt å fikse.

cra

Sitat fra: medic.66 på onsdag 08. april 2015, klokken 08:21
1:Men for dere som har kjørt denne typen bil, hva er reell rekkevidde?

2: Ville dere valgt med eller uten panoramatak hvis dere kunne valgt om igjen?

3: Hvordan "liker" batteriet å stadig bli ladet på SC når man drar på lange turer?

4: Er vinterpakken et må ha?

5: Er luftfjæringen stabil eller er det mye tull med denne? Fungerer den bra i sterk kulde?

1: Har aldri kjørt så langt at jeg ikke kommer forbi en superlader på vegen eller har nok til småkjøring og kan lade over natta, så jeg vet egentlig ikke hvor lang rekkevidden er etter 30.000km  første året. Det nærmeste jeg kom var egentlig hjemturen ved avhenting. Da kjørte jeg totalt ca 380km på vinterdekk, pent vært og vårføre. Bilen var da under 80% oppladet. :)

2: Har med, ville valgt det igjen. HAdde problemer med at luka ikke lot seg lukke første uka; de sendte en man sporenstreks fra Trondheim som byttet den.

3: Ingen problem; det er dette bilen er laget for!

4: Ikke et "må ha". Kommer det varmetråder i (hele) frontruta vil jeg si at det blir det. Ungene setter veldig pris på bajskoker i baksetet. Har dette i Leafen, så sånn sett "et must"  ;)  Savner varmen i rattet av og til, men bilen blir fort varm, så inen showstopper. Nye biler har vel rattvarme ogs.

5: Har hatt null problemer. Eneste "issue" er at jeg har slått det på et sted som jeg ikke vet nøyektig hvor er, og der passerer jeg vanligvis i 60. Dette resulterer i at jeg får en lydvarsling og beskjed på skjermen om at valgt innstilling ikke er tillatt. Jeg rekker ikke nulle ut stedet før jeg er forbi. Får vel ta en tur inn på den P-plassen det (sannsynligvis) var gjort på og sige til jeg finner det riktige punktet og fjerne det fra hukommelsen til bilen.

Forøvrig slipper du uansett ikke unna vill akselerasjon om du går for Tesla. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Dag A.

Sitat fra: medic.66 på onsdag 08. april 2015, klokken 08:21

1:Men for dere som har kjørt denne typen bil, hva er reell rekkevidde? Sånn i snitt mener jeg. Vet at vær og vind og føre spiller inn selvfølgelig.

2: Ville dere valgt med eller uten panoramatak hvis dere kunne valgt om igjen? Har sett at noen nevner kaldras om vinteren som litt ubehagelig. Finnes det evt noen beskyttelse som man kan henge opp for å unngå dette?

3: Hvordan "liker" batteriet å stadig bli ladet på SC når man drar på lange turer?

4: Er vinterpakken et må ha?

5: Er luftfjæringen stabil eller er det mye tull med denne? Fungerer den bra i sterk kulde?

Du bør bare hive deg uti det jo før jo heller. 
Kjørte selv Leaf i 2.5år med samme erfaring som deg, aldri mere fossil, men rekkevidde var et issue.

Byttet til TMS P85D for 14 dager siden og alle sider, vel nesten alle sider,  ved bilen har imponert meg.

1. Min erfaring med rekkevidden så langt er nok litt under gjennomsnittet, men så er vel nybilfaktoren enda så høy at det går litt ekstra i aktiv kjøring. Har prøvd å kjøre mere normalt og ser at forbruket faller med en gang. De som påstår 35-45 mil, avhengig av vær og føre, har nok sine ord i behold.

2. Panoramatak.  Helt klart ja.  Har ikke opplevd vinter enda, men har en kollega med en 1 år gammel TMS og han har aldri beskrevet dette som noe problem. Eneste negativ med panorama som jeg har opplevd er at skjermen kan bli vanskelig å se ved sterkt solskinn.

3. Har kjørt bilen 2000km på 14 dager, blandt annet gjennom Danmark hvor det bare var bruk av SC.  Fungerte helt tipp/topp.

4. I vinterlandet Norge så er det nok greit å ha denne, men bor du som meg helt syd i landet så er det vel strengt tatt ikke nødvendig, men kjekt å ha dersom det kommer med. Har selv vinterpakke på bilen.

5. Luftfjæringen er vel en av de få tingene jeg ikke er helt 100% fornøyd med på denne bilen.
Det er ikke pga teknisk operasjon av dem eller liknene, men selv i low så føler jeg at bilen "flyter" litt for mye dersom man kjører aktivt.
Nå skal det sies at jeg er særdeles bortskjemt på det området, hvor jeg er vant med en Audi på stålfjærer som ble senket at Quattro GmbH i Tyskland (det ble stivt det  :D)
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

Sjøhyene

1:
Jeg regner 30mil på vintern og 40mil på sommeren. Med mye motorvei kjøring på sommeren justerer jeg litt ned, mot kanskje 35 mil. Men et slikt estimat har jeg som regel litt å gå på, da det er litt på den konservative siden.

2:
Kaldras har jeg aldri opplevd som er problem. De to negative tingene med panotaket er at det er en mulig kilde for feil og lekkasje på sikt med all leamikken (foreløpig ingen problemer for meg etter et år), og at det koster litt ekstra så klart :)
Ser du for deg å bruke ski boks/stativ e.l. er det et stort argument for å velge med pano.

3:
Tror SC lading har marginalt å si, men ingen har vel nok data på dette enda til å si noe sikkert.

4:
Har den ikke selv og har heller ikke savnet den noe spesielt. Men så klart vanskelig å si når man ikke vet hva man går glipp av.

5:
Null problemer. Veldig fin å ha, spesielt om vinteren. Nær toppen over utstyr som bør prioriteres syns jeg.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

KaiRK

Sitat fra: medic.66 på onsdag 08. april 2015, klokken 08:21
Hei. Jeg har kjørt Leaf i ett års tid nå og har igrunnen funnet ut at det aldri mer blir fossilbil på meg igjen. Men synes at rekkevidden på Leafen er ganske så begrenset. I den forbindelse har jeg noen spørsmål fra dere der ute som har erfaring med Tesla. Jeg har kikket på og også vært ute og prøvd model s 85. Den hadde passet meg glimrende. Jeg har ikke bruk for firehjulstrekk og heller ikke vill akselerasjon.

1:Men for dere som har kjørt denne typen bil, hva er reell rekkevidde? Sånn i snitt mener jeg. Vet at vær og vind og føre spiller inn selvfølgelig.

2: Ville dere valgt med eller uten panoramatak hvis dere kunne valgt om igjen? Har sett at noen nevner kaldras om vinteren som litt ubehagelig. Finnes det evt noen beskyttelse som man kan henge opp for å unngå dette?

3: Hvordan "liker" batteriet å stadig bli ladet på SC når man drar på lange turer?

4: Er vinterpakken et må ha?

5: Er luftfjæringen stabil eller er det mye tull med denne? Fungerer den bra i sterk kulde?

Dette var mange spørsmål og jeg er klar over at man kanskje kan finne noen svar på dette i forumet. Men håper det er noen som gidder å svare på disse sprsm :). På forhånd takk

Jeg har hatt Leaf siden Januar 2013 og Tesla siden Juni 2014, 2 VELDIG forskjellige biler.. glad i de begge! :)

1. Rekkevidde på Teslan har jeg vel aldri helt prøvd. Det passer liksom å stoppe på en Supercharger etter en 3 timers kjøring uansett :)

2. Dette punktet vurderte jeg frem og tilbake, jeg endte opp med å ikke inkludere dette. Tok heller alcatera innertak, og det ble veldig pent og stille. Jeg fikk en ny lånebil av Tesla i vinter, da var det noen minus grader. Jeg er relativt høy (188) og fikk et betydelig kulderas nedover bakhodet mitt. Det var skikkelig ubehaglig, og førte til at jeg heller kjørte Leafen pga. kulde i noen dager. En annen ting var betydelig mer støy i tuneller, men det er jo begrenset hvor lenge man befinner seg i disse :). Er du avhengig av skistativ må du jo nesten ha dette, men jeg er veldig glad jeg ikke har takluke på min bil.

3. Er vel strengt tatt ingen som vet, men Tesla har jo ikke lagt noen føringer i forhold til hvor ofte disse skal benyttes. Hurtiglading med Tesla er en HELT annen opplevelse en med en Leaf. Husker godt første gang jeg koblet Teslan min til en Supercharger, rakk ikke få i meg burgern før bilen var fulladet!

4. Vinterpakke, tja.. På den gamle modellen er det vel et "tja", på den nye er det definitivt et JA. Varme i ratt savnes på vinteren!

5. Luftfjeringen er jeg glad for at jeg valgte med på min bil. Den er utrolig fin å ha på spesielt vinteren og ellers når en skal inn i ulent terreng. Jeg har ikke hatt noen feilslag på min, men det er vel en kjent sak at luftfjering er veldig dyrt å vedligeholde på gamle biler.

Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

fonberg


Vi har (også) hatt Leaf siden juni 2012 - det var denne som overbeviste oss om at konseptet peronbil og elektrisk drivlinje er riktig, og derfor byttet ut bil nr. 1 fra diesel til TMS i november 2013. Dette er en perfekt bilpark for oss året rundt, de dekker både hverdagene og langturene.

1. Reell rekkevidde på langkjøring er for meg ca. 35 mil på vinterføre og drøyt 40 mil på sommerføre. Trekk fra 10-15% ved skikkelig våte veier.

2. Har panoramatak nå, og ny TMS som kommer neste måned har også panoramatak. For meg var dette en enkel avgjørelse da jeg trenger takstativmuligheten til skiboks/sykkelstativ samt lasting av litt planker o.l er ekstra aktuelt siden bilen ikke har mulighet for tilhenger. Jeg har hatt null lekkasjeproblemer, liker det ekstra lyset inn i kupeen, samt litt ekstra takhøyde. Panotaket er dessuten svært populært hos ungdommene som sitter mye i baksetet.

3. Har svært god erfaring med dette, aldri hatt negative opplevelser. Tips: Sjekk Bjørn Nylands YouTube-videoer.

4. For meg er det ikke et må ha, og jeg har den heller ikke på TMS-en jeg har nå. Da rattvarme ble inkludert i pakken så gjorde dette at jeg valgte til vinterpakke på min nye TMS, men forventer at rattvarme har mindre betydning på TMS enn på Leaf. Skulle klart meg godt uten.

5. Luft har vært dønn stabil på min bil (40.000 km), gjennom to vintere. Jeg synes luft gjør bilen vesentlig mer komfortabel, og jeg bruker dessuten heving relativt ofte. TMS med stålfjær er noe mer sporty inn i svinger synes jeg, og den er også absolutt komfortabel med stålfjærer.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA