Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nye biler leveres med "gamle feil"

Startet av arn, søndag 03. mai 2015, klokken 10:49

« forrige - neste »

arn

Er det noe problem å skifte hjulene sjøl på en Zoe? I instruksjonsboka står det bare at hjulskift bør gjøres av fagfolk. Har noen av dere erfaring fra dette, om det er noe spesielt å passe på? Hvor plasseres garasjejekken f. eks?

zbk

Det er jekkepunkter under bilen, så med en vanlig saksejekk med spor går det utmerket. Merk dog at min forhandler sier bilen virker til å bare huske siste tpms-paring så du må sannsynligvis inn og pare opp sensorene uansett og da kan like godt forhandler ta hjulskiftet i samme slengen.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Herlingo

Noen som vet hva lufttrykket skal være på standard sommerhjul?
Berlingo electrique 2000 til 07/2014
Renault Zoe Intense hvit fra 09 2014
20 000 km elektrisk i året

Barskog

Det står på innsiden av bensinlokket.. Neida, mener jeg fant klistrelappen nederst på dørstolpen på sjåførsiden. Der stod det, etter hva jeg kan huske når jeg skifta dekk i går, 2,5 både foran og bak.
2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

hsa77

Skifta du hjul selv? Hvordan gikk det da med TPMS sensorene - har du feilmelding i dashboret?
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

zbk

Jeg skifta hjula selv og fikk skiftenøkkelen i dashbordet ja (beskjed om problemer med sensorene). Var innom forhandler og fikk paret opp sensorene neste dag (10 min venting).

Der sa de det var problemer som gjorde at dette oppstod ved hvert hjulskift, men at de snakket med Renault om dette kunne ordnes. Ellers kommer jeg nok til å la dem skifte dekkene framover om jeg må innom uansett (siden alt var kjøpt der skifta de visstnok gratis).

Nå var dette riktignok første gang jeg satte på sommerdekkene, så dersom de ikke var paret opp av fabrikk/forhandler før utlevering var det ikke så unaturlig at jeg fikk denne meldingen denne gangen.

Noen som har skiftet tilbake til et tidligere registrert hjulsett og kan bekrefte at man må pare bil/sensorer hver gang?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Sele

Sitat fra: zbk på onsdag 08. april 2015, klokken 07:19
Jeg skifta hjula selv og fikk skiftenøkkelen i dashbordet ja (beskjed om problemer med sensorene). Var innom forhandler og fikk paret opp sensorene neste dag (10 min venting).

Der sa de det var problemer som gjorde at dette oppstod ved hvert hjulskift, men at de snakket med Renault om dette kunne ordnes. Ellers kommer jeg nok til å la dem skifte dekkene framover om jeg må innom uansett (siden alt var kjøpt der skifta de visstnok gratis).

Nå var dette riktignok første gang jeg satte på sommerdekkene, så dersom de ikke var paret opp av fabrikk/forhandler før utlevering var det ikke så unaturlig at jeg fikk denne meldingen denne gangen.

Noen som har skiftet tilbake til et tidligere registrert hjulsett og kan bekrefte at man må pare bil/sensorer hver gang?

Det synes jeg høres merkelig ut. Forhandleren sa ingenting til meg om at sensorene måtte pares ved hjulskifte. Men det han sa var at Renault hadde problemer med sensorene de kommer opp med feilmelding uten at det er noen feil. Fikk beskjed om at det bare var og gå inn i menyen og få bort feilmeldingen. Det har funket på min bil.


THE

Sitat fra: Sele på onsdag 08. april 2015, klokken 07:50

Det synes jeg høres merkelig ut. Forhandleren sa ingenting til meg om at sensorene måtte pares ved hjulskifte. Men det han sa var at Renault hadde problemer med sensorene de kommer opp med feilmelding uten at det er noen feil. Fikk beskjed om at det bare var og gå inn i menyen og få bort feilmeldingen. Det har funket på min bil.



Har du forsøkt å slippe ut så mye luft fra et dekk at sensoren skal varsle om lavt dekktrykk for å sjekke at sensorene fungerer etter fjerning av feilmelding i meny?

Mener og ha lest om andre som har fjernet feilmelding i meny, men feilmeldingen dukker opp igjen etter kort tid.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

zbk

Sitat fra: Sele på onsdag 08. april 2015, klokken 07:50
Det synes jeg høres merkelig ut. Forhandleren sa ingenting til meg om at sensorene måtte pares ved hjulskifte. Men det han sa var at Renault hadde problemer med sensorene de kommer opp med feilmelding uten at det er noen feil. Fikk beskjed om at det bare var og gå inn i menyen og få bort feilmeldingen. Det har funket på min bil.

Jeg har brukt menyen i dashboardet og resatt på "Check tyre pressure", men det fiksa ikke problemet i mitt tilfelle i alle fall. Det kommer bare tilbake etter en liten stund. Kanskje dersom dekkene allerede er paret med bilen? Eller er det en annen meny du snakker om?

Det hadde jo vært greit å kunne gjøre denne koblingen selv  ::)  Uansett har det ikke vært problemer etter turen til forhandler.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Sele

Sitat fra: THE på onsdag 08. april 2015, klokken 08:01
Sitat fra: Sele på onsdag 08. april 2015, klokken 07:50

Det synes jeg høres merkelig ut. Forhandleren sa ingenting til meg om at sensorene måtte pares ved hjulskifte. Men det han sa var at Renault hadde problemer med sensorene de kommer opp med feilmelding uten at det er noen feil. Fikk beskjed om at det bare var og gå inn i menyen og få bort feilmeldingen. Det har funket på min bil.



Har du forsøkt å slippe ut så mye luft fra et dekk at sensoren skal varsle om lavt dekktrykk for å sjekke at sensorene fungerer etter fjerning av feilmelding i meny?

Mener og ha lest om andre som har fjernet feilmelding i meny, men feilmeldingen dukker opp igjen etter kort tid.

Har ikke forsøkt og fjerne luft i dekket. Forhandler sa til meg at de hadde problemer med at sensorene gav feilmelding uten at de viste hvorfor og at de jobbet med saken. Og at jeg måtte inn i menyen for og fjerne feilmeldingen. Dette har funket og feilen har ikke kommet tilbake men hvis den gjør det så skal jeg ta en tur til forhandleren.

hsa77

Så vi kan konkludere med at det skal gå fint å skifte hjul selv? TPMS vil fungere etterpå uten feilmeldinger?

Er det noen flere erfaringer med dette? Mente forhandleren min nevnte noe om at verksted måtte kalibrere TPMS ved hjulskift - kunne ikke gjøre det selv - høres jo litt dumt ut. Fint dersom det er noen flere som legger ut sine erfaringer med hjulskift her!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

zbk

Sitat fra: hsa77 på onsdag 08. april 2015, klokken 15:02
Så vi kan konkludere med at det skal gå fint å skifte hjul selv? TPMS vil fungere etterpå uten feilmeldinger?

Er det noen flere erfaringer med dette? Mente forhandleren min nevnte noe om at verksted måtte kalibrere TPMS ved hjulskift - kunne ikke gjøre det selv - høres jo litt dumt ut. Fint dersom det er noen flere som legger ut sine erfaringer med hjulskift her!

Jeg måtte som nevnt inn til forhandler når jeg satte på sommerdekka. Det ble antydet at skiftenøkkelen ville komme ved hvert hjulskift, men at de jobbet med å unngå det. Dette er i beste fall litt klønete. Heldigvis en kjapp fiks, men trasig om du ikke bor rett i nærheten av noen som har utstyr til å fikse det.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

mwm

Sitat fra: hsa77 på onsdag 08. april 2015, klokken 15:02
Så vi kan konkludere med at det skal gå fint å skifte hjul selv? TPMS vil fungere etterpå uten feilmeldinger?

Er det noen flere erfaringer med dette? Mente forhandleren min nevnte noe om at verksted måtte kalibrere TPMS ved hjulskift - kunne ikke gjøre det selv - høres jo litt dumt ut. Fint dersom det er noen flere som legger ut sine erfaringer med hjulskift her!

Jeg måtte også inn til forhandler for å få paret sensorene etter hjulskift.

Utfordringen (iflg MotorForum i Skien) er at bilen kun husker ett sett med sensorer. Som andre nevner har man et håp om at dette kan løses i en programvareoppdatering.

Mener jeg leste i en annen tråd at noen har fått klonet sensorene slik at bilen ikke "ser" forskjell på sommer- og vinterdekk, men dette var ikke med hjul fra merkeforhandler (kjøpt hos en dekkforhandler).

zbk

Kloning av sensorene vil jo være en enkel omgåelse av problemet og en god ide om det enkelt kan ordnes. Kanskje jeg skal sjekke med forhandler om det ved skifte til vinterdekk.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

THE

Hvis jeg har forstått det riktig, så kan ikke originale sensorer klones da de har unike ID-nr på hver enkelt sensor. Hos dekkforhandlere kan de levere universelle sensorer som må programmeres til den bilmodellen de skal brukes på. Ved å klone sensorene vil jeg tro at ID-nr fra originalsensorene gjenbrukes, og at bilen ikke oppdager at du har byttet dekk. Det vil si at dekkforhandler har utstyr for å lese ut info fra originalsensorene, og kopierer den inn på de uoriginale.

Det ser ut til at dekk fra uavhengig dekkforhandler med mulighet til å klone sensorer er det riktige valget for meg. I alle fall så lenge ikke Renault bekrefter at de har en bug fix klar før vinterhjulene skal på.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA