Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil

Startet av tfjelde, søndag 03. mai 2015, klokken 07:48

« forrige - neste »

tfjelde

Vi er så heldige at det er blitt montert opp en ny Salto Type 2 lader på jobb typen uten fast kabel.
Siden det er IT anlegg i bygget er boksen blit koblet opp med 3x230 volt 16 Amp.
Når jeg plugger til bilen med en 3 fase type 2 kabel så virker dette heller dårlig, at jeg ikke får benyttet mer en 1 av fasene er jeg klar over men det ser ikke ut som enten bilen eller boksen er helt på talefot når ladingen er startet.

Bilen eller boksen koble fra ca hvert femte sekund en tre fire ganger før det står "Charge completed" på skjermen men ladeporten lyser rødt.

Fikk prøvd en 1 fas type 2 kabel i dag og det virket mye bedre, men siden eieren av kabelen gjerne vil ha den selv er ikke det en permanent løsning..

Min egen kabel er ny innkjøpt fra Tesla for anledningen og jeg har ikke fått anledning til og prøve den noen annen plass enda men anser egentlig sjansen for feil på kabelen som liten.

Er det egentlig noen biler som kan utnytte denne 3x230 løsning fult ut ? og vil det virke mot en Tesla med enkellader ?

emil

Ingen bil kan utnytte 3x230V IT trefase til lading, enste man kan gjøre med den er å bruke to av faseledere og sette opp en enfaset kontakt, så man får ikke mer enn 16A 230V = 3.6kW ladeeffekt.

Vil påstå at den boksen da ikke er koblet opp som den skal og at den ikke bør brukes før den er fikset.

Car-El

Støtter emil her.

230V IT = 1 fase  ingen elbil som jeg kjenner til støtter 230V 3 fase.

Japse bilene og Peugeot kan benytte seg av denne boksen med en Type2-Type1 kabel. Da Type1 er 1 fase.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

emil

Sitat fra: Car-El på tirsdag 07. april 2015, klokken 22:04
Støtter emil her.

230V IT = 1 fase  ingen elbil som jeg kjenner til støtter 230V 3 fase.

Japse bilene og Peugeot kan benytte seg av denne boksen med en Type2-Type1 kabel. Da Type1 er 1 fase.

Og det er også grunnen til at det gikk å lade med en enfaset Type2-Type2 kabel, men så lenge kontakten i boksen er koblet feil bør den ikke brukes.

Begynner også å lure på hvordan den er koblet siden den gir lading på enfasekabel. Ved feilkobling ville det vel vært "naturlig" at man koblet opp L1-L3 og ikke N-leder, men enfasekontakten på Type2 kabelen henter vel ut 230V mellom L1 og N når den er koblet riktig på 400V?

tfjelde

Skal se om jeg får fatt i nøkkelen til boksen og tatt en titt inni :-)

Lurer litt på hva de egentlig har tenkt på når de koblet opp denne siden de har brukt en 5X2,5 mm2 kabel.
Det hadde vel ikke vært så store forskjellen og lagt opp som en 25 eller32 amper kurs med 3X6mm2 eller 3X10mm2?

Griffel

Sitat fra: emil på onsdag 08. april 2015, klokken 08:17
Begynner også å lure på hvordan den er koblet siden den gir lading på enfasekabel. Ved feilkobling ville det vel vært "naturlig" at man koblet opp L1-L3 og ikke N-leder, men enfasekontakten på Type2 kabelen henter vel ut 230V mellom L1 og N når den er koblet riktig på 400V?
Riktig. Dermed kan både biler med enfas og trefas lader benytte punktet.

Kobles boksen til et IT anlegg 230V kobles en leder til N og en til L1, og om en skal lade en Tesla laskes L1 og L2 og om en vil L3.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tfjelde

Fikk tatt en titt inni boksen nå

Den var koblet med alle tre faser på respektive L1-L2-L3 og med en lask mellom L3 og N  :o

emil

Au...

Da er det ikke rart at en Tesla med trefaseladekabel blir gretten.

Så da bør nok kabel fra L3 flyttes til N, kabel på L2 fjernes på trygg måte og lasken kan eventuellt flyttes mellom L1 og L2.

Dette må uansett gjøres av elektrikker som monterte opplegget, eller var det kanskje en vaktmester med litt rusten elektrobakgrunn som monterte?

Griffel

Sitat fra: emil på onsdag 08. april 2015, klokken 10:24
Dette må uansett gjøres av elektrikker som monterte opplegget, eller var det kanskje en vaktmester med litt rusten elektrobakgrunn som monterte?
I et hvert fall har dette vært montert av en som ikke har peiling på hva han driver med og synes det er feigt å lese montasjeanvisninger.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sturle

Lurer på om eg var borti ein liknande feilkopla boks i går.  Bilen såg 3x230V, 32A og starta lading.  Etter å ha talt litt oppover på A, heilt opp til 10A ein gong, gjekk han attende til 0 og prøvde på nytt.  Det gjorde han 3 gongar før eg fekk "Charge fault".  Prøvde å setje A manuelt til 5 utan at det hjalp.  Boksen heng på eit eldre industribygg, tidlegare skipsverft, og eg tvilar på dei har 400V.  Men symptoma er ikkje dei same som tfjelde skildra.  Kan det vere ei anna kreativ kopling?

jkirkebo

Sitat fra: sturle på onsdag 17. juni 2015, klokken 08:23
Lurer på om eg var borti ein liknande feilkopla boks i går.  Bilen såg 3x230V, 32A og starta lading.  Etter å ha talt litt oppover på A, heilt opp til 10A ein gong, gjekk han attende til 0 og prøvde på nytt.  Det gjorde han 3 gongar før eg fekk "Charge fault".  Prøvde å setje A manuelt til 5 utan at det hjalp.  Boksen heng på eit eldre industribygg, tidlegare skipsverft, og eg tvilar på dei har 400V.  Men symptoma er ikkje dei same som tfjelde skildra.  Kan det vere ei anna kreativ kopling?

Neppe. Det er nok 400V til boksen. Bilen rapporterer 3x230V siden den bruker spenningen mellom fase og N-leder, ikke fase-fase.  Med 3x230V inn til boksen ville bilen aldri rapportert noe annet enn 1x230V.

Feilen ligger nok et annet sted. Spenningsfall, støy på nettet, problemer med jording osv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sturle

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 17. juni 2015, klokken 11:36
Neppe. Det er nok 400V til boksen. Bilen rapporterer 3x230V siden den bruker spenningen mellom fase og N-leder, ikke fase-fase.  Med 3x230V inn til boksen ville bilen aldri rapportert noe annet enn 1x230V.

Feilen ligger nok et annet sted. Spenningsfall, støy på nettet, problemer med jording osv.
Spenninga sank ikkje meir enn 1-2 volt til minimum 229 då lading skulle starte.  Jordfeil og kan eg ikkje utelukke utan å måle.

Korleis ville han oppført seg med L1-L1, L2-L2 og L3 (nett) - N (boks) med L3 på boksen ikkje tilkopla eller laska til L1 eller L2?

jkirkebo

Sitat fra: sturle på onsdag 17. juni 2015, klokken 16:01
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 17. juni 2015, klokken 11:36
Neppe. Det er nok 400V til boksen. Bilen rapporterer 3x230V siden den bruker spenningen mellom fase og N-leder, ikke fase-fase.  Med 3x230V inn til boksen ville bilen aldri rapportert noe annet enn 1x230V.

Feilen ligger nok et annet sted. Spenningsfall, støy på nettet, problemer med jording osv.
Spenninga sank ikkje meir enn 1-2 volt til minimum 229 då lading skulle starte.  Jordfeil og kan eg ikkje utelukke utan å måle.

Korleis ville han oppført seg med L1-L1, L2-L2 og L3 (nett) - N (boks) med L3 på boksen ikkje tilkopla eller laska til L1 eller L2?

Da får du 1-fase lading. Jeg har testet alle mulige konfigurasjoner. Bilen godtar dessverre ikke to forskjellige faser inn, den skal enten ha en eller tre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA