Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Min konfig for 70D.

Startet av duracell, fredag 01. mai 2015, klokken 20:12

« forrige - neste »

duracell

Hei, får levert Soulen til høsten / neste skisesong og planleggger allerede neste runde i fjellet  8)

Ser at Soul har mulighet for rails/takboks og lurer på om noen har en formening om hvor mye rekkevidde det stjeler? ???
Distansen er Bergen - Myrkdalen (voss) ca 12/13mil.
Har noen klart Bergen - Voss på vinteren? Tenkte å hurtiglade på Voss og så videre.
12mil på vinteren, selv med takboks burde vel gå greit? Eco hele veien.

Selchiev

Bergen - Voss bør ikke være et problem, får du angst på veien får du jo Trengereid,Vaksdal og dale som løsninger på veien!

duracell

Sitat fra: Selchiev på mandag 06. april 2015, klokken 22:20
Bergen - Voss bør ikke være et problem, får du angst på veien får du jo Trengereid,Vaksdal og dale som løsninger på veien!

Var ikke klar over at det var (hurtig)lader på Trengereid/Vaksdal også. Da bør det i alle fall gå fint!
Takker!  :)

moonbuggy

Takboks er veldig aerodynamisk og øker ikke forbruket så svært mye. Skistativ med ski øker forbruket langt mer, for ikke å snakke om sykler på taket.

Din side har gjengitt en test fra Bild. http://www.klikk.no/motor/bil/article487663.ece

Takboksen økte forbruket med bare 4% i 100km/t. Er snittfarten lavere blir tapet også lavere.

Konklusjon, kjør i vei, takboks øker ikke forbruket nevneverdig.  :D
Sykler på taket derimot, bør unngås. Langt bedre på stativ bak bilen.

duracell

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 07. april 2015, klokken 12:33
Takboks er veldig aerodynamisk og øker ikke forbruket så svært mye. Skistativ med ski øker forbruket langt mer, for ikke å snakke om sykler på taket.

Din side har gjengitt en test fra Bild. http://www.klikk.no/motor/bil/article487663.ece

Takboksen økte forbruket med bare 4% i 100km/t. Er snittfarten lavere blir tapet også lavere.

Konklusjon, kjør i vei, takboks øker ikke forbruket nevneverdig.  :D
Sykler på taket derimot, bør unngås. Langt bedre på stativ bak bilen.

Supert! Da er det bare å hive slalåmski- og støvlene sammen med kvikklunsjen i takboksen 8) Good times  :D

EspenM3

Den er ikke så verst å se til med riktig skiboks :-)

duracell

Sitat fra: EspenM3 på fredag 17. april 2015, klokken 08:32
Den er ikke så verst å se til med riktig skiboks :-)

Råstilig! 8)

Kan du lenke til nettsted hvor du kjøpte stativ/takbøyler? Finner ikke det på nettet.

EspenM3

Lastestativene selges av Kia forhandlerne. Boksen likeså, men den kan nok også kjøpes av alle som forhandler Skiguard  :)

duracell

Sitat fra: EspenM3 på lørdag 18. april 2015, klokken 10:35
Lastestativene selges av Kia forhandlerne. Boksen likeså, men den kan nok også kjøpes av alle som forhandler Skiguard  :)

Er det andre enn forhandler som har slike stativ, eller er forhandler grei på pris? Hva ligger de på? 1500-2000?,-
Med det nevnte stativet, er kan man kun bruke bokser fra Skiguard? Er jo ofte tilbud på litt mindre fasjonable merker  ;)

EspenM3

Skiguardboksen er spesialtilpasset Soul EL (pga plasseringen av lastestativene) Om andre leverer bokser som kan passe vet jeg ikke, men det er godt mulig.
Samme med lastestativ. Vet ikke om andre enn Kia forhandlere leverer dem, men det er vel godt mulig. Bare å ta en ringerunde  :)

Gnilre

Jeg har tenkt å kjøpe et takstativ til Soulen nå. Skotvedt selger Wispbar. Er det noen som har erfaring med det ? Lurer på om antennen kommer bak boksen, om den må bøyes, eller om man må skjære hull i boksen.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

THS

Jeg lurer på om det er mulig og montere takrails på Soul EV? Ser det ligger plast-skinner, der hvor egentlig takrails skulle vært montert, som på fossilutgaven...
Noen som vet? Tror ikke takrails tar allverden med luftmotstand.

THS

Da fikk jeg svar fra Kia etter henvendelse om dette:

Dette har vært forsøkt, men inngrepet på bilen blir så stort og prisen så høy at vi skrinla det. Dessverre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA