Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladestasjon hjemme, råd og tips.

Startet av TM, fredag 01. mai 2015, klokken 18:40

« forrige - neste »

NilsRo

Sitat fra: HCO på mandag 30. mai 2016, klokken 12:49
Sitat fra: chrg på søndag 01. mai 2016, klokken 12:47Kiwi Lampeland får en lader nå i 2016 forteller den lokale butikken.

Noen som vet noe mer om denne? F.eks. når den kommer, og antall uttak?

Er nok avhengig av når Tesla starter bygging av SC, som trolig tilrettelegger for andre lademuligheter.

Politisk godkjent, men det foreligger ikke byggetilatelse.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7959.msg467473.html#msg467473
Tesla Model S P85, sort, 19" vinter, 20" sommer

Alle pakker untatt: +pakke, sikkerhetspakke og ekstra barneseter.

Bekreftet 25/10 2013
I produksjon fra 02/02 2014
I transitt fra 07/02 2014
Levering 29 mars 2014, Drammen
VIN 29805

BjørnL

Ser nå på hurtigladekartet at det skal komme hurtigladere i Hvittingfoss, Kongsberg, Lampeland, Veggli og Dagali i løpet av 2016. Det er fantastiske nyheter for oss som kjører denne veien. Noen som vet noe mer om dette? Operatør? Når?

hansob

Dette er nok laderne som Buskerud fylkeskommune har satt av penger til. Utbyggingen skal lyses ut med frist 1. september, så det gjenstår å se om det blir Grønn kontakt eller Fortum eller noen annen. Det hadde vært OK om vi kunne få en ny stor aktør på banen, kanskje Clever eller Vattenfall?

http://www.bfk.no/Nyheter/Hovedsiden/Nyheter-2016/Her-kommer-det-nye-hurtigladestasjoner-for-elbil/
http://sru.bfk.no//api/utvalg/30/moter/912/dokumenter/0
Ampera-E 2018
Nissan Leaf Tekna 2014 6,6 kW
Bestilt 2018 Leaf Launch Edition men avbestilt
Halden

TM

Sitat fra: BjørnL på fredag 17. juni 2016, klokken 22:18
Ser nå på hurtigladekartet at det skal komme hurtigladere i Hvittingfoss, Kongsberg, Lampeland, Veggli og Dagali i løpet av 2016. Det er fantastiske nyheter for oss som kjører denne veien. Noen som vet noe mer om dette? Operatør? Når?
Dette er ikke til å tro :-)). Bare halvparten av disse blir en realitet, så legges fossilbilen ut på Finn.

TM

#49
Forslaget var jo helt urealistisk og jeg tviler på om det er et økonomisk fundament for en så omfattende utbygging. Jeg skal sende en epost til leder for hovedutvalget for miljø, innovasjon og næring, Hanne Matt og be om en uttalelse. Denne veistrekningen er jo ikke akkurat så mye trafikkert at Fortum eller Grønn kontakt vil bygge ut ladestasjoner uten betydelig støtte.

TM

#50
Ser faktisk ut til at det er bevilget 6 millioner til dette prosjektet. Fristen i konkurransen om midlene er 1.9.2016. Vi får vi håpe det er noen søkere som finner dette attraktivt. Kravet er at arbeidene må påbegynnes innen utgangen av 2016, så det spørs om vi ser noen ladere før 2017.

https://regionalforvaltning.no/Startside/Velkommen.aspx?Ordning_Id=1045&Cookie=0

Trekkoppbil

Det er interressant å lese utlysing av konkuransen:
-Det er krav om vern for vær, så lading kan skje tørt.  Jeg synes det er et bra poeng, da kontaktene skal holdes tørre i bilen for å hindre korrosjon, men det begrenser vel i praksis lokaliseringa til å overta plassen etter gamle bensinpumper som står under tak.
-Det er også krav om betaling via utenlandske mobiltelefoner. Jeg synes det er viktig at man kan betale for lading internasjonalt, men om det er realistisk å få til via mobiltelefon, kjenner jeg ikke til.  Skal man kreve at utbyggere i Numedal å være banebrytene her? Så spørs det spørs det om man tilfredsstiller kravet, om det kan betales med mobiler fra en enkelt mobiloperatør i annet land. Det kan jo tenkes at utenlandsk aktør har betalingsordning for telefoner fra Sverige eller Danmark.  I tilfellet har man låst anbudet til utenlandske operatører. Det er jo ett svenskt kraftselskap som har bra telefonstøtte for ladesatasjonene.
-Lokasjonene er begrensa til Geilo, Dagali, Rødberg Veggli, Lampeland, Kongsberg og Hvittingfoss.  3 av disse stedene har hurtigladere fra før. Hvorfor konkuransen er begrensa til disse stedene kjenner jeg ikke til.  Kan det være snakk om hvor det er tilgjengelige TN-nett?
Man har utelatt steder som Flesberg, Rollag og Norefjord. Flesberg kan være nyttig for den som skal på Fjellet.

Så spørs det hvem som har byggesøknader i orden for tørre ladesteder, og avtaler med kommunene om lokalisering til 1. september, og som kan sette i gang før 31. desember, uten at man veit når man får svar om man vinner. Desember er vel en fin måned å sette i gang byggevirksomhet på.
Dersom ingen andre søker, kan den som gir et milliardanbud vinne.

goggo

#52
Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 10. august 2016, klokken 00:31
-Det er krav om vern for vær, så lading kan skje tørt.  Jeg synes det er et bra poeng, da kontaktene skal holdes tørre i bilen for å hindre korrosjon, men det begrenser vel i praksis lokaliseringa til å overta plassen etter gamle bensinpumper som står under tak.
-Det er også krav om betaling via utenlandske mobiltelefoner. Jeg synes det er viktig at man kan betale for lading internasjonalt, men om det er realistisk å få til via mobiltelefon, kjenner jeg ikke til.  Skal man kreve at utbyggere i Numedal å være banebrytene her? Så spørs det spørs det om man tilfredsstiller kravet, om det kan betales med mobiler fra en enkelt mobiloperatør i annet land. Det kan jo tenkes at utenlandsk aktør har betalingsordning for telefoner fra Sverige eller Danmark.  I tilfellet har man låst anbudet til utenlandske operatører.

- Jeg antar at kravet om "tilstrekkelig belysning og vern for vær og vind " kan tilfredsstilles med standard bussholdeplass skur, slik som Fortum og GK allerede bruker.

- Det er ikke et absolutt krav at man skal kunne betale med utenlandske mobiltelefoner.  Kravet er "allment tilgjengelige betalingsløsninger som kontanter, bankkort eller mobiltelefon"

Jeg synes jo at CLEVER i Sverige har løst dette med allment tilgjengelige betalingsløsninger på en veldig bra måte, ved at de selger kontantkort på bensinstasjonene (hvor man kan betale med kontanter eller bank kort), og så kan man velge å kostnadsfritt registrere/konvertere disse kontantkortene til en løsning med etterskuddsfaktura (også den er gratis) i etterkant.
Jeg kan bare ikke forstå hvorfor ikke Fortum og GK gjør det samme her i Norge, nå som de har Cirkle K og Shell stasjonene som sikkert gjerne vil selge disse kontantkortene for dem.  De kan sikkert finne andre lokale aktører som kan selge disse også, hvis det ikke er en bensinstasjon i nærheten.

mvh
Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Trekkoppbil

Ja, betalingsløsningene kan vel tolkes i en rimelig retning:

"Laderne skal også være tilgjengelige for ikke-abonnenter og må derfor tilby allment tilgjengelige betalingsløsninger som kontanter, bankkort eller mobiltelefon. Betalingsløsningene skal være tilgjengelige både for norske og utenlandske kort og telefonabonnenter."

Når det gjelder lokasjoner, så kan det være behov for lading nedenfor fjellveiene. Jeg er ikke så kjennt på Ble, så spørsmålet er hvor godt Lampeland vil dekke de nordligste områdene av Ble.

Kjører mann på repete fjellveier, så suger det strøm. På fjellet er det mange som parkerer over natta ute i kulda, og da klarer man ikke å regenerere stort når man skal ned igjen. Det spørs om ikke Flesberg dekker fjellet best.

Ellers kunne det være til nytte med 32A AC i nærheten av spisesteder, handlesteder og utfartsparkeringer, som et alternativ til motorvarmeruttak som man finner på mange p-plasser.  Det kan gi noen ekstra mil, under en stopp. Kan det være på fjellet man finner flest TN-anlegg?

TM

Noen som vet noe mer om utbyggingsplanene formhurtigladere i Numedal. Fristen for anbudskonkurransen var 1.september. Blir spennende å se hvem som har søkt.

TM

Fortsatt ingen som har informasjon om det vil skje noe ? I tildelingen er det jo forutsatt at utbyggingen skal starte i 2016, så det begynner vel å haste med en avklaring av "hvem, hva, hvor"

Solarbroom

Hei.  Så vidt jeg vet har BFK utsatt utlysningen og det vil komme en ny utlysning senere.
Jobber hos Grønn Kontakt.

TM

#57
Sitat fra: Solarbroom på søndag 02. oktober 2016, klokken 20:12
Hei.  Så vidt jeg vet har BFK utsatt utlysningen og det vil komme en ny utlysning senere.
Ha,ha...det var det jeg tenkte. Det er en gjenganger i Numedal at de går mer ambisiøst ut enn andre og resultatet er at det ikke blir noen ting. Det er jo meningsløst å satse på 6 ladestasjoner på 10 mil fylkesvei med et minimalt trafikk-grunnlag. Samtidig kommer det elbiler med over 30 mil realistisk rekkevidde til en folkelig pris. Hadde de valgt å satse på 2 lokasjoner, eks. Kongsberg og Veggli, så kunne de enkelt fått det til.  :o

chrg

#58
Denne plakaten er hengt opp på Lampeland. (får det ikke riktig vei
*******
Renault Zoe

TM

Så bra :-)

Jeg har også vært i kontakt med fylkeskommunen og fått følgende forklaring.
Så dette blir nok bra.

Arbeidet med å etablere hurtiglading langs fv. 40 er ikke lagt på is. Fylkeskommunen var ikke fornøyd med resultatet etter 1. gangs utlysning, og gjør nå enkelte justeringer før 2. gangs utlysning. Intensjonen er å gå ut med ny utlysning medio okt.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA