Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Da er 70D bestilt - Fortell meg at jeg ikke er gal

Startet av bjoroet, fredag 01. mai 2015, klokken 14:33

« forrige - neste »

bjoroet

Stoppet 1. påskedag på Dale (Vaksdal kommune) for å lade bilen på vei til Bergen. I følge kvitteringen fra BKK hadde jeg brukt hele 38 min og 37 sekunder på å lade fra 30 til 73 %.  Denne dagen var det riktig nok en lufttemperatur på bare +1grad, men synes allikevel det gikk vel tregt. Er dette normalt ?
Mener bestemt at hurtig-laderen viste 6,77 kWh ved avsluttet lading. Dette gir en KWh pris på Kr.15,50 som jeg synes er horribelt >:(
Neste påske blir det sannsynligvis dieselbil til fjells.

sølv-pilen

Du betalte nokk bare rundt en tier i strøm. Resten betalte du, i følge en del aktive her på forumet, for gleden av å kunne stå ved en hurtiglader i nesten en time. Minutt prising er noe fantastiske greier, hvem bryr seg om hvor mye man fyller på bilen når man er så heldig å kunne betale blodpris for å ikke komme seg videre i en fei.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

pwb

Derfor så må vi boikotte hurtigladere til prisen blir fornuftig. Hvorfor skal man betale mer for strøm enn for diesel.

tomrh

Sitat fra: pwb på onsdag 08. april 2015, klokken 05:56
Derfor så må vi boikotte hurtigladere til prisen blir fornuftig. Hvorfor skal man betale mer for strøm enn for diesel.
Ikke noen god idé. Hvis ikke hurtigladerne brukes, bygges de heller ikke ut. Jeg vil heller ha en hurtiglader som koster blodpris å bruke enn at den ikke eksisterer. For da MÅ man kjøre fossilt (eller kjøpe Tesla). Først når et landsdekkende hurtigladenettverk er oppe og går, og det er konkurranse om kundene vil prisene kunne presses. Forøvrig finnes det som regel billigere abonnementsløsninger for de som hurtiglader ofte, ihvertfall tilbys det fra EV Power i Trøndelag.

Btw - forskjellen i årsavgift mellom diesel og elbil er 3565 - 435 = 3130 kroner. Kan hurtiglade minst 30 ganger i året for denne forskjellen. Om ladenettverket var bra nok, kunne man eliminert dieselbilen og unngå årsavgifta på den.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

emil

#4
Sitat fra: bjoroet på mandag 06. april 2015, klokken 17:01
Stoppet 1. påskedag på Dale (Vaksdal kommune) for å lade bilen på vei til Bergen. I følge kvitteringen fra BKK hadde jeg brukt hele 38 min og 37 sekunder på å lade fra 30 til 73 %.  Denne dagen var det riktig nok en lufttemperatur på bare +1grad, men synes allikevel det gikk vel tregt. Er dette normalt ?
Mener bestemt at hurtig-laderen viste 6,77 kWh ved avsluttet lading. Dette gir en KWh pris på Kr.15,50 som jeg synes er horribelt >:(
Neste påske blir det sannsynligvis dieselbil til fjells.

For å snu litt på regnestykket:

Hva kostet hele turen totalt sett med elbil sammenlignet med fossilbil? Og da skal du få slippe å ta med ektra årsavgift og forsikring på fossilbilen ved å ha en bil nummer to.

Det er enkelte her som ikke liker å betale for lading og har lang erfaring med forumtrolling, de fleste andre er glade for mulighetene hurtigladerene gir til å kunne kvitte seg med fossilbiler og kun kjøre elektrisk og dermed spare masse penger gjennom året i tillegg til at man både bedrer lokalmiljøet og birdrar til utvikling av fremtidens kjøretøy.

Det har også kommet fram i en del tråder her at noen av de som klager mest på hurtigladerprisene aldri ville tatt elbil på langtur med flere ladestopp uansett om det var gratis fordi det vil ta lengre tid enn fossilbil og dermed holder de liv i prisdiskusjonen kun for trollingens skyld.

sølv-pilen

På seg selv kjennar man andre sies det. Det går faktisk ann å ikke like prisingen slik den fremstår i dag uten at man skal rope på Troll jegeren for hver gang noen er uenig i ens argumentasjon. Dersom man får 30 ladinger i forskjell på årsavgifta betyr det vel egentlig bare litt over en måned med "drivstoff" og neppe noe å spikre opp på låvedøra for å reklamere med (Ja noen må faktisk bruke hurtiglading hver eneste dag). Nei takke meg til Isahavsveien, synd at forumet boikotter de for de har ivertfall en ærlig prising
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

emil

Sitat fra: sølv-pilen på torsdag 09. april 2015, klokken 00:25
På seg selv kjennar man andre sies det. Det går faktisk ann å ikke like prisingen slik den fremstår i dag uten at man skal rope på Troll jegeren for hver gang noen er uenig i ens argumentasjon. Dersom man får 30 ladinger i forskjell på årsavgifta betyr det vel egentlig bare litt over en måned med "drivstoff" og neppe noe å spikre opp på låvedøra for å reklamere med (Ja noen må faktisk bruke hurtiglading hver eneste dag). Nei takke meg til Isahavsveien, synd at forumet boikotter de for de har ivertfall en ærlig prising

Enkelte personer har man (desverre) fulgt fra usenet og over på diverse forum og oppførselen deres har ikke bedret seg med årene. Det ser selvfølgelig lov å være uenig i alt mulig, men det har litt med hvordan man formidler det og ikke bare "spyr ut" negative kommetarer i beste nettaviskommentarfelt stil.

Er man avhengig av (nesten)daglig hurtiglading har bl.a Ishavsveien, GrønnKontakt, Lyse, EVPower og sikkert noen andre abonnementsordninger med fri lading. Ellers vil jeg påstå (og har påstått før) at kjøper du elbil med plan om daglig hurtiglading og betale hurtigladingen etter bruk (f.eks Fortum minuttspris) har du kanskje valgt deg feil bil.

Jeg vil uansett ikke tilbake til elbilkjøring uten hurtiglading og betaler med glede for strømmen jeg får fra Fortum og GrønnKontakt. Jeg regner på totaløkonomien og lar ikke noen få "dyre" mil hindre meg i å kjøre langturer. Planen min for helgen sier ca 75 mil og ladekostnad på ca 300kr hos Fortum og GrønnKontakt. Det i seg selv er mindre enn bare bompengene hadde kostet for fossilbil på strekningene jeg skal kjøre.

sølv-pilen

Sitat fra: emil på torsdag 09. april 2015, klokken 13:33
Enkelte personer har man (desverre) fulgt fra usenet og over på diverse forum
Hvem er de? er de med i dette tema?

Sitat fra: emil på torsdag 09. april 2015, klokken 13:33
og oppførselen deres har ikke bedret seg med årene.
Usaklig, av samme grunn.

Sitat fra: emil på torsdag 09. april 2015, klokken 13:33
Det ser selvfølgelig lov å være uenig i alt mulig, men det har litt med hvordan man formidler det og ikke bare "spyr ut" negative kommetarer i beste nettaviskommentarfelt stil.
Huff da. Du får ha meg unnskyldt dersom jeg har skrevet noe som du kjenner deg truffet av. Uansett så befinner du deg i ett debatt forum enten du liker det eller ikke. lag ditt eget forum dersom du ikke tåler å se andre ha andre meninger en deg selv.

Sitat fra: emil på torsdag 09. april 2015, klokken 13:33Er man avhengig av (nesten)daglig hurtiglading har bl.a Ishavsveien, GrønnKontakt, Lyse, EVPower og sikkert noen andre abonnementsordninger med fri lading.
Ingen tilbyr fri lading. Forøvrig er denne argumentasjonen døfødt frem til alle disse selskapene kan samarbeide frem en felles løsning som ikke innebærer at alle skal ha en hel kake av kaka selv.

Sitat fra: emil på torsdag 09. april 2015, klokken 13:33
Ellers vil jeg påstå (og har påstått før) at kjøper du elbil med plan om daglig hurtiglading og betale hurtigladingen etter bruk (f.eks Fortum minuttspris) har du kanskje valgt deg feil bil.
Så ettersom strømleverandøren ikke klarer å møte etterspørselen, og dermed priser opp varen for å redusere tilgjengeligheten, er det plutselig bedre jeg forrurenser med bensinbilen min? Er det penger som skal avgjøre hvem som skal være miljøvennlig? eller tilbudet som i total får oss alle til å ta det rette valget?

Sitat fra: emil på torsdag 09. april 2015, klokken 13:33
Jeg vil uansett ikke tilbake til elbilkjøring uten hurtiglading og betaler med glede for strømmen jeg får fra Fortum og GrønnKontakt.
hvem vil det? Men skulle gjerne hatt ett bedre tilbud som også tilsvarer varen man betaler for

Sitat fra: emil på torsdag 09. april 2015, klokken 13:33
Jeg regner på totaløkonomien og lar ikke noen få "dyre" mil hindre meg i å kjøre langturer. Planen min for helgen sier ca 75 mil og ladekostnad på ca 300kr hos Fortum og GrønnKontakt. Det i seg selv er mindre enn bare bompengene hadde kostet for fossilbil på strekningene jeg skal kjøre.
Fikk du intrykk av at trådstarter jubler over prisingen?
Ja noen goder er bra for oss El bilister, Men, igjen, er det da lommeboken som skal bestemme for hvem disse EL bil godene skal tilfalle eller ett felles gode av ett bedre miljø? Ingen vits å krangle om hva som er billigst eller dyrest, det er stedsavhengig, men det slår faktisk begge veier, og målet må jo være at det faller på det elektriske alternativet.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

emil

Sitat fra: sølv-pilen på torsdag 09. april 2015, klokken 23:24
Sitat fra: emil på torsdag 09. april 2015, klokken 13:33
Jeg regner på totaløkonomien og lar ikke noen få "dyre" mil hindre meg i å kjøre langturer. Planen min for helgen sier ca 75 mil og ladekostnad på ca 300kr hos Fortum og GrønnKontakt. Det i seg selv er mindre enn bare bompengene hadde kostet for fossilbil på strekningene jeg skal kjøre.
Fikk du intrykk av at trådstarter jubler over prisingen?
Ja noen goder er bra for oss El bilister, Men, igjen, er det da lommeboken som skal bestemme for hvem disse EL bil godene skal tilfalle eller ett felles gode av ett bedre miljø? Ingen vits å krangle om hva som er billigst eller dyrest, det er stedsavhengig, men det slår faktisk begge veier, og målet må jo være at det faller på det elektriske alternativet.

Uten den hurtigladeren med betaling så ville sansynligvis ikke trådstarter kunne ta akkurat den turen med elbil. Hva totalkostnaden ble, og hva den eventuellt ville blitt med fossile kjøretøy er det bare trådstarter som vet, men jeg synes det blir for dumt om man betaler mye mer totalt sett for en kjøretur ved å kjøre fossilt enn elektrisk bare fordi man ikke vil betale for en hurtiglading eller to.

Men i akkurat dette tilfellet kan det være at trådtarter har en fossilbil stående (han uansett må ha av andre grunner) som hadde kjørt turen rimeligere enn elbil, og uansett om det er billigere eller dyrere har han sin fulle rett til å velge det kjøretøyet han vil.

sølv-pilen

Trådstarter gikk til ladestasjonen i full bevisthet at det skulle betales for strømmen, så poenget er ikke om hvorvidt han måtte betale eller ikke, Det er prisen han har betalt for varen som han reagerer på.
Når man nå først har en god varm drivstoff bil, som man kan kjøre i ett strek hele veien frem til målet, og pris av bruk ikke lenger er så mye høyere - blir valget egentlig veldig enkelt, noe trådstarter her tydeligvis gjør for neste langtur. Det var vel ikke det som var intensjonen når penger ble delt ut for å bygge ut hurtigladenettet i Norge.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

tomrh

Sitat fra: sølv-pilen på fredag 10. april 2015, klokken 09:01
Når man nå først har en god varm drivstoff bil, som man kan kjøre i ett strek hele veien frem til målet, og pris av bruk ikke lenger er så mye høyere - blir valget egentlig veldig enkelt, noe trådstarter her tydeligvis gjør for neste langtur. Det var vel ikke det som var intensjonen når penger ble delt ut for å bygge ut hurtigladenettet i Norge.
Hva en enkelt bilist velger å gjøre eller klage over her spiller liten rolle. Faktum er at etterspørselen etter hurtiglading er såpass økende at det oppstår køer flere steder. Det må dermed oppgraderes med flere ladeuttak/bokser, og dette til tross for prisene som klages over her. Prissetting og ladetilbud styres av tilbud/etterspørsel, og det er tydeligvis mange nok andre som har råd til å lade ihh til de gjeldende prisene. Heldigvis, slik at operatørene kan tjene inn investeringene sine og oppmuntres til videre utbygging.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

sølv-pilen

Du har ett godt poeng. ja det køes, Selv ved en ladestasjon har døgnet kun 24 timer, og det er her problemet egentlig ligger. Å bruke pris for å fikse problemet med tilgang er ikke rette veien å gå. Her må det inn flere alternativer. Har ennå ikke hørt om en eneste strømleverandør som sier de taper penger på å selge pr kWh.
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

edyrli

Sitat fra: bjoroet på mandag 06. april 2015, klokken 17:01
Stoppet 1. påskedag på Dale (Vaksdal kommune) for å lade bilen på vei til Bergen. I følge kvitteringen fra BKK hadde jeg brukt hele 38 min og 37 sekunder på å lade fra 30 til 73 %.  Denne dagen var det riktig nok en lufttemperatur på bare +1grad, men synes allikevel det gikk vel tregt. Er dette normalt ?
Mener bestemt at hurtig-laderen viste 6,77 kWh ved avsluttet lading. Dette gir en KWh pris på Kr.15,50 som jeg synes er horribelt >:(
Neste påske blir det sannsynligvis dieselbil til fjells.
Dette med lave ladehastigheter virker som er et Leaf problem. Jeg mener det er utlukkende Leaf sjåfører som trekker fram dette som et problem.
De gangene jeg har ladet på hurtiglader har jeg ligger på 120A opp til rund 60% (trilling). Jeg har ikke hurtigladet i ekstrem kulde med værtfall ned i rundt 0 grader.
Var også ute for en hendelse i ladekø. Leafen foran meg ladet uten problemer. Når jeg skulle starte lading prøvde bilen å trekke 120A og laderen slo ut på feil. Etter en prat med tekniker hos lyse kunne han bekrefte at det var feil med likeretteren på laderen sånn at den gikk i feil dersom man prøvde trekke for høy strøm.

Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

tomrh

Har både trilling og Leaf og kan bekrefte at lav ladehastighet er et typisk Leaf fenomen. Men skyldes også ulike merker på chademo-boksene. Leaf lader spesielt tregt på ABB-ladere i kulda.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

MindViruz

Jeg har en Leaf og en Skoda octavia.

Jeg trenger 4-hjuls drift, og to tonns trekkraft, da er det ingen elbil som fungerer som bil nummer to for oss.

Jeg har brukt Leafen til fjells, da det var gratis hurtiglading på Dale. Sånn som prisene er i dag er det billigere for meg å bruke Dieselbilen til fjells inkludert ALLE reisekostnader.

Det lønner seg kun med Leafen når det er 20 plussgrader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA