Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Eksos og kloakk

Startet av tesla007, fredag 01. mai 2015, klokken 10:45

« forrige - neste »

tesla007

Hei. Jeg skal kjøre til england i sommeren. Jeg får 21" når jeg henter bilen og kjøpt orginale 19" felger. Hvilken av de felgene bør jeg velge for å få best rekkevidde? Eller blir rekkevidden det samme vis jeg har på 21"? Hva tror dere?
Tesla model 3 15.04.16
Solgt: Model s90d
Rød model X P100DL med alt utstyr,6 ultrawhite seter og 22" black oynx. Mars 2017 :)

Brede

Sitat fra: tesla007 på mandag 06. april 2015, klokken 13:05
Hei. Jeg skal kjøre til england i sommeren. Jeg får 21" når jeg henter bilen og kjøpt orginale 19" felger. Hvilken av de felgene bør jeg velge for å få best rekkevidde? Eller blir rekkevidden det samme vis jeg har på 21"? Hva tror dere?

19" gir bedre rekkevidde, men om du ikke skal kjøre i ødemarken og i områder uten lading så er det ikke noe problem med 21". Det er ikke enorm forskjell akkurat. ;)

Muffinman

Jeg tror jeg ville kjørt på ferie med 19" felger om jeg hadde valget. Om man ikke er helt sikker på hvor man skal - dvs trange parkeringshus, smale gater etc med fortauskanter er det jo alltids en sjans for at det blir en bekymring mindre med 19" i forhold til 21". Rekkevidden er vel en bonus. Beregn 2-4 mil forskjell på en full lading, avhengig av dekktype.

satheesh.net

Sitat fra: Muffinman på mandag 06. april 2015, klokken 13:41
Jeg tror jeg ville kjørt på ferie med 19" felger om jeg hadde valget. Om man ikke er helt sikker på hvor man skal - dvs trange parkeringshus, smale gater etc med fortauskanter er det jo alltids en sjans for at det blir en bekymring mindre med 19" i forhold til 21". Rekkevidden er vel en bonus. Beregn 2-4 mil forskjell på en full lading, avhengig av dekktype.

Ikke bare det, men hvis man er så uheldig og punktere eller få andre problemer med dekket, så er sannsynligheten at den lokale dekksjappa' har 19" på lager, kontra 21". ;)

Var i hvertfall min erfaring etter Påsketuren i fjor. :P

RE

#4
Hvordan er det med lys og kjøring i England ? Stiller de seg om for venstrekjøring automagisk, er man stuck med høyrestilte lys, eller kan man gjøre noe ? (ser f.eks. i vår E-golf at man kan velge høyre/venstrekjøring under lys...).
[Edit: Det er ikke meningen å kuppe tråden, dersom dette innlegget er upassende, kan moderator slette/flytte det til egen tråd ?]
Tesla Model S85, Blå
E-golf med varmepumpe, Hvit

Tuxedo

Dette er helt innenfor topic "Kjøre til england i sommeren".

Du er stuck med lys for høyrekjøring, altså lengre lyskilde på høyre side ved nærlys.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Tuxedo på mandag 06. april 2015, klokken 21:36
Du er stuck med lys for høyrekjøring, altså lengre lyskilde på høyre side ved nærlys.

Når jeg bodde i England for 20 år siden så var det vanlig praksis å bruke tape på lykteglasset for å endre nærlysbildet slik at motgående ikke blendes.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Brede

Jeg må krype til korset og innrømme at jeg nok ville valgt 19" på langtur om jeg hadde valget.
Jeg la akkurat om til sommerhjul (21") og det er ikke til å komme unna at bilen er mer behagelig og mindre slitsom å kjøre med 19". På langtur og med fritt valg i felger så er det 19" som gjelder!

hookmaker

Sitat fra: Muffinman på mandag 06. april 2015, klokken 13:41
Jeg tror jeg ville kjørt på ferie med 19" felger om jeg hadde valget. Om man ikke er helt sikker på hvor man skal - dvs trange parkeringshus, smale gater etc med fortauskanter er det jo alltids en sjans for at det blir en bekymring mindre med 19" i forhold til 21". Rekkevidden er vel en bonus. Beregn 2-4 mil forskjell på en full lading, avhengig av dekktype.

Precis! Jeg var i England førre sommeren med min S85. Dengang var det langt mellom SuC - det er det ikke nu. MEN selvom det kjører masser med Bentleys osv. i England, så er det utfordringer med smalle gater, osv. samt ikke minst ganske høye kantsten i granit. Velg dine 19" felger.

Corny

Er for tiden på bilferie i England. Sitter på kafe ved supercharger i Winchester, og her kjørte nettopp en hvit Tesla fra Norge forbi. Kø på de to laderne her nå (jeg flyttet naturligvis min når vi hadde nok strøm til å nå neste superlader).

Jeg kjøpte klistrelapper til å ha på lysene på fergen over kanalen, men har ikke montert dem på. På dagtid er det ikke behov for disse, da LED lysene ikke er sterke nok til å kreve disse klistrelappene, og vi har ikke kjørt på kveldstid.

Men skal du/dere på Teslatur til England og ikke bare kjører på superladere vil jeg anbefale å kjøpe en ChaDeMo adapter og hvis du har, ta med en type 2 kabel. Last ned Zap-MAP appen for full oversikt over ladere i GB. Vi endte opp med å kjøpe en ChaDeMo lader på servicesenteret ved Heathrow. Var helt avhengig av den når vi skulle til Lands End (lengst sørvest i England).
Blå S85 utlevert 6.12.13 i Sandnes/Stavanger

Siggen

Sitat fra: Corny på fredag 15. juli 2016, klokken 13:26
Er for tiden på bilferie i England. Sitter på kafe ved supercharger i Winchester, og her kjørte nettopp en hvit Tesla fra Norge forbi. Kø på de to laderne her nå (jeg flyttet naturligvis min når vi hadde nok strøm til å nå neste superlader).

Jeg kjøpte klistrelapper til å ha på lysene på fergen over kanalen, men har ikke montert dem på. På dagtid er det ikke behov for disse, da LED lysene ikke er sterke nok til å kreve disse klistrelappene, og vi har ikke kjørt på kveldstid.

Men skal du/dere på Teslatur til England og ikke bare kjører på superladere vil jeg anbefale å kjøpe en ChaDeMo adapter og hvis du har, ta med en type 2 kabel. Last ned Zap-MAP appen for full oversikt over ladere i GB. Vi endte opp med å kjøpe en ChaDeMo lader på servicesenteret ved Heathrow. Var helt avhengig av den når vi skulle til Lands End (lengst sørvest i England).

Hei!

Var det noe forskjell i pris på adapteren? Og var det lagervare?

Corny

Lagervare der jeg var innom. Ringte om morgenen for å sjekke at de hadde, men det var ikke noe problem. Litt rimeligere enn i Norge.

Type 2 kabel ble for dyr synes jeg i forhold til nytteverdien. ChaDeMo er mye raskere, og det er masse ChaDeMo ladere i England. Frem til mandag denne uken var mange av dem gratis, men nå har også Ecotricity begynt å ta betaling (£6 for 30 minutt). ChargeYourCar koster £4 for første time, og £12 hvis du står lenger enn 1 time.
Blå S85 utlevert 6.12.13 i Sandnes/Stavanger

moso

Off-topic ift hva ts lurte på - men on-topic ift tittel :-) Hva er beste kjørerute/krysning over til England?
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

Tuxedo

Sitat fra: moso på fredag 15. juli 2016, klokken 18:19
Off-topic ift hva ts lurte på - men on-topic ift tittel :-) Hva er beste kjørerute/krysning over til England?
Tja, hvor starter du fra?
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

moso

Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA