Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Eksos og kloakk

Startet av Havebigfun, fredag 01. mai 2015, klokken 08:54

« forrige - neste »

Havebigfun

etter litt buggproblemer med første utgave et nytt forsøk- spørsmålet er i overskriften nå ettersom  det ikke er mulig å få det til over svarmulighetene :o
alle kan redigere sitt tall som sannsynligvis endrer seg over tid- nedover vil jeg tro :)

OnlyOne

Litt ot, men mens vi venter på svarene:

For en fersking som ikke har fått bilen enda - Hvordan er regner man ut rekkevidden basert på batteriets kapasitet og snittforbruk? Ta gjerne med de riktige begrepene også (slik som Wh/km)..
P85D
Bekreftet: 18.3.15
I produksjon: 19.4.15
Utlevert: 15.6.15
Model 3
Bestilt: 31.03.16

P85D+

I dag fra fjellet med 2 Teslaer

Distanse 22 mil
Tørre veier - fulgte trafikken m. Autopilot - trafikken holdt fartsgrensen

P85D: 158 wh/km ( en del forbikjøringer ) (Michelin x-ICE)
85D  :  145 wh/km ! Fulgte trafikken u forbikjøringer (Hakka8)

P85D og 85D

Caravan

Kjørte i dag Aksdal (nær Haugesund) - Haukeli tur/retur. Forbruk på 184 wh/km. Da jeg var i tvil om jeg ville klare turen uten lading så aktiverte jeg range mode etter 20 km. Vet ikke hvor mye dette har å si for forbruket.

P85d, tørr vei, fin kjøring.

GOS

Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

joda

Sitat fra: OnlyOne på mandag 06. april 2015, klokken 20:32
Litt ot, men mens vi venter på svarene:

For en fersking som ikke har fått bilen enda - Hvordan er regner man ut rekkevidden basert på batteriets kapasitet og snittforbruk? Ta gjerne med de riktige begrepene også (slik som Wh/km)..

Prinsippet er slik (noe forenklet):

Batteripakken er 85 kW(h) = 85000 Wh

Tesla har reservert ca 10% til "reservetank" hvis man kjører bilen til 0 km. Så i realiteten 75 kW(h) = 75000 Wh tilgjengelig.


Hvis man da deler tilgjengelig batterikapasitet på forbruket man har i snitt, får man antall km man kan kjøre.

Noen eksempler:

1) Man har fulladet batteri og bruker i snitt 185 Wh pr km, da får man 75000 Wh / 185 Wh pr km = 405 km.

2) Man har fulladet batteri og bruker i snitt 200 Wh pr km, da får man 75000 Wh / 200 Wh pr km = 375 km.

3) Man har fulladet batteri og bruker i snitt 245 Wh pr km, da får man 75000 Wh / 245 Wh pr km = 306 km.

4) La oss si du lader til 70% og har ett snittforbruk på 220 Wh pr km, da blir regnestykket slik 70% av 75000 Wh = 52500 Wh / 220 Wh pr km = ca 238 km

TMS 85D

Havebigfun

Jeg tror de fleste er interessert i totalforbruket siden bilen var ny som mest sannsynlig gir et representativt bilde av forbruket sammenholdt med andre modeller- jeg ser en av oss har brukt ca 171-180Wh/km- hadde vært gledelig om det er totalforbruket til bilen. :)

Caravan

Sitat fra: GOS på mandag 06. april 2015, klokken 22:09
@caravan
Vet du hva du brukte opp?
Var endestasjon rundt Edland?

Distanse 167,2 km
Total energi 36,8 kWh
Snitt 220Wh/km
Aksdal til Haukelifjell Skisenter

Med retur:
334 km    60,9 kWh    182 Wh/km

OnlyOne

P85D
Bekreftet: 18.3.15
I produksjon: 19.4.15
Utlevert: 15.6.15
Model 3
Bestilt: 31.03.16

P85D+

Sitat fra: joda på mandag 06. april 2015, klokken 22:19
Sitat fra: OnlyOne på mandag 06. april 2015, klokken 20:32
Litt ot, men mens vi venter på svarene:

For en fersking som ikke har fått bilen enda - Hvordan er regner man ut rekkevidden basert på batteriets kapasitet og snittforbruk? Ta gjerne med de riktige begrepene også (slik som Wh/km)..

Prinsippet er slik (noe forenklet):

Batteripakken er 85 kW(h) = 85000 Wh

Hvis man da deler tilgjengelig batterikapasitet på forbruket man har i snitt, får man antall km man kan kjøre.

Noen eksempler:

1) Man har fulladet batteri og bruker i snitt 185 Wh pr km, da får man 85000 Wh / 185 Wh pr km = 459 km.

2) Man har fulladet batteri og bruker i snitt 200 Wh pr km, da får man 85000 Wh / 200 Wh pr km = 425 km.

3) Man har fulladet batteri og bruker i snitt 245 Wh pr km, da får man 85000 Wh / 245 Wh pr km = 340 km.

4) La oss si du lader til 70% og har ett snittforbruk på 220 Wh pr km, da blir regnestykket slik 70% av 85000 Wh = 59500 Wh / 220 Wh pr km = ca 270 km

Bruk 75000 wh i regnestykket
P85D og 85D

joda

Ja, det blir vel mer korrekt hvis ca 10% er tatt ut til "reservetanken" til Tesla. (krise kapasitet hvis man kjører bilen til 0 km)

Redigerer innlegget mitt jeg ;)
TMS 85D

toppi

Vil bare påpeke at det kun er forbruk under kjøring som regnes med i snittforbruket.
Og for eksempel det å varme opp batteri og kupe drar veldig mye strøm jo kaldere det er.

Så en som "alltid" forvarmer bil og batteri før start vil ikke få dette med i sitt snittforbruk, og dermed få vesentlige lavere snittforbruk kontra en som ikke forvarmer før start.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

joda

Det har du helt rett i.. :)

Men dette var bare "tommelfinger regelen" for hvordan man regnet om kapasiteten fra kWh/Wh pr km til antall tilgjengelige km kjøring.
Det gir ikke et nøyaktig tall, men en pekepinn (minus, minus)

Mao beregn alltid å ha en del mer kapasitet på batteriet en hva du tror du trenger på turen..!
TMS 85D

Havebigfun

Median: 231-240, avgitt 40 stemmer
Noen som vil avgi eller endre stemme?

Havebigfun


Median: 231-240, avgitt 48 stemmer
Noen som vil avgi eller endre stemme?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA