Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Major new Tesla product line (Elon tweet)

Startet av Msakaria, fredag 01. mai 2015, klokken 08:26

« forrige - neste »

Olemann

#30
Jeg kjøpte den gummi-padden på Ebay fra Automotive, fungerte veldig fint og passet til vanlig 2t billig jekk.
Presses nesten sammen om man jekker skjevt, jekkes det rett så er det god margin til plast-føringen under bilen.

LMOR

Byttet tilbake igjen til sommerdekk, og kom bort i en litt artig bug.
Mens trykket ble målt kjørte jeg frem og tilbake mellom 2 rundkjøringer. Tenkte det kunne bli utfordrende, og resultatet var at den hang seg opp på 49%.
Måtte til slutt stoppe, og resette på nytt.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Klykken

Virker som hastigheten har mye å si for kalibreringen.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Anterialis

Sitat fra: bromm på mandag 06. april 2015, klokken 16:00
Hvis du først skal koste på så mye, så kan du vel like godt kjøpe et originalt jekksett fra BMW - da får du med skikkelig momentnøkkel og fin kompakt veske på kjøpet - og jekken passer selvfølgelig direkte i huset for "jackpodden". Jeg kjøpte dette til min forrige 118d og det passer også til i3. Tror jeg betalte like under tusenlappen, men det var noen år siden ;)

Bromm! (og andre):

1 - Jeg ser de selger et tilsvarende jekksett på gsbildeler.no, se her. Er det dette settet du tenker på? Vet du om disse er identiske?

2 - Du skriver du betalte ca. 1000 kr for det noen år tilbake, det er jo vesentlig mindre enn de 1700 kr GSbildeler skal ha. Hvordan gikk du frem for å finne pris etc. hos BMW? Jeg har forsøkt lete rundt på bmw.no, uten å bli noe klokere.

3 - Fungerer disse adapterene / jack padsene på original BMW-jekk som linket til over?
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

Ingeniøren

#34
Sitat fra: Anterialis på torsdag 27. august 2015, klokken 16:07
Sitat fra: bromm på mandag 06. april 2015, klokken 16:00
Hvis du først skal koste på så mye, så kan du vel like godt kjøpe et originalt jekksett fra BMW - da får du med skikkelig momentnøkkel og fin kompakt veske på kjøpet - og jekken passer selvfølgelig direkte i huset for "jackpodden". Jeg kjøpte dette til min forrige 118d og det passer også til i3. Tror jeg betalte like under tusenlappen, men det var noen år siden ;)

Bromm! (og andre):

1 - Jeg ser de selger et tilsvarende jekksett på gsbildeler.no, se her. Er det dette settet du tenker på? Vet du om disse er identiske?

2 - Du skriver du betalte ca. 1000 kr for det noen år tilbake, det er jo vesentlig mindre enn de 1700 kr GSbildeler skal ha. Hvordan gikk du frem for å finne pris etc. hos BMW? Jeg har forsøkt lete rundt på bmw.no, uten å bli noe klokere.

3 - Fungerer disse adapterene / jack padsene på original BMW-jekk som linket til over?

Ville valgt en billig garasjejekk fra Biltema, f.esk denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Garasjejekk-2-tonn-2000023478/

og noe slikt: http://www.ebay.com/itm/BMW-5-SERIES-95-E39-E90-E91-E92-E93-F30-F31-JACKING-TOOL-JACK-PAD-ADAPTER-/281779870045?hash=item419b63995d
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

LMOR

Og det en en bedre, mer stabil og betydelig raskere løsning enn å ha en gammeldags sveiv. Jeg kjøpte den på førstesiden en gang de hadde den til 50%. Den går til litt lavere biler også, slik at det blir lettere å plassere den under i3.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Anterialis

Takk for svar!

Ja det er et godt poeng. Ei er det vel vits å ha med seg jekken i bilen (ekstra vekt..) når man uansett ikke har reservehjul.

Da skal jeg tenke på det =) Ser jeg må kjøpe adapter fra utlandet uansett (?), så da er kanskje aluminiumadapteren som LMOR (?) linket til tidligere (og jeg linket til i forrige innlegg) bedre dersom jeg kanskje kjøper er tyngre bil senere. Sikler på X5 e40 plug in, og da blir det jo fort litt mer kilo som skal jekkes...
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

LMOR

Jeg er vel litt inhabil, men det er også derfor jeg kjøpte en litt mer solid jekk. En X5 eller en 5 serie som jeg har er litt tyngre enn i3.. Som ofte krever et solid rykk for å få av. Da er det greit at det er litt solid.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Anterialis

#38
Helt enig. Så, flere forslag til hva slags "firehjulsjekk" man bør kjøpe? Helst ikke det aller billigste. Kvalitet er viktigst. Men billig kvalitet er jo ønskelig :)

Eller det er kanskje ikke så store forskjeller? Jeg har aldri hatt slik garasjejekk, kun brukt jekken som har fulgt med. BMW pleide jo komme med jekk før i tiden...
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

LMOR

#39
Sjekk minimum bakkeklaring, stabilitet og vekt. Min er topp på alle 3  ;D
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Anterialis

#40
Din kostet ca 1500kr? Denne koster kun 1000kr: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Jekk-aluminiumstal-15-tonn-2000034316/
Tilsvarende minstehøyde og fire hjul :) men for 1600kr fra BMW får man også momentnøkkel og div (som Bromm har skrevet jeg..)! Så ikke så gal pris allikevel tror jeg :)

Man får vurdere hastighet/brukervennlighet opp mot størrelse/originalitet :) Jeg får se hva det blir til.
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

TorAtle

Jeg ville definitivt valgt en solid garasjejekk fremfor saksejekk. Sistnevnte er bare for krisebruk. Noen av de dyrere garasjejekkene ser ut til å være delvis laget av aluminium. Annet enn at de blir lettere kan jeg ikke se noen spesiell fordel. Derimot ville jeg gått for en hurtigløftende type hvis budsjettet tillater det.

Når det gjelder det spesielle adapteret for BMW'er så kan det enkelt lages fra et trestykke. Det er bare en firkantet kloss med en vanlig jack-pad som base. Jeg ville fortsatt bestilt et ordentlig et, men treklossen funker helt fint.
2014 BMW i3

Klykken

En treplanke går også fint. Den fordeler lasten under kanalen.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

#43
Denne treklossen har ingen funksjon slik jeg forstår det. Trykket bør ikke gå i midten, men langs kantene på jekkpunktet. Poenget med BMW "patenten" og pad'en, er at bilen ikke skal kunne skli av jekken, som kan skje hvis du f.eks kjører jekkpad'en flatt opp til plasten. Jekken kan også ødelegge plasten, uten et glatt og hardt mellomstykke.
Hvis du bruker en planke i mellom, så går sikkert det greit, men tre gir etter over tid, noe ikke metallpaden gjør. Dermed kan du skade plasten, fordi trykket over tid ikke vil bli jevnt rundt hele kanten.
Som jeg har skrevet før, er dette er mindre problem på i3 enn på X5 pga. bilens vekt.

Ellers står det her at den originale jekken ikke passer til X5:
http://www.autoroyal.no/shop/productDetails.aspx?ProductId=1204367&catalogDirectoryId=1006&menunode=633855140354097208
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TorAtle

Sitat fra: LMOR på fredag 28. august 2015, klokken 10:13
Denne treklossen har ingen funksjon slik jeg forstår det. Trykket skal ikke gå i midten, men langs kantene på jekkpunktet.

Slik så det ut på min forrige BMW:


Mulig jekkpunktet er annerledes på i3, men det ser da ut som trykket skal i midten.
2014 BMW i3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA