Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Major new Tesla product line (Elon tweet)

Startet av Msakaria, fredag 01. mai 2015, klokken 08:26

« forrige - neste »

LMOR

Det er slik det ser ut ja. Selv om trykket "kan" gå i midten, så er det laget for å fordele trykket på kanten på plasten. Du ser av bildet ditt at noen har gjort det og skadet kanten litt, noe som ikke vil skje hvis du bruker en hard pad.
Slik du har gjort det, har "plastklossen" ingen funksjon. den kunne like gjerne vært flat men godt markert, slik den er på f.eks. X5.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TorAtle

Hmm. Kanten er veldig lett å skade. Rart at de har laget den så skjør hvis det er ment at trykket skal være på den. Det er ikke slik at kanten kun sørger for å holde klossen sentrert? Et tredje alternativ er at det originale adapteret fordeler trykket likt både i midten og på kanten.
2014 BMW i3

Ingeniøren

Mnja, så lenge den originale jekker går kun inn i senter av festet, slik trebiten gjør er nok dette det riktigste.

Dog, når jeg bestilte bilen så etterlyset jeg slike pads som fås kjøpte på Ebay. Det hadde de ikke og kunne ikke skaffe og nå bilen løftes på verksten ligger nok labbene an på kanten og ikke i bunnen av jekkfestet. Trolig går begge deler greit så lenge trykket er over hele flaten, men vil skaffe pads.

Litt rart at BMW ikke beskriver dette bedre i manualen. På min Subaru står det detaljert beskrevet med bilder mm.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

LMOR

Sitat fra: TorAtle på fredag 28. august 2015, klokken 10:47
Hmm. Kanten er veldig lett å skade. Rart at de har laget den så skjør hvis det er ment at trykket skal være på den. Det er ikke slik at kanten kun sørger for å holde klossen sentrert? Et tredje alternativ er at det originale adapteret fordeler trykket likt både i midten og på kanten.
Den gjør ikke det, men nødjekken bruker kun midten. Men hvis du har en jekk som de har på verksted, med store pad'er, er jo BMWs løsning genial? Så lenge du fordeler trykket likt på pastkanten så blir den ikke ødelagt. Kanten er dimensjonert for det. Derfor er den alu-paden jeg har lagt ut link til verd pengene  :)
Jeg brukte en plate jeg laget selv i starten på BMW karrieren, men da ble kanten gradvis seende ut som på bildet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

#49
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 28. august 2015, klokken 10:49
Mnja, så lenge den originale jekker går kun inn i senter av festet, slik trebiten gjør er nok dette det riktigste.
Det tviler jeg strekt på. Det er relativt stor forskjell på en nødjekk som balanserer i midten, og en stabil garasjejekk som fordeler trykket rundt kanten på på plasten.
Plastkoppen tåler nesten ikke noe trykk fra siden, så den vil ikke stabilisere. Det har jeg testet  :(, men en ny koster ikke så mye  :)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Ingeniøren

Og jeg som trodda et alle problemer rundt jekkfestet nå var løst av BMW  ;D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Anterialis

#51
Jeg syns dette er interessant. Jeg er selv usikker på hva som er korrekt. Tydeligvis er vi uenige, hvordan jekkes BMW-er korrekt?

1 - Direkte på karosseriet utenom plastføringen. Denne jekkeføringen/-klossen tar ingen vekt.

2 - Indirekte på karosseriet, kraften går igjennom plastikklossen og jekken tar ikke direkte borti karosseriet "inni" / i bunnen av plastikklossen.

Jeg heller mot alternativ 1, men jeg er også enig i at denne hardplasten tåler vinkelrett belastning. Som nevnt over tåler ikke denne plastikkføringen belastning sideveis. Dette har også jeg hørt tilfeller av. Et eksempel er at bilen ble jekket med garasjejekk med trekloss på plastikkføringen under bilen. Treklossen gav litt etter (2-3 mm) noe som ble tolket som gunstig, da plastikklossens kant sank litt inn i treklossen og dermed ble belastet likt hele veien. Etter 2 minutter sa det "pang" og hele bilen "falt" 2-3 cm nedover; nå stod bilens karosseri direkte på jekken og plastikklossen hadde brukket tvers av i festet mellom bil og kloss.

Jeg er sikker på vi kan finne ut hva som er intensjonen til BMW =) Kan da vel ikke være så vanskelig, selv om jeg ikke ser løsningen på stående fot.

EDIT:
Et bilde fra instruksjonsboka (E90?):
(Tråden i sin helhet)



Kjekk video for å gjøre det helt klart:

Youtubevideo, hvordan jekke BMW (E46).
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

Anterialis

Hva med denne fra Biltema? Eller denne fra Jula? Noen som har en av dem?
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Anterialis

Sitat fra: Klykken på fredag 28. august 2015, klokken 12:29
Hvorfor lavprofil?

Jeg kjøper alltid M-sport, samt. at BMW jo har disse jekkeklossene. Da blir det vel fort trangt? Hvor høy er egentlig de fleste M-sportene fra asfalt til jekkekloss, noen som vet?
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

TorAtle

2014 BMW i3

LMOR

#56
Sitat fra: Anterialis på fredag 28. august 2015, klokken 11:59
Jeg syns dette er interessant. Jeg er selv usikker på hva som er korrekt. Tydeligvis er vi uenige, hvordan jekkes BMW-er korrekt?

1 - Direkte rett på karosseriet igjennom plastføringen. Denne jekkeføringen/-klossen tar ingen vekt.

2 - Indirekte på karosseriet, kraften går igjennom plastikklossen og jekken tar ikke direkte borti karosseriet "inni" / i bunnen av plastikklossen.

Jeg heller mot alternativ 1
Det er vel relativt opplagt feil  ;)
På figuren du klippet inn, kan ikke den BMW approved jekken med gummiplate komme inn til karosseriet.
Det står også at "strut"en er reinforced.
På siste linje står det at du setter gummiplaten inntil Strut, og da er det kun kantene som er i kontakt med jekken.
Hvis du skulle hatt rett, så ville de beskrevet dette helt annerledes.
Og det ville være en betydelig ekstrakostnad for BMW hvis de på alle verkstedene skulle sørge for at de hadde en kloss på sine løftere for å nå karosseriet.
Ellers har jeg vel skrevet nok i denne tråden. Enhver får gjøre seg opp sin mening om hva en tror gir best stabilitet og minst risiko for skader.
Men ta med et råd fra en som har 1.0 i mekanikk og strykeberegninger  ;)
Bildet viser at trykket fra kantene går rett gjennom og fordeles likt på en stor overflate i karosseriet. Mens trykket i midten treffet er hull i karosseriet.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Klykken

Sitat fra: TorAtle på fredag 28. august 2015, klokken 13:10
Sitat fra: Klykken på fredag 28. august 2015, klokken 12:29
Jeg har denne: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Garasjejekk-2-tonn-2000017050/

Duger fint. Hvorfor lavprofil?

Du slipper å kjøpe ny jekk når du senere i livet skal realisere drømmen om sportsbil :)
Gode poeng.

Har forlvrig brukt samme type jekken på en BMW E92 M-sport og Mini Cooper S 2004 med senkefjører også. Klart, måtte kjøre opp på forhøyninger for å få jekken under, men det gikk greit. ;D
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Anterialis

Etter siste svaret ditt med bildet, LMOR, er jeg fornøyd. Jeg er enig i at kraften går via klossen, ikke forbi. Strutten i midten er vel som du sier kun for å stabilisere, spesielt ved bruk av original saksejekk.
BMW i3 i 2016.
BMW 330e siden -16.
Venter på BMW X5 45e

TorAtle

Jeg synes også det siste bildet gir indikasjon på at kraften skal via ytterkant. Case closed :)
2014 BMW i3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA