Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan funker automatisk fjern/nær-lys?

Startet av hma, torsdag 30. april 2015, klokken 22:57

« forrige - neste »

hma

I følge denne artikkelen skal brannvesenet tilegne seg mer kompetanse om elbiler.
Det er i alle fall hovedbudskapet i saken, selv om overskriften er litt mer "klikk-vennlig":

http://www.nrk.no/hordaland/_-vanskelegare-a-slokke-brann-i-elbilar-1.12266581

Det er forøvrig morsomt å merke seg at DSB melder om fem nye krav ved EU-kontroll (les; PKK) av elbiler, hvor blandt annet ladekabelen skal framviser for inspeksjon.
Dette geniale forslaget bejubles nok ekstra godt av Zoe-eiere
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Øyvind.h

Sitat fra: hma på mandag 06. april 2015, klokken 00:39
Dette geniale forslaget bejubles nok ekstra godt av Zoe-eiere
Fordi de får levert bilen med fastmontert lader hjemme? De har kanskje ikke engang type2 kabel ettersom 43kW laderne har fastmontert kabel? Worst case får de vel bare kjøpe type2 kabel. Koster 1500,- og muiliggjør i det minste lading fra 22kW stolpene.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

kos

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 06. april 2015, klokken 07:10
Sitat fra: hma på mandag 06. april 2015, klokken 00:39
Dette geniale forslaget bejubles nok ekstra godt av Zoe-eiere
Fordi de får levert bilen med fastmontert lader hjemme? De har kanskje ikke engang type2 kabel ettersom 43kW laderne har fastmontert kabel? Worst case får de vel bare kjøpe type2 kabel. Koster 1500,- og muiliggjør i det minste lading fra 22kW stolpene.

Det er nok ikke på brannsiden at elbilene er problemet. Elbiler er ikke et problem ved branner, selv om brannvesenet må tilføres kunnskap om elbiler. Men det er på ladesiden hjemme at bilene vil bli en utfordring og her kommer forebyggende arbeid inn med dertil påbud. Bilene er likestrøms drevet og brannvesenet må se forskjell på vekselstrøm og likestrøm - når de innser det problemet så vil de også se at elbiler ikke utgjør en vesentlig stor forskjell , faktisk mindre enn en bensinbil. Det er gjennomført noen forsøk med elbiler og brann og konklusjonen er den samme.

hma

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 06. april 2015, klokken 07:10
Fordi de får levert bilen med fastmontert lader hjemme?
Ja, det var litt humoristisk/ironisk ment fra meg  :)
Ser for meg situasjonen, hvor Snapdrive (o.l.) skal utføre PKK på en Zoe eller en annen elbil og eieren bruker fastmontert ladepunkt.
Forslaget krever og også en helt annen type kompetanse hos verksted som er godkjent for PKK.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA