Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nå må det bli standard på at Type2 har ladekabel.

Startet av Gliderman, torsdag 30. april 2015, klokken 22:03

« forrige - neste »

Gliderman

Hei.
Jeg skal installere et mindre solcelle anlegg på en hytte og lurer på om noen her har en formening om batteri type. Jeg har sett meg ut Exide Dual AGM og Exide Equipment Gel som alternativer. AGM har bede lademotaglighet, Gel har større energi tetthet. Begge klarer godt dype utladninger. Burde jeg se på andre typer? Skal forresten kun ha et panel på 120W,  så det er ikke store anlegget.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Stratusen

Jeg vil anbefale AGM batterier. Jeg har brukt EuroGlobe sine og er godt fornøyd med dem.

Syren i AGM batterier er bundet i en slags glassduk mellom blyplatene. Syren renner ikke ut om det skulle gå hull på batteriet. Det kan snus opp ned. Det er dyrere enn standard bly/syre, men har fordeler som kan være verdt ekstrainvesteringen. Det tåler flere dyputladninger og flere sykluser før det sendes til skroting. AGM-batteri kan også brukes som startbatteri. AGM krever vanligvis høyere ladespenning enn bly/syre, og en god laderegulator skal kunne innstilles til den type batteri anlegget består av.

Gel-batteri - Som navnet sier, er det også en slags gele inni. Syren er bundet i en gelemasse tilsvarende glassmatten i AGM-batteri. Det tåler også å legges og snus opp ned. Syren renner ikke ut om det går hull. Gel-batterier tåler normalt enda flere dyputladninger og sykluser enn AGM-batterier. Gel-batterier har relativt høy indre motstand, og er derfor mindre egnet som startbatteri eller til bruk med svært høy effekt. Men hvis batterikapasiteten er stor, er det greit.

Mvh
Are
Solceller, batterier, regulatorer, invertere og mer:
www.2soler.no

K S

Sitat fra: Gliderman på søndag 05. april 2015, klokken 23:26
Hei.
Jeg skal installere et mindre solcelle anlegg på en hytte og lurer på om noen her har en formening om batteri type. Jeg har sett meg ut Exide Dual AGM og Exide Equipment Gel som alternativer. AGM har bede lademotaglighet, Gel har større energi tetthet. Begge klarer godt dype utladninger. Burde jeg se på andre typer? Skal forresten kun ha et panel på 120W,  så det er ikke store anlegget.

Mvh
Svein Erik

Har brukt dette på 95 Ah til forbruk. Om det skulle vise seg å ikke være bra kvalitet så gir Biltema 4 års garanti, som jeg synes er bra. Kr 1799 er det vel heller ikke noe å si på?

Gliderman

Hei og takk for svar.
Det blir Exide Dual AGM batterier, 2x 140Ah.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA