Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Får ikke åpnet frunk

Startet av sølv-pilen, torsdag 30. april 2015, klokken 21:37

« forrige - neste »

sølv-pilen

"Det er viktig å seie at me ikkje opplever dette som ein stor risiko for publikum, eller ein stor belastning for oss, men det er ei utfordring å henge med på det som skjer, slik at me kan handtere det på ein skikkeleg måte."

http://www.nrk.no/hordaland/_-vanskelegare-a-slokke-brann-i-elbilar-1.12266581
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

elektrolux

Sjefingeniør for eltryggleik i DSB Jostein Ween Grav uttaler:Men me har ingen grunn til å seie at det brenn oftare i elbilar, eller at det er farlegare enn ein brann i bensin- og dieselbilar

Det er vel helst motsatt. Elbilbranner er gjerne langsomme og gir passasjerer har anledning til å komme seg unna, mens kjører en rundt med titals liter lettantennelig flytende drivstoff kan det være sekunder mellom liv og død som dette eksempelet viser: http://www.aftenbladet.no/tv/Reddet-liv-etter-trafikkulykke-3668640.html


Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lokführer

Blir jo spennende å se hvordan en bilbrann i en hydrogenbil utarter seg. På murai lagres hydrogen i tank på 700 bar.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Hyperstress


Sitat fra: elektrolux på mandag 06. april 2015, klokken 06:40
Sjefingeniør for eltryggleik i DSB Jostein Ween Grav uttaler:Men me har ingen grunn til å seie at det brenn oftare i elbilar, eller at det er farlegare enn ein brann i bensin- og dieselbilar

Det er vel helst motsatt. Elbilbranner er gjerne langsomme og gir passasjerer har anledning til å komme seg unna, mens kjører en rundt med titals liter lettantennelig flytende drivstoff kan det være sekunder mellom liv og død som dette eksempelet viser: http://www.aftenbladet.no/tv/Reddet-liv-etter-trafikkulykke-3668640.html

Tror du leste litt fort. Han sier ikke det motsatte av hva du sier. ;)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

K S

Sitat fra: elektrolux på mandag 06. april 2015, klokken 06:40
Sjefingeniør for eltryggleik i DSB Jostein Ween Grav uttaler:Men me har ingen grunn til å seie at det brenn oftare i elbilar, eller at det er farlegare enn ein brann i bensin- og dieselbilar

Det er vel helst motsatt. Elbilbranner er gjerne langsomme og gir passasjerer har anledning til å komme seg unna, mens kjører en rundt med titals liter lettantennelig flytende drivstoff kan det være sekunder mellom liv og død som dette eksempelet viser: http://www.aftenbladet.no/tv/Reddet-liv-etter-trafikkulykke-3668640.html

Den ulykken var skremmende, hun hadde englevakt som ble reddet ut av bilen.

Det som er veldig interessant er:

"SJølv om salet av bilar som har elektrisitet og straum som drivstoff har auka kraftig i Noreg dei siste åra, har brannvesenet framleis lite erfaring med å sløkke brann i slike køyretøy. Dette er også årsaka til at brannvesenet set inn ekstra bilar når dei rykker ut til ulukker der ein elbil er involvert."

Brannvesenet har lite erfaring, det er jeg svært glad for. Spørsmålet er: har de erfaring eller har de ikke erfaring i det hele tatt?

Brann i elbil er uten tvil skummelt, men jeg lurer på om elbil i feks undersjøiske tunneller er sikrere enn fossil, bla pga regenering?

kos

Sitat fra: K S på mandag 06. april 2015, klokken 10:49
Sitat fra: elektrolux på mandag 06. april 2015, klokken 06:40
Sjefingeniør for eltryggleik i DSB Jostein Ween Grav uttaler:Men me har ingen grunn til å seie at det brenn oftare i elbilar, eller at det er farlegare enn ein brann i bensin- og dieselbilar

Det er vel helst motsatt. Elbilbranner er gjerne langsomme og gir passasjerer har anledning til å komme seg unna, mens kjører en rundt med titals liter lettantennelig flytende drivstoff kan det være sekunder mellom liv og død som dette eksempelet viser: http://www.aftenbladet.no/tv/Reddet-liv-etter-trafikkulykke-3668640.html

Den ulykken var skremmende, hun hadde englevakt som ble reddet ut av bilen.

Det som er veldig interessant er:

"SJølv om salet av bilar som har elektrisitet og straum som drivstoff har auka kraftig i Noreg dei siste åra, har brannvesenet framleis lite erfaring med å sløkke brann i slike køyretøy. Dette er også årsaka til at brannvesenet set inn ekstra bilar når dei rykker ut til ulukker der ein elbil er involvert."

Brannvesenet har lite erfaring, det er jeg svært glad for. Spørsmålet er: har de erfaring eller har de ikke erfaring i det hele tatt?

Brann i elbil er uten tvil skummelt, men jeg lurer på om elbil i feks undersjøiske tunneller er sikrere enn fossil, bla pga regenering?

Hva er spesielt med elbiler - de har mindre brannbelastning enn en bensinbil - brannen i en elbil er det batteriet som utgjør problemet da det er brann i metaller  - noe som de fleste brannvesen takler. Problemet med brann i elbiler er så liten at brannvesenet ikke har store erfaringen med å slokke de.

Samtidig så er det slik at resten av bilen brenner like godt som en annen bil - plast skumgummi osv.

Strømmen i en elbil er likestrøm og er mindre farlig en vekselstrøm. Samtidig er elbilen et metallgitter som er svært god beskyttelse mot elektrisk strøm. ref lynnedslag.

K S

Sitat fra: kos på mandag 06. april 2015, klokken 14:16
Sitat fra: K S på mandag 06. april 2015, klokken 10:49
Sitat fra: elektrolux på mandag 06. april 2015, klokken 06:40
Sjefingeniør for eltryggleik i DSB Jostein Ween Grav uttaler:Men me har ingen grunn til å seie at det brenn oftare i elbilar, eller at det er farlegare enn ein brann i bensin- og dieselbilar

Det er vel helst motsatt. Elbilbranner er gjerne langsomme og gir passasjerer har anledning til å komme seg unna, mens kjører en rundt med titals liter lettantennelig flytende drivstoff kan det være sekunder mellom liv og død som dette eksempelet viser: http://www.aftenbladet.no/tv/Reddet-liv-etter-trafikkulykke-3668640.html

Den ulykken var skremmende, hun hadde englevakt som ble reddet ut av bilen.

Det som er veldig interessant er:

"SJølv om salet av bilar som har elektrisitet og straum som drivstoff har auka kraftig i Noreg dei siste åra, har brannvesenet framleis lite erfaring med å sløkke brann i slike køyretøy. Dette er også årsaka til at brannvesenet set inn ekstra bilar når dei rykker ut til ulukker der ein elbil er involvert."

Brannvesenet har lite erfaring, det er jeg svært glad for. Spørsmålet er: har de erfaring eller har de ikke erfaring i det hele tatt?

Brann i elbil er uten tvil skummelt, men jeg lurer på om elbil i feks undersjøiske tunneller er sikrere enn fossil, bla pga regenering?

Hva er spesielt med elbiler - de har mindre brannbelastning enn en bensinbil - brannen i en elbil er det batteriet som utgjør problemet da det er brann i metaller  - noe som de fleste brannvesen takler. Problemet med brann i elbiler er så liten at brannvesenet ikke har store erfaringen med å slokke de.

Samtidig så er det slik at resten av bilen brenner like godt som en annen bil - plast skumgummi osv.

Strømmen i en elbil er likestrøm og er mindre farlig en vekselstrøm. Samtidig er elbilen et metallgitter som er svært god beskyttelse mot elektrisk strøm. ref lynnedslag.

Kos, det som er en stor utfordring ved brann i elbil og batteriet er:

Ved brann i batteriet frigjøres oksygen!

Altså blir brannen selvforsynt med oksygen, og vanlige slukkemidler vil ikke fungere. Skummelt.

Men jeg tror risikoen for brann er mindre, så lenge bilen blir vedlikeholdt. Eldre biler vet nok electrolux alt om og kan evt svare.

kos

Sitat fra: K S på mandag 06. april 2015, klokken 14:28
Sitat fra: kos på mandag 06. april 2015, klokken 14:16
Sitat fra: K S på mandag 06. april 2015, klokken 10:49
Sitat fra: elektrolux på mandag 06. april 2015, klokken 06:40
Sjefingeniør for eltryggleik i DSB Jostein Ween Grav uttaler:Men me har ingen grunn til å seie at det brenn oftare i elbilar, eller at det er farlegare enn ein brann i bensin- og dieselbilar

Det er vel helst motsatt. Elbilbranner er gjerne langsomme og gir passasjerer har anledning til å komme seg unna, mens kjører en rundt med titals liter lettantennelig flytende drivstoff kan det være sekunder mellom liv og død som dette eksempelet viser: http://www.aftenbladet.no/tv/Reddet-liv-etter-trafikkulykke-3668640.html

Den ulykken var skremmende, hun hadde englevakt som ble reddet ut av bilen.

Det som er veldig interessant er:

"SJølv om salet av bilar som har elektrisitet og straum som drivstoff har auka kraftig i Noreg dei siste åra, har brannvesenet framleis lite erfaring med å sløkke brann i slike køyretøy. Dette er også årsaka til at brannvesenet set inn ekstra bilar når dei rykker ut til ulukker der ein elbil er involvert."

Brannvesenet har lite erfaring, det er jeg svært glad for. Spørsmålet er: har de erfaring eller har de ikke erfaring i det hele tatt?

Brann i elbil er uten tvil skummelt, men jeg lurer på om elbil i feks undersjøiske tunneller er sikrere enn fossil, bla pga regenering?

Hva er spesielt med elbiler - de har mindre brannbelastning enn en bensinbil - brannen i en elbil er det batteriet som utgjør problemet da det er brann i metaller  - noe som de fleste brannvesen takler. Problemet med brann i elbiler er så liten at brannvesenet ikke har store erfaringen med å slokke de.

Samtidig så er det slik at resten av bilen brenner like godt som en annen bil - plast skumgummi osv.

Strømmen i en elbil er likestrøm og er mindre farlig en vekselstrøm. Samtidig er elbilen et metallgitter som er svært god beskyttelse mot elektrisk strøm. ref lynnedslag.

Kos, det som er en stor utfordring ved brann i elbil og batteriet er:

Ved brann i batteriet frigjøres oksygen!

Altså blir brannen selvforsynt med oksygen, og vanlige slukkemidler vil ikke fungere. Skummelt.

Men jeg tror risikoen for brann er mindre, så lenge bilen blir vedlikeholdt. Eldre biler vet nok electrolux alt om og kan evt svare.
Alle branner i metall frigjør oksygen - spalter vann til hydrogen og oksygen. Beste å bruke eks kisegur osv
men batteribranner er begrensede branner og store mengder vann vil i forhold til mengde kjøle brannen, slik vil også brannen begrenses til en selle eller to. Og for all del ikke klipp i batteriet da ødelegger man den innebygde sikkerheten. Kombinasjoner av kiselgur og vann vil gjøre susen.

K S

Sitat fra: kos på mandag 06. april 2015, klokken 14:59
Sitat fra: K S på mandag 06. april 2015, klokken 14:28
Sitat fra: kos på mandag 06. april 2015, klokken 14:16
Sitat fra: K S på mandag 06. april 2015, klokken 10:49
Sitat fra: elektrolux på mandag 06. april 2015, klokken 06:40
Sjefingeniør for eltryggleik i DSB Jostein Ween Grav uttaler:Men me har ingen grunn til å seie at det brenn oftare i elbilar, eller at det er farlegare enn ein brann i bensin- og dieselbilar

Det er vel helst motsatt. Elbilbranner er gjerne langsomme og gir passasjerer har anledning til å komme seg unna, mens kjører en rundt med titals liter lettantennelig flytende drivstoff kan det være sekunder mellom liv og død som dette eksempelet viser: http://www.aftenbladet.no/tv/Reddet-liv-etter-trafikkulykke-3668640.html

Den ulykken var skremmende, hun hadde englevakt som ble reddet ut av bilen.

Det som er veldig interessant er:

"SJølv om salet av bilar som har elektrisitet og straum som drivstoff har auka kraftig i Noreg dei siste åra, har brannvesenet framleis lite erfaring med å sløkke brann i slike køyretøy. Dette er også årsaka til at brannvesenet set inn ekstra bilar når dei rykker ut til ulukker der ein elbil er involvert."

Brannvesenet har lite erfaring, det er jeg svært glad for. Spørsmålet er: har de erfaring eller har de ikke erfaring i det hele tatt?

Brann i elbil er uten tvil skummelt, men jeg lurer på om elbil i feks undersjøiske tunneller er sikrere enn fossil, bla pga regenering?

Hva er spesielt med elbiler - de har mindre brannbelastning enn en bensinbil - brannen i en elbil er det batteriet som utgjør problemet da det er brann i metaller  - noe som de fleste brannvesen takler. Problemet med brann i elbiler er så liten at brannvesenet ikke har store erfaringen med å slokke de.

Samtidig så er det slik at resten av bilen brenner like godt som en annen bil - plast skumgummi osv.

Strømmen i en elbil er likestrøm og er mindre farlig en vekselstrøm. Samtidig er elbilen et metallgitter som er svært god beskyttelse mot elektrisk strøm. ref lynnedslag.

Kos, det som er en stor utfordring ved brann i elbil og batteriet er:

Ved brann i batteriet frigjøres oksygen!

Altså blir brannen selvforsynt med oksygen, og vanlige slukkemidler vil ikke fungere. Skummelt.

Men jeg tror risikoen for brann er mindre, så lenge bilen blir vedlikeholdt. Eldre biler vet nok electrolux alt om og kan evt svare.
Alle branner i metall frigjør oksygen - spalter vann til hydrogen og oksygen. Beste å bruke eks kisegur osv
men batteribranner er begrensede branner og store mengder vann vil i forhold til mengde kjøle brannen, slik vil også brannen begrenses til en selle eller to. Og for all del ikke klipp i batteriet da ødelegger man den innebygde sikkerheten. Kombinasjoner av kiselgur og vann vil gjøre susen.

http://m.tu.no/industri/2013/12/17/kobbermiddel-kan-stoppe-brann-i-elbilbatterier

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA