Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Stikk kontakt til E-Golf - HJELP!

Startet av dosmont, torsdag 30. april 2015, klokken 09:59

« forrige - neste »

elektrolux

Da kunne bomselskapet bekrefte mistanken min.

Viser bare hvor viktig det er med manuell registrering og dobbelskjekk så en ikke blir feilfakturert. Hadde jeg brukt brikken min ville jeg sannsynligvis ikke oppdaget dette og endt opp med å støtte bomselskapets Julebord etc.

Med avgift over bensinpumpen ville slike feil blitt eliminert. ;)

Hei,



Vi beklager på det sterkeste at du feilaktig er ilagt faktura for passering av vår bomstasjon.



Ved passering av bomstasjoner blir enkelte biler registrert med fotografering og bilde. De fleste bildene blir automatisk lest, men likevel behandler vi årlig nær 8 millioner bilder manuelt. Det innebærer at bilskiltet blir behandlet av en operatør som skriver inn bilskiltet i en database. Selv om feillesningsgraden er svært lav, kan det likevel dessverre oppstå feil. Et siffer eller en bokstav forveksles. Du er dessverre en av de som har opplevd dette.



Det bekreftes med dette at fakturaen er kansellert.


Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Jostein Pedersen

Nå blir det slutt på å kjøre i kollektivfeltet, må betale bompenger og ikke mere gratisparkering. Alle fordelene med elbil forsvinner med fortsatt fritak på avgift på kjøp av ny bil.
Mvh
Jostein Pedersen

Sele

Sitat fra: Jostein Pedersen på mandag 13. april 2015, klokken 21:15
Nå blir det slutt på å kjøre i kollektivfeltet, må betale bompenger og ikke mere gratisparkering. Alle fordelene med elbil forsvinner med fortsatt fritak på avgift på kjøp av ny bil.
Hvor har du det i fra?

hottentott33

Sitat fra: elektrolux på torsdag 09. april 2015, klokken 22:03

Med avgift over bensinpumpen ville slike feil blitt eliminert. ;)


Men samtidig ikke rettferdig. Hvorfor skal jeg f.eks. betale for bygging av vei når jeg er ute med båten og må ha 95 til påhengsen? For ikke å snakke om at jeg bevisst har bosatt meg på samme side av Kristiansand som jeg jobber for å spare bompenger og ikke minst penger i drivstoff som eller hadde blitt brukt til stamping i kø etc, så når jeg da ikke kjører på nybygget vei er da ikke noe grunn til at jeg skal sponse den veien noe mer enn jeg allerede gjør med veiavgiften (og en og annen sporadisk fartsbot).
Bompenger kan for min del ryke og reise, men å legge avgiften på drivstoff er ikke rettferdig, en kan i verste fall dermed pålegge folk som kjører langt på dårlige innlandsveier å sponse 100-sonene rundt Oslo.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

elektrolux

Sitat fra: hottentott33 på mandag 13. april 2015, klokken 23:19
Men samtidig ikke rettferdig. Hvorfor skal jeg f.eks. betale for bygging av vei når jeg er ute med båten og må ha 95 til påhengsen?

Jeg syntes ikke det er rettferdig at du skal kunne forbrenne rimelige rester av 95 til påhengsen. Om noen avgiftskroner på dette drivstoffet gikk til vei i tillegg til alt det allerede gjør kunne kanskje fått deg til å vurdere elektrisk påhengs, og spare begrensede resurser med fossile hydrokarboner til kommende generasjoner. Kanskje de vil forvalte disse resursene på en bedre måte enn det vi har utvist.

Øker prisen på fossile hydrokarboner vil forbruket begrense seg. Det blir også mer rettferdig at en Taxi sjåfør som kjører hele dagen betaler mer avgift enn en som kun bruker bilen til og fra jobb og barnehage, og som kanskje til og med bruker en gammel liten bil som bruker mindre drivstoff enn nye. Ref, ADAC test mellom Golf 1 Diesel og Golf 7 blue motion.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Sele

Bompenger skulle vært avskaffet før det startet. Alle har behov for veier selv om de ikke eier og bruker et kjøretøy. De har behov for transport av varer til den butikken de handler i etc. Infrastruktur betaler vi for via skatteseddelen.

timingbeltkiller

JA, vi betaler en del av infrastrukturen via skatteseddelen.
I tillegg betaler vi via generell avgift (mva) og spesielle avgifter på tilnærmet alt mulig.

Direkte skatter er til fordel for de med lave og gjennomsnittlige inntekter.
Avgifter for de med de høyeste inntektene.

Norge har lavere direkte skatt enn våre skandinaviske naboer
og omtrent på linje med resten av Vesteuropa.
Norge har høyere avgifter enn omtrent alle andre land.

Dette rimer dårlig for et land som liker å tro det er en typisk velferdstat.

Riktignok modifiserer små forskjeller i brutto inntekt bildet noe.
Men disse forskjellene øker raskt.
N har samme utvikling som verstingen USA.
Bare faseforskjøvet i tid.


Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

hottentott33

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 14. april 2015, klokken 05:19

Jeg syntes ikke det er rettferdig at du skal kunne forbrenne rimelige rester av 95 til påhengsen. Om noen avgiftskroner på dette drivstoffet gikk til vei i tillegg til alt det allerede gjør kunne kanskje fått deg til å vurdere elektrisk påhengs, og spare begrensede resurser med fossile hydrokarboner til kommende generasjoner. Kanskje de vil forvalte disse resursene på en bedre måte enn det vi har utvist.

Øker prisen på fossile hydrokarboner vil forbruket begrense seg. Det blir også mer rettferdig at en Taxi sjåfør som kjører hele dagen betaler mer avgift enn en som kun bruker bilen til og fra jobb og barnehage, og som kanskje til og med bruker en gammel liten bil som bruker mindre drivstoff enn nye. Ref, ADAC test mellom Golf 1 Diesel og Golf 7 blue motion.

Jeg forventer ikke å få billigere 95 på båtmotoren, men det blir feil å legge bompengeavgifter på drivstoffpris, nettopp fordi det er langt fra sikkert at vedkommende som betaler høyere bensinpris, faktisk kommer til å kjøre på noen av de veiene som faktisk ville hatt bompenger. En båt vil i allefall ikke gjøre det  :)
Når det kommer en elektrisk påhengsmotor på 50+ hk som kan konkurrere med vanlige båtmotorer, så er det jo helt klart at jeg skal vurdere det. De elektriske motorene som finnes nå, fungerer snaut nok til fremdrift for en 14 fots båt. Men jeg ser for meg at elektriske motorer på sjøen er litt upraktisk, da en ofte legger ut på tur på 2-3 timer når en reiser ut, og det er begrenset med lademuligheter på bøljan blå  :)

Når det kommer til sammenligningen mellom taxisjåfører og småbarnsforeldre så skranter den sammenlignen noe. Taxisjåførene kjører ikke rundt for moro skyld, men fordi de må fordi det er jobben deres. Hvorfor skal en taxieier, som ikke har noe mer inntjening enn andre, betale en formue ekstra bare fordi livets tilfeldigheter gjorde at han endte opp som taxieier?
Det er vel ingen småbarnsforeldre som kjører rundt i en gammel Golf fordi de synes det er artig, jeg tror de fleste ønsker seg en nyere og sikrere bil (og ikke minst driftsikker bil), men bilavgiftene i Norge sørger for at en nyere bil ikke er innen rekkevidde. Jeg nærmest ruinerer meg for å få en ny bil, men har fortsatt en dieselpurke som er i grenseland for å klare CO2-kravene på hver EU-kontroll, ved forbikjøringer og kickdown røykelegger jeg halve bygda bak meg ;D Drivstoffutgiftene i en gammel Golf vil nå slå heldig ut hvis en sammenligner med en ny da en gammel Golf er en liten og lett bil, for det er en vesentlig forskjell i størrelse og tyngde, så nye motorer er mer effektive og samtidig mer skånsomme mot nærmiljøet. Hvis norske myndigheter hadde lagt avgiftsnivået på et mer fornuftig nivå, så hadde jeg også hatt råd til en nyere bil som ikke røykelegger halve bygda ved kickdown.

Du skriver også at bruken vil begrense seg hvis avgiften blir høyere på drivstoff. Hvordan vil den det? Taxisjåfører, lastebiler etc vil uansett kjøre minst like mye som før av opplagte årsaken. Mens vanlige folk fortsatt må hente unger i barnehage, komme seg på jobb (ikke alle som har mulighet til å ta buss) etc. En økning i drivstoffavgift vil ikke begrense bruken overhodet, det vil bare påføre samfunnet større utgifter. Større utgifter er igjen en ringeffekt som til slutt vil slå ut på at melken i butikken blir dyrere pga dyrere transportutgifter i alle ledd, for det er særlig transportbransjen som kjenner mest på drivstoffutgifter.
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

Kent

Sitat fra: hottentott33 på tirsdag 14. april 2015, klokken 12:07
Men jeg ser for meg at elektriske motorer på sjøen er litt upraktisk, da en ofte legger ut på tur på 2-3 timer når en reiser ut, og det er begrenset med lademuligheter på bøljan blå  :)

Dette må da IsHAVsveien klare å gjøre noe med?
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

meshintas

Har ikke klart å få med meg at en må ha autopassbrikke og søknad om fritak for å slippe bompenger.. har bestilt bombrikke nå og søkt om fritak. men jeg har allerede kjørt ca 1.5 mnd og passert ganske mange bompengeringer. er det no vitts i å spørre om jeg kan få slippe å betale dette eller er det håpløst?

Elmo

Ingen problem å slippe å betale det. Enten går det av selv selv, eller så er det bare en liten henvendelse så sletter de det  (med mindre du har kjørt med en fossilbilbrikke da - for da kan det bli verre).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

meshintas

Okay, får satse på at det går greit da :)

johnsalf

Sitat fra: Sele på tirsdag 14. april 2015, klokken 07:10
Bompenger skulle vært avskaffet før det startet. Alle har behov for veier selv om de ikke eier og bruker et kjøretøy. De har behov for transport av varer til den butikken de handler i etc. Infrastruktur betaler vi for via skatteseddelen.
Vi har bare to valg:
- De som bruker veien og forårsaker behovet for mer vei (lager rushkø) betaler.
- Eller at de som IKKE bruker veien eller forårsaker behovet for ny vei betaler. (Dvs at alt tas rett fra felleskassen. )

Jeg betaler gladelig i form av økt fraktpris på varer jeg kjøper - men når du forårsaker rushkø ved å kjøre bil nekter jeg som sykler å betale for deg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA