Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Stikk kontakt til E-Golf - HJELP!

Startet av dosmont, torsdag 30. april 2015, klokken 09:59

« forrige - neste »

dosmont

For og kjøre fritt i alle bommene i Norge, må jeg søke om fritak hos alle eller holder det med en søknad?
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

emil

#1
Sitat fra: dosmont på søndag 05. april 2015, klokken 09:24
For og kjøre fritt i alle bommene i Norge, må jeg søke om fritak hos alle eller holder det med en søknad?

Holder med avtale hos et tilfeldig valgt bomselskap og så legger de bilen inn i fritaksregisteret. Bombrikke må du ha uansett.

Fritaket gjelder ikke bommen på grensa på Svinesund, og heller ikke Flakk-Rørvik ferga som har betaling via Autopass.

elektrolux

Sitat fra: emil på søndag 05. april 2015, klokken 09:49
Bombrikke må du ha uansett.

Det er ikke en betingelse at du har bombrikke, men 2 rettsinstanser har gitt bomselskaper medhold i å fakturere Elbiler uten bombrikke med sats tilsvarende bil under 3500 kg.

I praksis skal du ikke betale bompengekrav så sant du monterer bombrikke etter at bomselskapet har sendt deg varsel om dette.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

emil

Hvis du ikke vil bli overvåket langs veien tar du ut bombrikken når du ser den er aktivert og gir deg grønt lys i første bom du passerer. Resten av passeringene dine blir tatt på skiltgjenkjenning og du slipper videre fakturering.

Kjørte uten brikke en periode etter frontrutebytte uten problemer. Jeg registrerte også brikke på veterankjøretøyet og har aldri blitt ekstra fakturert selv om jeg ikke har hatt den montert i ruta. Passeringer i veteran uten brikke kommer på faktura på lik linje med de jeg fikk da jeg hadde vanlig fossilbil med brikke.

Hvorfor enkelte bruker mer tid på kranglig med bomselskaper enn registrering av brikke skjønner jeg ikke.

dosmont

Takk for svar :)
Da har jeg gjort det som skulle vært gjort :)
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

elektrolux

Sitat fra: emil på søndag 05. april 2015, klokken 11:12
Hvorfor enkelte bruker mer tid på kranglig med bomselskaper enn registrering av brikke skjønner jeg ikke.

Nå har jeg mottat faktura for en passering kl 05:39:34 den 18 des 2014 med campingbilen, og det uten at jeg selv har registrert denne kjøringen. Jeg registrerer all kjøring med bil med bomavgift, og inntil dette er avklart mistenker jeg NJB for usaklig innkreving av Bompenger.

Er ellers enig med Emil om at dette tar utrolig mye tid. Skulle ønske disse pengene kunne vært krevet inn på en måte som ikke krever så mye fra bruker. F.eks med en ekstra avgift over dieselpumpen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rikerud

Sitat fra: elektrolux på søndag 05. april 2015, klokken 12:12
Sitat fra: emil på søndag 05. april 2015, klokken 11:12
Hvorfor enkelte bruker mer tid på kranglig med bomselskaper enn registrering av brikke skjønner jeg ikke.

Nå har jeg mottat faktura for en passering kl 05:39:34 den 18 des 2014 med campingbilen, og det uten at jeg selv har registrert denne kjøringen. Jeg registrerer all kjøring med bil med bomavgift, og inntil dette er avklart mistenker jeg NJB for usaklig innkreving av Bompenger.

Er ellers enig med Emil om at dette tar utrolig mye tid. Skulle ønske disse pengene kunne vært krevet inn på en måte som ikke krever så mye fra bruker. F.eks med en ekstra avgift over dieselpumpen.

Evt i framtiden over strømregningen ;)

Sele

Sitat fra: Rikerud på søndag 05. april 2015, klokken 15:22
Sitat fra: elektrolux på søndag 05. april 2015, klokken 12:12
Sitat fra: emil på søndag 05. april 2015, klokken 11:12
Hvorfor enkelte bruker mer tid på kranglig med bomselskaper enn registrering av brikke skjønner jeg ikke.

Nå har jeg mottat faktura for en passering kl 05:39:34 den 18 des 2014 med campingbilen, og det uten at jeg selv har registrert denne kjøringen. Jeg registrerer all kjøring med bil med bomavgift, og inntil dette er avklart mistenker jeg NJB for usaklig innkreving av Bompenger.

Er ellers enig med Emil om at dette tar utrolig mye tid. Skulle ønske disse pengene kunne vært krevet inn på en måte som ikke krever så mye fra bruker. F.eks med en ekstra avgift over dieselpumpen.

Evt i framtiden over strømregningen ;)
Ja der var du morsom ;D

TB

#8
Sitat fra: emil på søndag 05. april 2015, klokken 11:12
Hvis du ikke vil bli overvåket langs veien tar du ut bombrikken når du ser den er aktivert og gir deg grønt lys i første bom du passerer. Resten av passeringene dine blir tatt på skiltgjenkjenning og du slipper videre fakturering.
Om du faktisk ynskjer å være anonym lar du brikka være i bilen  ;D, og tegner avtale med sletting av data.
Om skiltgjenkjenning brukes vil det bli tatt bilde av bilen, og det sendes i ein del tilfeller ut faktura. Faktura blir normalt kreditert ved klage, men faktura / kreditnota og vedlegg blir arkivert i 10 år.

Det er ingen ulemper ved anonyme passeringer for elbil, pga kostnaden er 0. Ved anonym avtale på fosilbil vil t.d. 1 times regelen utgå, bom selskapet veit ikkje når du sist passerte og vil fakturere for alle passeringer.

Her er detaljer rundt anonyme passeringer:
http://www.fjellinjen.no/Innga-AutoPASS-avtale/Konsekvenser-av-anonyme-passeringer/

SitatKonsekvenser av anonyme passeringer
Sist oppdatert: 02.03.2012 15:55:22
Krysser du av for sletting av data ved avtaletegning, kan du ikke kontrollere passeringsopplysningene dine i ettertid.

Har du bedt om sletting av passeringer ved avtaleinngåelse sletter vi automatisk passeringsopplysninger straks passeringen er registrert for fakturering.

Vi vil gjøre oppmerksom på at passeringsopplysningene i disse tilfellene ikke vil være tilgjengelig for senere kontroll. Det vil derfor bli vanskeligere for deg å dokumentere en eventuell innsigelse på en faktura i fremtiden.

Sitat fra: emil på søndag 05. april 2015, klokken 11:12
Hvorfor enkelte bruker mer tid på kranglig med bomselskaper enn registrering av brikke skjønner jeg ikke.
Støttes - at ein del nektar bruk av brikke vil gjere at bompengeselskapa mulig raskere vil få fjerna fritaket.
Alternativt at AutoPASS blir obligatorisk for alle kjøretøy, ikkje berre dei over 3,5 t innført 1. januar 2015.

http://www.fjellinjen.no/Innga-AutoPASS-avtale/tag
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

emil

Sitat fra: TB på tirsdag 07. april 2015, klokken 21:38
Sitat fra: emil på søndag 05. april 2015, klokken 11:12
Hvis du ikke vil bli overvåket langs veien tar du ut bombrikken når du ser den er aktivert og gir deg grønt lys i første bom du passerer. Resten av passeringene dine blir tatt på skiltgjenkjenning og du slipper videre fakturering.
Om du faktisk ynskjer å være anonym lar du brikka være i bilen  ;D, og tegner avtale med sletting av data.

Tenkte mer på de antennene som bruker autopassbrikker til å måle trafikkflyt, for bompasseringer har jeg alltid sagt av brikke er det mest anonyme du får.

Sitat fra: TB på tirsdag 07. april 2015, klokken 21:38
Om skiltgjenkjenning brukes vil det bli tatt bilde av bilen, og det sendes i ein del tilfeller ut faktura. Faktura blir normalt kreditert ved klage, men faktura / kreditnota og vedlegg blir arkivert i 10 år.

De skal jo sjekke opp mot avtaleregisteret for å se om du har avtale, men om det av en eller annen grunn ble feil i registrering av passering.

elektrolux

Har ingen problemer med overvåkningen dette medfører. Tvert imot er det fint å få en oversikt over bilbruken slik at en kan sjekke dette opp mot egen registrering.

I dette tilfellet kan det virke som bomselskapet kan ha en feilregistrering, men det kan selvfølgelig være at jeg rett og slett har glemt å registrere denne kjøreturen i eget register.

Dermed er det betryggende at bomselskapet skal ha tatt vare på bildet slik at jeg kan få en avklaring. Kanskje har noen andre enn meg kjørt bilen min og da er det greit å kunne overlevere fakturaen til de som fortjener den.

Det er likevel problematisk når bomselskapene sender ut regning nesten 1/2 år etter passeringen skal ha funnet sted. De burde sendt ut senest 1 måned etterpå. Da kunne det blitt mye mindre diskusjon og tvil om registreringen er saklig eller ikke. Vi har jo hørt om mange usaklige regninger og dette i tillegg til den inneffektive driften der såvidt 50% av innsamlet beløp går til det de skal, samt styrehonorarer og utbytte og studieturer til Bommen i Algarve Portogal er mine ankepunkter mot bommer. Ikke anonymitet. ;) 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Den som er redd for å bli sporet pga bombrikken bør vel kanskje konsentrere seg om mobiltelefonen først. Se bare på Google Traffic. Hvor tror dere den informasjonen kommer fra? ;)  Eller spillet Ingress. Jeg kan med letthet se hvilke husstander som har hatt mange android-enheter over tid på "scanneren" i det spillet.

Når det gjelder antenner som sjekker bombrikker for å telle trafikk tipper jeg de ikke lagrer mye info om abonnenten/at de ikke har tilgang til disse detaljene i det heletatt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

emil

Sitat fra: cra på onsdag 08. april 2015, klokken 10:06
Den som er redd for å bli sporet pga bombrikken bør vel kanskje konsentrere seg om mobiltelefonen først. Se bare på Google Traffic. Hvor tror dere den informasjonen kommer fra? ;)  Eller spillet Ingress. Jeg kan med letthet se hvilke husstander som har hatt mange android-enheter over tid på "scanneren" i det spillet.

Når det gjelder antenner som sjekker bombrikker for å telle trafikk tipper jeg de ikke lagrer mye info om abonnenten/at de ikke har tilgang til disse detaljene i det heletatt.

Noen av oss er kronisk paranoide og lar ikke Google (eller andre) spore noe som helst (eller så lite som mulig) fra mobiltelefon eller pc... Men bombrikken har jeg montert :)

Det har vel også vært tilfeller der man har brukt trafikktellerboks (sånn som kun har induksjonssløyfe i bakken) til å sansynliggjøre råkjøring i en rettsak. Så skal man være helt anonym for man kvitte seg med all elektronikk og flytte langt ut i skauen.

TB

Sitat fra: elektrolux på onsdag 08. april 2015, klokken 08:02
Det er likevel problematisk når bomselskapene sender ut regning nesten 1/2 år etter passeringen skal ha funnet sted. De burde sendt ut senest 1 måned etterpå. Da kunne det blitt mye mindre diskusjon og tvil om registreringen er saklig eller ikke. Vi har jo hørt om mange usaklige regninger og dette i tillegg til den inneffektive driften der såvidt 50% av innsamlet beløp går til det de skal, samt styrehonorarer og utbytte og studieturer til Bommen i Algarve Portogal er mine ankepunkter mot bommer. Ikke anonymitet. ;)
Enig i dette. Løysing for studieturene og styrehonorar er enkel: Slå samman alle selskaper til eit selskap for heile Norge. Planen er vel reduksjon til 18/19 selskap, frå ca 50 idag, men her er det nok mykje mostand for å gjennomføre dette. Mange som vil behalde sitt styrehonorar  ;D

Når det gjeld enkelt faktura vil det og bli betre med eit selskap. For å gjere det betre burde forskjellen mellom passering uten avtale/brikke vs passering med avtale vore større - slik at dei uten avtale betalte den ekstra kostnad manuell innkreving faktisk kosta.

Men, her vart rabatten redusert for ein del år attende, EØS reglar meinar eg å hugse?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Elmo

Sitat fra: emil på onsdag 08. april 2015, klokken 10:18
Noen av oss er kronisk paranoide og lar ikke Google (eller andre) spore noe som helst (eller så lite som mulig) fra mobiltelefon eller pc...
De spør ikke om lov, så det tror jeg ikke du klarer å unngå (men nå er jeg off-topic)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA