Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dekk og felger

Startet av Fjell11, torsdag 30. april 2015, klokken 09:15

« forrige - neste »

Fjell11

Har kanskje vært postet før her inne men oppdaget for et par dager siden en enkel 13A workaround på vanlig stikkontakt;
Dere kjøper en slik overgang fra stikkontakt til blått adapter for ca 100,- på Biltema, og kobler den til enten blått eller rød tesla kontakt (via overgang), så lades det med 16A :-)
Dvs ca 23% mer lading på vanlig stikkontakt :-)
Må selvsagt forsikre dere om at stikkontakten tåler 16A lading før dere setter i gang.

dosmont

Det stemmer at det er flere tråder om dette temaet fra før ja :)
Jeg for min del hadde ikke gjort det du nå gjør, pga brannfaren.
Det er en grunn til at det bare går med 13A på laderen med shuko, mener jeg da.
Fungert bedre om du har byttet til blå 32 på veggen, og begrenset i bilen til 16A som du nå faktisk gjør ;)
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Øyvind.h

Biltema selger overgang fra schuko til 232-6? Sikker på det?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

krl

Støpselet kan gå varmt, så det er neppe en god idé å presse en schuko over 13A over tid. Og selv 13A kan være i meste laget.

Muffinman

Diskutert i mange tråder antagelig nærmere et par år bakover i tid, og ikke anbefalt med mindre man er helt sikker på hva man holder på med. Hvis jeg ikke har misforstått tillater nye normer maks 8A kontinuerlig last, og maks 10A sikring på kurser med schuko. Har brukt et par varianter av en slik overgang ved noen anledninger siden det ikke var andre alternativer for å komme videre i tide, men under oppsyn. Har opplevd en offentlig stolpe samt en punkt i et P-hus som ble så varmt at jeg ikke tok sjansen på å lade på 13A engang, så anbefaler ikke å bruke overgang med mindre det er fullstendig krise. Og da under kontinuerlig tilsyn de første 15 minuttene, en sjekk etter en ny halvtime og en siste etter en time. Stopp ladingen og kjenn på pinnene på støpselet. Alt over en lunk er uakseptabelt.

Fjell11

Ok, gode tips. Antar dette gjelder offentlige ladestasjoner også med vanlig schuko?

fredag

Sitat fra: Fjell11 på søndag 05. april 2015, klokken 08:15
Har kanskje vært postet før her inne men oppdaget for et par dager siden en enkel 13A workaround på vanlig stikkontakt;
Dere kjøper en slik overgang fra stikkontakt til blått adapter for ca 100,- på Biltema, og kobler den til enten blått eller rød tesla kontakt (via overgang), så lades det med 16A :-)
Dvs ca 23% mer lading på vanlig stikkontakt :-)
Må selvsagt forsikre dere om at stikkontakten tåler 16A lading før dere setter i gang.

Ta bilder av opplegget og send til forsikringsselskapet ditt. Jeg har hørt at du da kvalifiserer til en spesialpris på boligforsikringen din.

Schuko-adapteret er strupet til 13A av en grunn. Og egentlig burde den av sikkerhetsmessige årsaker vært strupet ned til 8-10A.

Lader du bilen inntil huset ditt om natten på denne måten, når de som bor i huset sover? Forklar familien din og evt andre som bor i huset at du har klart å tyne hele 3A mer ut av stikkontakten, men at det øker brannfaren i huset. De blir sikkert overlykkelige over dine prioriteringer.

Du har ikke vurdert å investere i en fastmontert blå 32A industrikontakt slik at du kan lade trygt med det blå UMC-adapteret istedet for schuko?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

fredag

Sitat fra: Fjell11 på søndag 05. april 2015, klokken 13:04
Ok, gode tips. Antar dette gjelder offentlige ladestasjoner også med vanlig schuko?

Offentlige ladestasjoner med schuko har ofte enda mer slitte kontakter enn de man har hjemme.

Og så er det noe med å gå rundt å ødelegge andres eiendom, og ødelegge kontaktene for andre elbilister som bruker kontaktene på en forsvarlig måte.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Griffel

Sitat fra: Fjell11 på søndag 05. april 2015, klokken 13:04
Ok, gode tips. Antar dette gjelder offentlige ladestasjoner også med vanlig schuko?
Ja.

Sitat
Halvparten av brannene i Norge skyldes uforsiktig eller feilbruk avelektriskeapparater,viser tall fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap.

Enmira er et energi- og miljoradgivningsselskap som har spesialisert seg som kunnskapsleverandører
innen ladeteknologi for ladbare biler.
-En vanlig husholdningskontakt er ikke konstruert for å overfore de energimengdene som en elbil normalt krever. Lading over 10A kan over tid skade kontakten på grunn av varmeutviklingen som oppstår. Bruk av ladekabler som tillater ladestrøm på opp mot 16A frarådes på det sterkeste, da dette medfører stor risiko for varmegang, sier daglig leder i Enmira AS Jan Tore Gjøby.
Han legger til følgende:
- Et annet problem er at det er mulig å avslutte ladeprosessen feil ved lading på stikkontakt, noe som vil skade stikkontakten etter bare noen få utkoblinger. Vi har sett at stikkontakter har brent etter noen få måneder på grunn av dette. Ladekabelen skal alltid frakobles i bilen først.
Gjøby mener at de som kjøper elbil må ta høyde for å investere i en ladestasjon med fast kabel, satt opp av en elektriker som kan elbillading.

- En ladestasjon koster fra 12 000 kroner ferdig installert, hvis alt ligger godt til rette for en enkel installasjon. Hvis man trenger høy ladeeffekt over 10 kW, og har et 230 V anlegg, kan man risikere å måtte punge ut med 50000 kroner for trafo, ladestasjon, vern og installasjon.
-En elektrisk installasjon for lading av elbil vil belastes hardt, og det er høy risiko forbundet med å ta snarveier for å spare noen kroner på kort sikt, sier Jan Tore Gjøby.

Sitat fra: Griffel på fredag 03. april 2015, klokken 11:43
Anbefalingen fra NEK,DSB, Norsk Elbilforrening og andre om å begrense lading til 8A ved lading fra en stikkontakt type Schuko, gjelder også for "biltema" overganger fra CEE til Schuko, og er gyldig også for Schuko som ikke er beregnt for elbillading og stikkontakter i garasje montert før de nye forskriftene.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: fredag på søndag 05. april 2015, klokken 13:11
Sitat fra: Fjell11 på søndag 05. april 2015, klokken 13:04
Ok, gode tips. Antar dette gjelder offentlige ladestasjoner også med vanlig schuko?

Offentlige ladestasjoner med schuko har ofte enda mer slitte kontakter enn de man har hjemme.

Og så er det noe med å gå rundt å ødelegge andres eiendom, og ødelegge kontaktene for andre elbilister som bruker kontaktene på en forsvarlig måte.

Er kontaktene slitte vil det etterhvert bli varmgang også med 10A lading. Det er flere her som har fått smeltet pluggen på 10A ladekabelen sin. Best å avdekke slike dårlige kontakter så fort som mulig slik at de kan byttes.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.


Sulle

Etter min mening burde all lading over 10A foregå via industrikontkakt som CEE. Alle utendørs shucko-uttak burde vært sikret ned til 10A, og 16A-uttak byttet til CEE. Det ville hevet brannsikkerheten og folk kunne vært rolige for å trekke 16A på 16A kurs. Muligens elbilforneingen burde ta initiativ til noe her?
Model 3 LR 2019
Model S 75D 2017
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

sigurdi

Lager du en overgang fra 16A blå til 32A blå henger det så mye vekt i schuko at kontakten allerede henger i sokkelen og gir langt fra optimat kontakt.
Så få Elektrikker til å sette opp 32A enfas på 16A kursen hjemme, den er solid tåler vekten og kan belastes med 16A kontinuerlig uten noe problemer.
Grunnen jeg sier Elektrikker er at en 32A vegg kontakt er konstruert for mye større kabler en en 2.5mm2 og for ukyndig er det svært lett å trekke til feil slik at det blir langt fra optimal kontakt og faktisk brannfare om en lader på 16A.
Elektriker bruker ofte reduksjons hylser, slik at arealet i kontakten blir riktig, men det kommer ann på hvordan vegg kontakten er konstruert.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

E_S

Hadde det bare vært mulig å få en elektriker til å gjøre noe mer enn å sette fra seg kaffekoppen uten at det genererer regninger på store deler av en månedslønn hadde sikkert behovet for sånne "lure løsninger" vært vesentlig mindre. Jeg skjønner godt at folk trikser og mikser når det koster 20-25k for å få en elektriker til å sette opp en egen kurs/kontakt til lading - spesielt når materialkostnaden på komponentene er i verste fall et par-tre tusenlapper..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA