Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjerringa mot strømmen: nedgradert fra P85D til S85

Startet av mwawe, torsdag 30. april 2015, klokken 08:21

« forrige - neste »

mwawe

Hei,

Jeg har nå prøvd å finne litt ut av hva jeg trenger hjemme hos meg, men føler jeg roter meg fast hele tiden. Blir bare mer og mer usikker. Så derfor kryper jeg til korset og spør her :-)

Jeg har nettopp fått meg en Tesla P85D (Hatt den i 9 dager) og er storfornøyd. Det jeg sliter med er at jeg har en stikk kontakt i garasjen og den er kun på 13 ampere så lading tar tiiiiiiiiiiiiid. Rett bak veggen i carporten har jeg ett sikringskap og har vært i kontakt med Lyse og har fått beskjed om at jeg har 3-faset TN-System på 400 volt.

I tillegg har jeg dobbeltlader i Teslaen min. Så ser jeg at noen selger ladestasjoner og de koster mange tusen kroner. Og det er MANGE som selger x antall løsninger så jeg føler jeg er i en tett og farlig jungel. Fikk også ett tilbud fra Sønnico som Tesla samarbeider med og der var prisen 13-15000 kroner. Men samtidig når jeg leser på tesla sine sider om lading så får jeg en følelse av at dere løsning også fungerer og blir mye rimeligere. Sjekk linken under:
http://www.teslamotors.com/sites/default/files/pdfs/installation_guide_umc_red_no.pdf

Hva i alle dager trenger jeg? Nå har jeg 11-15 km lading i timen og klarer jeg å øke den betraktelig så hadde jo det vært stas :-)

Håper noen her kan hjelpe meg ut av jungelen :-) (helst med lommeboka i behold........)

jkirkebo

Sitat fra: mwawe på søndag 05. april 2015, klokken 03:49
Hei,

Jeg har nå prøvd å finne litt ut av hva jeg trenger hjemme hos meg, men føler jeg roter meg fast hele tiden. Blir bare mer og mer usikker. Så derfor kryper jeg til korset og spør her :-)

Jeg har nettopp fått meg en Tesla P85D (Hatt den i 9 dager) og er storfornøyd. Det jeg sliter med er at jeg har en stikk kontakt i garasjen og den er kun på 13 ampere så lading tar tiiiiiiiiiiiiid. Rett bak veggen i carporten har jeg ett sikringskap og har vært i kontakt med Lyse og har fått beskjed om at jeg har 3-faset TN-System på 400 volt.

I tillegg har jeg dobbeltlader i Teslaen min. Så ser jeg at noen selger ladestasjoner og de koster mange tusen kroner. Og det er MANGE som selger x antall løsninger så jeg føler jeg er i en tett og farlig jungel. Fikk også ett tilbud fra Sønnico som Tesla samarbeider med og der var prisen 13-15000 kroner. Men samtidig når jeg leser på tesla sine sider om lading så får jeg en følelse av at dere løsning også fungerer og blir mye rimeligere. Sjekk linken under:
http://www.teslamotors.com/sites/default/files/pdfs/installation_guide_umc_red_no.pdf

Hva i alle dager trenger jeg? Nå har jeg 11-15 km lading i timen og klarer jeg å øke den betraktelig så hadde jo det vært stas :-)

Håper noen her kan hjelpe meg ut av jungelen :-) (helst med lommeboka i behold........)

Løsningen med rødt stikk på veggen fungerer helt fint den, om du ikke har noe imot å pakke opp og ned UMC hele tiden (om du pleier å ha den med i bilen hele tiden som meg) og ikke vil ha en ekstra sikkerhet/redundans om UMC skulle gå i stykker (ikke et ukjent fenomen). En slik løsning gir deg ca. 50km/t.

Husk dog krav om jordfeilbryter klasse B på et slikt stikk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Her er våre løsninger: http://www.elbilhjelpen.no/htm/type2-3fase.html

Gleder oss spesielt til EVSelect sin 22 kW kabel kommer. Den oppfyller alle krav og kan til og med brukes på 13A stikket ditt slik det nå er.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: mwawe på søndag 05. april 2015, klokken 03:49
Jeg har nettopp fått meg en Tesla P85D - I tillegg har jeg dobbeltlader i Teslaen min. - har 3-faset TN-System på 400 volt
Håper noen her kan hjelpe meg ut av jungelen :-) (helst med lommeboka i behold........)
Det er vel neppe hverken økonomien eller infrastrukturen som hindrer deg i å anskaffe en sikkelig ladeløsning?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

mwawe

Jeg vil bare ha en løsning som fungerer optimalt til en fornuftig pris.

mwawe

Og når det gjelder offentlige ladestasjoner....trenger jeg en egen lader/kabel for dette?

emil

Sitat fra: mwawe på mandag 06. april 2015, klokken 11:35
Og når det gjelder offentlige ladestasjoner....trenger jeg en egen lader/kabel for dette?

Vet ikke hva som er standard og hva man må kjøpe ekstra med Tesla, men offentlige ladeplasser har normalt sett schuko eller Type2 kontakt, så ladekabel med Schuko og kladd eller en Type2-Type2 kabel er nødvendig der.

Hurtigladere med 43kW AC har fastmontert kabel som kan brukes, men Tesla med dobbellader får uansett ikke ladet mer enn 22kW fra en sånn.

Tesla Supercharger har fast kabel uansett, så der trenger du ikke tenke på noe.

Tor med Leifen


Griffel

Sitat fra: mwawe på mandag 06. april 2015, klokken 11:33
Jeg vil bare ha en løsning som fungerer optimalt til en fornuftig pris.
Med 400V tilgjenglig er jo det optimale en en 3fas-type2 ladestasjon, Nofuel og Elbilhjelpen er jo stadig ute på dette forumet og forteller hva de har å tilby i den retning.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elbilen

Sitat fra: elektrolux på søndag 05. april 2015, klokken 06:31
Gleder oss spesielt til EVSelect sin 22 kW kabel kommer. Den oppfyller alle krav og kan til og med brukes på 13A stikket ditt slik det nå er.

Vil dette si en rød 32A støpsel i ene enden og type 2 plugg i andre enden?
Pris?
Når er denne tilgjengelig?

TMX #462sig og #2582
20.11.14 - TMS85D 790xx med levering 29.mai

aronesen

Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

RaBalder

Sitat fra: Griffel på søndag 05. april 2015, klokken 13:24
Sitat fra: mwawe på søndag 05. april 2015, klokken 03:49
Jeg har nettopp fått meg en Tesla P85D - I tillegg har jeg dobbeltlader i Teslaen min. - har 3-faset TN-System på 400 volt
Håper noen her kan hjelpe meg ut av jungelen :-) (helst med lommeboka i behold........)
Det er vel neppe hverken økonomien eller infrastrukturen som hindrer deg i å anskaffe en sikkelig ladeløsning?
Og hva er en skikkelig ladeløsning?
Mange påstår at det er bare en type2 ladestasjon kan regnes som en ordentlig ladeløsning.
Jeg mener at en rød kontakt er vel så anvendelig. Rød kontakt koster i området en tyvendel av en ladestasjon. Og forutsatt at man ikke er helt "blåst", så er den like sikker i bruk.

Selv om man kjøper en bil til 800-900 kkr, så er det vel ikke opplagt at det skal være nødvendig å svi av 10-30 kkr på å få strøm frem til bilen.

Og selv om man måtte sitte med 200k i lommeboka som man kunne bruke til en ladestasjon belagt med gullkanter, innebygget 50 tommers TV, kjøleskap og mikrobølgeovn, så får man jo ikke en bedre ladeløsning for bilen.

emil

Bilen merker ikke forsjell på størmmen. Fordelen med Type2 mot Schuko og CEE (blått/rødt) er at en Type2 kontakt ikke kan tas ut mens bilen lader, ladingen stopper før strømmen kan skape eventuelle lysbuer. Men de gamle ladestolpene med schuko bryter normalt sett strømmen før man får tilgjang til schuko (når man åpner lokket), og kontakter hjemme og på f.eks arbeid er ikke like utsatt for feilbruk/hærverk. Så passer man selv på og alltid kobler ut bilen først eller avslutter lading på annet vis er er sansynligheten for feilbruk minimal med både schuko og CEE selv om andre prøver å skremme.

Ebbe

En aktør som leverer det meste, gir god informasjon og er en av de beste på pris: http://gronnemil.no/pages/ladeskolen
P39240

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA