Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Grundig klimatest. Hvor mye CO2 slipper DU ut

Startet av egilkv, onsdag 16. september 2009, klokken 13:33

« forrige - neste »

egilkv

Dette er en av de få PIV3 som ble laget av originale Pivco. Bygget i Groruddalen (SVJV), forløperen til Think, med karosseri i polyetylen og ramme i aluminium, og 20 NiCd SAFT batterier.

Har dessverre ikke tid nok (eller plass nok) til å ta vare på den selv, og den fortjener å komme til et godt hjem.

Bilen har EU-godkjennelse til februar 2010. Den er komplett, inkludert Webasto, men bakruten er i Lexan, og ikke original.

Bilen er den venstre av de to grønne Pivcoene på bildet her (DH75122)
http://en.wikipedia.org/wiki/Think_Global

Aner ikke hva prisen bør være, men store penger vil det ikke være tale om.

Min email er egil@kvaleberg.no mobil 92022780
500e

Ken

Bakluken ser veldig lik PIV 4.

Som eier av 3 PIV 4 er det fristende.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Det er /var en slik Pivco 3 i Stavanger.

Eieren var dyktig på PC, og greide å komme seg innpå styresystemt og sette opp bl.a ekte cruicecontrol. Bilen var også sprekere enn Piv4, og hadde bedre rekkevidde.

Om dette var bra for de 20 originale luftkjølte blokkene hans vites ikke.

Historien jeg har hørt, er at disse bilene hadde en tendens til å miste motoren nedpå styrestaget, slik at dette låste seg.

Stavanger Parkering har også en slik PIV3, som vistnok ikke er godkjent registrert. Den midlertidige tillatelsen har godt ut, og bilen skal / skulle på bilmuseum.

En tredje PIV3 står utstillt på Rogaland bilmuseum på Figgjo.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: Ken på torsdag 25. juni 2009, klokken 00:14
Som eier av 3 PIV 4 er det fristende.

Hvis du har tre stk er du ikke "eier", men "samler"!  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Sitat fra: Ken på torsdag 25. juni 2009, klokken 00:14
Bakluken ser veldig lik PIV 4.
Nei, den er også forskjellig. Meg bekjent er det ingen deler fra PIV3/CitiBee som er like som på PIV4/Th!nk City Classic/A266.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 25. juni 2009, klokken 07:52
Eieren var dyktig på PC, og greide å komme seg innpå styresystemt og sette opp bl.a ekte cruicecontrol.
Jeg studerte dokumentasjonen til PIV3 ved anledning. Cruise controllen er innebygget i Brusa sin motorstyring og etter det jeg kunne se var det bare ledningene og bryterene til å aktivisere cruise control (fart hållare på svensk) som ikke var montert. Cruise control er særdeles uøkonomisk å kjøre med på bakkete og svingete veier som vi har i Norge.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Samler/ sameier, det er lett å ha flere ebiler etterhvert. De er så forbasket billige! Hvis bare vi kunne fjerne omreg. avgiften. Den vil være billigere med bilen økende alder heldigvis. Stakkars de med ny Think!

Elbil Wiki trenger PIV 3 info. Vær så god.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

cra

Sitat fra: Ken på fredag 26. juni 2009, klokken 10:56
Hvis bare vi kunne fjerne omreg. avgiften.

Det hadde vært et bra incentiv, ja. Det vil jo ikke medføre færre el-biler på noe vis, og jeg kan tenke meg at det ofte vil være en "frelst" el-bilist som kjøper en ny el-bil, og en kommende el-bilist som kjøper en "billig brukt".

Årsavgift for veteranbil og el-bil er jo likt, og omreg. avgift på veteran er så vidt jeg vet gratis, så det skulle ikke være noe i veien for å få det til "i systemet", i alle fall.

For øvrig synes jeg det er hårreisende at man skal ta så ulik pris på samme jobb basert på hvor gammelt/hva slags type kjøretøy som skifter eier. Noen hundrelapper for utført arbeid får holde; tusenvis av kroner for å svinge et stempel høre ingensteds hjemme.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

#8
Sitat fra: cra på fredag 26. juni 2009, klokken 11:24
For øvrig synes jeg det er hårreisende at man skal ta så ulik pris på samme jobb basert på hvor gammelt/hva slags type kjøretøy som skifter eier.
Omregistreringsavgiften er i utgangspunktet ment å erstatte moms ved bruktbilsalg. (Ref. Merverdiavgiftsloven §16 nr.11 her). Derfor differensiert pris ut fra alder.

MEN ... hadde de fulgt den tankegangen helt ut så skulle elbiler vært fritatt for omregistreringsavgift, siden er er fritatt for moms. Den ene hånden vet ikke hva den andre gjør >:(
Det bilsakkyndige gjemmer seg bak nå er at elbiler ikke er nevnt i §2 her

Kanskje er klage til Tull og Avgiftsdirektorotet kunne fått dem på bedre tanker uten noen forskriftsendring ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

hens

#9
Hei Ken,
De 2 siste innleggene her er vel litt off topic, men her kommer litt stoff til Wiki:

PIV 1 ble bygget i et eksemplar for å prøve ut ideen.

Piv 2 ble presentert under OL på Lillehammer, den hadde høyt tak, og en batteripakke med 100 enkeltceller 60Ah SAFT nicad.  Bilen var opprinnelig ment å veie drøyt 500 kilo, og følgelig ble understell og bremser litt underdimensjonert når bilen til slutt veide nesten 800.

PIV 3 ble laget i vel 100 eksemplarer, de første med 12 kw motor og 10:1 gear, og de seneste med 15 kw og 8,3 gear. Av de første bilene som ble bygget, ble 2 eller 3 bygget med dobbel motorinstallasjon, og 5:1 gear for a delta i
"The Scandinavan Electric Car Rally" fra Gøteborg til Oslo i 1995.
En av disse 2-motorsbilene står nå på trafikkmuseet på Ørje, uniformert som vegvesenbil.
Kjørbar!

Ca 35 PIV 3 ble benyttet i California i et elbilprosjekt i regi av BART (Bay Area Rapid Transit) for å "forlenge" T banesystemet i San Francisco.

Et antall ble benyttet av hjemmehjelptjenesten i Oslo, i et samarbeide mellom Oslo kommune og Oslo Energi. Bare noen få ble solgt til kunder.  Storebrand, DNB , Åke Larsson, Oslo Energi.

Bilen har bare batteriene til felles med Think, men de er luftkjølte, og det var 20 blokker i en bil som veide nesten 150 kilo mindre, og hadde bedre aerodynamikk.
Den er kjørt opp til 160 kilometer på en lading.
Selv har jeg kjørt bilen 120 kilometer på 80 og 90 soner, ved vanlig kjøring.

Dessverre har den en feil konstruksjon i nedre bærebro, som gjør bilen farlig å kjøre. Ved hard oppbremsing blir belastningen større enn flytegrensen for materialet/ konstruksjonen, og den bøyer seg.
Etter noen tusen kilometer vil derfor broen brekke.
Hvis noen har en slik på veien, bør den derfor ikke kjøres hvis ikke bærebroen er ombygget. Et tips: Når malingen begynner å flasse, er det like før bruddet..

Batteriet sitter slik at det er enkelt å skifte, da det trekkes ut bakover. Plasseringen gjør at tyngdepunktet er langt bak, med mindre enn 50 % på forhjulene.

Bilen har en multikontakt under, hvor alle signal- og målekabler går. I fuktig vær blir det lett krypstrømmer her, som forstyrrer strømmålingen, og påvirker laderen.

Dette skjedde  i SF i januar 1997, og førte til at jeg fikk en tur dit for å få igang bilene.  
Jeg har en del bilder fra besøket.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ken

Takk for alle informasjonen Henning. Skal laste opp på Wikien snarest.

Det var noen el-busser til salgs  på Ebay et stund siden som var også en del av BART. Jeg ville aldri har fått den godkjent på norsk veier og frakten hit var problematisk.

Kanskje en litium PIV3 er tingen i forhold til vekt.  Bærebroene vil like bedre minre vekt.
Hvem er de som bremser så kraftig? Ikke vanlige elbilister som vi vet.

Har du peiling på hvor mye en sånn bil er verdt?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Ken

Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hkaspenberg

Sitat fra: Ken på mandag 29. juni 2009, klokken 15:54
Takker Hans for Wikifying city Bee info

Bare hyggelig, hadde 5  min til overs.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

egilkv

Jeg får legge til at nedre bærebro *er* forsterket på dette eksemplaret.

At motoren skulle ramle ned og gjøre noe med styrestaget finner jeg veldig rart - festet for motoren er solid og ser veldimensjonert ut, og motoren er forøvrig heller ikke avskrekkende tung.

Bilen ble originalt eiet av Storebrand.

Jeg har forøvrig digitalisert reparasjonshåndboken, skjema og litt annen informasjon, så hvis det er ønske om å legge det opp noen plass gjør jeg gjerne det.
500e

Ken

ElbilWiki er et sted hvor du kunne godt legge City Bee info.

Det er litt info om City Bee og du kan lage lenker til opplastet filer.

Be om hjelp her hvis ikke du få det til. Takk for innsatsen.

Har du krystallisert en ønskepris til bilen enda?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA