Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: To Alarm or not to Alarm

Startet av pudderjagar, onsdag 29. april 2015, klokken 18:13

« forrige - neste »

Elmar

Jeg pendler daglig 60km tur/retur, hvor 40 av disse er motorvei. Har kjørt siden februar og ligger på en rekkevidde på mellom 95 og 105km. Så har fortsatt mellom 35 og 45km igjen til kveldskjøring.

Jeg kjører bilen som en fossilbil og bruker varmeapparatet som det er tiltenkt. lades opp igjen på ca 6 timer. 3,6 kw wallbox.
2015 Renault Zoe Intens Easy Charge - bestilt nov '14/levert 27/1-15
Farge Grå Neptun KNR

Øyvind I

Merker stor bedring nå på sommertid. Kjører ofte Ski - Halden på motorvei. Har ikke lader på jobb som er 100 km unna så i vinter har det vært en kort stop ved Sarpsborg for å skvettelade litt samtidig med kaffe på Statoil (10 min) - fortsette til Halden (20 km), retur til Sarp etter jobb for å lade 20-30 min.
Nå på "sommertid" er det stor bedring.
Kjører i mellom 90-100 km/t til Halden, deretter retur til Sarpsborg med 30 minutter stop og ankomst Ski med fremdelse 30 km rekkevidde igjen.
Rekkevidde som kommer frem er nå 165 km på fulladet batteri før lading i Sarp på hjemveien.
10 Alfa Romeo 159 2.0 Ti
01 Alfa Romeo GTV 3.0 V6
14 Renault Zoe Intens Supercharge

sims

Er det noen med den nye utgaven av Zoe som har erfaringer? Går den lenger enn den gamle, eller er det ubetydelig forskjell?

ZerOE

Sitat fra: sims på lørdag 25. april 2015, klokken 12:16
Er det noen med den nye utgaven av Zoe som har erfaringer? Går den lenger enn den gamle, eller er det ubetydelig forskjell?

Den første ble levert ut i går så litt tidlig å si ennå.

havardolini

Sitat fra: sims på lørdag 25. april 2015, klokken 12:16
Er det noen med den nye utgaven av Zoe som har erfaringer? Går den lenger enn den gamle, eller er det ubetydelig forskjell?

Jeg hadde en Zoe på lån fra i går ettermiddag til i morges, og var på nippet til å skrive her at jeg var litt skuffet over rekkevidden. Dette spesielt siden jeg prøvde en B-klasse Electric Drive i forrige uke, og opplevde at den holdt seg nærmere oppgitt rekkevidde enn Zoe.
Så viste det seg at det ikke var den oppgraderte versjonen jeg kjørte, så jeg er også veldig interessert i rapporter om hvor mye bedre den nye er.

Vil den ha lavere forbruk, i tillegg til at batteriet er større?

I går kveld startet jeg med 100% ladet batteri, og kjørte 137 km. Snitthastigheten var 57,9 km/t og gjennomsnittlig forbruk var 15,3. Jeg hadde en stopp på ca 2,5 time midtveis i ruta, og temperaturen var kanskje rundt 10-12 grader. Jeg hadde igjen 8% batteri da jeg plugget den i for lading.
Jeg kjørte kanskje 99% av turen uten Eco, hvor mye mindre forbruk kan man grovt sett regne på i Eco-modus?
Det var litt skremmende å se hvor fort strømmen raste ut av batteriet på motorveien i 90 km/t. Her føler jeg at Mercedesen ikke forbrukte forholdsvis så mye mer som Zoe.
Jeg kjørte kanskje 5 mil motorvei, ellers var ruta mye opp og ned og i varierende fartsgrenser.

Er dette forbruket noe dere kjenner dere igjen i? Ta i betraktning at jeg aldri har eid en elbil, at jeg bare har hatt noen få prøveturer, og at jeg sjelden har vært kjent for en økonomisk kjørestil :)

zbk

Med 35% kjøring på motorvei er nok dette i henhold til relativt normalt forbruk, man kan kanskje tyne det ned enda noen % om man er veldig bevisst på kjørestil, men det er sjelden nødvendig.

Har selv kjørt Stavanger-Bergen med et snittforbruk på snaue 13.5. Da er det ikke mye motorvei innvolvert, men tre undersjøiske tunneller.

Største forskjellen med Eco-mode er at effekten til varmeapparatet strupes til 1,5kW om jeg ikke husker feil. I tillegg vil gasspådraget endres slik at det er lettere å kjøre økonomisk, men man klarer det samme med en litt lett fot uten Eco-mode påskrudd.

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

thomasob

Indikator viser på morgene mellom 115-130km nå med 0-10 grader. Kjører stort sett mellom 60-80kmt og kjører ca 8 mil. når jeg kommer hjem kan det være igjen mellom 40 og 60 km. Satser på at rekkevidden øker med temperatur. Hadde mitt største "sjokk" på motorveikjøring da batteriet tapte seg forholdsvis fort og det er forløpig det største minuset med bilen i mine øyne. Burde tåle 100-110kmt bedre. Mulig dette også blir bedre ved varmere temperatur.

hsa77

Sitat fra: zbk på onsdag 13. mai 2015, klokken 11:00
Største forskjellen med Eco-mode er at effekten til varmeapparatet strupes til 1,5kW om jeg ikke husker feil. I tillegg vil gasspådraget endres slik at det er lettere å kjøre økonomisk, men man klarer det samme med en litt lett fot uten Eco-mode påskrudd.

Bilen vil heller ikke gi gass til mer enn ca 95 km/t i eco-modus. På motorvei med 100/110 pleier jeg å sette CC på 110, bilen holder da ca 95 på flatmark, ca 90 opp bratte bakker og triller i inntil 110 nedover. Lettvint måte å kjøre sånn noenlunde økonomisk på.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

THE

Testet forbruk under en liten fjelltur i går. Kjørte fra Lærdalsøyri opp til skisenteret på Filefjell (Tyin). 56,4 km hver vei. Startet turen ca 5 moh og høyeste punkt på veien er ca 1000 moh. Startet med batteriet ladet til 99%.
Temperatur ved start var 14 grader, og ca 3 grader på fjellet. Kjørte med ECO og uten varme på turen opp, ECO og varme på 21 grader på turen ned. Da jeg reiste hjem var det 0 grader på fjellet, og ca 6 grader da jeg kom hjem.

Snittforbruk på turen opp: 21,4 kWh/100km
Snittforbruk på turen ned: 8,7 kWh/100 km
Snittforbruk t/r: 15,2 kWh/100 km

Da jeg satte bilen til lading hadde jeg 22% batteri igjen.

Tidligere på dagen kjørte jeg t/r jobb (103 km), satte bilen til lading kl 16:05 med 37% batterikapasitet. Kjørte hjemmefra igjen kl 18:00 med 99% batteri. Jeg er veldig fornøyd med Zoe, og spesielt fornøyd med 11kW hjemmelading. Siden jeg ikke har tilgang til lading på jobb, og heller ingen hurtig/semihurtig-ladere i nærheten, så er 11 kW lading hjemme helt nødvendig for å kunne bruke bilen til noe annet enn småkjøring etter jobb.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA