Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: To Alarm or not to Alarm

Startet av pudderjagar, onsdag 29. april 2015, klokken 18:13

« forrige - neste »

pudderjagar

Lurer på kor langt ein kan kjøra i på ei lading når du har 100% lada batteri både sommer og vinter. Klara eg 110 km  vinteren med moderat kjøring?

Taper du mykje på oppoverbakker sjøl om du regenererer når du skal nedover igjen?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

alexkl

Vinterstid med temperatur ned mot -20 må du nok regne med en rekkevidde på ca 100km ja.Mye avhengig av varmeapparat bruk

zbk

Uten flere opplysninger om topografi, fart, antall stopp, kjørestil og typiske temperaturer er det umulig å svare bra på dette.

Ved Vestlandsvinter rundt 0°C i lett terreng bykjøring erfarer jeg at 120km er oppnåelig nesten uansett, betydelig lengre i eco-mode og/eller moderat varmebruk. Fart og mange småturer der varmeapparatet skal varmes opp hver gang stjeler mye rekkevidde.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

pudderjagar

Eg har ikkje fått bilen enno. Da eg lurte på var kor langt andre har klart å kjøra den slek at eg veit noko lunde kva eg har å strekkja meg mot både på sommer og vinter. Skriv gjerne kva strekning du har kjørt så er da lettare å vurdere.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Urs4_2008

Jeg har klart ca 130 på en kald vinterdag. Kjørte meget pent, eco, lav varme. Fortsatt noe å gå på. Jeg har også klart å tømme batteriet på rundt 70 km. Hastighet, kjørestil, varme etc har ekstremt mye å si, som noen har nevnt tidligere.
Zoe 2015 Q210 "gammel type" og
Zoe 2017 R90 "Zoe40"

1000kwh

Har prøvekjørt den 2 ganger når det har vært rundt 0 grader, og har ikke fått særlig mer enn 110 km før jeg følte jeg måtte til en ladestasjon. Sist jeg prøvekjørte klarte jeg å kjøre 360 km (inkl en del ladninger så klart) før jeg leverte den tilbake, så har litt erfaring :p

Det som dreper rekkevidden er fart! Kjører du kun i 60 km/t tviler jeg ikke på at du kommer godt opp på 100-tallet før du må lade. Men i 110 km/t på motorveien er vel i grunn 100 km maks å regne ved 0 grader og spesielt ved regn og våt vei. Man bør jo ha litt reserve i fall man ikke får ladet der man planlegger.

standahm

Kjørte 95 km med kajakk på taket  8), mesteparten i ca. 85 km/t på E18 i ECO modus.  Hadde 25% igjen på batteriet da jeg kom hjem.   Ca. 5 grader på skjærtorsdag, strekning Sandefjord - Brevik.
2014 Q210 Sort Intense;  3.6 kW hjemmestasjon;  Renault TN-kladd for Schuko; bakluke-stativ; tak-stativ.

zbk

Skal Stavanger-Bergen t/r i helga, så jeg kan komme med ordentlige langturtall etter det, men nå som gradestokken nærmer seg +10°C her antyder ekstrapolering av dagens forbruk at 140-160km er mulig selv med mange småturer. Sjelden eco, men moderat med varme. Rimelig flatt terreng og byfart.

Hvordan har du festet kajakken, Standahm?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

standahm

#8
Innlegg om frakt av kajakk flyttet til tråd 'Takstativ'

(http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=18704.msg348684#msg348684)
2014 Q210 Sort Intense;  3.6 kW hjemmestasjon;  Renault TN-kladd for Schuko; bakluke-stativ; tak-stativ.

zbk

Stavanger - Bergen gjennomført i dag med 7-10°C ute, tørr vei, ørlite medvind og Eco med 20°C og auto på klimaanlegget. Gikk ubetydelige energimengder i varmeapparatet og snittforbruk ble 13.7kWh/100km til Amfi Stord. 13.1kWh/100km fra Stord og til Bergen. Temperaturen i kupeen var nok i kaldeste laget for noen, jeg vil karakterisere det som rett under min idealtemp.

Hadde 23% igjen når jeg stoppet for å lade på Stord etter 128.8km. Ekstrapolert skulle det bli drøye 165km til tomt, så jeg kunne nok kjørt helt til ferja og ladet raskere (men ikke så billig) på Halhjem.

Ladet 35min til 75% og betalte 10kr for parkeringen på Amfi Stord. Alene på en 22kW-stolpe. Kom fram til Bygarasjen i Bergen med 38% rest, men siden jeg allikevel stod over en ferje ladet jeg bare hele den drøye halvtimen jeg hadde.

Ser jeg kunnet kommet unna med bare ca 10min lading på 43kW på Halhjem, men siden det var første skikkelige langtur med bilen kjørte jeg ganske safe.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

zbk

Hjem fra Bergen på fuktig vei og med 3-5°C og litt motvind. Starta med full-lada bil, men den hadde stått uten lading siden lørdag morgen. Kom til Amfi Stord med 56% og lada til 92% på rett over en halvtime. Videre uten eco fram til Aksdal, men da var forbruket på nesten 17kWh/100km og parkert på ferja viste batteriet 25% og jeg hadde 36km fra jeg kom i land.

Ved ilandkjøring hadde restprosenten økt til 34% (pga varmere batteri etter bruk eller treg batterikjemi pga temperatur?), men jeg valgte uansett å ha av varmen til jeg var halvveis hjemme. Fikk første batterivarsel 6km hjemmefra og parkerte med 9% og 12km restrekkevidde etter 122km fra Stord anvist.

127% batteribruk på 180km skulle gi ca 15,6kWh/100km snittforbruk og ca 140km rekkevidde på fullt batteri. Dette er vesentlig mindre enn de drøye 160km rekkevidde jeg hadde på tur opp. Dette viser vel bare noe av utslagene man får ved ulike føre- og temperaturforhold.

Å kjøre elbilen tok bare en halvtime ekstra hver vei, selv med bare 22kW-lading tilgjengelig på veien. Kjenner likevel på at dersom man trenger mange ladestopp på en tur vil 43kW-lading være en stor fordel.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

pagal

Sitat fra: zbk på søndag 12. april 2015, klokken 23:14
Hjem fra Bergen på fuktig vei og med 3-5°C og litt motvind. Starta med full-lada bil, men den hadde stått uten lading siden lørdag morgen. Kom til Amfi Stord med 56% og lada til 92% på rett over en halvtime. Videre uten eco fram til Aksdal, men da var forbruket på nesten 17kWh/100km og parkert på ferja viste batteriet 25% og jeg hadde 36km fra jeg kom i land.

Ved ilandkjøring hadde restprosenten økt til 34% (pga varmere batteri etter bruk eller treg batterikjemi pga temperatur?), men jeg valgte uansett å ha av varmen til jeg var halvveis hjemme. Fikk første batterivarsel 6km hjemmefra og parkerte med 9% og 12km restrekkevidde etter 122km fra Stord anvist.

127% batteribruk på 180km skulle gi ca 15,6kWh/100km snittforbruk og ca 140km rekkevidde på fullt batteri. Dette er vesentlig mindre enn de drøye 160km rekkevidde jeg hadde på tur opp. Dette viser vel bare noe av utslagene man får ved ulike føre- og temperaturforhold.

Å kjøre elbilen tok bare en halvtime ekstra hver vei, selv med bare 22kW-lading tilgjengelig på veien. Kjenner likevel på at dersom man trenger mange ladestopp på en tur vil 43kW-lading være en stor fordel.

43kWt tilgjengelig på Haljem
http://www.ladestasjoner.no/preview/?csid=NOR_01423
Early CHAdeMO adapter Jæren

aronesen

#12
Å fylle på Haljem gir nesten 3 mil ekstra reise i forhold til å fylle i Leirvik, så da ville han ikke nådd destinasjonen uten å fylle en ekstra gang.
Reiste selv tur retur Sandnes- Bergen, og fyllte på Amfi i Leirvik jeg også. Selv om det bare er 22KW lader her så slipper man en ekstra stopp, og det er kafeer og butikker i nærheten for å slå ihjel litt tid. Det ideelle hadde selvsagt vært en 43KW lader her, men.. :)

På sommertid med tørre veier, er det nok mulig å kjøre hele strekket fra Haljem til Sandnes uten ekstra stopp.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

zbk

#13
Som jeg skrev hadde det gått å komme seg helt til Halhjem på tur opp fredag, men da gikk trafikken litt saktere, veiene var tørrere og været var varmere. Stoppet da på Stord for å slippe rekkeviddeangst siste kilometerene til ferja + jeg var interessert i å sjekke denne for turen hjem.

Hjemover gir det ingen mening å lade på Halhjem når jeg startet med full "tank" i Bergen, samt at med 3-5°C og fuktig vei med litt regn/sludd underveis hadde det vært tøft å klare hele veien hjem selv med full tank fra Halhjem.

For hjemturen hadde helt klart et offisielt 43kW- eller 22kW-punkt ved Haugesund vært å foretrekke. Renault har et 11kW-punkt (som skal oppgraderes til 22kW) som kan brukes, men siden jeg ikke har sjekka det ut valgte jeg å ikke ta turen innom der. Det er også et par andre bilforhandlere med 22kW-punkt, men disse er heller ikke åpne for fri bruk.

McDrive på Oasen Storsenter (rett ved Haugesund) kommer med 22kW (Fortum) snart, så det blir stoppested for senere turer. Da fyller jeg til 60-70% for å ha et svært komfortabelt buffer til siste del av hjemturen. Alternativt kommer vel Haugaland kraft/Grønn kontakt med noe på Aksdal, men der kommer det tydeligvis ikke å skje noe før tidligst når Enova kommer i gang med støtteordningene igjen.

Erfarinen er uansett at gode forhold tydeligvis betyr enda mer for forbruket enn jeg trodde. Forbruket på hjemturen var ca 20% høyere enn på turen til Bergen. 5-6°C kaldere, fuktig/våt veibane og ørlite høyere fart pga mindre trafikk gjorde at jeg regna litt ekstra på restkapasitet underveis.

Mest overrasket over det store utslaget i estimert rest på batteriet som steg fra 25% når jeg parkerte i ferjekøen på Arsvågen, men som viste 34% når jeg satte meg inn for å kjøre i land en drøy halvtime senere. Det virker som denne effekten er større i kaldt vær og den gjør det litt verre å forholde seg til restkapasiteten på batteriet.

Estimerte kjørelengder for fullt batteri basert på helga ga ~165km på fredag og ~135km på søndag (sånn for å holde meg litt mer til trådens tittel).
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

aronesen

Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA