Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilket stereoanlegg valgte du til e-Golfen?

Startet av FunEye, onsdag 29. april 2015, klokken 06:55

« forrige - neste »

FunEye

Hei!

Jeg/vi er på utkikk etter vår første bil! :)
Etter at vi fikk en liten sønn for 6 mnd siden har behovet for bil sakte men sikkert meldt seg (bor i Oslo, så har egentlig aldri hatt behovet for bil).
Nå er det ikke enda snakk om kjøring til og fra barnehage, fotballtrening og den slags, men rett og slett en bil for å redusere tidsforbruket i hverdagen.

Jeg kjører kollektivt til jobb (Kjeller, ca. 20 km), og kan spare ca. 20 min hver vei ved å ha bil. Tid jeg kan bruke med min sønn. I tillegg øker jo fleksibiliteten i hverdagen..
I tillegg til den daglige pendlingen vil det være behov for å kjøre til hytta, ca. 13-14 mil, hovedsaklig i sommerhalvåret, men muligens om vinteren også.
Øvrige krav må være at barnevognen går greit inn og at det er plass til barneseter.

Vi leker veldig med tanken på el-bil. Jeg har i alle år sagt at min første bil skal være elektrisk, og nå ser det jammen ut til at det kan være mulig..
Vi har vært og prøvekjørt M-B B Electric drive, da denne synes å tilfredsstille våre krav:
- Bagasjerom: 500 L, god plass til barnevogn.
- Rekkevidde: 200km, 230km med Range plus. Trekk fra diverse for dårlig vær etc. og vi kommer oss fortsatt ned til hytta.
- Barneseter: Fikk greit plass.

Ellers er vi ikke spesielt bilkyndige, vi ønsker bare en enkel og grei bil som fyller kravene våre.
Grunnen til at vi ønsker el-bil er selvsagt de lave driftskostnadene (kan lade gratis på jobb, årsavgift, bompenger etc.).
Det blir kanskje som å banne i kjerka, men er el-bil veien å gå?
Er det alternativer til M-B B Electric drive?

Noen tips? Synspunkter?

Gliderman

Om du leter litt rundt på forumet, og spesielt i denne tråden, er jeg sikker på at du vil finne mange gode råd. Mange friske meninger og påståelige skribenter. I sum veldig lærerikt.
Du skriver noe om rekkevidde på MB. Har aldri kjørt den, men med mindre de bedriver magi, kan du redusere praktisk rekkevidde ganske mye, spesielt på vinterstid. Kanskje så mye som med 50%. Den kan forøvrig heller ikke hurtiglades. Utifra det du skriver vil de fleste elbiler på markedet fylle ditt behov, kanskje med unntak av hyttetur på vinterstid. Kan du hurtiglade litt på veien er det ikke noe problem.
Selv har jeg Leaf som jeg kjører 170km hver dag og er veldig godt fornøyd. Andre er knallfornøyd med Kia Soul, VW Golf, Renault Zoe etc. Lommebok og smak avgjør. Prøvekjør så mange forskjellige som du kan, så gir nok svaret seg selv.
Lykke til

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

emil

Du vil sansynligvis få anbefalt alle merker og modeller her.

MB-B, Renault Zoe, Nissan Leaf, BMW i3, VW e-Golf, Kia Soul osv...

Alle med sine fordeler og ulemper. De fleste over vil ta deg problemfritt til hytta sommerstid (litt avhengig av stigning og veistandard) og i dårlig vintervær kan alle få problemer med å rekke fram til hytta uten ladestopp.

Siden du tenker på MB-B som vel er det dyreste alternativet er kanskje ikke budsjettet det værste, så da er det egentlig bare å bestille prøvekjøring av alle bilene og se hvilken du liker best.

Thomas Parsli

Det er nok ikke alle bilene som klarer 13-14 mil til hytta uansett vær og føre, samme hva produsentene oppgir. Siden Mercedes mangler mulighet for hurtiglading, anser jeg den ikke som spesielt godt egnet til slike turer.

For meg fremstår både Kia Soul og VW eGolf som et bedre valg siden begge kan hurtiglades.

Ta med barnevognen og et bakovervendt barnesete til forhandlerene og prøv ut bilene, da står du ikke igjenn med så mange alternativer :)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

Sitat fra: emil på fredag 03. april 2015, klokken 22:58
Du vil sansynligvis få anbefalt alle merker og modeller her.

MB-B, Renault Zoe, Nissan Leaf, BMW i3, VW e-Golf, Kia Soul osv...

Alle med sine fordeler og ulemper.

Av disse bilene er det kun Mercedes som oppgir at bilen er 100% uten kompromiss, så her bør det ikke være noen ulemper.  ;D

Men for å være litt mer seriøse enn det Mercedes presterer; prøv minst 2-3 biler så du får en følelse for hva som passer dere. Fikk gleden av å prøve Mercedesen og kan dere tåle skaden den påfører lommeboken og har plass å parkere den er den blandt mine topp 2 kandidater tett fulgt av VW Golf. Renault Zoe gir muligens mest for pengene i dagens marked sammen med Kia Soul, men disse mangler Autoseilefunksjon som er Deal breaker for meg. Har du kjørt en bil med dette er det ikke lett å gå over til manuell giring igjen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rikerud

Det er veldig vanskelig å gi konkrete råd om hva andre skal kjøpe. Hver enkelt må gjøre seg opp sine vurderinger om blant annet behov og sannsynlig annenhåndsverdi. Min vurdering er at elbiler vil holde seg bedre i pris dess lengre rekkevidde de har. Det kan bli et viktig parameter i henhold til kostnader.

Prøv mange biler og finn ut hva som passer dere best.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA