Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: P85D teknisk info

Startet av Trustno1, onsdag 29. april 2015, klokken 02:47

« forrige - neste »

Undertegnede

Noen update på ulelyden? Har også denne i min nye 85D. Det er jo litt synd når bilen er så stille at man får denne LITT usjenerende ulinga (politibilsirene "langt unna" lyden).

For min del høres den bare med lydanlegget på 0 og de fleste som sitter på synes bare lyden er "kul" når man drar på litt. Var litt sånn selv i starten, men nå vil jeg heller ha den fortreffelige stillheten som er med på å gjøre EL drivlinje så fantastisk.

Off topic: hvordan aktiverer man slipstart? (Den er bare grå og ikke aktiverbar i menyen når jeg kjører)


pej

Har også lyd fra fronmotoren på min 85D, men ikke mer enn i Leafen vår (som har motor forran), så dette virker helt normalt. Klunke og klanke lyder derimot, skal det ikke være. Min har nå gått 500km og er helt uten klankelyder så langt.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Mippen

Uling er normalt i ulike hastigheter. Du aktiverer slipstart når den står i ro, av navnet slipstart ;).
Fremtiden er elektrisk.

BMW850

Sitat fra: Undertegnede på lørdag 27. juni 2015, klokken 08:33
Noen update på ulelyden? Har også denne i min nye 85D. Det er jo litt synd når bilen er så stille at man får denne LITT usjenerende ulinga (politibilsirene "langt unna" lyden).

For min del høres den bare med lydanlegget på 0 og de fleste som sitter på synes bare lyden er "kul" når man drar på litt. Var litt sånn selv i starten, men nå vil jeg heller ha den fortreffelige stillheten som er med på å gjøre EL drivlinje så fantastisk.

Off topic: hvordan aktiverer man slipstart? (Den er bare grå og ikke aktiverbar i menyen når jeg kjører)

Har kun kjørt bakhjulsdrevet men en elektromotor er aldri HELT stille. Så jeg vil tro at når du får en ekstra motor foran deg vil du høre den noe, særlig ved pådrag som du sier.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Øggen

Sitat fra: Undertegnede på lørdag 27. juni 2015, klokken 08:33

Off topic: hvordan aktiverer man slipstart? (Den er bare grå og ikke aktiverbar i menyen når jeg kjører)

Den kan kun aktiveres når du står stille. Derfor slipSTART

Undertegnede

Sitat fra: Øggen på lørdag 27. juni 2015, klokken 23:19
Sitat fra: Undertegnede på lørdag 27. juni 2015, klokken 08:33

Off topic: hvordan aktiverer man slipstart? (Den er bare grå og ikke aktiverbar i menyen når jeg kjører)

Den kan kun aktiveres når du står stille. Derfor slipSTART

Tr0047

Har også en høyfrekvent uling fra min frontmotor, er knapt hørbart så plager meg ikke.  Men trykker jeg av rangemode..ja så forsvinner den!
Så lenge det ikke blir verre, er dette uproblematisk for meg.
Dekkstøy derimot....men det finnes en annen tråd for støyisolering ;)
Mars 2015 P85D

Også_Øyvind_H

Har også en høyfrekvent ulelyd som er verre med Range Mode (85D levert i juni). Uten Range er den innafor akseptabel.

Merker også at det av og til slår litt ved overgang fra revers til forover (som nevnt lenger nede i tråden). Hadde ikke dette på 2013 85'en (som ikke har skifta DU).
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

ToWalkOrDrive


Kjørte Model S 70D, og lurte først på om det var sånn det hørtes ut når Drive Unit var ødelagt, med tanke på sirkelsaglyder jeg har hørt andre beskrive. Men så fant jeg ut at det er den ekstra el-motoren pga 4-hjulsdrift, som sikkert ligger med beinene, som laget lyden. Var uvant i forhold til en bakhjulstrukket 85S, hvor en ikke legger så mye merke til lyden. Er lyd både ved aksellerering opp og ned. Blir jo vant med det og sikkert, men for de som ikke liker plystre-el-motor-lyder så godt er det jo verdt å merke seg. Har ikke prøvd 85D, så kan ikke sammenligne med den. Denne var kjørt ca 2000km. Var veldig nyttig kjøretur, for hvis dette er normalen vil jeg aldri gå over til 4-hjulsdrift før det eventuelt blir gjort noe med.
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

lurium

#84
Med range mode på er den irriterende høy. Uten så går nå det greit. Synd pga med range mode på D så får man markant lavere forbruk pga torque sleep.

Så min P85D kjører jeg uten range mode da jeg ikke orker ibux forbruket som oppstår med den høyfrekvente lyden :)

eg1l

Dere med 85D, hvilken SW har dere? Jeg har selv .238 og merker ikke noe særlig til lyd med range mode på.

Undertegnede

Sitat fra: eg1l på onsdag 01. juli 2015, klokken 11:01
Dere med 85D, hvilken SW har dere? Jeg har selv .238 og merker ikke noe særlig til lyd med range mode på.

Har ikke tilgang til bilen, så usikker på software, men min 85D synes jeg også er stillere i rangemode og uler mer i normal mode  ???

Det er kun i normal jeg synes den kan gå over til sjenerende i visse hastigheter/pådrag osv.

Digiman

#87
Noen som vet om det har kommet en oppdatering på dette. Skrur Range mode av på min 4 uker gamle 85D (produsert sent juni) pga denne ulingen fra front motoren. Synd egentlig da den er merkbar mere «gjerrig» i Range mode. Hadde kanskje vært på plass med bedre støydemping foran.

Trustno1

Jeg har ikke testet så mye mer, stort sett kjørt uten range mode på, men innbiller meg at ulingen er vesentlig verre med range mode på når man har lav SoC.
Må teste litt mer før jeg kan si om det er noe mønster i dette, andre som har merket det samme?

Elbil fundamentalist

Min er blitt verre og har svak "sirkelsaglyd" nesten hver gang jeg bremser ned. Ender vel med DU bytte i vinter engang om utviklingen fortsetter. SW oppdateringer i sommer har gjort vibrasjonene ørlitt bedre.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA