Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: P85D teknisk info

Startet av Trustno1, onsdag 29. april 2015, klokken 02:47

« forrige - neste »

auduny

Jeg har hatt to turer ned Oslo->Kilsund->Oslo til opphavet nå i påska. En før og en etter 6.2

På veien opp den siste turen, etter å ha leste om uling så merket jeg som de andre skriver her kun når jeg hadde på range-mode og avogtil i oppoverbakker i vanlig mode.
Men nå den siste biten i gatene opp mot garajsen er det blitt ganske slitsomt, også uten rangemode. Riktig så hørbart. Jeg kan banne på att den var mer stille _med_ 6.2 før den siste turen tilbake til Oslo.

Med steroen på så hører man det ikke, men uten stereo, når det før var helt knyst, er det nå en kjip høyfrekvent trikkelyd, selv uten spesielt pådrag i 30-40km.

Forøvrig hører jeg også en enda mer høyfrekvent lyd når ladeluka mi er oppe, selv uten lading.  Stopper med en gang jeg stenger den. Det plager meg dog ikke så mye

pej

Svar fra Tesla idag:

Vi har hatt noen kunder som har nevnt dette med lyd fra front DU. Flere av disse bilene har vi vært med ut og prøvekjørt, men vi har ennå ikke funnet noe galt med front DU``en. Det har vist seg å være normal arbeidslyd fra motoren på de bilene vi har prøvekjørt.
Lydbildet i 85D og P85D er annerledes fra de bakjhulsdrevne fordi motoren er montert rett foran kupèen og man vil spesielt ved mye gasspådrag høre arbeidslyden fra motoren foran.
På bakgrunn av dette så skal det ikke være noen grunn for bekymring, det er kun bilen som er konstruert annerledes for å få firehjulsdrift.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Elbil fundamentalist

#47
Sitat fra: pej på tirsdag 07. april 2015, klokken 22:51
Svar fra Tesla idag:

Vi har hatt noen kunder som har nevnt dette med lyd fra front DU. Flere av disse bilene har vi vært med ut og prøvekjørt, men vi har ennå ikke funnet noe galt med front DU``en. Det har vist seg å være normal arbeidslyd fra motoren på de bilene vi har prøvekjørt.
Lydbildet i 85D og P85D er annerledes fra de bakjhulsdrevne fordi motoren er montert rett foran kupèen og man vil spesielt ved mye gasspådrag høre arbeidslyden fra motoren foran.
På bakgrunn av dette så skal det ikke være noen grunn for bekymring, det er kun bilen som er konstruert annerledes for å få firehjulsdrift.
Snakket med Tesla Skøyen i dag om uling i DU foran og spesielt med tanke på at ulingen er helt fraværende på den bakshjulsdrevne loaner og dermed lett å sammenlikne. Det kommer en firmware oppdatering senere på alle D modellen. Lyden fra front DU er høyere enn når jeg overtok bilen, men ikke plagsom (enda). Flott at Tesla kommer med en fix på dette. :-)
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

lurium

På min P85D så er det kun høyfrekvent lyd fra front DU når jeg kjører med range mode.

Med range mode så får jeg 180 ish kwh kontra 215 på småkjøring.

Men pga den lyden så kjører jeg somregel uten range.

Bjørn Tore Vibeto

Jeg har hatt en ulyd i fra fronten, siden jeg fikk bilen 24/2-15. Det høres ut til å komme i fra venstre hjul foran. Lyden kommer allerede i fra hastigheter som 30-40 km, men er ikke like markant i motorvei hastigheter. Lyden høres litt ut som en aksel, som går med litt for lite smøring. Og jeg kjenner også resonans vibrasjoner i rattet, som henger sammen med ulyden. Det er flere personer som melder det samme, på facebook gruppen TOCN. Denne lyden, tror jeg ikke lar seg løse med noen firmware. Lyden vedvarte også, når jeg skiftet til sommerhjul.
"Wattson"
Tesla Model S P85D Multicoated Red
Levert 24/2-15

Teslanewbie

#50
Herlig ... Man får skikkelig kvalitetesfølelse av slike saker ... Tipper Recall straks ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Bjørn Tore Vibeto

Hadde med en kar i fra verkstedet i Drammen, han prøvekjøre den og hørte at det var noe galt. Men han klarte ikke å si hva det var, og ville komme tilbake til det senere, når de hadde snakket med andre verksteder.
"Wattson"
Tesla Model S P85D Multicoated Red
Levert 24/2-15

Bjørn Tore Vibeto

Har også fått en ulyd bak, som kommer ved type insane start. Høres ut som en metalisk lyd, i en par sek. Tipper et problem med DU.  :-\
"Wattson"
Tesla Model S P85D Multicoated Red
Levert 24/2-15

Teslanewbie

Tipper folk drar på full gass når de får anledning og etter noen hundre ganger gir strukturen etter .. Det er bare for mye krefter ..... Blir intressante å følge denne sak . Tipper DU og festene til motorene både frem og bak slites ut . Når får p85d nedjustert effekt som følge av dette ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Bjørn Tore Vibeto

Desverre ikke etter noen hundre ganger, kanskje etter en 30-40 ganger.
"Wattson"
Tesla Model S P85D Multicoated Red
Levert 24/2-15

Dennis

Er det enda problemer med Drive Unit i stor skala er det nok spikern i kista for Tesla. Ihvertfall for min del som eier av Tesla. Kapasitet er allerede sprengt på servicesenter så en slik runde igjen går bare ikke, samt at det viser at de ikke har kontroll i det hele tatt.

Hører enda ikke noe antydning til ulyder med DU verken foran eller bak på min og har veldig mange insane strater på bilen. Så kan jo enda håpe det bare er noen få tilfeller for vil alltid være noen som får problemer uansett.


Meldola

Skal bytte DU bak på min P85D i juli.. De snakket om lekkasje av noe væske. Har egentlig ikke merket noe, kanskje tekniker fikk snusen i noe når vi var på testtur pga vibrasjon/resonans fra forstilling/hjulforan.
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

lurium

Hvis det kommer som noe sjokk på folk at Insane launcher sliter sinnsykt på drivverk så er jeg sjokkert.

Selv har jeg alltid rullende start og prøver nekte meg selv gleden... for ja... 2.2 tonn som skal skytes fra 0-100 på 3 sec har din pris både på dekk og drivverk :)

Dennis

#58
Hvis det ikke tåler det er det laget for svakt, tar det som en selvfølge at bilen tåler aktiv kjøring i mange år hvis ikke er det laget for dårlig i forhold til effekt/ytelse.

Er heller ikke noe problem på Porsche 911 turbo som er raskere og launch control er mer brutalt enn hva det blir med en elmotor som er bedre til å dosere kreftene mer gradvis i starten. For er ofte det "nøkket" i starten som er døden for drivverk. Når drivverket er spent opp skal det ikke bli ødelagt hvis det ikke er laget for svakt i forhold til effekt.






BMW850

Sitat fra: Thomas M på onsdag 17. juni 2015, klokken 22:53
Hvis det kommer som noe sjokk på folk at Insane launcher sliter sinnsykt på drivverk så er jeg sjokkert.

Selv har jeg alltid rullende start og prøver nekte meg selv gleden... for ja... 2.2 tonn som skal skytes fra 0-100 på 3 sec har din pris både på dekk og drivverk :)

Aldri røsk fra 0 her heller. Har kanskje gjort det ett par ganger på ett år. Merkelig at folk tror at man kan drive på med med slik kjøring over tid uten konsekvenser. Belastning og slitasje henger alltid sammen... det går det bare ikke an å komme bort ifra.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA