Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: P85D teknisk info

Startet av Trustno1, onsdag 29. april 2015, klokken 02:47

« forrige - neste »

HåkonE

Blir fort mye spekulasjoner i slike tråder.

Det er ingen problem å konstruere et drivverk som tåler kreftene det er snakk om, og så langt er det ingen tegn på at det er et problem. I usa er jo 5-700 hk originalt på mange biler og ansett som kjedelig i mange miljøer...der skremmes gatebiler opp i over 1000hk uten problemer med drivverk.

Selv kjører jeg som Tesla anbefaler, dvs. bruker insane-modus akkurat som jeg ville brukt gasspedalen på hvilken som helst annen sportsbil. Insane har vært sales-pitchet på den bilen fra dag 1. Og skulle det dukke opp noen issues så tar jeg det som en selvfølge at Tesla ordner opp i det på samme måte som de alltid har gjort. Så langt går den som en drøm.  :)

Dennis

#61
Selv om det blir brukt hardt skal det tåle mange år med aktiv kjøring mener nå jeg og er det jeg er vant med fra tidligere biler. Det sliter jo så klart mer dekk osv men han over her snakker om bare 30-40 ganger.

Det er noe som forhåpentligvis er galt med bare hans drive unit eller så har Tesla store problemer som venter i nærmeste framtid pga for dårlig dimensjonerte deler i drivverket iforhold til ytelse.

Får jeg problemer med min Drive Unit kommer jeg til å demontere under å prøve å sjekke hvor feilen ligger så langt jeg kommer uten at det vises at jeg har vært å skrudd på det.




Meldola

Kan ikke si at jeg har kjørt bilen hardt. Har selvfølgelig hatt noen launcher med noen få venner og familie, men ikke flere enn at det kan telles på en hånd tror jeg. ellers litt artig aks fra sakte fart, men det må jo nesten være litt av poenget med bilen.

Jeg fikk ikke noe god forklaring på hva som egentlig var galt utover "noe lekasje" eller om dette var en vanlig feil på PD utgaven. Kan spørre og grave litt når jeg leverer bilen.
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

OnlyOne

Sitat fra: BMW850 på onsdag 17. juni 2015, klokken 23:29
Sitat fra: Thomas M på onsdag 17. juni 2015, klokken 22:53
Hvis det kommer som noe sjokk på folk at Insane launcher sliter sinnsykt på drivverk så er jeg sjokkert.

Selv har jeg alltid rullende start og prøver nekte meg selv gleden... for ja... 2.2 tonn som skal skytes fra 0-100 på 3 sec har din pris både på dekk og drivverk :)

Aldri røsk fra 0 her heller. Har kanskje gjort det ett par ganger på ett år. Merkelig at folk tror at man kan drive på med med slik kjøring over tid uten konsekvenser. Belastning og slitasje henger alltid sammen... det går det bare ikke an å komme bort ifra.

Er det noe som er merkelig, så er det om en bilprodusent ikke klarer å produsere et drivverk som tåler røsk fra 0 gjentatte ganger over tid. Det være seg Tesla eller andre. Hva skulle man da betale et par hundre tusen ekstra for P85D for, hvis ikke man får dra nytte av akslerasjonen fra 0. Begrenset hva man kan betale for en rød P limt på (dårlig, ifølge enkelte) lakkert aluminium..
P85D
Bekreftet: 18.3.15
I produksjon: 19.4.15
Utlevert: 15.6.15
Model 3
Bestilt: 31.03.16

Elbil fundamentalist

Sitat fra: Bjørn Tore Vibeto på onsdag 17. juni 2015, klokken 19:38
Jeg har hatt en ulyd i fra fronten, siden jeg fikk bilen 24/2-15. Det høres ut til å komme i fra venstre hjul foran. Lyden kommer allerede i fra hastigheter som 30-40 km, men er ikke like markant i motorvei hastigheter. Lyden høres litt ut som en aksel, som går med litt for lite smøring. Og jeg kjenner også resonans vibrasjoner i rattet, som henger sammen med ulyden. Det er flere personer som melder det samme, på facebook gruppen TOCN. Denne lyden, tror jeg ikke lar seg løse med noen firmware. Lyden vedvarte også, når jeg skiftet til sommerhjul.
Hentet bilen i dag og spurte en gang til for å være sikker; Det er en fysisk oppdatering, av DU foran som skal hjelpe på både uling og vibrasjon/ressonanselyd. Kommer om en 3 uker og bilene vil bli oppdatert fortløpende.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Meldola

Sitat fra: Elbil fundamentalist på torsdag 18. juni 2015, klokken 20:31
Sitat fra: Bjørn Tore Vibeto på onsdag 17. juni 2015, klokken 19:38
Jeg har hatt en ulyd i fra fronten, siden jeg fikk bilen 24/2-15. Det høres ut til å komme i fra venstre hjul foran. Lyden kommer allerede i fra hastigheter som 30-40 km, men er ikke like markant i motorvei hastigheter. Lyden høres litt ut som en aksel, som går med litt for lite smøring. Og jeg kjenner også resonans vibrasjoner i rattet, som henger sammen med ulyden. Det er flere personer som melder det samme, på facebook gruppen TOCN. Denne lyden, tror jeg ikke lar seg løse med noen firmware. Lyden vedvarte også, når jeg skiftet til sommerhjul.
Hentet bilen i dag og spurte en gang til for å være sikker; Det er en fysisk oppdatering, av DU foran som skal hjelpe på både uling og vibrasjon/ressonanselyd. Kommer om en 3 uker og bilene vil bli oppdatert fortløpende.

Hvilken avdeling har du hentet bilen? Må få bekreftet dette hos Skøyen hvor jeg skal levere bilen.
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

Elbil fundamentalist

Sitat fra: Meldola på torsdag 18. juni 2015, klokken 21:30
Sitat fra: Elbil fundamentalist på torsdag 18. juni 2015, klokken 20:31
Sitat fra: Bjørn Tore Vibeto på onsdag 17. juni 2015, klokken 19:38
Jeg har hatt en ulyd i fra fronten, siden jeg fikk bilen 24/2-15. Det høres ut til å komme i fra venstre hjul foran. Lyden kommer allerede i fra hastigheter som 30-40 km, men er ikke like markant i motorvei hastigheter. Lyden høres litt ut som en aksel, som går med litt for lite smøring. Og jeg kjenner også resonans vibrasjoner i rattet, som henger sammen med ulyden. Det er flere personer som melder det samme, på facebook gruppen TOCN. Denne lyden, tror jeg ikke lar seg løse med noen firmware. Lyden vedvarte også, når jeg skiftet til sommerhjul.
Hentet bilen i dag og spurte en gang til for å være sikker; Det er en fysisk oppdatering, av DU foran som skal hjelpe på både uling og vibrasjon/ressonanselyd. Kommer om en 3 uker og bilene vil bli oppdatert fortløpende.

Hvilken avdeling har du hentet bilen? Må få bekreftet dette hos Skøyen hvor jeg skal levere bilen.
Jeg hadde bilen på Skøyen...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

BMW850

Sitat fra: OnlyOne på torsdag 18. juni 2015, klokken 20:01
Sitat fra: BMW850 på onsdag 17. juni 2015, klokken 23:29
Sitat fra: Thomas M på onsdag 17. juni 2015, klokken 22:53
Hvis det kommer som noe sjokk på folk at Insane launcher sliter sinnsykt på drivverk så er jeg sjokkert.

Selv har jeg alltid rullende start og prøver nekte meg selv gleden... for ja... 2.2 tonn som skal skytes fra 0-100 på 3 sec har din pris både på dekk og drivverk :)

Aldri røsk fra 0 her heller. Har kanskje gjort det ett par ganger på ett år. Merkelig at folk tror at man kan drive på med med slik kjøring over tid uten konsekvenser. Belastning og slitasje henger alltid sammen... det går det bare ikke an å komme bort ifra.

Er det noe som er merkelig, så er det om en bilprodusent ikke klarer å produsere et drivverk som tåler røsk fra 0 gjentatte ganger over tid. Det være seg Tesla eller andre. Hva skulle man da betale et par hundre tusen ekstra for P85D for, hvis ikke man får dra nytte av akslerasjonen fra 0. Begrenset hva man kan betale for en rød P limt på (dårlig, ifølge enkelte) lakkert aluminium..

Det jeg sier er at jeg så og si aldri har behov for å trykke pedalen i bunn fra stillestående. Fra 10-20 km/t er noe helt annet og belastningen er betraktelig mindre. Jeg liker bare å ta vare på tinga mine og kan ikke se noen anledninger hvor jeg behøver å kjøre annerledes. Ser liksom ikke noe behov for f.eks. å stå i ett lyskryss og trykke bånn pinne når jeg får grønt. Ikke kjører jeg på dragsterbane heller ;)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Teslanewbie

#68
Sitat fra: Elbil fundamentalist på torsdag 18. juni 2015, klokken 20:31
Sitat fra: Bjørn Tore Vibeto på onsdag 17. juni 2015, klokken 19:38
Jeg har hatt en ulyd i fra fronten, siden jeg fikk bilen 24/2-15. Det høres ut til å komme i fra venstre hjul foran. Lyden kommer allerede i fra hastigheter som 30-40 km, men er ikke like markant i motorvei hastigheter. Lyden høres litt ut som en aksel, som går med litt for lite smøring. Og jeg kjenner også resonans vibrasjoner i rattet, som henger sammen med ulyden. Det er flere personer som melder det samme, på facebook gruppen TOCN. Denne lyden, tror jeg ikke lar seg løse med noen firmware. Lyden vedvarte også, når jeg skiftet til sommerhjul.
Hentet bilen i dag og spurte en gang til for å være sikker; Det er en fysisk oppdatering, av DU foran som skal hjelpe på både uling og vibrasjon/ressonanselyd. Kommer om en 3 uker og bilene vil bli oppdatert fortløpende.

Høres ut som recall for meg... Bare å følge med på om det leveres nye DU for frontmotor ....  Tipper p85d får en SW oppdatering innen kort tid som begrenser effekten litt ... (Hvis dette allerede ikke er innført i seneste oppdatering)
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Bjørn Tore Vibeto

Nei, ingen begrensning til nå. Den river som f...n ennå.
"Wattson"
Tesla Model S P85D Multicoated Red
Levert 24/2-15

W. Axl Rose

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 19. juni 2015, klokken 09:57
Sitat fra: Elbil fundamentalist på torsdag 18. juni 2015, klokken 20:31
Sitat fra: Bjørn Tore Vibeto på onsdag 17. juni 2015, klokken 19:38
Jeg har hatt en ulyd i fra fronten, siden jeg fikk bilen 24/2-15. Det høres ut til å komme i fra venstre hjul foran. Lyden kommer allerede i fra hastigheter som 30-40 km, men er ikke like markant i motorvei hastigheter. Lyden høres litt ut som en aksel, som går med litt for lite smøring. Og jeg kjenner også resonans vibrasjoner i rattet, som henger sammen med ulyden. Det er flere personer som melder det samme, på facebook gruppen TOCN. Denne lyden, tror jeg ikke lar seg løse med noen firmware. Lyden vedvarte også, når jeg skiftet til sommerhjul.
Hentet bilen i dag og spurte en gang til for å være sikker; Det er en fysisk oppdatering, av DU foran som skal hjelpe på både uling og vibrasjon/ressonanselyd. Kommer om en 3 uker og bilene vil bli oppdatert fortløpende.

Høres ut som recall for meg... Bare å følge med på om det leveres nye DU for frontmotor ....  Tipper p85d får en SW oppdatering innen kort tid som begrenser effekten litt ... (Hvis dette allerede ikke er innført i seneste oppdatering)

Det vil neppe være aktuelt. Folk kjøper ikke biler med varierende effekt i negativ forstand.

jazzwheel

Det skjedde jo med P85 og folk kjøpte da P85D likevel?

HåkonE

Hvis effekten ble redusert på P85, og ingen tok dette videre med Tesla, så har de akseptert endringen og har ingenting å klage for.

I går stod det om en i nyhetene som tok Møbelringen til retten fordi en billig sofa fikk nupper. Og vant saken. En bilprodusent som reduserer effekten etter kunden har fått bilen har tapt slaget lenge før saken er i retten.

Men så langt har P85D bare blitt raskere og bedre siden vi fikk den, så det er lite å klage for. ;)


BMW850

Effekten på P85 har aldri blitt redusert etter min erfaring.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

D.O

Sitat fra: BMW850 på lørdag 20. juni 2015, klokken 13:27
Effekten på P85 har aldri blitt redusert etter min erfaring.
ble bekreftet at de endret parameter som endret momentet fra stillestående. Men jeg synes bilen er nesten der den var i 2013 med tanke på dette, så klager ikke lengre.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA