Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: P85D teknisk info

Startet av Trustno1, onsdag 29. april 2015, klokken 02:47

« forrige - neste »

Trustno1

Fikk tatt første langtur på vår P85D i dag, og la merke til at ulingen fra frontmotoren kan bli ganske sjenerende.

Jeg testet litt forskjellig og har opplevd følgende:
- Frekvensen på ulingen henger sammen med hastighet på bilen, ikke effekt
- Volumet på ulingen henger delvis sammen med effekt.
- Lyden er værst i hastigheter mellom 50-70km/h
- Range mode på øker ulingen (sannsynligvis pga mer kraft på frontmotoren)
- Lyden er stort sett mest merkbar ved svake oppoverbakker, men kan også forekomme på sletter.
- Ved hastigheter på 80+ så er den stort sett bare hørbar ved akselerasjon, iallefall med range mode av.

Turen vi tok i dag var langs en svingete landevei der mesteparten av kjøringen foregikk i 60-70km/h og den var da spesielt plagsom.
Syntes det er litt synd at ulingen ødelegger for ett ellers vesentlig forbedret både kvalitets og lydnivå i forhold til vår gamle P85.

Misstenker også at ulingen kan ha blitt verre etter vi fikk installert 6.2 (Mulig kraftprofilen er endret slik at mer kraft går til frontmotoren? )

Er det flere enn meg som opplever lyden som sjenerende? Selv med radio/musikk på middels til svakt nivå (4-5) så legger man godt merke til ulingen.

Meldola

jeg opplevde akkurat det samme etter en del 70/80 kjøring til fjellet på onsdag.

Spent på om noen har Snakket med Tesla om dette.
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

lurium

Merker det samme på min P85D.
Tenkte å ta en prat med service her i Bergen ang dette. Mistenker det trengs støy isolering her.

Celter

Ingen som helst ulyd fra min bil, så det kan ikke være slik på alle biler.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Havebigfun

Ingen ulyd fra min P85D heller- man hører såvidt når motoren går.

Dennis

Hører også svak uling fra min også. Men den er så lav at jeg hører ikke den hvis jeg har 1 i volum på anlegget. Altså ikke noe lyd som er irriterende på noe måte.

K-billy

Har fått identisk uling ved ca 50-70 km/h etter oppdatering til 6.2.

Trustno1

Sitat fra: K-billy på fredag 03. april 2015, klokken 23:31
Har fått identisk uling ved ca 50-70 km/h etter oppdatering til 6.2.

Interessant å høre, jeg har også en misstanke til at det kan ha med software å gjøre (sannsynligvis pga kraftfordeling foran/bak)

Forøvrig kunne det også vært interessant å hørt en annen bil som ikke har denne lyden, siden ulyder ofte er noe som oppleves subjektivt.

frosken

Min bil har også uling/pipelyd fra frontmotor som sammenfaller med beskrivelsene ovenfor. Spesielt med range mode aktivert.

Vil gjerne prøve en P85D uten ulelyd for å teste subjektiviteten. Den er såpass høyfrekvent at det ikke er sikkert alle oppfatter den likt.

Elbil fundamentalist

2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Jimpec

2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Tuxedo

Nå er jeg skikkelig nysgjerrig, så hvordan arter denne hylingen seg?  Og hvor er Car-El når vi trenger ham i tråden? :D
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

lurium

Høyfrekvent elmotorlyd som fra motor bak når man gir på litt men konstant fra lille motor fremme. Sikkert pga det er for dårlig lydisolert tipper jeg.

Trustno1

Stemmer.

Har ingenting i mot at det hyler litt når man gir på, men her snakker man om en konstant ulelyd fra frontmotoren.
Det er en forholdsvis høyfrekvent lyd som kan være noe sjenerende når man kjører lenge i lavere hastigheter.

Den er ikke spesielt kraftig, men nok til at det ødelegger litt av en ellers ganske lydløs bil.

D.O

Jeg synes der er 2lyder, en som den typiske frekvensomformerlyden som ligner på eltog og er lik bakmotoren. Denne er der ved regen også. Men jeg hører også en annen og veldig høyfrekvent lyd. Så høy i frekvens at jeg ikke alltid hører denne. Er enig at det ødelegger noe dessverre.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)

Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA