Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Firmware 6.2

Startet av Griffel, tirsdag 28. april 2015, klokken 16:53

« forrige - neste »

Griffel

Nyeste nr. av Dine Penger har en artikkel om elbillading:
Sitat
Halvparten av brannene i Norge skyldes uforsiktig eller feilbruk avelektriskeapparater,viser tall fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap.

Enmira er et energi- og miljoradgivningsselskap som har spesialisert seg som kunnskapsleverandører
innen ladeteknologi for ladbare biler.
-En vanlig husholdningskontakt er ikke konstruert for å overfore de energimengdene som en elbil normalt krever. Lading over 10A kan over tid skade kontakten på grunn av varmeutviklingen som oppstår. Bruk av ladekabler som tillater ladestrøm på opp mot 16A frarådes på det sterkeste, da dette medfører stor risiko for varmegang, sier daglig leder i Enmira AS Jan Tore Gjøby.
Han legger til følgende:
- Et annet problem er at det er mulig å avslutte ladeprosessen feil ved lading på stikkontakt, noe som vil skade stikkontakten etter bare noen få utkoblinger. Vi har sett at stikkontakter har brent etter noen få måneder på grunn av dette. Ladekabelen skal alltid frakobles i bilen først.
Gjøby mener at de som kjøper elbil må ta høyde for å investere i en ladestasjon med fast kabel, satt opp av en elektriker som kan elbillading.

Sitat
- En ladestasjon koster fra 12 000 kroner ferdig installert, hvis alt ligger godt til rette for en enkel installasjon. Hvis man trenger høy ladeeffekt over 10 kW, og har et 230 V anlegg, kan man risikere å måtte punge ut med 50000 kroner for trafo, ladestasjon, vern og installasjon.
-En elektrisk installasjon for lading av elbil vil belastes hardt, og det er høy risiko forbundet med å ta snarveier for å spare noen kroner på kort sikt, sier Jan Tore Gjøby.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Kianus

Inkluderte akkurat 0 til ladeatasjon. Bruker den medfølgende kabelen med kladd. Kjørt 15000km siden oktober og enda ikke hatt behov for kjappere lading hjemme.

Men klart, andre kan ha annet behov enn meg.

Øyvind.h

Elbilen er her for å bli. Med andre ord, såfremt man ikke skal flytte snakker vi om engangsinvestering for å kunne lade trygt og effektivt hjemme.

Når det er sagt er det mildt sagt skremmende hvor lite seriøst folk tar elsikkerhet. Plugger i 13-16a belastning i en gammel stikk-kontakt på husveggen og legger seg til å sove.

At vi vil få alvorlige ulykker i Norge pga elbilen er helt åpenbart. Jeg vet om flere situasjoner hvor tilfeldigheter har vært redningen.
Løsningen er dessverre streng regulering og kontroll, for folk flest er fornøyde og tror alt er ok så lenge ladelampen i bilen blinker.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Philip Marlowe

Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Gliderman

Uten tvil er det viktig å tenke på en god ladeløsning hjemme. Jeg har en egen dedikert 32A kurs ut til garasjen med 4x10mm2 PFXP som avsluttes i en 32A CEE kontakt. Der har  jeg nok jukset litt og montert opp ett byggskap. Der har jeg plugget inn en 32A (i praksis 28A) ladestajon som fyller Leafen på natta, om jeg ikke skal bruke den på ettermiddagen. Fruens Ampera får også strøm fra byggskapet, dog ikke sammen med Leafen.
Koster litt kroner, men er verdt vær eneste en.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

emil

Jeg kan godt montere en ladestasjon til 15.000kr på husveggen, men den kommer aldri til å bli brukt til elbillading hvis jeg ikke får tak i 15-20m Type2-Type1 ladekabel. Også litt dyrt for de 5-10 ladingene jeg foretar pr år hjemme med 20m schuko skjøtekabel nå.

jkirkebo

Sitat fra: emil på fredag 03. april 2015, klokken 23:08
Jeg kan godt montere en ladestasjon til 15.000kr på husveggen, men den kommer aldri til å bli brukt til elbillading hvis jeg ikke får tak i 15-20m Type2-Type1 ladekabel. Også litt dyrt for de 5-10 ladingene jeg foretar pr år hjemme med 20m schuko skjøtekabel nå.

Jeg kan levere ladestasjon med 20m fast Type 1 kabel om du ikke har det alt for travelt ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Sitat fra: jkirkebo på fredag 03. april 2015, klokken 23:30
Jeg kan levere ladestasjon med 20m fast Type 1 kabel om du ikke har det alt for travelt ;)

Siden jeg må sperre veien forbi huset hvis jeg skal lade bruker jeg det bare i krisetilfeller og når jeg skal toppe opp før avreise mens jeg uansett pakker bilen. Blir dyre kWh da hvis man skal montere ladestasjon for de ladingene når schuko fungerer mer enn godt nok. Uansett er parkeringen min mer ulovlig enn ladingen fra schuko siden denne både er montert før siste endringer i NEK og ikke er montert som elbilladekontakt...



Rasmus.B

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

fredag

Sitat fra: Rasmus.B på lørdag 04. april 2015, klokken 10:39
Sitat fra: Philip Marlowe på fredag 03. april 2015, klokken 22:32
Vil det ikke bli like trygt med en blå 16A-kontakt?
En blå 16A kontakt er trygt og billig. Kjør på.

Forutsatt at alle som bruker kontakten til å lade elbil husker på å trekke ut ladekabelen fra bilen først.

Lysbuer kan skade blå og røde industrikontakter også, hvis man frakobler kontakten i veggen mens lading pågår.

Med fastmontert mode3 er dette idiotsikret.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Griffel

Sitat fra: Rasmus.B på lørdag 04. april 2015, klokken 10:39
Sitat fra: Philip Marlowe på fredag 03. april 2015, klokken 22:32
Vil det ikke bli like trygt med en blå 16A-kontakt?
En blå 16A kontakt er trygt og billig. Kjør på.
Forutsatt at en ikke bruker overgang fra blå 16A til Schuko av hensyn til ladekablen.

For permanent opplegg i garasjen er uansett det riktige det rådet det Jan Tore Gjøby ga, og som er sitert i #1.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

emil

Sitat fra: fredag på lørdag 04. april 2015, klokken 12:57
Sitat fra: Rasmus.B på lørdag 04. april 2015, klokken 10:39
Sitat fra: Philip Marlowe på fredag 03. april 2015, klokken 22:32
Vil det ikke bli like trygt med en blå 16A-kontakt?
En blå 16A kontakt er trygt og billig. Kjør på.

Forutsatt at alle som bruker kontakten til å lade elbil husker på å trekke ut ladekabelen fra bilen først.

Lysbuer kan skade blå og røde industrikontakter også, hvis man frakobler kontakten i veggen mens lading pågår.

Med fastmontert mode3 er dette idiotsikret.

Med fastmontert Mode3 kabel er det tilnærmet idiotsikkert, men noen finner sikkert en måte å bruke den feil også.

Er det derimot Type2 kontakt kan man bruke Type2-Schuko og din egen schuko ladekabel og da kan man få lysbuer i schuko-kontakten igjen hvis man gjør feil.

Uansett vil de fleste elbileiere gjøre ting riktig, og på egen tomt er det vel også lite sansynlig at det kommer fremmede og trekker ut ladekabel fra vegg mens bilen lader.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA