Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bygd om Bosch PowerMax fra type 1 til type 2. Resultatet er klart.

Startet av Enigami, tirsdag 28. april 2015, klokken 10:19

« forrige - neste »

Enigami

Enkelte her inne er meget fanatiske til sin Tesla og kan tydeligvis ikke se at det også finnes andre (bedre) alternativer også.

Så til en oppgave til Tesla-eierne, dersom du ikke kunne kjøpt en Tesla Model S avgiftsfritt, men den kostet 2.000.000kr, hva hadde du da kjøpt? Link gjerne til en bil fra finn.no.

I tråden E63 AMG vs Tesla Model S P85D ble det sagt at greit nok at man får bensinbiler som gir liknende aksellerasjon som Tesla, men at de koster 1 mill mer.

Jeg har derfor hentet frem et eksempel på en 2014 mod MB E500 4matic (4wd) med 408hk til kr 959.000, som til og med er solgt.

2 oppgaver å svare på
A) hvilken bil velger du av:

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=57310228&engine_effect_from=400&make=0.785&sort=2&ref=fas

Eller
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=57173464&model=1.8078.2000138&engine_effect_to=470&wheel_drive=2&make=0.8078&sort=2&ref=fas


B)
Hvilken bil velger du av:
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=54540873&engine_effect_from=440&model=1.8078.2000138&wheel_drive=2&make=0.8078&sort=2&ref=fas

Eller bensinV8:
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=56733906&engine_effect_from=400&make=0.785&sort=2&ref=fas&searchclickthrough=true


Greit nok at sistnevnte har bakhjulsdrift vs 4wd, men prisen er lim og akselerasjonen er nok litt bedre i Teslaen til 120, men ikke sø mye at man orker å koble til og fra en ledning hver gang man skal kjøre eller parkere etter en lang tur.

Jeg prøver ikke å trolle, men jeg prøver å balansere halleluja-stemningen her inne og få elbilfolket ned på jorden og innse at flere bensinbiler er bedre enn Tesla Model S. Men også jeg er enig i at Model S er et kupp i Norge, kun pga momsfritak, avgiftsfritak osv. Hvis ikke hadde ikke bilene solgt i det hele tatt.

Se på Fisker Karma, som kom som eksklusiv hybrid før Tesla Model S, men som ikke hadde avgiftsfritak. Den er en sjeldent skue. Må til Tyskland for å finne et eksempel.
Link:
http://www.mobile24.no/details.php?id=207343985&offset=2&source=mob&type=autos&lang=nor

Om jeg skulle ha en miljøbil med stilig design som er spesiell sommingen andre har, med 408hk er Fisker Karma et meget godt alternativ.

Kjør debatt.

cairnz

Hadde ikke kjøpt noe av det du nevner, men fortsatt å bruke en snart 15 år gammel bil. Helt uinteressant for meg å vurdere noe "rått" når kostnaden både for bil og drift blir såpass høy.
Elbilist


Enigami

Og her et godt alternativ til de som vurderer brukt Tesla Model S av de billigste.
Det kan koste dyrt i penger, drift og tid å vente på verksted å eie en brukt Tesla.
Jeg hadde da i stedet valgt en slik med 476hk V8:

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=53664392&engine_effect_from=400&make=0.785&sort=2&ref=fas&searchclickthrough=true


Enigami

For en respons og velkomst. Er man et troll dersom man er elbilkritisk på et elbilforum? Og prøver å opplyse de religiøse om at det finnes andre troskapssamfunn?

sims

BensinV8,

ikke tvil om at det finnes fantastiske biler som overgår P85D på mange punkter, men for de fleste som eier en P85D (eller annen MS) så er det uinteressant.

Vi snakker om å gå over fra Blackberry (den firkantede modellen med masse knapper) til iPhone i 2008-2009 en gang, da Apple også fikk igang app store. De fleste innser at man ikke ser tilbake med et raskere/bedre brukerinterface og tilpasningsmuligheter med apps.

Elektrisk drivlinje er overlegen på kjørekomfort og ytelse (til normalt bruk), og innfrastrukturen begynner å bli meget god (superchargers + type 2 chargers).

Jeg ville heller vært nærvøs for å brenne inne med en MercE til 1M+ med et grusomt verditap på kun få år.


pwb

Husk at flesteparten av de som har Tesla og i hvertfall de fleste som har det her inne må forsvare kjøpet sitt og når man i tillegg er fanatiker så skal det mye til for å få noen til å innrømme at det finnes bedre biler, blir litt som iPhone når den kom. Men klart at det finnes bedre biler til lavere pris, men når man får muligheten til å kjøpe en ny bil med så mange hk til en så billig penge så er nok det med på å styre valget. Når man ser probleme Tesla sliter med så er jo ikke kvaliteten noe særlig bedre enn en middels Renault. En hybrid er jo teknologisk milevis foran Tesla og det er nok det som er veien å gå.

Enigami

Sitat fra: sims på fredag 03. april 2015, klokken 10:33
BensinV8,

ikke tvil om at det finnes fantastiske biler som overgår P85D på mange punkter, men for de fleste som eier en P85D (eller annen MS) så er det uinteressant.

Vi snakker om å gå over fra Blackberry (den firkantede modellen med masse knapper) til iPhone i 2008-2009 en gang, da Apple også fikk igang app store. De fleste innser at man ikke ser tilbake med et raskere/bedre brukerinterface og tilpasningsmuligheter med apps.

Elektrisk drivlinje er overlegen på kjørekomfort og ytelse (til normalt bruk), og innfrastrukturen begynner å bli meget god (superchargers + type 2 chargers).

Jeg ville heller vært nærvøs for å brenne inne med en MercE til 1M+ med et grusomt verditap på kun få år.

Jeg er uenig i at elektrisk drivlinje er overlegen alt annet på komfort. Det spørs hva man sammenligner med.

Om man sammenligner det med 10-15 år gamle Passater og Audi med tdi osv så er det klart at Model S er en bedre bil på alle måter. Det skulle bare mangle.
Men i forhold til meg som er vant til mye bedre biler enn snittet så holder ikke Tesla mål. Jeg kjøpte nylig bil til prisen av en Model S P85D, men valgte bensinmotor. Vi har alle ulike preferanser og folk må få like elbilene sine.

Men det må bli slutt på sneversyntheten der folk mener alt annet er dritt i forhold. Jeg er av de som tror at Tesla har kommet for å bli Saab dersom de ikke lager en bil folk vil ha i fremtiden: nemlig pluginhybrid med bensinmotor.

Jeg synes ikke det er komfort å måtte finne en hurtiglader om jeg ønsker å kjøre lenger. Jeg liker å kunne kjøre så lagt jeg vil når jeg vil, og i tillegg høre på en flott motor (ikke via et musikkanlegg med fake lyd).
Da går det ikke an å bli tilfredsstilt av en enkel elbilmodell som fremstår uferdig, med Ipad-teknologi.
Da går jeg heller opp i pris og kjøper en MB S-klasse altså.

Undertegnede

Sitat fra: BensinV8 på fredag 03. april 2015, klokken 10:32
For en respons og velkomst. Er man et troll dersom man er elbilkritisk på et elbilforum? Og prøver å opplyse de religiøse om at det finnes andre troskapssamfunn?

Ja  .

Kan jo gå inn på filadelfia og gå hardnakket inn for å overbevise de om at ateisme er det eneste riktige... Eller gå inn på en fortballpub og snakke om hvor kjedelig det er med fotball midt i kampen... Eller prøv å selg inn Xbox på et Playstation forum...

Vi er her for det er en felles interesse og forkjærlighet for Tesla (teslaforum). Man kan jo si og mene hva man vil, men ikke forvent så mye forståelse.

Er din agenda og overbevise oss/meg om at model s er et bomkjøp?

Rikerud

Hva er galt med diskusjon? Det er tross alt bare å ignorere hvis det føles irrelevant og uinteressant.

Olemann


Dette er et Tesla forum og da finnes nok menigheten her, så man får svar som man spør...

Minner meg om han som meldte seg inn i KrF for å fjerne "Kristelig" som del av navnet, tror han fikk en tung motbakke, aner ikke om han er medlem fortsatt.

Men til fakta; klart smaken er som baken, delt.  Selv har jeg i over 2 år pendlet mellom Kjøp og ikke-kjøp, det ble BMW i3, men nå er jeg jammen usikker igjen og lurer på å bytte.

Men den type tråd som dette finner nok større respons på et eller annet AMG eller som det het i min ungdom da jeg var trimme-fantast, Abarth forum.

Hyperstress

Sitat fra: BensinV8 på fredag 03. april 2015, klokken 10:42
Sitat fra: sims på fredag 03. april 2015, klokken 10:33
BensinV8,

ikke tvil om at det finnes fantastiske biler som overgår P85D på mange punkter, men for de fleste som eier en P85D (eller annen MS) så er det uinteressant.

Vi snakker om å gå over fra Blackberry (den firkantede modellen med masse knapper) til iPhone i 2008-2009 en gang, da Apple også fikk igang app store. De fleste innser at man ikke ser tilbake med et raskere/bedre brukerinterface og tilpasningsmuligheter med apps.

Elektrisk drivlinje er overlegen på kjørekomfort og ytelse (til normalt bruk), og innfrastrukturen begynner å bli meget god (superchargers + type 2 chargers).

Jeg ville heller vært nærvøs for å brenne inne med en MercE til 1M+ med et grusomt verditap på kun få år.

Jeg er uenig i at elektrisk drivlinje er overlegen alt annet på komfort. Det spørs hva man sammenligner med.

Om man sammenligner det med 10-15 år gamle Passater og Audi med tdi osv så er det klart at Model S er en bedre bil på alle måter. Det skulle bare mangle.
Men i forhold til meg som er vant til mye bedre biler enn snittet så holder ikke Tesla mål. Jeg kjøpte nylig bil til prisen av en Model S P85D, men valgte bensinmotor. Vi har alle ulike preferanser og folk må få like elbilene sine.

Men det må bli slutt på sneversyntheten der folk mener alt annet er dritt i forhold. Jeg er av de som tror at Tesla har kommet for å bli Saab dersom de ikke lager en bil folk vil ha i fremtiden: nemlig pluginhybrid med bensinmotor.

Jeg synes ikke det er komfort å måtte finne en hurtiglader om jeg ønsker å kjøre lenger. Jeg liker å kunne kjøre så lagt jeg vil når jeg vil, og i tillegg høre på en flott motor (ikke via et musikkanlegg med fake lyd).
Da går det ikke an å bli tilfredsstilt av en enkel elbilmodell som fremstår uferdig, med Ipad-teknologi.
Da går jeg heller opp i pris og kjøper en MB S-klasse altså.

Jeg savner også lyden av en fossilmotor. Men det kan til en viss grad fakes i stereoanlegget. Jeg har en leiebil nå, og det er en ekte "fuel to noise converter". Kan bare trykke gassen i bånn, og det kommer en flott motorlyd når automatkassa hopper opp og ned og ikke klarer bestemme seg for hvilket gir den skal velge. Det som ikke kan fakes derimot er den herlige eksos og diesellukta fra fossilbilene. Foreløpig kan jeg lukte og høre på naboens bil daglig, men jeg kommer virkelig til å savne disse tingene i fremtiden når alle kjører EL.

Angående hybrid, så kan det sammenlignes med TV. Når en gikk over til fjernkontroll så er var det uforståelig at en gikk så raskt over til trådløse fjernkontroller. En måtte jo bytte batterier. Skjønner ikke hva de tenkte på, det var jo fjernkontroller med ledning folk ville ha. De kunne benyttes så lenge en ville uten at en trengte å tenke på å skifte batterier i det hele tatt.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Trustno1

Bensin V8

Hvorfor må man stemples som "fanatisk" fordi man snakker positivt om Tesla?

Personlig føler jeg at jeg på ingen måte er "fanatisk", men jeg føler at Model S er en god bil, samt den har ett konsept rundt seg som er genialt og har en fremtidig bærekraft.

Ser du skriver at det er ett ork å plugge i ladekabel, og det er noe slit å hurtiglade på langtur. Her er jeg rett og slett uenig.
Jeg solgte min P85 for ca 2 måneder siden i påvente av min P85D som jeg fikk nå i påsken. I mellomtiden har jeg kjørt fossilt, og syntes det har vært mye mer slit å til stadighet fylle diesel. Elbilen lader seg jo selv mens den står parkert hjemme i garasjen.
Hurtiglading i lengre perioder gjør man jo kun etter man har kjørt 3-5 timer, og da er det jo uansett både bra og godt med en 20-30 minutters pause for litt mat og andre biologiske behov.

Ladeutfordringen er ett konstruert problem som de som ikke har kjørt Tesla før bekymrer seg mye mer over enn de som kjører bilen.

Jeg skal glatt innrømme at jeg tenkte akkurat samme tanken selv før jeg kjøpte min første Tesla, gikk å grublet på hvordan jeg skulle lade, hvor lang tid det tok osv. I praksis i ettertid så har det vist seg at dette er ett ikke-problem.

Personlig har jeg eid flere spreke bensinbiler før jeg kjøpte Tesla, men ingen dyre
Har hatt ett par Toyota MR2'r og en Mazda RX8
Hadde jeg ikke kjøpt den første P85'n min hadde jeg fortsatt sittet med RX8'n. Kjøpe bil til 600k+ var ikke noe alternativ for meg før jeg kunne kjøre elektrisk.

Årsaken er rett og slett at jeg har lang kjørelengde i året (40k+) og sparer store summer på driftskostnader. Dette gjør at jeg kan rettferdiggjøre å bruke vesentlig mer penger på innkjøp, siden driftskostnadene mine er redusert med rundt 40-50k pr år (en RX8 er dyr i drift)

Selv om de fleste sikkert vil påstå at en Tesla-eier ikke kjøper bilen for miljøet så er dette en sannhet med modifikasjoner.

Jeg skal være den første til å innrømme at jeg kjøpte bilen først og fremst for at man fikk "value for money", men i ettertid så har det gjort at jeg har blitt mer miljøbevist, rett og slett pga interessen rundt bilen.

Saken er at selv om det ikke nødvendigvis er ekstremt miljøvennelig å kjøre elektrisk i dag, så er det ingen tvil om at man må over på nye tanker om man tenker litt lengre enn til neste stortingsperiode.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA