Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: "The fuel of the future"

Startet av piddien, tirsdag 28. april 2015, klokken 09:41

« forrige - neste »

sn0le

Vet at boks med Type-2 er det sikreste og beste.

Skal ikke tolke for mye hva TS er ute etter her.
Men en nabo skaffet seg nylig en trilling.
Der ble løsningen en 16A ladekabel med kladd istedenfor ladestasjon med Type-1 plugg.

Hvorfor? Fordi ladekabelen kan han ta med seg og få 16A istedenfor 10A der det er tilgjengelig, og den er justerbar slik at han kan lade med mindre enn 8A der det er nødvendig.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Griffel

Sitat fra: sn0le på fredag 03. april 2015, klokken 14:16
Hvorfor? Fordi ladekabelen kan han ta med seg og få 16A istedenfor 10A der det er tilgjengelig, og den er justerbar slik at han kan lade med mindre enn 8A der det er nødvendig.

Uansett hva som er tilgjenglig:
Sitat fra: Griffel på fredag 03. april 2015, klokken 11:43
Anbefalingen fra NEK,DSB, Norsk Elbilforrening og andre om å begrense lading til 8A ved lading fra en stikkontakt type Schuko, gjelder også for "biltema" overganger fra CEE til Schuko, og er gyldig også for Schuko som ikke er beregnt for elbillading og stikkontakter i garasje montert før de nye forskriftene.
Så måtte jeg sitere meg selv like vell ???
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sn0le

#17
Jeg snakker ikke om Schuko, jeg tenker på kabel som har CEE kontakt på ledningen og som dermed passer perfekt på den kontakten TS har fått montert av elektrikeren.

http://www.nofuel.no/Produkt/mennekes-portabel-16a-lader#product
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Griffel

Sitat fra: sn0le på fredag 03. april 2015, klokken 14:27
Jeg snakker ikke om Schuko, jeg tenker på kabel som har CEE kontakt på ledningen og som dermed passer perfekt på den kontakten TS har fått montert av elektrikeren.

http://www.nofuel.no/Produkt/mennekes-portabel-16a-lader#product

Hvem er TS? og for å sitere meg selv:
Sitat fra: Griffel på fredag 03. april 2015, klokken 11:43
Nå gikk jeg jo ut fra at siden en (piddien) ønskt en 16A kurs for elbillading ønsket en (piddien) også å kunne lade med 16A.
Da er løsningen en 16A ladekabel (kladd eller "kladd i bilstøpsel") og CEE støpsel mot vegg, eller en ladestasjon med type 2 kontakt, det siste er den beste løsningen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elise

Sitat fra: Griffel på fredag 03. april 2015, klokken 14:50

Hvem er TS? og for å sitere meg selv:
TS pleier å være forkortelse for "trådstarter".
E-golf med navn Guffen, bestilt 15.04.15, mottatt 12.06.15

sn0le

@Griffel:
Vi er jo enige. Ladekabel med CEE eller ladestasjon med Type-2 (sikreste og beste).

Fordelen med ladekabelen er at man kan ta den med seg.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

piddien

Takker for overveldende respons på mitt innlegg. Konklusjon er at jeg kjøper en overgang Schuko/CEE-kontakt og ser hvordan dette fungerer. Da kan jeg benytte den medfølgende kabel som også inneholder en "klump" som er nødvendig for å benytte app som gjør at jeg kan varme opp bilen en halvtime før bruk etc. Kurs jeg benytter i dag er en 10A kurs som også går til varmekabel på et bad etc. Men bilen blir ladet  likevel. Så jeg kunne kanskje spart meg å legge opp en ny 16 A kurs?

emil

Dedikert kurs til elbillading er det minste du må unne deg uavhengig av hva som kobles på enden.

hottentott33

Sitat fra: piddien på fredag 03. april 2015, klokken 16:15
Da kan jeg benytte den medfølgende kabel som også inneholder en "klump" som er nødvendig for å benytte app som gjør at jeg kan varme opp bilen en halvtime før bruk etc.

Det er ikke den "klumpen" som gjør at du kan benytte deg av appen, den modulen sitter i selve bilen. Så du kan fortsatt bruke appen om du kjøper ladestasjon eller en 16A-ladekabel.

Forøvrig høres det ut som smart i første omgang å kjøpe en overgang, da kan du på en billig måte se om dette holder eller om du på sikt vil kjøpe en 16A kabel som lader noe kjappere  :)
2015 VW e-Golf m/VP. Pendlerbilen.
2003 Mercedes-Benz C200T CDI. Konebilen og langturbilen.
2010 Fiat Ducato Trigano 2,3 turbodiesel. Bobilen/Feriebilen.

jkirkebo

Sitat fra: emil på fredag 03. april 2015, klokken 16:35
Dedikert kurs til elbillading er det minste du må unne deg uavhengig av hva som kobles på enden.

Nja. Om man har en eksisterende 16A til garasjen som brukes til litt lys og verktøy ser jeg ikke problemet med å bruke den til lading også. 100W lys innimellom betyr ingenting, så får man heller bare huske på å ikke bruke vinkelsliperen eller høyttrykksspyleren mens bilen lades.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Sitat fra: sn0le på fredag 03. april 2015, klokken 14:27
Jeg snakker ikke om Schuko, jeg tenker på kabel som har CEE kontakt på ledningen og som dermed passer perfekt på den kontakten TS har fått montert av elektrikeren.

http://www.nofuel.no/Produkt/mennekes-portabel-16a-lader#product

Eller enda tryggere, og rimeligere enn dette, en Spark16-1 Cee som koster 5490.- fra oss. Da kan du lade med 16A fra ditt Cee stikk, og ta kabelen med i bilen og bruke overgang til Schuko for 16A lading fra Schuko som er montert for lading før 1.1.2015
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: elektrolux på fredag 03. april 2015, klokken 18:56
... og bruke overgang til Schuko for 16A lading fra Schuko som er montert for lading før 1.1.2015
Selv om den er sikret 16A:
Sitat fra: Griffel på fredag 03. april 2015, klokken 11:43
Anbefalingen fra NEK,DSB, Norsk Elbilforrening og andre om å begrense lading til 8A ved lading fra en stikkontakt type Schuko, gjelder også for "biltema" overganger fra CEE til Schuko, og er gyldig også for Schuko som ikke er beregnt for elbillading og stikkontakter i garasje montert før de nye forskriftene.
Så fikk jeg et påskudd til å sitere meg selv nok en gang.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

emil

Sitat fra: Griffel på fredag 03. april 2015, klokken 19:10
Sitat fra: Griffel på fredag 03. april 2015, klokken 11:43
Anbefalingen fra NEK,DSB, Norsk Elbilforrening og andre om å begrense lading til 8A ved lading fra en stikkontakt type Schuko, gjelder også for "biltema" overganger fra CEE til Schuko, og er gyldig også for Schuko som ikke er beregnt for elbillading og stikkontakter i garasje montert før de nye forskriftene.
Så fikk jeg et påskudd til å sitere meg selv nok en gang.

Anbafaling, ikke noe absolutt krav... Det er ellers lov å bruke huet når man lader uansett hva slags kontakter og kabler man har.

Griffel

Sitat fra: emil på fredag 03. april 2015, klokken 19:14
... Det er ellers lov å bruke huet når man lader uansett hva slags kontakter og kabler man har.
..og det betyr vel formontlig det samme som at man følger anbefalingene.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

emil

Sitat fra: Griffel på fredag 03. april 2015, klokken 19:19
Sitat fra: emil på fredag 03. april 2015, klokken 19:14
... Det er ellers lov å bruke huet når man lader uansett hva slags kontakter og kabler man har.
..og det betyr vel formontlig det samme som at man følger anbefalingene.

Ikke nødvendigvis...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA