Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: "The fuel of the future"

Startet av piddien, tirsdag 28. april 2015, klokken 09:41

« forrige - neste »

piddien

Jeg har nettopp anskaffet meg en EL-Golf. I den forbindelse fikk jeg elektriker til å installere ny kurs 16A. Denne ble levert med industrikontakt, rund, type CEE. Jeg var misfornøyd med dette fordi jeg da ikke kunne benytte medfølgende kabel fra VW som har en enkel stikk-kontakt (Schukjo) i enden på kabel som skal i vegg. Elektriker sier at de må følge NEK400-7-722 som sier at ved installering av ny 16A kurs dedikert til El-bil skal denne leveres med industrikontakt. Hva gjør jeg nå? Schukokontakt kan i følge NEK kun sikres opp til 10A. Jeg mener at Golf nå leveres med feil type stikk-kontakt. Den medfølgende kabel burde vært en industrikontakt slik at denne kan benyttes på nye 16A kurser slik elektrikerbransjen nå må forholde seg til. Eventuelt må jeg gå til anskaffelse av en hjemmelader med industrikontakt som lett koster meg 5-6000. Jeg må innrømme at jeg er noe forvirret...

lifern

Kjøp deg en overgang fra CEE til chuko
på biltema, jula, claso,osv.
1 meter kabel til rundt 150 kr.
SVART EUROLEAF 2013


elektrolux

Eller bytt stikket til vårt kombistikk: http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Kombistikk_med_både_1_fase_16A_Cee_og_Shuko

Da kan du bruke din 10A ladekabel på Schuko, og en 16A ladekabel/stasjon på Cee stikket
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#4
Sitat fra: piddien på fredag 03. april 2015, klokken 08:58
Eventuelt må jeg gå til anskaffelse av en hjemmelader med industrikontakt som lett koster meg 5-6000. Jeg må innrømme at jeg er noe forvirret...
Sitat fra: elektrolux på fredag 03. april 2015, klokken 09:45
Eller bytt stikket til vårt kombistikk: http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Kombistikk_med_både_1_fase_16A_Cee_og_Shuko
Da kan du bruke din 10A ladekabel på Schuko, og en 16A ladekabel/stasjon på Cee stikket
Siden den er beregnet på elbil kan denne heller ikke sikres med mer enn 10A.
Sitat fra: Erik182 på fredag 03. april 2015, klokken 09:25
http://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/cee/overgangskabler/overgangskabel-403160/
Overgang til 99,90,-
Problem løst :)
Nødløsning fram til du erstatter CCE kontakten med en ladestasjon med Type 2 kontakt. (Eller en med fastmontert kabel og plugg).
Alle (nesten*) El-biler kan lade fra en Type 2 kontakt ladestasjon om de har riktig kabel.

Siste nummer av "Dine Penger" skriver at "Dersom du vurdere å kjøpe elbil bør du inkludere 12000-50000 kroner for en ladekontakt hjemme i beregningen".

Det høyeste beløpet er for de som ønsker transf. for 3.faslading noe som ikke er aktuelt for El-Golf.

(Journalisten skal forøvrig har ros for å bruke begrepene ladekontakt og ladestasjon og ikke den feilaktige betegnelsen hjemmelader)

Norsk elbilforening siteres:
"- Noen elbiler leveres med hjemmeladestasjon inkludert. Vi anbefaler å installere hjemmeladestasjon, som er en mer robust løsning enn vanlig stikkontakt opplyser kommunikasjonsleder Petter Haugneland i Norsk Elbilforening"

*Zoe kan ikke lade fra iT nett uten en å ha en skilletransf.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Erik182

Sitat fra: elektrolux på fredag 03. april 2015, klokken 09:45
Eller bytt stikket til vårt kombistikk: http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Kombistikk_med_både_1_fase_16A_Cee_og_Shuko

Da kan du bruke din 10A ladekabel på Schuko, og en 16A ladekabel/stasjon på Cee stikket

Nettopp tatt det inn? Dette har jeg faktisk lett etter en stund!
2015 hvit Nissan Leaf Acenta

Griffel

Sitat fra: Erik182 på fredag 03. april 2015, klokken 10:03
Sitat fra: elektrolux på fredag 03. april 2015, klokken 09:45
Eller bytt stikket til vårt kombistikk: http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Kombistikk_med_både_1_fase_16A_Cee_og_Shuko

Da kan du bruke din 10A ladekabel på Schuko, og en 16A ladekabel/stasjon på Cee stikket

Nettopp tatt det inn? Dette har jeg faktisk lett etter en stund!
Men altså: Dersom den er beregnet er maksimal sikring 10A.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

emil

Det er mye meninger, synsing og anbefalinger rundt dette, men elektrikker har gjort helt rett.

Den medfølgende ladekladden til e-Golf lader ikke bilen på mer enn 10A uansett hva kursen kan gi, og skal du bruke den til lading hjemme kan du enten bytte ut sikring og kontakt med 10A sikring og schuko eller bruke en overgang fra CEE til Schuko.

Passer du på at kontakter og overganger er passende beskyttet for vær og at vekt av kladd ikke hviler på schuko vil ikke overgang være noe problem.

Ville da satset på en overgang CEE-Schuko frem til du eventuellt går til anskaffelse av en 16A lademulighet til bilen som da kan kobles rett på CEE.

Griffel

#8
Sitat fra: emil på fredag 03. april 2015, klokken 10:51
Det er mye meninger, synsing og anbefalinger rundt dette, men elektrikker har gjort helt rett.

Den medfølgende ladekladden til e-Golf lader ikke bilen på mer enn 10A uansett hva kursen kan gi, og skal du bruke den til lading hjemme kan du enten bytte ut sikring og kontakt med 10A sikring og schuko eller bruke en overgang fra CEE til Schuko.
Alt dette er riktig.

Nå gikk jeg jo ut fra at siden en ønskt en 16A kurs for elbillading ønsket en også å kunne lade med 16A.
Da er løsningen en 16A ladekabel (kladd eller "kladd i bilstøpsel") og CEE støpsel mot vegg, eller en ladestasjon med type 2 kontakt, det siste er den beste løsningen.

Anbefalingen fra NEK,DSB, Norsk Elbilforrening og andre om å begrense lading til 8A ved lading fra en stikkontakt type Schuko, gjelder også for "biltema" overganger fra CEE til Schuko, og er gyldig også for Schuko som ikke er beregnt for elbillading og stikkontakter i garasje montert før de nye forskriftene.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

fredag

Sitat fra: piddien på fredag 03. april 2015, klokken 08:58
Jeg har nettopp anskaffet meg en EL-Golf. I den forbindelse fikk jeg elektriker til å installere ny kurs 16A. Denne ble levert med industrikontakt, rund, type CEE. Jeg var misfornøyd med dette fordi jeg da ikke kunne benytte medfølgende kabel fra VW som har en enkel stikk-kontakt (Schukjo) i enden på kabel som skal i vegg. Elektriker sier at de må følge NEK400-7-722 som sier at ved installering av ny 16A kurs dedikert til El-bil skal denne leveres med industrikontakt. Hva gjør jeg nå? Schukokontakt kan i følge NEK kun sikres opp til 10A. Jeg mener at Golf nå leveres med feil type stikk-kontakt. Den medfølgende kabel burde vært en industrikontakt slik at denne kan benyttes på nye 16A kurser slik elektrikerbransjen nå må forholde seg til. Eventuelt må jeg gå til anskaffelse av en hjemmelader med industrikontakt som lett koster meg 5-6000. Jeg må innrømme at jeg er noe forvirret...

Schuko egner seg ikke for lading av elbil. Av to årsaker: Sikkerhet og ladehastighet.

Det er en kjent svakhet at schuko-kontaktene kan bli varme ved langvarig elbil-lading og dermed kortslutte og starte brann. Derfor er det nå forbudt å montere en kurs for elbil-lading med schuko som er sikret med mer enn 10A.

Når strømstyrken er satt ned så mye, så er ladehastigheten dermed blitt så lav at schuko egentlig er for tregt og dermed ikke lengre er praktisk for din faste biloppstillingsplass.

Jeg vil anbefale deg å legge opp en type2 ladekontakt på din faste biloppstillingsplass slik at du kan lade bilen din hjemme med full hastighet, dvs 16A. Lading vil gå merkbart fortere med 16A enn 10A, noe du vil bli mer fornøyd med i lengden. Schuko-ladekabelen som fulgte med bilen kan da legges i bilen for de få gangene du trenger å nødlade på en ladestolpe med schuko og treg 10A ladehastighet.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

emil

Sitat fra: fredag på fredag 03. april 2015, klokken 12:00
Schuko egner seg ikke for lading av elbil. Av to årsaker: Sikkerhet og ladehastighet.

Det er en kjent svakhet at schuko-kontaktene kan bli varme ved langvarig elbil-lading og dermed kortslutte og starte brann. Derfor er det nå forbudt å montere en kurs for elbil-lading med schuko som er sikret med mer enn 10A.

Schuko er ikke synonymt med varmgang og brann. En ny schuko gir ingen varmgang selv etter mange timer med 16A lading, men en slitt schuko kan smelte selv på 10A eller lavere. Satt litt på spissen kan man bytte schuokontakten ganske mange ganger i året som forebyggende tiltak for prisen av en Type2 ladestasjon.

Drepen for mange schukokontakter har vært at folk ikke henger opp kladden ordentlig, men lar hele vekten hvilke på schukokontakten. Dette sammen med at folk trekker ut schuko mens bilen lader og skaper lysbuer skaper mye mer slitasje enn 16A lading hjemme under ordnede forhold.

Sitat
Når strømstyrken er satt ned så mye, så er ladehastigheten dermed blitt så lav at schuko egentlig er for tregt og dermed ikke lengre er praktisk for din faste biloppstillingsplass.

Vi kjenner ikke trådstartes kjøre/ladebehov enda og mange overvurderer nødvendigheten av hurtigere lading hjemme i starten. Selv de fleste Tesla-eiere klarer seg fint med 10-13A lading hjemme.

Sitat
Jeg vil anbefale deg å legge opp en type2 ladekontakt på din faste biloppstillingsplass slik at du kan lade bilen din hjemme med full hastighet, dvs 16A. Lading vil gå merkbart fortere med 16A enn 10A, noe du vil bli mer fornøyd med i lengden. Schuko-ladekabelen som fulgte med bilen kan da legges i bilen for de få gangene du trenger å nødlade på en ladestolpe med schuko og treg 10A ladehastighet.

Jeg vil si at trådstarter bør starte med originalkladd og overgang til CEE og se hvordan dette fungerer i forhold til det praktiske og ladehastighet. Merker han han at dette ikke blir raskt nok vil en fastmontert boks med Type2 kontakt være neste skritt. Og totalt sett er en sånn boks det beste når alt tas med selv om det også er den dyreste løsningen.

fredsjo


Sitat fra: fredag på fredag 03. april 2015, klokken 12:00

Når strømstyrken er satt ned så mye, så er ladehastigheten dermed blitt så lav at schuko egentlig er for tregt og dermed ikke lengre er praktisk for din faste biloppstillingsplass.

Jeg og mange med meg lader kun med 10A og det holder i lange baner, selv om 16 kunne vært kjekt.

Litt på siden: siden så mange lar kladden henge i kontakten, er det ikke da sikrere å bruke en 1m lang 2,5mm2 vanntett skjøteledning? Ikke alltid like greit å få hengt den opp her og der.
2014 Nissan Leaf Tekna
2018 Tesla Model X 75kw
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

sn0le

Vil ikke en 16A ladekabel m/kladd og 16A CEE stikk være løsningen for TS?
Hjelper jo ikke å bruke overgang fra CEE til Schuko hvis ladekabelen som følger med uansett er begrenset til 10A, hvis TS ønsker å lade på 16A.

Ny kabel som gir 16A lading på CEE stikk er jo mye tryggere enn en del andre forslag her.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

emil

Sitat fra: sn0le på fredag 03. april 2015, klokken 13:40
Vil ikke en 16A ladekabel m/kladd og 16A CEE stikk være løsningen for TS?
Hjelper jo ikke å bruke overgang fra CEE til Schuko hvis ladekabelen som følger med uansett er begrenset til 10A, hvis TS ønsker å lade på 16A.

Ny kabel som gir 16A lading på CEE stikk er jo mye tryggere enn en del andre forslag her.

Så lenge vi ikke vet hva trådstarter ønsker å lade med må vi forholde oss til det han har i dag, og det er 10A ladekladd med schuko. Da mener jeg at den greieste løsningen i første omgang er å kjøpe en overgang til CEE for en hundrelapp og se hvordan dette fungerer i praksis.

Griffel

Sitat fra: sn0le på fredag 03. april 2015, klokken 13:40
Vil ikke en 16A ladekabel m/kladd og 16A CEE stikk være løsningen for TS?
Hjelper jo ikke å bruke overgang fra CEE til Schuko hvis ladekabelen som følger med uansett er begrenset til 10A, hvis TS ønsker å lade på 16A.

Ny kabel som gir 16A lading på CEE stikk er jo mye tryggere enn en del andre forslag her.

Sitat fra: emil på fredag 03. april 2015, klokken 12:22
en fastmontert boks med Type2 kontakt være neste skritt. Og totalt sett er en sånn boks det beste når alt tas med selv om det også er den dyreste løsningen.
(for å slippe å sitere meg selv)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA