Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware 6.2

Startet av Enigami, tirsdag 28. april 2015, klokken 06:39

« forrige - neste »

hma

[Moderator kommentar]
@'BensinV8'
Fint å se at du leser hva jeg skriver.
Ber deg derfor en siste gang høflig om å tydeliggjøre tema for denne tråden i første post.

Dette er et emnebaserte forum med søkbare tråder, nettopp fordi diskusjonene skal kunne kategoriseres og spores tilbake til.
Om du ønsker et tilbud hvor 'alt om elbil' diskuteres i samme tråd, vil jeg anbefale 'Alltid off-topic gjengen', alternativt FaceBook, vg.no, o.l.
Her inne på elbilforum får du pent forholde deg til forumets regler og praksis.


Håkon Markussen
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

sn0le

@BensinV8:
Så du svaret mitt angående de 2 artiklene du linket til?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

jkirkebo

Sitat fra: BensinV8 på søndag 05. april 2015, klokken 00:33
Sitat fra: jkirkebo på søndag 05. april 2015, klokken 00:16
Man kan lage soner der biler med lokale utslipp av en viss grad ikke tillates. Slik er det alt i Tyskland, eier du f.eks en eldre dieselbil får du ikke lov til å kjøre inn til div. bysentra da det kreves miljøoblat.
Noe lignende kommer garantert i Oslo, Bergen og Trondheim i løpet av noen år.

Selv om jeg er motstander av forbud i utgangspunktet er jeg faktisk for akkurat dette. Å forby eldre dieselbiler i de største byene er bare bra. Elbiler er genialt til bybruk. Nesten like genialt som hybridbil.

Det gjelder forøvrig ikke bare eldre dieselbiler men også eldre bensinbiler. Så vidt jeg skjønner kan man ihvertfall glemme alt med forgasser og alt uten katalysator.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 03. april 2015, klokken 20:18
Vurderte lenge om jeg skulle kjøpe SLS AMG Electric, men droppet den av følgende grunner:
1. Hadde ikke plass til familien
2. Hadde ikke plass til bagasje
3. Sikkert bedre på bane, men for stiv til å være familiebil
4. Kostet litt mer enn Model S, bare ca 3 millioner uten avgifter. Kontra 600.000,- for min Model S
5. For kort rekkevidde. Bare 60kWh batteripakke, og mindre energieffektiv
6. Og såklart, ikke engang mulig å kjøre til Sverige/Danmark/Tyskland på ferietur

Så da ble det Model S gitt :) Selv om SLS sikkert er en langt bedre bil. Hørte jeg noen si totalpakke/økosystem   ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

SimenT

Tror denne "diskusjonen" er et ikke godt kamuflert trollangrep :) Ikke lurt å mate troll.
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

Øyvind.h

Sitat fra: SimenT på søndag 05. april 2015, klokken 07:40
Tror denne "diskusjonen" er et ikke godt kamuflert trollangrep :) Ikke lurt å mate troll.
Det er unektelig interessant at det i forbindelse med en Tesla VS Mercedes diskusjon i et elbil-forum plutselig registreres en ny bruker som setter i gang med å forsøke å forklare bensinmotorens fortreffeligheter. Som om elbil-eierne ikke har erfaring med fossilmotor. Hva kjørte vi i gamledager?

Det fungerer svært dårlig å forsøke seg på gamle myter her på forumet....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

turfsurf


Sitat fra: Rasmus.B på søndag 05. april 2015, klokken 00:15
Hva er feil med de meningene da? Hvilke meninger mener du han bør ha som administrator i ett elbil forum? Jeg regner med at det er elbiler og hans genuine interesse for nettopp det som gjør at han bruker sin tid på å være forum administrator, eller hva tror du, pwb?

Det er veldig greit om du og pwb siterer postene dere svarer på, ellers er det ganske forvirrende.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Rasmus.B

Sitat fra: turfsurf på søndag 05. april 2015, klokken 08:27

Sitat fra: Rasmus.B på søndag 05. april 2015, klokken 00:15
Hva er feil med de meningene da? Hvilke meninger mener du han bør ha som administrator i ett elbil forum? Jeg regner med at det er elbiler og hans genuine interesse for nettopp det som gjør at han bruker sin tid på å være forum administrator, eller hva tror du, pwb?

Det er veldig greit om du og pwb siterer postene dere svarer på, ellers er det ganske forvirrende.
Det har du rett i.
Jeg var faktisk sikker på at jeg svarte direkte på pwb's inlegg i går kveld, men ser nå at det kom en mengde inlegg i mellomtiden, og nå ser det unektelig litt rart ut.
I stand corrected.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Lokführer

Sitat fra: BensinV8 på søndag 05. april 2015, klokken 00:48
Sitat fra: Porsgrunn på søndag 05. april 2015, klokken 00:42
Kilde?

Nå sporer du av temaet veldig kraftig her, men det ser ut som at privatbilismen har utslipp langt lavere enn 3.5%:

http://nyemeninger.no/alle_meninger/cat1002/subcat1024/thread262700/

I følge denne står privatbilismen i Norge for ca 9% av alle utslipp i Norge, altså relativt beskjedent. I verden ellers er det nok mer 5%.

http://www.cicero.uio.no/sporsmal/detail.aspx?faqid=264
Det kan virke beskjedent, men de nesten alle utslippene er lokale.
I tillegg kan en rivende batteriutvikling og elbilutvikling gi gunstige ringvirkninger.
(Off topic)
For eksempel skal Cargolink testkjøre verdens første hybridlokomotiv, ja hybrid, ikke batteri. Dette lokomotiver kjører elektrisk, men har en dieselmotor og ei stor batteripakka. Denne komboen gjør at gamle forurensende skiftelokomotiver. Batteripakka er et supplement til dieselmotoren, uvisst om loket kan kjøre med kun batteri over meget korte distanser. Dett er en utvikling som batteriutviklingen har muliggjort.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

sigurdi

Er bare å slappe av tråden tar seg nok opp om noen timer, er jo noen som ikke tåler dagslys. ;-)
Men som skrevet mange ganger allerede SLS AMG er ikke konkurent til Model S, ikke engang om prisen hadde vært den samme.
Like lite som Fisker Karma ikke var noe konkurent til Model S, men kanskje til Roadster.
Begge solgte rundt 2500 eks, Karma finner du mange av til salgs fra $45000 og oppover, Roadster er ikke like lett å få tak i brukt. De som kjøpte den ønsker ikke å selge siden de er svært godt fornøyd.
Karma var full av feil, noen mindre og andre litt mer alvorlige.
Model S solgte omtrent like mange Model S i USA i september 2014, som det er solgt Karma totalt.
Ser en World Wide selger dem nå hver måned 2500stk Model S, noe som er svært bra i denne prisklassen.
Du finner linker til salg i de ulike segmentene i tidligere tråder her på forumet, bare å bruke søk fungsjonene.
(Er bare å lese seg opp, mye bra lesestoff)
(Fisker gikk foresten konk og kjøpt opp av Kinesisk selskap, så skal gjenoppstå i April, så det å satse på hybrid sportsbil med 370km rekevidde og da ink 3-5 mil elektrisk ser ikke ut til åvære det markedet ønsket, når de kunne kjøpe Model S istede og hele familien kunne være med)
Markedet for store og små sportsbiler i det øvre prisnivå er svært tøft, mye biler å velge blandt og lite marked. Dette er og blir en tillegs bil som en skal vise seg i, når økonomien blir presset rundt i verden er det akkuratt de bilene folk ikke tar seg råd til.
Kilder:
http://www.greencarreports.com/news/1097079_want-a-fisker-karma-lots-of-used-ones-for-sale
http://my.teslamotors.com/no_NO/forum/forums/tesla-model-s-sets-alltime-sales-record-us-september
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Griffel

#100
Sitat fra: BensinV8 på søndag 05. april 2015, klokken 01:04
Det er ikke lett å finne nettkilder for alt fortløpende,
Kilde SINTEF:
* Transport er den største landbaserte sektoren på klimagassutslipp i Norge.
* 45 TWh innfyrt energi brukes til transport.
* Nordisk kraftoverskudd på 20-50 TWh i 2020
* All ny kraft i Norden er fra fornybare kilder.

Kjent stoff:
Elbiler bruker vesentlig mindre energi (<<1/2) enn innfyrt energi til samme type transport med bensin eller diesel. (Stor elbil 2kWh/10km = 2dl diesel = bittbittliten dieselbil)

Altså:
Den den største landbaserte sektoren på klimagassutslipp (transport) kan i prinsippet elimineres med ny kraft fra fornybare kilder med overgang til elektrisk drift.
En annen ting er at en av praktiske grunner ikke vil klare dette i løpet av 5 år.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rikerud

[QUOTE ]
Det fungerer svært dårlig å forsøke seg på gamle myter her på forumet....
[/quote]

Det ser egentlig ut som det fungerer svært godt...

pwb

Sitat fra: Rasmus.B på søndag 05. april 2015, klokken 00:15
Hva er feil med de meningene da? Hvilke meninger mener du han bør ha som administrator i ett elbil forum? Jeg regner med at det er elbiler og hans genuine interesse for nettopp det som gjør at han bruker sin tid på å være forum administrator, eller hva tror du, pwb?
Greit at han har meninger, men de bør postes under noe annet enn admin, ser jo hvor farget modereringene er av meningene, muligens det ville vært enklere å være en god moderator hvis man skilte brukerprofilen. Mulig man ville tenkt seg mer (sier ikke bedre) om før man tok en avgjørelse hvis man må inn med en annen profil. Bare en tanke altså.

Car-El

#103
PØH!

En moderator har da rett til å ha sine meninger. Han er da heller begrenset så han kan ikke bli personelig å kalle en fjott for en fjott. Så dermed må han/hun/det holde hodet i sjakk-matt og vite at ryggen er sterk nok.

Moderatorene her er bra!
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA