Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware 6.2

Startet av Enigami, tirsdag 28. april 2015, klokken 06:39

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: BensinV8 på lørdag 04. april 2015, klokken 23:11
Elbiler bør som selvfølge ha solceller i taket eller i lakken eller steder som egner seg.
Det er ikke bærekraftig at alle fremtidens biler skal gå på strømmen vi får hjemme i veggen.

De solcellene du nevner er særdeles mye mer effektive på taket ditt hjemme. Der har du plass til 100 ganger så mange, og de står mye bedre plassert for å fange opp mest mulig sol. Så hva er da poenget med å ha dem på biltaket?

Solceller på taket av Model S vil i løpet av en dag med strålende sol hele tiden midt på sommeren _kanskje_ gi nok strøm til å øke rekkevidden med 4-5 kilometer. 1% ekstra rekkevidde best case altså.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rasmus.B

Hva er feil med de meningene da? Hvilke meninger mener du han bør ha som administrator i ett elbil forum? Jeg regner med at det er elbiler og hans genuine interesse for nettopp det som gjør at han bruker sin tid på å være forum administrator, eller hva tror du, pwb?
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

jkirkebo

Sitat fra: BensinV8 på lørdag 04. april 2015, klokken 23:23
Det vil nok aldri bli "kroken på døren" for "eksosbiler" så lenge de finnes som hybrid og kan kjøres elektrisk der det kreves.
Man kan heller ikke forby eksisterende biler. Dessuten kan ikke Norge forby produkter som tilbys i EU, så da må EU innføre det samme først. Lille Norge kan ikke forandre verden. Og all verdens bilkjøring er 3,5% av de totale utslippene av CO2.

Man kan lage soner der biler med lokale utslipp av en viss grad ikke tillates. Slik er det alt i Tyskland, eier du f.eks en eldre dieselbil får du ikke lov til å kjøre inn til div. bysentra da det kreves miljøoblat.
Noe lignende kommer garantert i Oslo, Bergen og Trondheim i løpet av noen år.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: BensinV8 på søndag 05. april 2015, klokken 00:08
Hvorfor er det ingen som har kommentert Fisler Karma som en genial bil? Greit nok at den har bensinmotor, men den har solceller i taket og elmotor i kombinasjon med bensinmotor. Den kom før Tesla.
Eneste grunnen til at den ikke er like stor suksess i Norge som elbiler og Tesla er at elbiler har fratrekk for alt av avgifter, selv moms (helt sprøtt!). Skulle likt å sett salgstallene på Fisker Karma vs Tesla Model S i land hvor det ikke er særegne avgifter.

Øh, har du sett på Karmaen? En trang 2+2 seter med minimalt med bagasjeplass, hvordan skulle det være en konkurrent til familiebilen Model S? Prøv å få inn en familie med to barn i barneseter og vogn+bagasje der ;)

Jeg hadde ikke kjøpt en selv om den kostet 100.000 kroner ny. Hvorfor ikke? Vel, jeg har hverken plass til eller bruk for en lekebil uten praktisk nytte for meg.

Også Opel Ampera solgte elendig i Norge, en liten og trang 2+2 seter sedan. Første plug-in hybrid som solgte bra var Mitsubishi Outlander. 5 seter, masse bagasjeplass, hengerfeste, 4WD. Akkurat det nordmenn vil ha. Og den har praktisk talt null i engangsavgift.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Enigami

Sitat fra: hma på søndag 05. april 2015, klokken 00:03
[Moderator kommentar]

@'BensinV8':
Fint om du kan redegjøre for hva du ønsker å diskutere i denne tråden.
Du kan godt oppdatere første post, men marker endringen.
(ser at du alt har lært deg å bruke 'rediger-knappen')

I første post skriver du noe om at Tesla Model S bruker samme firemotors-teknologi som Mercedes har benyttet i SLS AMG Electric. (Tesla bruker forøvrig to-motors teknologi, derav navnet dual motor).
Er det således en teknisk diskusjon du ønsker, hva som er best?

Du har også lagt ved link til en filmsnutt hvor Top Gear sammenligner to Mercedeser, én drevet av batterier og én bensindrevet. Morsom video som viser hvor god elbiler er (og kan bli), men om du ønsker en ytterligere diskusjon rundt dette må du benytte underforum for Mercedes (eller et annet eksternt Mercedes-forum).

Ber også om at du bruker søk-funksjonen og leter i eksisterende tråder, før en ny tråd opprettes. Elbilforum har eksistert i ganske mange år og det er stor sannsynlighet for at det du lurer på allerede er diskutert eller belyst.

Det finnes også en del andre underforum hvor man kan diskutere interessante emner som fornybar energi, elbilen i samfunnet, etc.
I dette underforumet diskuteres utelukkende emner som er relatert til Tesla.

Håkon Markussen


Det jeg vil diskutere i denne tråden er selvsagt Tesla Model S vs andre elektriske og ikke-elektriske løsninger, da f eks SLS AMG electric som har en motor på hvert hjul og er trolig den beste sportsbilen som er elektrisk så langt, hvordan Dual Drive er opp mot det, diskutere,hva som er best. I tillegg er det naturlig å diskutere andre drivstoffer og løsninger i forhold til Tesla Model S etterhvert som diskusjonen utvikler seg videre. F eks Fisker Karma.

Det er ikke slik at jeg oppretter en tråd for å lure på noe. Jeg oppretter en tråd for å diskutere rundt et emne, siden dette er et diskusjonsforum for Model S.

Enigami

Sitat fra: jkirkebo på søndag 05. april 2015, klokken 00:16
Sitat fra: BensinV8 på lørdag 04. april 2015, klokken 23:23
Det vil nok aldri bli "kroken på døren" for "eksosbiler" så lenge de finnes som hybrid og kan kjøres elektrisk der det kreves.
Man kan heller ikke forby eksisterende biler. Dessuten kan ikke Norge forby produkter som tilbys i EU, så da må EU innføre det samme først. Lille Norge kan ikke forandre verden. Og all verdens bilkjøring er 3,5% av de totale utslippene av CO2.

Man kan lage soner der biler med lokale utslipp av en viss grad ikke tillates. Slik er det alt i Tyskland, eier du f.eks en eldre dieselbil får du ikke lov til å kjøre inn til div. bysentra da det kreves miljøoblat.
Noe lignende kommer garantert i Oslo, Bergen og Trondheim i løpet av noen år.

Selv om jeg er motstander av forbud i utgangspunktet er jeg faktisk for akkurat dette. Å forby eldre dieselbiler i de største byene er bare bra. Elbiler er genialt til bybruk. Nesten like genialt som hybridbil.

Det blir spennende å se hvordan dagens regjering skal endre på bilavgiftene når det presenteres på slutten sv 2015/starten av 2016.

Porsgrunn

Sitat fra: BensinV8 på lørdag 04. april 2015, klokken 23:23
Og all verdens bilkjøring er 3,5% av de totale utslippene av CO2.

Det må bli litt pinlig i lengden å hive ut tall som er helt på viddene.

Sitat
About 25% of worldwide CO2 emissions are attributable to transport. Though cars and trucks represent the bulk of these emissions (about 75% worldwide), aviation and shipping emissions are growing rapidly.

While energy use in transport could double by 2050, associated CO2 emissions must be cut dramatically as part of an overall strategy to cut energy-related CO2 emissions by 50%

https://www.iea.org/publications/freepublications/publication/transport2009.pdf

Underholdene er det jo, men du oppnår nok lite annet enn at flere blir uenig med deg. Eller er det satire du driver med?

Det er dessverre/heldigvis ikke lenger mulig å dikte opp fakta ettersom de passer, google har satt en stopper for det for lenge siden.

Om kilden min er feil får du tilby dem et kurs

Enigami

Sitat fra: Porsgrunn på søndag 05. april 2015, klokken 00:34
Sitat fra: BensinV8 på lørdag 04. april 2015, klokken 23:23
Og all verdens bilkjøring er 3,5% av de totale utslippene av CO2.

Det må bli litt pinlig i lengden å hive ut tall som er helt på viddene.

Sitat
About 25% of worldwide CO2 emissions are attributable to transport. Though cars and trucks represent the bulk of these emissions (about 75% worldwide), aviation and shipping emissions are growing rapidly.

While energy use in transport could double by 2050, associated CO2 emissions must be cut dramatically as part of an overall strategy to cut energy-related CO2 emissions by 50%

https://www.iea.org/publications/freepublications/publication/transport2009.pdf

Underholdene er det jo, men du oppnår nok lite annet enn at flere blir uenig med deg. Eller er det satire du driver med?

Det er dessverre/heldigvis ikke lenger mulig å dikte opp fakta ettersom de passer, google har satt en stopper for det for lenge siden.

Om kilden min er feil får du tilby dem et kurs

Jeg mente ikke all verdens transport, men all verdens privatbilisme. Utslippene fra busser, lastebiler, og annen transport trenger ikle medregnes i privatbilismen.


hma

[Moderator kommentar]
@'BensinV8'

Flott, da starter du med å oppdatere første post.
Gjør rede for hva som er tema for denne Tesla-diskusjonen. Vær konkret og unngå å male med for bred pensel.

Tesla Model S kommer ikke til å bruke annen energibærer enn elektroner, så diskusjon om drivstoff adresseres i sitt respektive underforum (Alternativ Energi, Elbilen i Samfunnet, etc).

Fisker-diskusjon kan føres i 'Andre Elbiler'.

Det er ingen ting som taler i mot å diskutere alt det du har på hjertet, men du trenger ikke å ta alt i ett og samme åndedrag, spesielt ikke når du har døpt emnet "Mercedes-Benz SLS AMG electric vs Tesla Model S"


Håkon Markussen
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Enigami

#85
Sitat fra: Porsgrunn på søndag 05. april 2015, klokken 00:42
Kilde?

Nå sporer du av temaet veldig kraftig her, men det ser ut som at privatbilismen har utslipp langt lavere enn 3.5%:

http://nyemeninger.no/alle_meninger/cat1002/subcat1024/thread262700/

I følge denne står privatbilismen i Norge for ca 9% av alle utslipp i Norge, altså relativt beskjedent. I verden ellers er det nok mer 5%.

http://www.cicero.uio.no/sporsmal/detail.aspx?faqid=264

Porsgrunn

#86
Hva har leserinnlegg om at solen har mer å si enn co2 med noen ting å gjøre her?

Jeg prøver virkelig å forstå men det er ikke lett

Hvor kommer de 5% fra?


Enigami

Sitat fra: hma på søndag 05. april 2015, klokken 00:45
[Moderator kommentar]
@'BensinV8'

Flott, da starter du med å oppdatere første post.
Gjør rede for hva som er tema for denne Tesla-diskusjonen. Vær konkret og unngå å male med for bred pensel.

Tesla Model S kommer ikke til å bruke annen energibærer enn elektroner, så diskusjon om drivstoff adresseres i sitt respektive underforum (Alternativ Energi, Elbilen i Samfunnet, etc).

Fisker-diskusjon kan føres i 'Andre Elbiler'.

Det er ingen ting som taler i mot å diskutere alt det du har på hjertet, men du trenger ikke å ta alt i ett og samme åndedrag, spesielt ikke når du har døpt emnet "Mercedes-Benz SLS AMG electric vs Tesla Model S"


Håkon Markussen

Det blir veldig hakkete diskusjon om man hele tiden skal holde seg kun til tema. Greit kok å holde seg til visse rammer, men å poste 5 ulike tråder for ulike diskusjoner når det er fin flyt i en tråd virker jo veldig lite hensiktsmessig, annet enn å hindre god debatt og mange gode innspill og ytringer

Enigami

Sitat fra: Porsgrunn på søndag 05. april 2015, klokken 00:54
Hva har leserinnlegg om at solen har mer å si enn co2 med noen ting å gjøre her?

Jeg prøver virkelig å forstå men det er ikke lett

Hvor kommer de 5% fra?

Det er ikke lett å finne nettkilder for alt fortløpende, og det er heller ikke nødvendig, for 25% er nødt til å være feil og altfor mye. Din kilde er jo misvisende. Man kan ikke ta med skipstrafikk, busser og tungtransport i tallene for privatbilisme.
Men i Norge er tallet sannsynligvis ca 9%. Det er faktisk nokså lavt i forhold til hysteriet, men høyere enn jeg husket.

Dessuten er utslipp langt mer enn CO2.
NOX er jo det som gjør diesel så truende. Bensinmotorene er betraktelig bedre på NOX utslipp. Elbiler også. Og hybrider.

Når det er sagt, hvor mange elbiler kjører på piggdekk? I så fall skaper de jo masse svevestøv.

Tai

Har litt problemer med å forstå en sammenligning mellom en ren sportsbil og en familiebil.
Jeg synes innleggene til BensinV8 ligner fryktelig på trolling. Ser også at etpar andre forum medlemmer hiver "bensin" på bålet..... ;D
Denne tråden virker lite konstruktiv og skapt for å lage splid og konflikt.  Jeg liker Elbiler og Tesla Model S spesielt. Hvis andre synes det er fett med V8 og brommelyd må de endelig synes det.

La oss være enig i å være uenig.

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA