Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware 6.2

Startet av Enigami, tirsdag 28. april 2015, klokken 06:39

« forrige - neste »

HåkonE

Ser du maler med en bred pensel for å hisse opp debatten, BensinV8. ;)

I USA selger Model S bedre enn sine konkurrenter. Det inkluderer det du kan komme på av AMG, M-serie og RS. Og det helt uten markedsføring. Drivlinjen er hemmeligheten, og det er vanskelig å forstå før man har prøvd. Litt som å gå over til SSD harddisk på PC en stund. I begynnelsen er det bare en oppgradering, men etter en tid blir det uutholdelig tregt å gå tilbake til gammeldags snurredisk.

I mange land er det fortsatt svært få Tesla-butikker, og ingen markedsføring. Model S er også en bil som aldri var ment å selges i volum. Med det som utgangspunkt har modellen åpenbart vært en stor suksess.

Enigami

Sitat fra: Haknys på lørdag 04. april 2015, klokken 21:13
Ser du maler med en bred pensel for å hisse opp debatten, BensinV8. ;)

I USA selger Model S bedre enn sine konkurrenter. Det inkluderer det du kan komme på av AMG, M-serie og RS. Og det helt uten markedsføring. Drivlinjen er hemmeligheten, og det er vanskelig å forstå før man har prøvd. Litt som å gå over til SSD harddisk på PC en stund. I begynnelsen er det bare en oppgradering, men etter en tid blir det uutholdelig tregt å gå tilbake til gammeldags snurredisk.

I mange land er det fortsatt svært få Tesla-butikker, og ingen markedsføring. Model S er også en bil som aldri var ment å selges i volum. Med det som utgangspunkt har modellen åpenbart vært en stor suksess.


Jeg tror ikke man kan direktesammenligne bilers utvikling med PCns utvikling eller mobiltelefonensutvikling på samme måte.
Det er en illusjon å tro at alle skal kjøre elbil om 10, 20 eller 30 år.
Jeg tipper det om 30 år er ca 75 % pluginhybrider, 10 % elbiler, 2% hydrogenbiler og 13% diesel og bensinbiler som ikke går på hybridløsninger.

Elbiler blir latterlig om man skal kjøre med båttilhenger, campingvogn eller hestehenger.

HelectriC

OK, du har vunnet FossilV8, jeg skal med engang selge Egolfen og Teslan og kjøpe meg en Benz med V8, har snakket med alle andre som har Tesla og alle følger ditt råd. Klart fremtiden er bensin-V8, det skjønner jo alle!!! I Tyskalnd har de nettopp begynt å legge straffskatt på elbiler og subvensjonere Benz V8er. Da kan det jo ikke gå galt.flott du har fått oss på bedre ideer. Bensinstasjonene vil også juble, klart de skal tjene penger de og. I England vil de innom kort tid innføre mindste forbruk på 1,8 liter på milen. Ingen bil får ha lavere forbruk enn det. Og i Sverige skal Volvo sette in to av de nye DrivE motorene i hver bil, slik at alle biler i realiteten blir 8er. Og alt dette takk vare deg, FossilV8!!! TAKK for at slike som deg finnes og åpner øynene på oss andre idioter som ikke skjønner verden!
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

moderator 2

Sitat fra: BensinV8 på lørdag 04. april 2015, klokken 22:44
Jeg tror ikke man kan direktesammenligne bilers utvikling med PCns utvikling eller mobiltelefonensutvikling på samme måte.
Det er en illusjon å tro at alle skal kjøre elbil om 10, 20 eller 30 år.
Jeg tipper det om 30 år er ca 75 % pluginhybrider, 10 % elbiler, 2% hydrogenbiler og 13% diesel og bensinbiler som ikke går på hybridløsninger.

Elbiler blir latterlig om man skal kjøre med båttilhenger, campingvogn eller hestehenger.

Jeg tror du tar fullstendig feil. Elbilutviklingen vil skyte fart, fordi vi trenger energieffektive biler med minimalt med utslipp.

For 10 år siden trodde jeg riktignok at det skulle være flere elbiler å velge mellom i 2015, og at det ville selges flere elbiler enn i dag, men jeg ser jo at vi er på riktig vei.

Nå viser all forskning at elbilen gir minimale utslipp, samtidig med at utslippene fra fossilbilene er betydelig høyere enn det man hitil har regnet med, grunnet enorme utslipp i forbindelse med leting, utvinning og raffinering av fossilt brennstoff.

Jeg tror behovet for å kjøre hest på henger er noe begrenset, men jeg ser at det fremdeles vil være rom for traktorer på fossilt brennstoff. Til småturer med henger er elmotoren forøvrig overlegen fossilmotoren.

Lars
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

toppi

Sitat fra: BensinV8 på lørdag 04. april 2015, klokken 22:44
Sitat fra: Haknys på lørdag 04. april 2015, klokken 21:13
Ser du maler med en bred pensel for å hisse opp debatten, BensinV8. ;)

I USA selger Model S bedre enn sine konkurrenter. Det inkluderer det du kan komme på av AMG, M-serie og RS. Og det helt uten markedsføring. Drivlinjen er hemmeligheten, og det er vanskelig å forstå før man har prøvd. Litt som å gå over til SSD harddisk på PC en stund. I begynnelsen er det bare en oppgradering, men etter en tid blir det uutholdelig tregt å gå tilbake til gammeldags snurredisk.

I mange land er det fortsatt svært få Tesla-butikker, og ingen markedsføring. Model S er også en bil som aldri var ment å selges i volum. Med det som utgangspunkt har modellen åpenbart vært en stor suksess.


Jeg tror ikke man kan direktesammenligne bilers utvikling med PCns utvikling eller mobiltelefonensutvikling på samme måte.
Det er en illusjon å tro at alle skal kjøre elbil om 10, 20 eller 30 år.
Jeg tipper det om 30 år er ca 75 % pluginhybrider, 10 % elbiler, 2% hydrogenbiler og 13% diesel og bensinbiler som ikke går på hybridløsninger.

Elbiler blir latterlig om man skal kjøre med båttilhenger, campingvogn eller hestehenger.

Hææææææ??
Eksosbiler blir forbudt å kjøpe ny i Norge, for privattransport, i senest 2030.
Og lenge før det vil pisken settes inn for fullt med mer og mer avgifter på alt møkk og skit som kommer ut bak.
Hvorfor i all verden skal man kjøre rundt og spy ut kreftfremkallende stoffer?

Sammenligner dette litt med forbudet mot å røyke på utesteder. Mange protesterte heftig, men "alle" så rimelig raskt at: herregud hva drev vi med før  :o
Når naboen lar diseldyret sitt stå å spy ut kreftstoffer i 30 minutter i -15 på vinteren er det like før han...

Vi fikk et gjennombrudd i 2012/2015 med mange gode modeller elbiler for bruk i nærområdet.
I 2018 kommer neste bølge for folket, med Gen 3, Leaf og Bolt med 300 km rekkevidde, og kroken bør da settes på døra for eksosbilene.

Lykke til  8)

Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Enigami

Sitat fra: Forum Admin på lørdag 04. april 2015, klokken 22:58
Sitat fra: BensinV8 på lørdag 04. april 2015, klokken 22:44
Jeg tror ikke man kan direktesammenligne bilers utvikling med PCns utvikling eller mobiltelefonensutvikling på samme måte.
Det er en illusjon å tro at alle skal kjøre elbil om 10, 20 eller 30 år.
Jeg tipper det om 30 år er ca 75 % pluginhybrider, 10 % elbiler, 2% hydrogenbiler og 13% diesel og bensinbiler som ikke går på hybridløsninger.

Elbiler blir latterlig om man skal kjøre med båttilhenger, campingvogn eller hestehenger.

Jeg tror du tar fullstendig feil. Elbilutviklingen vil skyte fart, fordi vi trenger energieffektive biler med minimalt med utslipp.

For 10 år siden trodde jeg riktignok at det skulle være flere elbiler å velge mellom i 2015, og at det ville selges flere elbiler enn i dag, men jeg ser jo at vi er på riktig vei.

Nå viser all forskning at elbilen gir minimale utslipp, samtidig med at utslippene fra fossilbilene er betydelig høyere enn det man hitil har regnet med, grunnet enorme utslipp i forbindelse med leting, utvinning og raffinering av fossilt brennstoff.

Jeg tror behovet for å kjøre hest på henger er noe begrenset, men jeg ser at det fremdeles vil være rom for traktorer på fossilt brennstoff. Til småturer med henger er elmotoren forøvrig overlegen fossilmotoren.

Lars

Det som kan redde elbilen er at de får en generatorlignende sak i bilen eller noe som produserer strøm for elmotoren i stedet for batterier. Da kan de kjøre mye lenger.
Elbiler bør som selvfølge ha solceller i taket eller i lakken eller steder som egner seg.
Det er ikke bærekraftig at alle fremtidens biler skal gå på strømmen vi får hjemme i veggen.
Og elbil med generator er egentlig det samme som hybrid.

Øyvind.h

Om alle personbiler i Norge gikk på strøm ville nasjonalt forbruk steget med rundt 5-7%. Ikke hensyntatt reduksjon i strømforbruk til raffineri og annet fossilt utstyr.

Elbilene var for øvrig oppe i en fjerdedel av nybilsalget i mars. Ja dette lover ikke godt. Får håpe Tüv, NTNU m.fl. vet bedre enn diverse synsere  ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Enigami

Sitat fra: toppi på lørdag 04. april 2015, klokken 23:03
Sitat fra: BensinV8 på lørdag 04. april 2015, klokken 22:44
Sitat fra: Haknys på lørdag 04. april 2015, klokken 21:13
Ser du maler med en bred pensel for å hisse opp debatten, BensinV8. ;)

I USA selger Model S bedre enn sine konkurrenter. Det inkluderer det du kan komme på av AMG, M-serie og RS. Og det helt uten markedsføring. Drivlinjen er hemmeligheten, og det er vanskelig å forstå før man har prøvd. Litt som å gå over til SSD harddisk på PC en stund. I begynnelsen er det bare en oppgradering, men etter en tid blir det uutholdelig tregt å gå tilbake til gammeldags snurredisk.

I mange land er det fortsatt svært få Tesla-butikker, og ingen markedsføring. Model S er også en bil som aldri var ment å selges i volum. Med det som utgangspunkt har modellen åpenbart vært en stor suksess.


Jeg tror ikke man kan direktesammenligne bilers utvikling med PCns utvikling eller mobiltelefonensutvikling på samme måte.
Det er en illusjon å tro at alle skal kjøre elbil om 10, 20 eller 30 år.
Jeg tipper det om 30 år er ca 75 % pluginhybrider, 10 % elbiler, 2% hydrogenbiler og 13% diesel og bensinbiler som ikke går på hybridløsninger.

Elbiler blir latterlig om man skal kjøre med båttilhenger, campingvogn eller hestehenger.

Hææææææ??
Eksosbiler blir forbudt å kjøpe ny i Norge, for privattransport, i senest 2030.
Og lenge før det vil pisken settes inn for fullt med mer og mer avgifter på alt møkk og skit som kommer ut bak.
Hvorfor i all verden skal man kjøre rundt og spy ut kreftfremkallende stoffer?

Sammenligner dette litt med forbudet mot å røyke på utesteder. Mange protesterte heftig, men "alle" så rimelig raskt at: herregud hva drev vi med før  :o
Når naboen lar diseldyret sitt stå å spy ut kreftstoffer i 30 minutter i -15 på vinteren er det like før han...

Vi fikk et gjennombrudd i 2012/2015 med mange gode modeller elbiler for bruk i nærområdet.
I 2018 kommer neste bølge for folket, med Gen 3, Leaf og Bolt med 300 km rekkevidde, og kroken bør da settes på døra for eksosbilene.

Lykke til  8)

Lov å drømme :)
Det vil nok aldri bli "kroken på døren" for "eksosbiler" så lenge de finnes som hybrid og kan kjøres elektrisk der det kreves.
Man kan heller ikke forby eksisterende biler. Dessuten kan ikke Norge forby produkter som tilbys i EU, så da må EU innføre det samme først. Lille Norge kan ikke forandre verden. Og all verdens bilkjøring er 3,5% av de totale utslippene av CO2.

Viktigheten av miljøbil er kun symbolsk og det hadde vært mye viktigere å gjøre endringer i flytrafikken, skipstrafikken, produksjonsutslipp etc.

Men når det gjelder diesel i bil så skjønner jeg ikke at det har vært så miljøhypet fra 2004-2014. Om diesel hadde vært avgiftsbelagt som bensin hadde bensinbiler vært gjennomgående billigere enn tilsvarende dieselbiler.

Dieselbiler i store mengder kan være farlig. 8-10 ganger farligere enn en gammel bensinmotor. For min del kan det gjerne avgiftsbelegges etter utslipp. Så vil jeg kunne kjøre bensinbilene mine alene i luksus og faktisk føle meg miljøvennlig.

I forhold til dieselbiler er min 420hkV8 relativt miljøvennlig. Og den bilen kommer til å være en klassiker om 30 år.
Elbiler blir like klassiske som 30 år gamle laptoper.

moderator 2

Det geniale med elbil er at vi eliminerer behovet for en bråkete, forurensende og lite effektiv motor som baserer seg på fossilt brennstoff.

Du har helt rett i at solceller er en løsning (sammen med mange andre), men solcelleannlegg bør plasseres stasjonært. Det er her batteriene kommer inn som et lagringsmedium.

Det er ikke bærekraftig å kjøre bil med fossilt brennstoff. Fremtiden er elektrisk. Dine fossilbiler egner seg best på museum, sammen med fossilene du i dag putter på tanken.

Lars
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

sigurdi

#69
Må bare beklage, men nå går dette mer over til trolling en konstruktiv diskusjon slik som blir hevdet.
Samme argument og påstander går igjen og igjen uten annet en gamle kildendokumentasjon som bare blir og ignorert når det blir plukket fra hverandre.
Og hvorfor blir Hybrid trekt inn som løsningen for bilparken, når det til nøds er det bare et skritt i riktig retning for de mest konservative bilfabrikkene.
Batteriene har utviklet seg 7-10% pr år i mange år nå, høres ikje mye ut, men det betyr at om bare 5 år fra Model S ble lansert kan det lages en elbil med samme vekt, men som går 40-50% lengre på en lading.
Men er det behov for å kjøre lengre en 3-4 timer uten pause?
Etter veitrafikk loven gjelder yrkes sjåfører er svaret NEI de må hvile 45min  etter 4 timers kjøring. (Gjett hvor lenge en Tesla kan kjøre med bare 30min pause på en SC. ;-)
Det kommer biler som er lettere, mindre, billigere og går like langt som P85 i dag.

Så se du frem mot 2030 eller 2050 er nok ikke bare bilene elektriske men du skal ikke være for sikker at du får lov å kjøre selv.
Dra inn PC er ikke dumt, for nå begynner datakraften i små prosessorer å bli så bra at det er ikke mange tiår før bilen kjører mye sikrere en mennesker.
Kan holde kortere avstand (prater sammen), kjører og lader seg selv osv, dette er noe faktisk mange leverandører jobber med. MB, Volvo, Google, Tesla.....
Unngå at folk dreper seg i trafikken kan gjøre at din V8 uten Autopilot blir ulovelig å kjøre på annet en lukkede baner, i en fremtid som kan ligge nærmere en mange tror og håper/frykter.
EUer nok første til å legge in føringer på dette, Norge kommer garantert til å rette seg etter EU krav.
Først nye biler, så alle nyere en 5 år osv osv.
Det mange ikke tenker over da er at det er mye lettere å få dette til med elektriske biler som kjører og lader seg selv (induksjon)  når de trenger det. Vi har allerede gresklippere, støvsugere, vaskeroboter.....

Dersom en ser på elbilsalget globalt er det fremdeles lite, men veksten ser ut til å være logaritmisk og ikke linjært som mange tror.

Selv får jeg min Model X iløpet av året, med krok for å trekke henger, nei skal ikke brukes til å trekke campingvogn, men det vi nordmenn bruker hengerfeste til.
Kjøre søppel, sette ut båten og dra den opp igjen og frakte den 5km og inn i hagen, ha med sykkel, shoppe møbler på skjeidar, IKEA osv.
Alt dette får jeg gjort samt kjøre til Vestlandet, tur til Bodø og ned til Tyskland for å shoppe litt billig drikke og med plass til 7 voksne ink bagasje.
Desverre så har Q7 litt lite bagasjeplass pga det er noe store greier som fyller hele Frunken. ;-)
Ikke nevn X5, eller XC90 de har ennå mindre plass en Q7, og er litt trenge også.
Så i 2030 kan hvermansen velge og vrake i alle typer elbiler, lade dem hjemme fra egenprodusert strøm, siden solcelle paneler bare blir mer og mer effektive og billigere og billigere.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Tuxedo

#70
Sitat fra: BensinV8 på lørdag 04. april 2015, klokken 23:11
Elbiler bør som selvfølge ha solceller i taket eller i lakken eller steder som egner seg.
Arealet til en bil er så lite at solceller på bilen vil bare være en vits.  Dette ville du skjønt hvis du hadde satt deg inn i sakene.

Allerede i dag har min Model S så stor batterikapasitet at jeg kjører på kryss og tvers i Norden uten å tenke på rekkevidde, og superladerne ligger akkurat der de skal når jeg trenger en kjørepause.  Til sommeren tar jeg bilen til sveitsiske alper, noe jeg aldri ville ha vurdert med bensinbil.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

pwb

Med slike meninger, burde du da bruke navnet forum admin?

jkirkebo

Sitat fra: BensinV8 på lørdag 04. april 2015, klokken 20:22
Jeg tipper de fleste med større elbiler vil bytte til de geniale hybridsekser dersom avgiftssystemet vil det slik og at elbiler primært blir de små bybilene.

Sekser? Trenden er jo mot færre og færre sylindre. BMW i8 har f.eks 3-sylindret motor. Motorer med mer enn 4 sylindre tror jeg snart dør ut pga. strengere og strengere utslippskrav.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hma

[Moderator kommentar]

@'BensinV8':
Fint om du kan redegjøre for hva du ønsker å diskutere i denne tråden.
Du kan godt oppdatere første post, men marker endringen.
(ser at du alt har lært deg å bruke 'rediger-knappen')

I første post skriver du noe om at Tesla Model S bruker samme firemotors-teknologi som Mercedes har benyttet i SLS AMG Electric. (Tesla bruker forøvrig to-motors teknologi, derav navnet dual motor).
Er det således en teknisk diskusjon du ønsker, hva som er best?

Du har også lagt ved link til en filmsnutt hvor Top Gear sammenligner to Mercedeser, én drevet av batterier og én bensindrevet. Morsom video som viser hvor god elbiler er (og kan bli), men om du ønsker en ytterligere diskusjon rundt dette må du benytte underforum for Mercedes (eller et annet eksternt Mercedes-forum).

Ber også om at du bruker søk-funksjonen og leter i eksisterende tråder, før en ny tråd opprettes. Elbilforum har eksistert i ganske mange år og det er stor sannsynlighet for at det du lurer på allerede er diskutert eller belyst.

Det finnes også en del andre underforum hvor man kan diskutere interessante emner som fornybar energi, elbilen i samfunnet, etc.
I dette underforumet diskuteres utelukkende emner som er relatert til Tesla.

Håkon Markussen
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Enigami

Jeg er helt avslappet til at min V8 ikke blir forbudt.
Bil er frihet og skal kunne kjøres av mennesket dit man vil. Dersom Norge blir SV-styrt (Snart Vekk), hvilket er like stor sannsynlighet som at elbilene kommer til å redde verden, vil veldig mange flytte ut av kommunistlandet.

Norge kommer ikke til å få lov til å forby produkter fra EU-land. Og EU-land vil alltid produsere biler på fossilt brennstoff. Og jeg vil leve lykkelig med grom motor og bensinbil i minst 50 år til.

Det er bare forvridde drømmer og illusjoner som gjør at enkelte tror elbiler er det eneste riktige og eneste miljøvennlige.

Solceller:
Det er faktisk genialt. Jeg har solceller på en hytte og det fungerer ypperlig.

Hvorfor er det ingen som har kommentert Fisler Karma som en genial bil? Greit nok at den har bensinmotor, men den har solceller i taket og elmotor i kombinasjon med bensinmotor. Den kom før Tesla.
Eneste grunnen til at den ikke er like stor suksess i Norge som elbiler og Tesla er at elbiler har fratrekk for alt av avgifter, selv moms (helt sprøtt!). Skulle likt å sett salgstallene på Fisker Karma vs Tesla Model S i land hvor det ikke er særegne avgifter.

Link til Fisker Karma:
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Fisker_Karma

Så har vi flytrafikk, båttrafikk, skipstrafikk. Når skal disse på elmotor? Oljeindustri og ottomotor vil være med oss i minst 100 år til, og det er kun politiske reguleringer som eventuelt kan stoppe det, hvilket er lite sannsynlig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA