Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware 6.2

Startet av Enigami, tirsdag 28. april 2015, klokken 06:39

« forrige - neste »

Enigami

#45
Sitat fra: HelectriC på fredag 03. april 2015, klokken 23:58
Sitat fra: BensinV8 på fredag 03. april 2015, klokken 12:53
Sitat fra: Thomas M på fredag 03. april 2015, klokken 12:41
Denne tråden blir nok stengt også. Så går det noen minutter så lager provokatørene enda en slik tråd.

Mekelige greier.

Jeg lager da bare saklig debatt om at bensinbiler kommer til å være dominerende i mange mange år enda.

Elbiler er kunstig huset opp av avgiftsfritak (og momsfritak!!) i Norge.
Og det er flott at noe er avgiftsfritt endelig, men det er gal bruk av skattepenger. Fjern heller moms på mat for folk med lav inntekt, eller lag avgiftssystem som favoriserer lavutslipp ved bruk og lavutslipp ved produksjon.

Da får vi en miljøvennlig bilpark uavhengig om det er V8 bensin, elbil eller annet.

Dette blir en elbil-debatt, men temaet i tråden min her handler om at det finnes andre som også kan lage elbiler. Og SLS AMG electric er jo helt rå om man liker elbiler. En motor på hvert hjul og 4wd, i 2013.
Men synd motorlyden høres ut som en tunet bytrikk eller en personheis.

Jeg ser at mange her inne "rakker ned på" fossilbiler og kaller det gammeldags osv, det fikk meg til å engasjere meg for bensinbiler, som er min religion :)

At du gidder! Det du skriver minner så vanvittig mye om skoletiden og de gutta som allti måtte si noe provoserende bare for å sjekke reaksjonen fra de andre. Du skal nok tenke om og finne et annet interesse enn å skrive på dette forum.


Vel,
for meg er det bare ment som ren og god underholdning å diskutere og å få bekreftelser på hvorfor folk har blitt gale i saueflokk sammen og løper og kjøper elbil, smart eller ikke. Før 2013 var det dieselbiler som gjaldt og folk kjøpte dette for å "spare". Jeg har aldri hatt annet enn bensinbiler, helt bevist.
Så har regjeringen gitt avgiftslette til elbiler slik at de blir "kunstig" hypet inn i markedet.

Dette er direkte urettferdig rent politisk mot annen miljøvennlig og god bilteknologi. Realiteten er at 80 % av elbilkjøperne i Oslo og Asker/Bærum kun gjør det for å spare, eller fordi mange tror de kan tjene penger på dette. En bil som 2012 mod Fisker Karma (mye tøffere enn Model S synes jeg) koster 1,5 mill pga avgifter. Den har solcelleteknologi i glasstaket (hvorfor har ikke Tesla dette?), og en bensinmotor 2.0 turbo med elmotor (hybrid). Den har 400hk og er relativt kvikk.
Dersom det gradvis innføres mva (kan skje), engangsavgift (hvilket ikke vil skje) osv uten at fjerningen av elbilfordelene blir for store så vil faktisk ikke bilene synke så fort i verdi. Så slik sett kan en elbil være en god investering på kort sikt.

Men skal gjerrigheten ingen ende ta? Først dieselhysteri og nå elbilhysteri. Ingen bryr seg om utslipp ved selve produksjonen eller ved resirkuleringen av elbiler. Så dette dreier seg ikke om miljø, men om feilslått miljøimage.

Top Gear hadde i 2006 en sammenligning av Toyota Prius og Mercedes S 500 V8 388hk bensin på totale utslipp fra produksjonsstart, med gjennomsnittlig bruk i 30 år og til bilen var resirkulert.
Da viste det seg at Mercedesen med V8 var den mest miljøvennlige, selv om den bruker 1,5 liter pr mil. Et tankekors.

Men så har vi "smarte nordmenn som skal spare avgifter og få masse for pengene sine" da. Jeg mener man blir litt lurt av å slå til på en Model S når det er så mange feil og mangler (ikke-ferdig produkt med lav kapasitet fra forhandler til å hjelpe når noe er gått galt). Virker det som om noe er for godt til å være sant så er det som regel det. Denne trenden er rent politisk regulert.
Jeg må si jeg skjønner at folk kjøper elbil, rent økonomisk sett. Men økonomi er da ikke alt? :-) Skal jo være hyggelig å kjøre også.

At jeg gidder? Det tar ikke lange tiden å sitte i solveggen og skrive ned meninger og legge ved litt fakta, i tillegg er det underholdende med debattforum. Jeg vet at jeg dypper kroppen ned i haibadet ved å argumentere for bensinbiler på et elbilforum. Men alle forum har godt av litt saklig motvekt. Hvis ikke ville det jo blitt rene hallelujastemningen her inne :-)

Enigami

Sitat fra: boppus på lørdag 04. april 2015, klokken 08:17
Arguing on the internet is like competing in Paralympics. Even if you win, you're still retarded.

But it is still fun :-)

Cobos

Sitat fra: BensinV8 på lørdag 04. april 2015, klokken 11:21
En bil som 2012 mod Fisker Karma (mye tøffere enn Model S synes jeg) koster 1,5 mill pga avgifter. Den har solcelleteknologi i glasstaket (hvorfor har ikke Tesla dette?), og en bensinmotor 2.0 turbo med elmotor (hybrid). Den har 400hk og er relativt kvikk.

Top Gear hadde i 2006 en sammenligning av Toyota Prius og Mercedes S 500 V8 388hk bensin på totale utslipp fra produksjonsstart, med gjennomsnittlig bruk i 30 år og til bilen var resirkulert.
Da viste det seg at Mercedesen med V8 var den mest miljøvennlige, selv om den bruker 1,5 liter pr mil. Et tankekors.
Da foreslår jeg du starter med å regne ut forventet årlig strømproduksjon og hvor mange km du kommer med den strømmen for solcelletaket i Fisker Karma. Hva legger du i relativt kvikk, Karma var 1,5s tregere til 100 enn en Golf R.

Top Gear er et voldelig humorprogram (eller programlederen er voldelig) og har ingen relasjon til virkligheten. Som kilde er de desverre verdt 0, men kan være underholdende.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Trustno1

BensinV8
saken er at du tilfører ikke noe nytt i innleggene dine. Alle argumentene dine mot elbil  er tilbakevist mangfoldige ganger før, og det du kommer med er kildeløse myter.

Personlig så diskuterer/opplyser jeg gjerne elbil Vs hva som helst annet, men gidder ikke når man kun er ute etter å provosere. Det fører ikke til noe når den andre allerede har bestemt seg for hva som er rett.

mj

Bensin egner seg til å fyre opp på bålet da, om ikke annet  :P
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Enigami

#50
Sitat fra: Trustno1 på lørdag 04. april 2015, klokken 11:51
BensinV8
saken er at du tilfører ikke noe nytt i innleggene dine. Alle argumentene dine mot elbil  er tilbakevist mangfoldige ganger før, og det du kommer med er kildeløse myter.

Personlig så diskuterer/opplyser jeg gjerne elbil Vs hva som helst annet, men gidder ikke når man kun er ute etter å provosere. Det fører ikke til noe når den andre allerede har bestemt seg for hva som er rett.


Det er vel snarere tvert i mot: elbilfolket har bestemt seg.

Her er en artikkel som understreker noe av det jeg hevder:

http://www.hegnar.no/okonomi/artikkel335591.ece

http://www.side3.no/motor/den-skitne-realiteten-bak-elbilene/8537423.html
Kommentarer?

Trustno1

Sitat fra: BensinV8 på lørdag 04. april 2015, klokken 12:09
Sitat fra: Trustno1 på lørdag 04. april 2015, klokken 11:51
BensinV8
saken er at du tilfører ikke noe nytt i innleggene dine. Alle argumentene dine mot elbil  er tilbakevist mangfoldige ganger før, og det du kommer med er kildeløse myter.

Personlig så diskuterer/opplyser jeg gjerne elbil Vs hva som helst annet, men gidder ikke når man kun er ute etter å provosere. Det fører ikke til noe når den andre allerede har bestemt seg for hva som er rett.


Det er vel snarere tvert i mot: elbilfolket har bestemt seg.

Her er en artikkel som understreker noe av det jeg hevder:

http://www.hegnar.no/okonomi/artikkel335591.ece

Kommentarer?

Dette er akkurat ett godt eksempel på myter uten gode kilder

Det de fleste "elbilmotstandere" glemmer er at det er en vesentlig forskjell på de som kjører elbil og de som ikke gjør det.

De aller fleste av oss kommer fra en fossilbil fra tidligere, mens "motstanderene" aldri har prøvd en elbil i sitt liv, eller satt seg inn i hva som faktisk er fakta.

Selv har jeg alltid vært glad i motor, og kjørt alt fra diesel, trimma turbobensin biler, wankelmotorer og el.
Derimot har jeg vist i mange år før jeg i det hele tatt hadde hørt om Tesla at el kommer til å være fremtiden på ett eller annet tidspunkt
Årsaken til dette er at jeg rett og slett fulgte med i fysikktimene på skolen :)

Undertegnede

V8...

Elektriske motorer er overlegene bensinmotorer. Man kan se på forbruket slik som det faktisk er så bruker en bensinmotor vesentlig mer kWh (energi) på å forflytte seg en gitt avstand. Hvordan kan det da være mer miljøvennlig?

1 liter bensin= 9kWh + 3kWh (fremstille 1 liter bensin) = 12kWh.

På 12Kwh kommer da en gjerrig liten polo cirka 2 mil.

En Tesla model s kan kjøre cirka 6 mil på den samme energien!

Altså utnytter den energien 3 ganger så effektivt som dine "miljøvennlige" bensinmotorer.

I tillegg kan jo strømmen være fornybar og uten utslipp   ;)

Og ingen lokale utslipp da...

Batteriene blir resirkulert foresten... Og inneholder ikke tungmetaller lengre...

Hadde alle tenkt som deg så hadde vi løpt rundt med klubbe i handa fortsatt...

Enigami

Sitat fra: Trustno1 på lørdag 04. april 2015, klokken 12:15
Sitat fra: BensinV8 på lørdag 04. april 2015, klokken 12:09
Sitat fra: Trustno1 på lørdag 04. april 2015, klokken 11:51
BensinV8
saken er at du tilfører ikke noe nytt i innleggene dine. Alle argumentene dine mot elbil  er tilbakevist mangfoldige ganger før, og det du kommer med er kildeløse myter.

Personlig så diskuterer/opplyser jeg gjerne elbil Vs hva som helst annet, men gidder ikke når man kun er ute etter å provosere. Det fører ikke til noe når den andre allerede har bestemt seg for hva som er rett.


Det er vel snarere tvert i mot: elbilfolket har bestemt seg.

Her er en artikkel som understreker noe av det jeg hevder:

http://www.hegnar.no/okonomi/artikkel335591.ece

Kommentarer?

Dette er akkurat ett godt eksempel på myter uten gode kilder

Det de fleste "elbilmotstandere" glemmer er at det er en vesentlig forskjell på de som kjører elbil og de som ikke gjør det.

De aller fleste av oss kommer fra en fossilbil fra tidligere, mens "motstanderene" aldri har prøvd en elbil i sitt liv, eller satt seg inn i hva som faktisk er fakta.

Selv har jeg alltid vært glad i motor, og kjørt alt fra diesel, trimma turbobensin biler, wankelmotorer og el.
Derimot har jeg vist i mange år før jeg i det hele tatt hadde hørt om Tesla at el kommer til å være fremtiden på ett eller annet tidspunkt
Årsaken til dette er at jeg rett og slett fulgte med i fysikktimene på skolen :)


Jeg har kjørt Model S morsom bil med fin styring og ok komfort (unntatt setene), synes støydempingen er bedre enn hevdet av mange andre, men bilens finish og totalopplevelse står ikke i forhold til prisen selv når avgiftene er borte. Da står man igjen med en middels god stor sedan som har meget bra drag, men uten etterlengtet grom motorlyd, avhengig av å lade og planlegge turene, litt dårlig finish, mange like biler på veiene og som egentlig er altfor stor til bybruk.

Jeg har kjørt EGolf og den er vel så morsom som Model S bare ikke fullt så rask, men til gjengjeld altfor kort rekkevidde, Think (drittbil på alle måter), og på 90-tallet en 106 electric. Å kjøre fulladet elbil (unntatt Model S) blir som å kjøre fra akkurat begynnende lysende reservetank på mine bensinbiler.

Elbiler er morsomme å kjøre i seg selv og Egolf kjører like bra som en "vanlig" Golf, de mangler rekkevidde og motorlyd, men ellers fungerer de jo greit. Men det er for meg utelukkende som bybil ved siden av 2-3 bensinbiler. Dersom det blir "påbudt" med elbil i byene får man velge seg en billig Egolf eller noe, men jeg kunne aldri hatt den som entusiastbil.
Derimot hadde ønsket mitt vært å kjøpe en Golft GTE (pluginhybrid) og få de samme fordelene som en Egolf.

Det som skiller meg fra mange andre er at jeg ikke ble spesielt imponert over elbilene bortsett fra responsen fra gassen. I tillegg har de bare ett gir, som gjør at turtallet egentlig er veldig høyt i f eks 100 km/t.

Jeg synes batteriteknologien er for uforutsigbar og jeg ville garantert ha hatt rekkeviddeangst litt for ofte til at jeg kunne hatt det behagelig bak rattet i en elbil. I tillegg gir det et image jeg ikke liker.

Jeg synes i tillegg imaget gir feil signaler, om at man har skjult seg bak et falsk miljøstatusbil-rykte for å egentlig spare penger (gjerrigknark) og Asker-Passaten har blitt veldig hypet opp og nå har alle den.

Men hver sin smak, jeg respekterer at andre velger Model S eller andre elbiler og synes det er sporty gjort å ha det som eneste bil. En jeg kjenner vurderer dog å bytte Teslaen inn i en kommende Hybrid-SUV. Nyhetens behag og den trendsettende Model S-faktoren har svunnet nokså mye.

Enigami

Sitat fra: Undertegnede på lørdag 04. april 2015, klokken 12:30
V8...

Elektriske motorer er overlegene bensinmotorer. Man kan se på forbruket slik som det faktisk er så bruker en bensinmotor vesentlig mer kWh (energi) på å forflytte seg en gitt avstand. Hvordan kan det da være mer miljøvennlig?

1 liter bensin= 9kWh + 3kWh (fremstille 1 liter bensin) = 12kWh.

På 12Kwh kommer da en gjerrig liten polo cirka 2 mil.

En Tesla model s kan kjøre cirka 6 mil på den samme energien!

Altså utnytter den energien 3 ganger så effektivt som dine "miljøvennlige" bensinmotorer.

I tillegg kan jo strømmen være fornybar og uten utslipp   ;)

Og ingen lokale utslipp da...

Batteriene blir resirkulert foresten... Og inneholder ikke tungmetaller lengre...

Hadde alle tenkt som deg så hadde vi løpt rundt med klubbe i handa fortsatt...


Utslipp ved bruk er jo langt i fra hele bilens utslipp.
Jeg mener Norge bør innføre avgiftssystem for alle biler (elbiler, hybridbiler, bensinbiler, dieselbiler og busser/lastebiler) ut fra en totalberegning (en man kan stole på) hvor man tar med utslipp pr mil, men også utslipp ved produksjon og utslipp ved resirkulering.

Da ville man belønnet miljøvennlige biler uavhengig av drivstoff. Det er fremtiden!

En V8 er ikke gammeldags, men den finnes også i gammeldagse varianter. En gammeldags V8 kan være en nytelse, mens en moderne V8 kan være fantastisk moderne og fremtidsrettet med sylinderkutt og det hele. I tillegg kan en elmotor være både gammeldags og moderne.
Elmotor er egentlig nokså umoderne i seg selv. Men Tesla har brukt moderne batteriteknologi til å få lagret masse energi som gjør en hverdagsbil brukbar med elmotor.

Men det er jo ikke dermed sagt at det er et gigantisk skritt i riktig retning og at alt annet er gammeldags. Det er bare en ny form for bilkjøring som vil være et alternativ til bensinmotoren. Ikke erstatning for osv...!

sigurdi

#55
Søk litt i forumet før du poster gamle artikler som er skrevet uten å ta med energien som går med til utvinning, produksjon, raffineriet og transport av bensinen din.
Som skrevet før jobbet med store diesler og en oljeprodusent. (Engelsk side, bruker 470 000 liter diesel i døgnet for å pumpe opp olje, den bruker normalt gass rett fra kjelleren, så CO2 avtrykket er noe lavere en diesel men gir litt perspektiv på hvor mye forurensning denne bransjen står for.
Oljesand så er det over 67kg CO2 utslipp pr fat (1fat er 159liter) i utslipp bare ved produksjon, rafinering, transport osv kommer utenom. ;-)

Statoil kanselerer klima målene sine.
Få over 10-20% av bilparken til eldrift vil faktisk gi ringvirkninger, og føre til et betydelig utviklings potensiale i batterier.
Batterier i stanby fartøyer i Nordsjøen kan gi reduksjon på 15%++ i forbruk og om de blir billigere og gode nok vil dette gi betydelig reduksjon av CO2 utslipp.
Søk på sjøens hybrid eller prius så er det endel godt lesestoff. ;-)

Som skrevet, dette er gammelt nytt og les artikler som er bestilt fra ene eller andre siden med en klype salt, se hva som er utelatt eller begrenset for å få frem resultatene en ønsker.
Andre eksempler er å velge en Tesla 60kWh for å kjøre Oslo Tromsø. :-(
150 000 er det vel ikke så mange biler i Norge som blir vraket, om de ikke har blitt kondemnert i ulykke.
Mine har gått 300 000++ før de blir spiker. ;-)
Ønsker du å lære litt om litium ion batterier ta deg tid til å se denne filmen:


Også diskutert i denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15092.0.html

Han er ikke verdens beste foredrags holder, men innholdet er svært lærerikt og kan gi deg hjelp til å beholde laptopp batterier litt lengre, samt mobilen. ;-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Trustno1

Ett avgiftsregime ut fra totalt utslipp, regnet over hele bilens levetid hadde nok vært å foretrekke, men tipper mange fossilbilister hadde fått seg en kjempeoverraskelse om dette hadde blitt innført.

Som tidligere nevnt så er utslippet mye høyere på en fossilbil enn hva som faktisk blir oppgitt pga produksjon, transport, raffinering osv.

En elbil har også ett vesentlig avtrykk, men det er en ting som blir glemt oppi dette hele;
Selv om mange argumenterer med at elbiler er en gammel teknologi, så er en moderne elbil helt i startfasen. Pga dette er det selvfølgelig kvalitetsutfordringer. Men fremgangen går fort, og jeg ser allerede store kvalitetsforbedringer på min nye P85D i forhold til fjorårets bil. Om tempoet i kvalitetsbedring fra Tesla fortsetter, så tar det ikke lang tid før de tar igjen andre premiummerker.

En urokkelig sannhet er at vi er i ferd med å koke kloden, samt at oljeressursene er begrenset. Dette er det svært få som bestrider, og selv om man lager aldri så gjerrige fossilbiler så er det ikke bærekraftig på sikt.

Derfor må man før eller senere gjennomføre ett skifte, og jo før man klarer dette jo bedre.
Du har helt rett i at dagens elbilproduksjon ikke er optimal, men den er vesentlig bedre enn hva mange prøver å gi inntrykk av.
Dessuten så er ikke miljøregnskapet for dagens biler det viktige her (volumet er uansett svinnende lite), men at man får satt sving på utviklingen slik at den fremtidige bilparken kan være bærekraftig.
Dette er noe man aldri vil få til med fossilteknologi, være seg hybrid eller ikke.

Hele poenget med Model S er jo å finansiere mer miljøvennelig volumproduksjon av billigere fremtidige modeller.

BensinV8, forøvrig hyggelig å se at du har testet såppas med elbiler. Da står det litt mer respekt av at du har gjort deg opp en mening om at det ikke er noe for deg. Vil tror du er av mindretall i forhold til mange av "elbilmotstander"-debatantene.
Uansett, så vil jeg anbefale deg å ikke se deg blind på hva som eksistrer av el-biler i dag. Det vi ser nå er betaprodukter i startfasen, kanskje med unntak av TMS som begynner å bli en veldig bra bil i mine øyne.

HelectriC

Alle skal være nok så glade for at avgiftsystemet er slik det er i Norge. Det driver på hele utviklingen av elbil. Tesla hadde nesten ikke hatt noe referensrammr fra Europa hadde ikke Norge hatt et system som muliggjør slikt salg av Model S. Det er meget godt jobbet av den norske regjering å innføre slikt tiltak og på samme gang hjelpe hele utviklingen fremover. At det finnes folk som blir sint av at du plutselig får en flott bil med subsidier og ikke bare en Think er bare en bisetning. Om 50 år vil folk si Norge var et pionerland. Til og med Kina ser på å implementere et lignende system (til tross for hva kineserne synes om Norge på andre områder;-) den som mener bensin er fremtiden har enten en skrue løs eller rett og slett ikke fulgt led i media de seneste 20 årene. Her trenger man ikke være Einstein for å skjønne det. Motorlyd på nye bensinmotorer (normalmotorer) er noe virkelig trist. Kom ikke å si det er noe å ønske seg. Da vil jeg heller ha en stille bil/elbil. At en V8 lager god lyd er selvfølgelig riktig, men veldig få personer har mulighet å kjøpe en slik for hverdagsbruk, i Norge og de fleste andre land. Ikke engang i biltokige Tyskalnd er det mange som har råd med V8. Du kan da ikke på fullt alvor mene hvermann skal plutselig kjøre V8? Jag kan dog på fullt alvor mene at mange mange fler kommer til å kjøre elbil ganske snart. Emosjoner er viktig, men til syven og sist er økonomi viktigere og få vil ha råd med V8 fremover.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

sn0le

#58
Sitat fra: BensinV8 på lørdag 04. april 2015, klokken 12:09
Her er en artikkel som understreker noe av det jeg hevder:
http://www.hegnar.no/okonomi/artikkel335591.ece
http://www.side3.no/motor/den-skitne-realiteten-bak-elbilene/8537423.html
Kommentarer?

Her er mine kommentarer:

På den siste artikkelen, les nøye hva som står under bildet.
"En Tesla slipper ut tre ganger så mye som en gjennomsnittlig bil, skriver biljournalist Magnus Blaker."

For at hans påstand skal holde vann så følgende kriterier være oppfylt:
- Teslaen bruke 2,35kWh pr mil.
- Strømmen til Teslaen komme fra kullkraftverket Agios Dimitrios i Hellas som ifølge en rapport fra Mai 2007 hadde et utslipp på 1.350 gram CO2 pr kWh.
- Den gjennomsnittlige bilen ha et reelt utslipp på kun 1/3 av 320 gram CO2/km, dvs ca 107 gram CO2/km.

1. Forbruket han mener Teslaen har er 2,35kWh pr mil. Det mener jeg er høyt. Selv ligger jeg på 2,08kWh pr mil på årssnitt. Sommersnittet mitt var 1,8kWh pr mil. Har sågar kjørt Dombås-Lillehammer på 1,35kWh/mil.

2. Utslipp pr kWh er tatt ut fra det verste kullkraftverket og presentert i regnestykket. Det som hadde vært reelt ville vært bruk et snittutslipp for kullkraft om man i det hele tatt skulle regnet på kullkraft istedenfor EU-mix siden strømmen vi importerer eller kunne erstattet ikke nødvendigvis kommer fra et kullkraftverk.

3. Det presenteres som at utslipp fra eksosbiler er kontstant. Dvs at en bil som er oppgitt til f.eks 130 gram CO2/km kun slipper ut 130 gram CO2/km uansett forhold og kjørestil. Det stemmer IKKE.
Utslippet fra eksosbilen står i forhold til forbruket.
Hvis eksosbilen bruker 0,5 liter bensin pr mil så er det direkte utslippet 116 gram CO2/km.
Hvis eksosbilen bruker 0,75 liter bensin pr mil så er det direkte utslippet 175 gram CO2/km.
Og forbruk påvirkes av topoligi, føre, vær, kjørestil, last, hastighet etc etc.
Mao vil utslipp pr km variere enormt.
Oppgitt utslipp pr/km er ofte basert på lavest mulig forbrukstall fra kjøresyklustester.
Det finnes haugevis av tester i media som viser at nye biler ofte bruker 20-30% mere drivstoff enn oppgitt (og dermed slipper ut mere CO2).
Statoil selv oppgir at produksjon av bensin fører til 15% ekstra CO2-utslipp pr liter drivstoff,
så begynner selv en ganske miljøvennlig bensinbil å slite med å forurense mindre enn selv en Tesla på ren kullkraft.

Her er rapporten Magnus Blaker har basert seg på:
http://assets.panda.org/downloads/european_dirty_thirty_may_2007.pdf

Totalt så slapp disse 30 kullkraftverkene ut 393,3 millioner tonn CO2.
Basert på utslipp pr kWh så kunne jeg regne ut hvor mange kWh hvert kraftverk har produsert.
Totalt så dreier det seg om 388.286.719.527,53 kWh.
Så har jeg regnet ut hva snittutslipp pr kWh for disse kullkraftverkene ble, og resultatet ble 1.012 gram CO2/kWh.
Det er snittet for de 30 MEST forurensende kullkraftverkene i EU.
Hvis man hadde regnet med SAMTLIGE kullkraftverk i EU så ville snitt CO2/kWh blitt ytterligere redusert.

Hvis vi i tillegg hadde regnet med et mere reelt forbruk på Teslaen, og sammenlignet med et reelt snittutslipp for den gjennomsnittlige
eksosbilen så hadde nok konklusjonen ikke blitt at Tesla = 3 x eksosbil i utslipp.

Tesla på kullkraft fra de 30 mest forurensende kullkraftverene i EU:
1.012 gram/kWh i snitt for de 30 mest forurensende kullkraftverkene og et snittforbruk på 2,1kWh/mil på Teslaen gir 212 gram CO2/km, noe som er kun 2/3 av Blakers resultat.

Snitt ny bensinbil 2014:
119gram CO2/km * 1.3 (merforbruk) * 1,15 (produksjon av bensin) = 178 gram CO2/km

Da spør jeg, er 212 gram CO2/km tre ganger så mye som 178 gram CO2/km? Min kalkulator sier faktisk NEI!

Tenk deg hva resultatet blir hvis man regner med EU-mix eller Nordisk mix, evt med ren Norsk vannkraft?

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Når det kommer til den andre artikkelen, om BMW 520i, så er mine kommentarer følgende:

Vestforsk gjorde for noen år siden en undersøkelse om hvor mye produksjon av biler forurenser. http://sip.vestforsk.no/pdf/Personbil/BilProduksjon.pdf
Basert på den så kan man anta at produksjon og destruksjon av en BMW 520i forårsaker mellom 5 og 9 tonn CO2-utslipp.

Så har vi utslipp fra bruken av bilen.
Sjekket spritmonitor om hva oppgitte "real-world" forbruk på en 520i er, og det var minimum 0,7 liter pr mil.
http://www.spritmonitor.de/en/overview/6-BMW/38-5er.html?exactmodel=520i&powerunit=2
Hvis vi setter et snitt på 0,75 liter/mil så er det direkte utslippet fra en BMW520i 175 gram CO2/km.
Plusser vi på 15% fra produksjonen av drivstoffet så er vi på 201 gram CO2/km.

Regner vi EU-mix for strømmen med et snittforbruk på 2,1kWh/mil på Teslaen så er utslippet kun 97 gram/km

http://www.esu-services.ch/fileadmin/download/publicLCI/itten-2012-electricity-mix.pdf <-- EU mix = 462 gram CO2/kWh.

Hvis begge bilene kjører 150.000km så blir resultatet som følger:
BMW: 150.000km X 201 gram/km + 5-9 tonn CO2 fra produksjon og destruksjon = 30 tonn + 5-9 tonn = 35-39 tonn CO2-utslipp.
Tesla: 150.000km x 97 gram/km + ? tonn CO2 fra produksjon og destruksjon = 14,5 tonn + ? tonn = ?

Som vi ser så må altså Teslaen føre til over 20,5 tonn CO2 i produksjonen for at det i det hele tatt skal bli dødt løp.

Gjør vi samme regnestykke med 200.000km så ser det slik ut:
BMW: 200.000km x 201 gram/km + 5-9 tonn CO2 fra produksjon og destruksjon = 40 tonn + 5-9 tonn = 45-49 tonn CO2-utslipp.
Tesla: 200.000km x 97 gram/km + ? tonn CO2 fra produksjon og destruksjon = 19 tonn + ? tonn = ?

Ved 200.000km levetid på bilene så må altså Teslaen ha et utslipp på over 26 tonn CO2 som følge av produksjon og destruksjon for at det skal bli dødt løp.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Enigami

#59
Sitat fra: HelectriC på lørdag 04. april 2015, klokken 13:24
Alle skal være nok så glade for at avgiftsystemet er slik det er i Norge. Det driver på hele utviklingen av elbil. Tesla hadde nesten ikke hatt noe referensrammr fra Europa hadde ikke Norge hatt et system som muliggjør slikt salg av Model S. Det er meget godt jobbet av den norske regjering å innføre slikt tiltak og på samme gang hjelpe hele utviklingen fremover. At det finnes folk som blir sint av at du plutselig får en flott bil med subsidier og ikke bare en Think er bare en bisetning. Om 50 år vil folk si Norge var et pionerland. Til og med Kina ser på å implementere et lignende system (til tross for hva kineserne synes om Norge på andre områder;-) den som mener bensin er fremtiden har enten en skrue løs eller rett og slett ikke fulgt led i media de seneste 20 årene. Her trenger man ikke være Einstein for å skjønne det. Motorlyd på nye bensinmotorer (normalmotorer) er noe virkelig trist. Kom ikke å si det er noe å ønske seg. Da vil jeg heller ha en stille bil/elbil. At en V8 lager god lyd er selvfølgelig riktig, men veldig få personer har mulighet å kjøpe en slik for hverdagsbruk, i Norge og de fleste andre land. Ikke engang i biltokige Tyskalnd er det mange som har råd med V8. Du kan da ikke på fullt alvor mene hvermann skal plutselig kjøre V8? Jag kan dog på fullt alvor mene at mange mange fler kommer til å kjøre elbil ganske snart. Emosjoner er viktig, men til syven og sist er økonomi viktigere og få vil ha råd med V8 fremover.


Jeg er ikke glad for dagens avgiftssystem. Dersom jeg vil kjøpe en MB S 63 AMG i Norge er over halvparten av bilkostnaden avgifter.
En Tesla P85D er ikke spesielt mye mer miljøvennlig, men har en million mindre i offentlige avgifter og i tillegg slipper moms på bil (og utstyr!!).
Det henger ikke på grep.

Eneste grunnen til at Model S selger så bra er dette avgiftslettet og fordelene. I Tyskland koster Model S mer enn en godt motorisert MB E-klasse.
Men så ser vi at elbiler ikke er spesielt attraktivt i andre land heller.

Det er bra at både superbiler (P1, Porsche 918 etc) og normale eksklusive biler (MB S500e og X5 40e) er fremtiden, slik at man slipper å fjolle rundt som miljøaktivist og med gjerrigknarkkabel for å få kjørt en såkalt miljøvennlig bil. Det vil også forbli grom motorlyd i fremtiden.
Jeg tipper de fleste med større elbiler vil bytte til de geniale hybridsekser dersom avgiftssystemet vil det slik og at elbiler primært blir de små bybilene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA