Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware 6.2

Startet av Enigami, tirsdag 28. april 2015, klokken 06:39

« forrige - neste »

Knut Erling Øen

Sitat fra: BensinV8 på fredag 03. april 2015, klokken 12:45
PS:
Jeg noterer meg at moderatorer stenger alle tråder som sammenligner Model S med andre biler, selv om det er seriøse saklige argumenter.

Er elbilforumet så "korrupt" og enveiskjørt at folk som mener Tesla ikke er verdens beste bil og som debatterer det fritt her inne bør stoppes og låses?
Ja
S85 fra mars 2014 til mars 2015. P85D+ fra mars 2015. Mod 3 fra mars 2016. Cybertruck bestilt 23. nov 2019.

sigurdi

#31
En liten opplysning, Tesla kommer med batterier for stasjonær lagring, dette er spådd å bli et svært stort marked innen kort tid.
De bygger verdens største batteri fabrikk (ser nå ut til å levere første natterier høsten 2016) og får de andre ikke ut fingeren må de også kjøpe batterier fra Tesla om de ønsker å lage mer en håndfull biler.
Så de får flere ben å stå på, mer av produksjons kjeden innhouse så får større total marginer.
Eget superlade nettverk, som blir større og større for hver måned som går.
Tenker langsiktig ikke et år om gangen for å få størst mulig aksje utbytte.
Må ikke glemme Model 3 som blir direkte konkurent til mindre biler som det selges mest av.
Denne ligger noe prismessig over tilsvarende uten intensiver, men fordelene med gratis SC osv vil nok gjøre at mange strekker seg litt lengre en de hadde gjort på en annen bil.

Hybrid er kun noe bilindustrien bruker for å prøver å utsette elektrifiseringen og gir fiktive CO2 tall, de er pålagte gjennomsnitts tall i produksjonen, slik som norge gjennom gjennomsnitts tall.
Konsekvensen for bilindustrien er restriksjoner om de ikke følger EU's rettningslinjer. ;-)
Ny kjøresyklus innføres i EU 2017 og vil gi et riktigere bilde.
EU har startet innføring av strengere krav til diesel/bensin biler. Åpner mer for fritak for avgifter og mva på elbiler og direkte stønad for å få opp andelen og ned lokal forurensning i store byer.
Er allerede byer med forbud på lastebiler gjennom bysentrum, diesel biler osv.
Les litt i ulike media, som ikke er postet på pepper siden kan være lurt for å danne sitt eget bilde. Mye media er preget av den ene eller andre siden så må lese mye fra begge leirer med litt nøytrale briller.
Totalen er ikke vannskelig, Statoil fjerner nå sine 50kg mål pr fat oljesand.
Tallene i dag er 67kgCO2 pr fat. som er over 400g/liter olje og det er kun for utvinning. Rafinering, transport osv kommer på toppen.

Tesla har blitt spådd en brø død siden oppstarten i 2003 og når de leverte sin første roadster men lever i beste velgående.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Griffel

Sitat fra: Knut Erling Øen på fredag 03. april 2015, klokken 13:28
Sitat fra: BensinV8 på fredag 03. april 2015, klokken 12:45
PS:
Jeg noterer meg at moderatorer stenger alle tråder som sammenligner Model S med andre biler, selv om det er seriøse saklige argumenter.

Er elbilforumet så "korrupt" og enveiskjørt at folk som mener Tesla ikke er verdens beste bil og som debatterer det fritt her inne bør stoppes og låses?
Ja
+3,14
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sn0le

Sitat fra: pwb på fredag 03. april 2015, klokken 09:14
Har lest gjennom denne og forrige tråd, men sitter fortsatt igjen med ett spørsmål, hva er unikt med Tesla? Hva har Tesla funnet opp som gjør deres bil unik?
De har bygd opp batteriet på en unik måte som gir de lavere kostnad pr kWh og mere kWh pr kg.
I tillegg så har de bygd bilen rundt batteriet, og ikke omvendt slik "alle andre" gjør.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Rikerud

Det er hevet over en hver tvil om at Tesla har forstått hva som skal til. Det unike med Model S er rett og slett rekkevidde, nettverk av ladere, ytelse og et godt design.

Det finnes ingen konkurrenter så lenge alternativene heter Leaf, Soul, Zoe etc.

Det unike er at Tesla har en elbil som funker fjell!

AreLib

 4motorer fordelt på 4hjul tesla 2motorer fordelt på 4hjul stor forskjell. vil tro elbiler vil bestå som personbil. Plugin hybird blir forbeholdt lastebiler og biler for spesielt bruk. Selv er jeg glad i biler med 8sylindre eller mer men nå som de sender kunstig lyd gjennom anlegget og tyr til pustehjelp foretrekker jeg heller gode klassikere. Tesla er langtifra den beste bilen som bygges men i helheten har den ingen konkurrenter idag og derfor "best". De fleste her har kjøpt tesla fordi de kjører mye og har med seg mer enn en pakke kondomer;) tror de fleste er enig i at de ultimate kosebilene går på bensin og brummer godt hvær 17mai men fungerer mindre bra for familiens mådentlige drivstoffutgifter for kjøring til jobb og butikk. Hva angår sls el vs tesla så er sls pen og se på men ubrukelig til annent enn garasjepynt
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

Krishell

Sitat fra: bensinhodet på fredag 03. april 2015, klokken 15:50
4motorer fordelt på 4hjul tesla 2motorer fordelt på 4hjul stor forskjell. vil tro elbiler vil bestå som personbil. Plugin hybird blir forbeholdt lastebiler og biler for spesielt bruk. Selv er jeg glad i biler med 8sylindre eller mer men nå som de sender kunstig lyd gjennom anlegget og tyr til pustehjelp foretrekker jeg heller gode klassikere. Tesla er langtifra den beste bilen som bygges men i helheten har den ingen konkurrenter idag og derfor "best". De fleste her har kjøpt tesla fordi de kjører mye og har med seg mer enn en pakke kondomer;) tror de fleste er enig i at de ultimate kosebilene går på bensin og brummer godt hvær 17mai men fungerer mindre bra for familiens mådentlige drivstoffutgifter for kjøring til jobb og butikk. Hva angår sls el vs tesla så er sls pen og se på men ubrukelig til annent enn garasjepynt
hadde du hatt litt bensin i blodet ville du skjønt hvorfor en motor på hvert hjul ikke er så praktisk og bra. vil tro du kaller den for esabsperre på din bil..
som skrevet. Norge var først ute :)

AreLib

Sitat fra: Krishell på fredag 03. april 2015, klokken 16:16
Sitat fra: bensinhodet på fredag 03. april 2015, klokken 15:50
4motorer fordelt på 4hjul tesla 2motorer fordelt på 4hjul stor forskjell. vil tro elbiler vil bestå som personbil. Plugin hybird blir forbeholdt lastebiler og biler for spesielt bruk. Selv er jeg glad i biler med 8sylindre eller mer men nå som de sender kunstig lyd gjennom anlegget og tyr til pustehjelp foretrekker jeg heller gode klassikere. Tesla er langtifra den beste bilen som bygges men i helheten har den ingen konkurrenter idag og derfor "best". De fleste her har kjøpt tesla fordi de kjører mye og har med seg mer enn en pakke kondomer;) tror de fleste er enig i at de ultimate kosebilene går på bensin og brummer godt hvær 17mai men fungerer mindre bra for familiens mådentlige drivstoffutgifter for kjøring til jobb og butikk. Hva angår sls el vs tesla så er sls pen og se på men ubrukelig til annent enn garasjepynt
hadde du hatt litt bensin i blodet ville du skjønt hvorfor en motor på hvert hjul ikke er så praktisk og bra. vil tro du kaller den for esabsperre på din bil..
som skrevet. Norge var først ute :)
Du snakker om?
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

Øyvind.h

#38
Vurderte lenge om jeg skulle kjøpe SLS AMG Electric, men droppet den av følgende grunner:
1. Hadde ikke plass til familien
2. Hadde ikke plass til bagasje
3. Sikkert bedre på bane, men for stiv til å være familiebil
4. Kostet litt mer enn Model S, bare ca 3 millioner uten avgifter. Kontra 600.000,- for min Model S
5. For kort rekkevidde. Bare 60kWh batteripakke, og mindre energieffektiv
6. Og såklart, ikke engang mulig å kjøre til Sverige/Danmark/Tyskland på ferietur

Så da ble det Model S gitt :) Selv om SLS sikkert er en langt bedre bil. Hørte jeg noen si totalpakke/økosystem   ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

mj

Og jeg vurderte fossil til ca 400' og endte opp med Tesla. Prøver å være miljøbevisst. Om EL-biler er det eller ikke kan noen andre diskutere men Tesla har i alle fall tvunget en hel bilverden til å tenke nytt og annerledes. DET ER UNIKT. Og det er et steg i riktig retning med tanke på miljøet.
Og etter 9 mnd og 30' i Tesla'n ble også konas Santa Fe byttet ut med en Tesla denne uken. Sparer ikke ei krone på dette men byttet på grunn av enkeltheten og genialiteten med å kjøre elekrisk ( og miljøvennlig )
Vi vurderte Kia Soul Electric, E-Golf og B-klasse siden kona normalt ikke kjører mer en 2-4 mil om dagen. Hun likte Soulen men ikke plass til hundene + at rekkevidden om vinteren er for dårlig de to-tre dagene i året hun kjører litt lenge. Golfen var Golf + liten plass og B-klassen virket på oss gammeldags, rotete og uoversiktlig.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

HelectriC

Sitat fra: BensinV8 på fredag 03. april 2015, klokken 12:53
Sitat fra: Thomas M på fredag 03. april 2015, klokken 12:41
Denne tråden blir nok stengt også. Så går det noen minutter så lager provokatørene enda en slik tråd.

Mekelige greier.

Jeg lager da bare saklig debatt om at bensinbiler kommer til å være dominerende i mange mange år enda.

Elbiler er kunstig huset opp av avgiftsfritak (og momsfritak!!) i Norge.
Og det er flott at noe er avgiftsfritt endelig, men det er gal bruk av skattepenger. Fjern heller moms på mat for folk med lav inntekt, eller lag avgiftssystem som favoriserer lavutslipp ved bruk og lavutslipp ved produksjon.

Da får vi en miljøvennlig bilpark uavhengig om det er V8 bensin, elbil eller annet.

Dette blir en elbil-debatt, men temaet i tråden min her handler om at det finnes andre som også kan lage elbiler. Og SLS AMG electric er jo helt rå om man liker elbiler. En motor på hvert hjul og 4wd, i 2013.
Men synd motorlyden høres ut som en tunet bytrikk eller en personheis.

Jeg ser at mange her inne "rakker ned på" fossilbiler og kaller det gammeldags osv, det fikk meg til å engasjere meg for bensinbiler, som er min religion :)

At du gidder! Det du skriver minner så vanvittig mye om skoletiden og de gutta som allti måtte si noe provoserende bare for å sjekke reaksjonen fra de andre. Forskjellen nå er at de fleste er blitt lit eldre i hodet. Selvfølgelig finner du folk som favoriserer elbil på elbilforum.no. Hva hadde du ventet? Full sympati med noe man har gått fra? Eller at alle plutselig skal selge sin elbil fordi du liker å kjøre engelsk cab med V8? Du skal nok tenke om og finne et annet interesse enn å skrive på dette forum. Om det ikke er slik med deg som med guttene i skolen da?
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

skyfawn


Øyvind.h

Sitat fra: skyfawn på lørdag 04. april 2015, klokken 00:14
Viss det er miljøhensyn med tanke på produksjon av elbiler så har vi fortsatt denne :) https://www.youtube.com/watch?v=BQpX-9OyEr4&feature=youtu.be
Eventuelt kunne elbil-skeptikerne som mener bensinbiler er mindre forurensende kanskje oppdatere kunnskapen sin bittelitt.
Eksempelvis ved å lese NTNUs reviderte rapport, eller dokumentasjon fra Tüv som har gjort et par LCA analyser.

Det er nok lurere enn å fremsette gamle myter ;D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Havebigfun

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 04. april 2015, klokken 07:00
Eventuelt kunne elbil-skeptikerne som mener bensinbiler er mindre forurensende kanskje oppdatere kunnskapen sin bittelitt.
Eksempelvis ved å lese NTNUs reviderte rapport, eller dokumentasjon fra Tüv som har gjort et par LCA analyser.

Det er nok lurere enn å fremsette gamle myter ;D
Ja, men så er det så deilig å ha et fast, urokkerbar verdensbilde også - som har vært stabil gjennom dekader. Det er også tungt å lese seg opp når man heller vil bruke sin tid på å cruise rundt i en feit V8.
Jeg tror fordommene kommer til å leve lenge- desverre.
Beklager OT- hjertesukket :(

boppus

Arguing on the internet is like competing in Paralympics. Even if you win, you're still retarded.
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA